Párkányi Raab Péter Málenkij
Robot emlékművéről 2017. február 26-tól a Ferencvárosi vasútállomás előtti területen különleges és monumentális alkotás fogadja az arra járókat. Ezen a télvégi napon ünnepélyesen avatták fel Párkányi Raab Péter szobrászművész Málenkij Robot emlékművét, amely a II. világháború végén a Szovjetunió Gulág és Gupvi táboraiba ítélet nélkül tömegesen elhurcolt, többszázezernyi magyar civil állampolgár tragédiájának állít méltó emléket. Az
emlékmű helyét - a Ferencvárosi pályaudvart - az magyarázza, hogy ezen a vasútállomáson
keresztül szállították honfitársainkat Záhony felé, majd onnan tovább a
messzi lágerekbe. A Kommunista Diktatúrák Áldozatainak Emléknapja
kapcsán a magyar kormány által kiírt, és Párkányi által megnyert pályázat
után alig három hónap maradt a mű elkészítésére. A művész már többször
bizonyította, hogy inspirálja a rövid határidejű és szokatlan feladat. Feladatát
némileg könnyítette, hogy a helyszínen szinte adta magát az egykori
betonbunker, amelynek hatalmas és elbonthatatlan tömbje a kompozíció "nyomasztóan"
látványos része lett. Az egyik oldalról ebbe a betonrengetegbe fut
bele egy tehervagon, mintegy elnyelve azt, a másik oldalon
pedig távozik, amit úgy is értelmezhetünk, az útnak folytatódnia kell. A
betontömb tetejéről hatalmas lánctömbök és szögesdrótok futnak a földre,
utalva a fogvatartottakra váró megpróbáltatásokra, ezek a földre érve egy
kisméretű medencében végződnek. (enne része tavasztól majd vízesés lesz). A
kompozíció fő motívuma az előtérben elhelyezkedő tehervagon. Annak előterében
lévő három személyt csak üres ruháik jelképezik, vagyis őket az ország és
hozzátartozóik is elveszítették, az oldalakon dombormű formájában pedig az
emberarcú deportáltakat látjuk. Vegyesen időseket, fiatalokat, gyermekeket, úgy,
ahogy annak idején a kiválasztás is történt. A
kompozíció különlegességét képezi, hogy a személyek domborművein a testek
öntöttvasból, az arcok, kezek bronzból készültek, ún. anyagváltásos céllal. A
művész szándéka szerint az anyagok idővel önálló életüket kezdik élni, a
vagon oldalfalai és a testek elkezdenek rozsdásodni, így egyre erősebb lesz a
kontraszt a személyek, a humánum és az őket körülvevő, embert felfaló
környezetük között. Kettős
mondanivalójú a vagon oldalaira helyezett egyszavas üzenetek sora. Ezek
egyrészről jelképezik azt, hogy az akkor "szélpostának" hívott, a
jóakaratú emberek által kézbesített levélfecniken értesítették
hozzátartozóikat az elhurcoltak. Másrészt, a kompozícióban most feltüntetett
szavak - család, élet, haza, szeretet, hit - régebben erős értéket
képviseltek, a mában pedig hasonlót kellene, hogy
jelentsenek valamennyiünk számára, legalább is a művészi mondanivaló szerint. Párkányi
Raab Péter a Karc FM adón elhangzott, Karcolat
című, 2017. március 7-i interjújában elmondta többek között, hogy a kiíró
igénye volt még a lábazaton a deportáltak Nagy-Magyarországi lakóhelyeinek
feltüntetése is. A kezdetben közölt 2000 településnév hetek alatt a duplájára
nőtt, bizonyítva, hogy hazánk minden sarka érintett volt a tragédiában, így "helyhiány"
miatt erről a szándékukról letettek. A tervek szerint létesül egy külön
kiállítóhely is a pályaudvaron, ott lesz majd mód a személyek és
településnevek közzétételére. * Balassagyarmat díszpolgára (2002), és a Madách-díjas Párkányi Raab Péter ezzel az alkotásával tehát örömtelien visszatért az országos "kiállítótérbe", miután 2014-ben közismerten nagy vitát váltott ki a Szabadság téren kiállított német megszállás áldozatainak emlékművével. (azt megelőzően képességeit újfent bizonyította a 2013-ban a Zeneakadémia előtt látható Solti György kompozícióval, 2016-ban pedig Honthy Hannáról készített szobrot az Operettszínházba.)Személyét
és művei fogadtatását érintő gondolatait a fent
jelzett rádióadásban fejtette ki bővebben, amely március 7-ét követő 60 napig
hallgatható meg az adó archívumában. 2017. március Összeállította és fotók: Nagy László |