Drasztikus vasúti járatszám csökkentési szándékok -

Balassagyarmatot érintően is.

 

 

 

2012. április 15-től új vasúti menetrend lép életbe, ekkortól a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szándékai szerint járatszám csökkentéseket vezetnének be, alapvetően a szárnyvonalakon.

 

A konkrét terveket sokáig titokban tartották, részletes szakmai érvek, számítások ma sem ismertek. Bár a tervezett intézkedések egyes hírek szerint megvalósulnak, más hírek szerint elhalasztódnak, ún. társadalmi párbeszédet tartanak róla, de már a szándékok is sokat mondóak.

 

Ami az eddigi konkrétumokat (?) illeti, országos szinten a vasúti járatok 8 %-a kerülne megszüntetésre, azonban Vác-Balassagyarmat, Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc viszonylatokban a jelenleg közlekedő vonatok 45 %-át állítanák le, a megszüntetés 34 járatot érintene.

Furcsa újdonságként a Vác-Balassagyarmat szakaszon több vonat csak Diósjenő állomásig közlekedne (ahonnan fővonali autóbusszal sem lehet továbbjutni), Balassagyarmatról Vácra 06.12 órát követően, csak 14.13 órakor indulna a következő vonat. Megszűnne a közvetlen Budapest-Aszód-Balassagyarmat vonatösszeköttetés is.

 

A járatritkítások hosszú távú következményeit, hátrányait oldalakon át lehetne részletezni, megtette ezt sok vasútbarát, például itt az egyikük, itt egy másik.

 

2007-ben jómagam tettem közzé szubjektív gondolataimat, akkor az egész Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalszakaszt szüntették volna meg, most valóban csak egyes járatokat, de a lényeg sokat nem változott. Azonban 2007-ben legalább lehetőség volt az észrevételek megtételére, a fenti járatszakasz ügyében ezt mi is megtettük.

A nógrádi vonatszám csökkentések szinte feleslegessé teszik a Drégelypalánk-Ipolyság között a pályaszakasz újranyitási, ill. a Losonc felé történő közvetlen vasúti összeköttetési szándékokat is, de a turizmus lehetőségeit is hátrányosan érintik. Ezekre pedig sok közpénzt költött az állam is, a turizmus pedig mint kitörési lehetőség a politika kedvelt szlogenje, a megyében is.

Jellemző a helyzetre, hogy a független szakemberek szerint kb. 1 Mrd Ft takarítható meg országos szinten évente a járatszám csökkentésekből, ami kb 300 méter autópálya építési költségnek felel meg.

 

Sajnálatos, hogy nyolc év ellenzéki állapot sem volt elég a jobboldali kormánykoalíciónak, hogy átgondolt és távlatos vasúti szakpolitikát gondoljon ki (vagy kigondolt, csak nem kívánja nyilvánossá tenni?), és éppen a hosszú évek, évtizedek alatt szándékosan leharcoltatott szárnyvonali állapotot kívánja kénytelen-kelletlen tovább erodálni és az EU/IMF ajánlások égisze alatt mindezt elfogadtatni vagy az EU piacnyitásra így előkészíteni a vasúti infrastruktúrát a külföldi szolgáltatók felé?

 

A kérdések, feltételezések sorjáznak, de egy tény, az eleve hátrányos térségek további leszakadását fogja elősegíteni a vasút térvesztése.

 

Ebben a helyzetben, kötelezőnek éreztük a megszólalást, ezért Baráti Körünk több tagjának egyetértő támogatásával felkértük Balla Mihály országgyűlési képviselőt, hogy a térséget kiemelten sújtó járatritkások ellen vesse latba befolyását, a választói érdekét képviselve. A levél itt olvasható, amelyet a Facebook-on is közzétettünk.

 

Megerősítő észrevételeket vagy éppen ellenző álláspontokat is szívesen fogadunk.

 

 

 

2012. március.

 

Összeállította: Nagy László