Megkérdőjeleződött a nógrádi vasúti mellékvonalak jövője Mintha
szándékosan a trianoni gyászos évfordulóra időzítette volna a szaktárca a
2020. június 8-tól (egyes források szerint június 6-tól) tervezett,
állítólagosan "járványügyi intézkedésnek" nevezett mellékvonali
járatcsökkentéseket ill. egyes járatok autóbusszal történő kiváltását, az
érzéketlenség és/vagy a történelmi tudatlanság szembetűnő. Konkrét
viszonylatokról hivatalos formában nem közöltek részleteket, sőt egyeztetés
sem történt az érintett polgármesterekkel, amint azt Csach Gábor polgármester kezdeményezte tiltakozó levél is tartalmazza. Az
országos viszonylatban is drasztikus vasúti változásokról a regionalbahn.hu szakoldal tett
közzé először információkat, e szerint a három nógrádi szárnyvonalból kettőt
érintenek a változások: 75
vonalszakasz Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár marad és vonatpótló buszok 78
vonalszakasz Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár marad és vonatpótló
buszok Egyszerűbben
értelmezhető az ipolytarnóci vonal sorsa, az eddigi
napi négy vonatpár helyett egy fog közlekedni, a többi helyett autóbuszok. Részletek
hiányában kétséges, hogyan kell értelmezni a váci vonal korlátozásait, mi
értelme van az autóbusz-vonat megosztásának és miért éppen Nagyorosziban
történik a „váltás”. (Vác-Balassagyarmat között jelenleg 6 vonatpár jár.) Örömteli,
hogy az aszódi vonalat a korlátozások, az autóbuszos kiváltás nem érinti. A
mellékvonalak jövőjét illető stratégia hiányát már régóta felvetik a
szakemberek, természetesen mindig azok, akik nincsenek döntéshelyzetben. A
fenti változások megkérdőjelezik hazánk és Szlovákia közötti, egykoron bezárt
vasútvonalak „örökösen remélt” újranyitását, így a Drégelypalánk-Ipolyság,
ill. a losonci szakaszt. Különösen
érthetetlen, hogy a járatcsökkentéseket, az autóbusz preferálását miért
járványügyi intézkedésnek minősítik, úgy, hogy azok állítólagosan csak
augusztus végéig lesznek érvényben. Ami a járványveszélyt illeti, egyértelmű,
hogy az autóbuszos szállításnál a személyi kontaktus lehetősége nagyobb,
megtakarítás sem merülhet fel, hiszen, ha van legalább napi egy járatpár, a
vasúti személyzet többségét meg kell tartani, a pályafenntartás költségei is
gyakorlatilag állandóak. A
jobboldal számára a nagyobb kárt a politikai veszteség okozza, 2010 előtt a
Fidesz erősen kampányolt a szárnyvonalak bezárása ellen, és újranyitást ígért
választási győzelem esetén. Igen nehéz lesz most a térségi országgyűlési
képviselőknek megmagyarázni az esetleges végleges járatcsökkentések tényét,
nem is csoda, hogy teljes hallgatásba burkolóznak. A polgármesterek érzik is
a veszélyt, ha nem állnak a lakosság oldalára, az nem segíti a jövőbeni
választási esélyeiket, ezért is születhetett a tiltakozó levél. Optimális
esetben ősztől visszaállhat a régi rend, de mi sem magyarázza eklatánsabb
módon a nógrádi szárnyvonalak, egyáltalában a térségi vasút sorsának bizonytalanságát,
hogy a balassagyarmati városvezető 2020. februári levelére gyakorlatilag elutasító
válasz érkezett a szakminisztériumtól, amint azt Csach
Gábor polgármestertől megtudtuk. Ez
egyértelmű jel lehet arra, a politika nem számol se a térségi vasúttal, se a
Szlovákiával való vasúti összeköttetés újranyitásával. Jól mutatja az
elutasító válasz országgyűlési képviselőink, megyei vezetőink harmatos
érdekérvényesítő képességét, sőt maga a szándék hiánya is felmerül. Különösen
fájdalmas, hogy mindez a Civitas Fortissima 100. évfordulója, a trianoni országvesztés
közeli évfordulója mentén zajlik, joggal hivatkozik a polgármesterek levele
erre a tényre is. 2020. május 27. Összeállította:
Nagy László |