"AMIT NEM AKARSZ
MAGADNAK, NE TEDD MÁSNAK!" 2010.
(az 5771. évben) november 24-én Verő
Tamás budai főrabbi tartott előadást a balassagyarmati római katolikus
főplébániatemplomban. A közönség - felekezeti hovatartozástól függetlenül -
nagy érdeklődéssel várta az eseményt. A
17. században újratelepített város története sok szállal kapcsolódik a
zsidóság történetéhez. Jelentős számú zsidó lakosságra utal például az Óváros
egyik utcájának elnevezése is. A Majdán Béla várostörténész, a balassagyarmati zsidó örökséget ápoló
Kertész István Alapítvány titkára, bevezető előadásában hangsúlyozta e
különleges alkalom jelentőségét és utalt Balassa Pál templomépítő kegyúrnak a
zsidósággal kapcsolatos tetteire. Az elhangzott előadás itt olvasható. Verő Tamás főrabbi előadásában
összefoglalta, miként él a zsidó ember az Ószövetségben
előírtak alapján. Mindenekelőtt
utalt a zsidó férfi öltözetére, különös tekintettel a kipa (fejfedő, sabeszdekli) viselésére, mely mindig véd. A kipa elválasztja az Örökkévaló
végtelen hatalmát a kicsiny, mulandó teremtett lélektől, az embertől. Az
Örökkévaló figyel mindenkire. Az
Ószövetség a zsidóság testamentuma.
Ez a Tóra, Mózes öt könyve, mely a
tíz ige szóbeli hagyományait tartalmazza írott formában. Szerkezete sokrétű, bonyolult.
Tanítása kiterjed az Istenre, az emberre, a világra, Izraelre. Sok aspektusa
van: történelmi, kultúrtörténeti stb. Olyan, mint egy törvénykezési könyv. Az
öt könyvet a zsidó ember egy év alatt olvassa el, meghatározott rendben. A Tóra tanait a Talmud magyarázza. A
Talmud által előírt módon és
formában készül a Tóra tekercs, mely a templomi felolvasás céljára
szolgál. Minden zsinagógában a
frigyszekrényben tartják és a hagyományos előírások szerint használják. A
Tóra a héber abc második betűjével,
a bét betűvel kezdődik. A Tóra
utolsó betűje a lamed. A kezdő és az utolsó betű összeolvasva azt
jelenti: szív. Mindenki tárja ki a szívét az Örökkévaló felé! A héber abc
első betűje az alef, az Örökkévalónak van fenntartva. Az
előadó szemléletesen, egy piramissal jelképezte a zsidó embernek az
Ószövetség által vezérelt életét. Legfelül az Örökkévaló jelenléte áll. A
piramis csúcsán emelkedik a mózesi kőtábla, melyre a tíz ige van felvésve.
Alatta Mózes öt könyvének, a Tórának a
szintje következik. Az egyre szélesedő piramisban a következő szint, a Misna szintje. Az írásba foglalt ősi hagyományok leírása
hat rendre oszlik és 523 fejezetet tartalmaz. Majd a Talmud 64 könyve sokrétűen magyarázza a Biblia törvényi részét, a
hagyományokat, a bölcseletet stb. Legalul, a piramis talpánál a Sulchan Aruch, a terített asztal
áll... Régen
az alap a tíz ige volt, mint minden monoteista vallásnál. A
zsidóság szent helye Jeruzsálem. Az i.e. 10. században Dávid a zsidóság
fővárosává tette. Itt építette fel fia, Salamon az első Szentélyt, ahol el
volt helyezve a frigyláda, benne a
mózesi kőtábla. A szentélybe csak egy főpap léphetett be. A zsidó hagyomány
szerint a külső részen állt az oltár, ahol állatáldozattal fejezték ki
hálájukat jeles alkalmakkor a zsidók az Örökkévalónak. Titusz, római császár
i.sz. 70-ben leromboltatta Jeruzsálemet, a második Templom is elpusztult.
Mára már csak az egykori Szentélyt körülvevő eredeti fal egy kis darabja
található meg, a siratófal. A
bizánci korban megengedték a zsidóknak, hogy a Templom pusztulásának
emléknapján a nyugati fal romjai felett sirathassák népük szétszórattatását.
