Észrevételek a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonal megszüntetéséről

Az alacsony forgalmú vasútvonalak felülvizsgálata c. GKM anyaggal kapcsolatban az alábbi általános észrevételeket tesszük, ill. a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalszakasz tervezett megszüntetése ellenében részletesebb megjegyzéseket írunk

I. Általános észrevételek

1)    Az anyag címmondatának a későbbi tartalomhoz kevés köze van: részleteiben az alacsony forgalmú vasútvonalak globálisan, csak mint statisztikai adatok olvashatók, a forgalmi adatok részleteiben sehol sem. Már a cím sem felel meg a valóságnak.

2)    Az 5. oldalon, az utasok számára érezhető változások/szolgáltatási színvonal javulása c. felsorolás mondatai gyakorlatilag értelmezhetetlenek, hiszen vélelmezhető, hogy éppen a szolgáltatási színvonal javulásával ellentétes változások történnek majd, hiszen ott ahol szárnyvonalakat szüntetnek meg, hogyan valósulhatnak meg a GKM következő elképzelései:

-   GKM állítás: helyi igényeknek megfelelő közösségi közlekedési rendszer (melyik helyi szereplő állította, hogy a helyi igényének a GKM javaslata elfogadható?);

-   GKM állítás: átszállásoknál a várakozási idő csökken (ha a közlekedési lehetőségek csökkennek, mivel pl. megszűnt a vasút, természetes hogy csökken a várakozási idő);

-   GKM állítás: kiszámítható a menetrend (ha nincs forgalom, ez eléggé kiszámítható menetrendet eredményez);

-   GKM állítás: közúti forgalom terheltségének csökkenése (ha a kieső vasutat autóbusszal pótoljuk, hogyan csökken a közúti terhelés?);

-   GKM állítás: tisztább, megbízhatóbb járművek (a járművek takarítását eddig sem akadályozta semmi).

3)    Az anyag színvonalát jellemzi a 6. oldalon lévő szlogenként feltüntetett jelmondat: Regionális jelenlét nélkül nem lehet érdemi változást, javulást elérni.

        Nem világos mire utal a mondat, talán egy régió-egy vonalra? Érthetetlenek a 7. oldalon szereplő számadatokra való hivatkozások:

-   értékként szerepel, hogy egy év alatt 7300 menetrend módosítás történt (ez miért előnyös?);

-   adatok a települési egyeztetésekről (figyelem: ha minden vonalat megszüntetnének, időlegesen növekedne az egyeztetések száma);

-   hogyan lehetett statisztikai felmérés a vonalakról 2007. október-november között, ha november 7-ig kell a javaslatokat beküldeni a GKM-nak?

4)    Széles körben vitatott az utasfelmérések pontossága: milyen rendszerességgel, módszerrel, civil kontroll alatt történtek e ezek a felmérések, mi volt ezek költsége? Miért nincs erről információ az anyagban, ez rendkívül fontos kérdés.

5)    Az anyag, részben manipulatív jellege következtében feltételezhető, hogy a statisztikai adatok 25 EU ország mintáját mutatva a magyar vasút számára előnyösebb eredményt hoztak volna, semmi utalás nincs rá, miért éppen az adott 10 országot vették mintának. Talán ez a minta volt a legelőnyösebb a GKM érdekeinek?

6)    Az anyag legfurcsább metodikája, hogy nem a megszüntetendő, hanem a megtartandó vonalakról beszél a döntési folyamatban. Ezzel a fordulattal 1000 főben határozza meg a minimális napi utasszámot, az alatti utasszám vonalszakasza megszűnik. Ezzel előkészíti a következő évek javaslati lépését, amellyel 1500-2000-3000 stb. utaslétszámot lehet meghatározni a megszüntetés/megmaradás feltételeként. A minimális elvárható eljárás az lett volna, ha vonalszakaszonként, egyenként születik pro-kontra javaslat, de ez bizonyára nagyobb energiába került volna, és nem szolgálta a javaslattévő érdekét.

7)    Furcsa, ahogyan az agglomerációs központok vasúti elérhetőségének biztosításáról beszél az anyag (30 o.) a megmaradó mellékvonali hálózat révén, de rejtély, ez hogyan valósulhat meg, ha az agglomerációs központ egy vagy több szárnyvonalát megszüntetik. Mit fog vonzani az agglomerációs központ, ha a falvak elsorvadnak, csökken a közlekedési lehetőség?

8)    Öncélú és semmire sem alkalmas adat a 34. oldalon olvasható is: ha megszűnnek az alacsony forgalmú vonalak, akkor a megmaradó vonalakon xy tonnára nő az átlagos áruforgalom. E logika szerint, ha egy vonal létezne, akkor az országban ott kiváló teherforgalmi eredményt lehetne elérni.

9)    A javaslattevő 5,2 Mrd Ft-ban határozza meg azt az összeget, amely a közösségi szolgáltatók eredményét javítja a megszüntetések után. Semmilyen adat nem mutatja, hogy ezt milyen részszámításokra alapozzák. De ha el is fogadjuk ezt a számadatot, hol vannak a kiadás számadatai? Erről egyszerűen elfeledkeznek a javaslattévők, nevezetesen: környezeti károk, útjavítási, gépjárműpark karbantartási, közúti baleseti, vasúti hálózat fenntartási, vasúti épületfenntartás, őrzés-védelem, de ide tartoznak a nehezebben számszerűsíthető kiadások: szociális, erkölcsi, egészségügyi, értékvesztés stb. Az anyag egyoldalú és manipulatív jellege miatt joggal feltételezhető, hogy a kiadás oldal bőven meghaladná a közlekedési szolgáltatók nyereségét.

10)  Az anyag záró oldala szerint a GKM honlapjára felkerülnek a vonal szintű elemzések. Ennek nyomát nem találtuk.

Az önkormányzatoknak, a térségi vasút átvételéhez elfogadhatatlanul rövid határidőt adott a GKM, hozzátesszük, hogy politikai cinizmus érezhető ki annak feltételezésében, hogy az egyre kevesebb forrással gazdálkodó önkormányzatok át tudnák venni a vasutüzemeltetést, úgy hogy a részletes feltételeket tartalmában hiányosan, és rövid döntési időtartammal adja meg a GKM.

II. Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalszakasz

1)    Az előzőek szerint hiányoljuk, hogy részletes vonalszakasz felmérés nem készült, a megszüntetési javaslat kizárólag a nem megfelelő utaslétszámra korlátozódott. Nemhogy sokoldalú (a távlati gazdasági fejlesztés lehetőségeit, szociál- és nemzetpolitikai, regionális stb. szempontokat is magában foglaló) részletes felmérés nem készült, hanem prekoncepcionális módon egy késő őszi, nyúlfarknyi időszakot választottak az utasszámlálásra olyan vonalszakaszon, amely turisztikai szempontból (hasonlóan az Eger-Szalajka-völgy szakaszhoz), tavaszi-nyári -koraőszi időszakban mutat csúcsteljesítményt. A csak a rész-utasszámlálásra alapozott tervezet, amely nem tükrözi az éves átlagot, megalapozatlannak tekinthető.

2)    Hosszútávú államközi megállapodás révén a szlovák fél 55-60 M Ft fizet a magyar félnek, az un péage teherforgalomért, tehát a pályaszakaszt ezentúl is fenn kell tartani. Az anyagban semmilyen utalás nem volt arra vonatkozóan, hogy bármely MÁV vonalszakaszon van e ilyen jellegű bevétele a MÁV-nak, amely a megtérülési mutatókat e vonalszakaszra már javította volna.

3)    A jövőbeli forgalomnövekedés esélyét támasztja alá, hogy a határ túloldalán, két helyen is  termálvíz feltárás történt, amely hosszabb távon idegenforgalmi szereppel bírhat a régió számára, de pl. Ipolytarnócon most létesült egy új wellness szálloda.

4)    Kiemelkedő lehetőséget jelentene az ipolytarnóci Nemzeti Park idegenforgalmi hasznosítása, és ebben a vasútnak kiemelt szerepe lehetne. Az EU és a magyar állam jelentős anyagi erőforrásokat áldozott a NP fejlesztésére, a térség infrastrukturális helyzete nem lehet független ettől.

5)    Az anyag fővonallá javasolja alakítani a Vác-Balassagyarmat vonalszakaszt, de ennek folytatását, a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalat megszüntetné. A két szakasz szerves egységet képez, sőt a későbbiekben a Losonc felé vezető szakasz újraindítását is lehetővé tenne, szlovák és/ vagy EU-s közreműködéssel.

6)    A térség Magyarország és az EU legelmaradottabb régiója, ennek további visszafejlesztése sem belpolitikai sem EU-s céloknak nem állhat érdekében. Mivel köztudott, hogy a határ túloldalán jelentős számú magyar ajkú népesség él, a Bgyarmat-Ipolytarnóc. szárnyvonal megszüntetése vagy a szakmai rövidlátással vegyített . restrikciós politika lecsapódása, vagy a falurombolás analógiájára, korszerűsített formában végzett vidékrombolás, a jövőbeli regionális és magyar-magyar kapcsolatok tudatos megnehezítése.

7)    A térségben jelentős a roma etnikum, a meglévő vonalszakasz mellett Szécsényben már létesült egy üzem, amely napi munkába járásban nélkülözhetetlenné teszi a vasutat, de általában tekintve a foglalkoztatás jövőbeni esélyeihez éppen egy fejlődő, semmint egy megszüntetendő vasút szolgálná a régió érdekeit. A tervezet oly mértékben csak a pénzről szól, mintha emberek nem is élnének a vidéken. Az emberi jogok gyakori ismételgetése kevés az itt élő tízezrek mindennapi megélhetéshez. Az lenne elvárható, hogy a térség fejlesztésére készítenének tervezeteket, s nem a leépítésére.

Összességében úgy látjuk, hogy az anyag nem alkalmas döntéselőkészítésre, költségszámításokat nem tartalmaz, a társadalmi hatásokkal pedig semmilyen mértékben nem számol. A megszüntetés helyett teljes vasúti közlekedéspolitikai koncepció átgondolása lenne szükséges, de mit lehet várni egy olyan minisztériumtól, amely még azzal sincs tisztában, melyik egysége milyen tulajdonban van. (lásd közlekedéspolitikai koncepció véleményezése a MÁV Cargo részéről a GKM honlapján).

Elvárjuk, hogy amennyiben céljuk nem a mindenáron megtakarításokra épülő vidékrombolás, a hevenyészett, koncepcionálisan kiagyalt, részletes szociális, turisztikai és más, tágabb gazdasági megfontolásokat mellőző GKM beterjesztést vonják vissza, s más tárcákkal együtt a térség fejlesztését, és ne a további megnyomorítását tűzzék ki célul.

 

 

2007. november.

 

                                         Dr. Leczki Lajos, Nagy László

                                   a Balassagyarmatért Baráti Kör tagjai