Jelenleg a Templom helyén áll az aranykupolás muszlim Sziklamecset. EGY 17. SZÁZADI HOLLAND FESTŐ ALKOTÁSA, MIDŐN
TITUSZ CSÁSZÁR LEROMBOLTATJA JERUZSÁLEMET. A KÖVETKEZŐ KÉPEN DOMBORMŰ RÉSZLET LÁTHATÓ
TITUSZ RÓMAI DIADALÍVÉRŐL. A KATONÁK GYŐZELMI MENETBEN VISZIK A JERUZSÁLEMI
TEMPLOM MENÓRÁJÁT. Miután
a jeruzsálemi Szentély megszűnt, az ima vette át a fő szerepet az érzelmeknek
az Örökkévaló felé történő közvetítésében. Imahelyek alakultak, melyeket bet knesszetnek, zsinagógának
neveztek. Az imának szigorú rendje van, amit a zsidó embernek be kell
tartani. Verő Tamás főrabbi felvázolta a
vallásos zsidó ember életének főbb állomásait, azok jellegzetességeit, a
hagyományokat születéstől a halálig. A szokások az idők folyamán változtak,
átformálódtak, de a lényeget tekintve mégis változatlanok. A
házasság a régi zsidó felfogás szerint isteni intézmény. A Talmud társadalmi kötelezettségnek
írja elő: "Szaporodjatok és
sokasodjatok!". A megszületett gyermeknek az első napon nevet adnak,
mely név három részből áll. Az első rész a saját héber név, a második rész
azt mutatja, hogy kinek a gyermeke, majd az apa héber neve következik.
Névadáskor az apa a Tóra előtt
áldást kér az újszülöttre az Örökkévalótól. A kisfiúk hagyományosan átesnek a
körülmetélésen (circumcisio). 12-13
éves korban a gyermekeket felnőtté avatják. A 12 éves lányok kedves, játékos
szertartáson vesznek részt. A 13 éves fiúknak viszont igazolni kell
rátermettségüket, tudásukat. A közösség előtt olvasni kell tudni a Tórát. A
házassági szertartást az eljegyzés teszi teljessé. A lakodalmon való részvétel
fontos kötelezettség. Hagyományosan sátor alatt tartották a zsidó esküvőt. A
szabad ég alá kivonulásnak is van szimbolikus értéke. A hagyomány szerint
annyi utódja lesz a párnak, ahány csillagot számolnak meg az égbolton. Az
esküvő előtt az asszony rituális fürdőt vesz, a férfi az Örökkévalótól áldást
kér a frigyre. A szertartás végén elvonul az ifjú pár, hogy életükben
először, a többiektől külön legyenek. A hagyományos zsidó esküvő fontos
elemei: a házassági szerződés, a vőlegény megveszi a menyasszonyt és az
elhálás. A házasságnál manapság már nem számít a gazdagság. A vételt az
jelképezi, hogy a vőlegény egy egyszerű gyűrűt húz a menyasszony jobb kezének
mutatóujjára. Az
ember földi életének utolsó állomása a halál. A temetés után a gyásznak három
szakasza van: a gyászhét, a gyászhónap és a gyászév. A
hagyomány szerint minél hamarabb meg kell ejteni a temetést. Ez a szokás
onnan ered, midőn a pusztában, a forró sivatagban vonult Mózes népe,
egészségügyi problémák jelentkeztek volna, ha nem temetik el gyorsan a
halottakat. Másrészt, ha valaki elveszít egy hozzátartozót, minél előbb le
kell zárni a fájdalmas eseményt. Temetésen
nincsen lezárt koporsó. A halott teljes fehér ruházatban van, ami azt
jelképezi, hogy tisztán jött a világra és tisztán is búcsúzik. Minden zsidó
halott - feje alatt egy kis sivatagi homokkal - Izrael földjén nyugszik. A
szemekre és a szájra cserépdarab kerül, hogy a szemeket védje a fenti nagy
fényességtől. Az ujjak közé illesztett faágacska jelképesen segít a
feltámadásban. A
temetést követő gyászhét alatt gyertyagyújtással emlékeznek az elhunytra.
Legalább egy órát kell a földön ülve, kényelmetlen körülmények között
tölteni, amikor csak az elhunyttal lehet foglalkozni. Egy hónapig nem lehet
zavarni a halottat a temetőben. Tartózkodni kell a vidám dolgoktól. A
következő tizenegy hónap a gyászév. A
zsidó ember életének minden eseménye kapcsolódik a közösséghez. Tíz zsidó
ember vallási közössége a minjan.
Nyilvános istentiszteletet csak a
minjan jelenlétében lehet tartani. A
továbbiakban Verő Tamás főrabbi a
zsidó ember hétköznapjainak szokásait ismertette. Bemutatta a rituális
kellékeket is, melyek a vallásos érzés megerősítésére szolgálnak. A vallásos
zsidó ember szó szerint betartja az előírást: "Véssétek szívetekbe, lelketekbe szavamat, kössétek őket jelül a
kezetekre, legyenek ék a homlokotokon! Tanítsátok meg rájuk
gyermekeiteket,... Írd fel házad
ajtófélfájára és a kapudra... ", írja a Második Törvénykönyv 11.
fejezete. Az
imasál, a tallisz kialakítása,
viselése, használata is szabályokhoz van kötve. Régen fejre tették, köpenyként vagy nyakba
vetve hordták. A mai zsidó férfi a ruhája alatt hordja. Az imasálon lévő
rojtok a Tóra 613 parancsolatára
emlékeztetnek. Az
imaszíj, a tefillin anyaga,
formája, színe csak előírásos lehet. Az imaszíjat a homlokukra erősítik a
férfiak az áhitat óráiban. A szíjakkal felerősíthető tok négy rekeszében
egy-egy pergamen van elhelyezve a mózesi törvényből vett idézetekkel. A
négyes szám a fejen lévő négy érzékszervre utal. Régebben a karjukra is
szíjazták a dobozkát. Az
ajtófélfára rögzített mezúza,
melyben pergamentekercsre írott ima van, szintén a kapcsolattartást segíti az
Örökkévalóval. Rituális
szokás a kézmosás különböző alkalmakkor, élethelyzetekben, áldásmondás közben.
A vallásos zsidó áldást, brachát
mond minden fontos dologra. A zsidó férfi, amikor reggel felkel, leönti egy
edényből vízzel a kezét háromszor, felváltva és áldást mond, hogy az
Örökkévaló segített az álom után újraindítani a napját. Végül
bemutatásra került a sófár, a
zsinagógák egyetlen fúvós hangszere. A kürt kosszarvból készül a Talmud előírásai szerint. A zsidó
vallás kezdete óta a sófár dallamos, megrázó hangja hívta Isten népét a
nagy ünnepekre. A
hatágú, tizenkét oldalú Dávid-csillag kialakulásának az lehet a magyarázata,
hogy a kezdetekben a frigyládát 12 törzs vette körül. Verő Tamás főrabbi előadásában
röviden érintette a teremtés témáját is. Miért teremtette az Örökkévaló az
első emberpárt az Édenkertbe? Miért tett oda pont olyan fát? Mert megadta a
szabad választásra való esélyt... A
mai zsidó életről is hallhattunk néhány adatot. Kb. százezer zsidó él
Magyarországon. Jelenleg tízezer ülőhely van a zsinagógákban. Évente három alkalommal,
nagy ünnepeken telnek meg a zsinagógák. Bölcsödétől az egyetemig, mindenféle
oktatási intézménnyel rendelkezik a magyarországi zsidóság. Három bölcsödét,
három iskolát és egy rabbiképző egyetemet működtetnek. A zsidó közélet főleg
Budapesten aktív. Szombat,
a teremtés lezárulásának napja, a zsidók ünnepnapja. Minden esemény az
előestén kezdődik és az ünnep estjéig tart. A zsinagóga közössége már
pénteken zsoltárok mondásával várja a szombatot. Úgy fogadják a szombatot,
mint egy királynőt, vagy egy herceget. A hetedik zsoltárnál megfordulnak, az
eddig hátul álló szegények kerülnek az első helyre. A pihenőnapon legalább
egyszer ők is előre, méltó pozícióba kerülnek. A
főrabbi a zsidó vallás lényegét a nagyhírű Hillél-t idézve így foglalta
össze: amit nem akarsz magadnak, ne
tedd másnak. Stella Leontin
kanonok, plébános megköszönte Verő
Tamás főrabbinak, hogy tanúságot tett mélységesen elköteleződve az
Örökkévalóhoz tartozásáról, majd így folytatta: A városban, de országosan is
jelentős eseménynek voltunk részesei. Felejthetetlen estét kaptunk. Szívünk
tágult, tudásunk bővült, oly közérthetően mondta el a főrabbi úr a
hittitkokat. Egy a sorsunk, egy a szenvedésünk. Egy a hitünk Istenben, egy az
Ószövetségünk és a Tízparancsolatunk. Hisszük, hogy van feltámadás. A nem
lényeges kérdésekre II. János Pál pápával mondhatom: zsidó testvéreink - idős testvéreink. Arra kell törekednünk, hogy
egységben a világ boldogabb legyen. Jártunk a Szentföldön, feltettük a
sábeszdeklit. A siratófalba
elhelyetett cédulámra azt írtam, hogy békesség és szeretet legyen a világon.
Egy jó családban is adnak egymásnak sebeket az emberek, de a megbocsátás, a
szeretet mindent legyőz. A tanúságtétel hitünket, barátságunkat,
együttlevésünket erősítette. Kívánok magam és a hallgatóság nevében jó
egészséget, hogy ilyen lelkesen, tiszta szemmel, tiszta szívvel tudjon
továbbra is tanúságot adni sugárzó hitéről. Az Örökkévaló áldja meg mindkét
kezével! Madách Imre Mózes című drámájához készült illusztrációinak albumát Réti Zoltán
festőművész a főrabbi úrnak ajándékozta. A kötetről bővebben a Könyvajánlóban.
2010. november 24. Közreadta: Nagy Angela Az
eseményről Szabó Andrea tollából
cikk jelent meg a Nógrád megyei Hírlapban, valamint az Új Élet c. folyóirat
2011. január 1-ei számában is. |