Állami források - vasút: Balassagyarmat erősen lobbizik a kormánynál 2020. február 4.
Bzmot motorvonat Nógrádban Desiro
Nógrádban forrás:
vasutmania.blogspot.com fotó:
Takács Bence forrás: www.benbe.hu Az
önkormányzati választásokat követően két fontos témában jelentősen
aktivizálta magát Balassagyarmat önkormányzata, levéllel fordult a kormányhoz
beruházási források elérése és a város jobb vasúti összeköttetése érdekében. * A
képviselőtestület 2019. november 28-i ülésén, a 247/2019.(XI. 28.) sz.
határozatában kötelezte a polgármestert, hogy Balassagyarmat közfeladatainak
javítása, szolgáltatásainak bővítése érdekében igényt nyújtson be a „főváros, több fővárosi kerület és néhány
megyeszékhely által felmondott, kormányzati támogatással tervezett
nagyberuházás elmaradása miatt esetlegesen felszabaduló központi forrásokra”. Mint
sokak által ismert, az ország egyes önkormányzatai a 2019. őszi választást
követően, általuk túlzottnak és nem kellően átgondoltnak minősített
beruházásokat visszamondtak. (pl. váci sportcsarnok, a fővárosi Liget projekt
egyes épületei, az ún. szuperkórház stb.) Az ezekből megmaradó források egy
részét kívánná a város „megpályázni”, erről Csach Gábor polgármester levelet írt a miniszterelnöknek. A levél,
amelyből a Gyarmati Hírek 2020. januári száma idéz, több javaslatot is
felsorol, hová tudná a város felhasználni a keretet. (színházterem,
kórházfejlesztés, csapadékvíz rendszer, környezetvédelem, úthálózat,
Vármegyeháza, turisztika, sportfejlesztés) Témájában
nem, de a fentiektől független, hogy a kormány kisváros fejlesztési programot
indított az 5000-20000 lélekszámú - kb. 180 - magyar kisváros részére, amely
akár évi 1.5 Mrd Ft forrást is jelenthet Balassagyarmat részére. A
javaslatokat 2020 nyaráig összesíti a Települési Önkormányzatok Országos
Szövetsége. * A
város vasúti összeköttetéseinek ügyét a 2020. január 30-i képviselőtestületi
ülés egyik napirendje pontja érintette. A sokakat
érintő, a „vasúti közlekedés javítása
kapcsán szükséges intézkedésekről” szóló polgármesteri előterjesztést
elfogadta a testület és megbízta a polgármestert, hogy a MÁV-nál és az illetékes miniszternél
menetrendi, forgalmi és fejlesztési javaslatokat kezdeményezzen. A javaslatok öt pontja: 1./ Menetrendi korrekció -A meglévő vonatok
mellett induljon vonat 07:30-08:00h között is Vác,
és Ipolytarnóc felé. -Az utolsó vonat Vác
felé 19:00-20:00h közötti időpontban induljon. -A megszüntetett, egykoron jó
elérhetőséget biztosító közvetlen budapesti járatokat, a népszerű sebesvonatokat
állítsák vissza, tekintettel arra is, hogy Aszód állomás átépítése után a gyarmati
szárnyvonalról érkezők gyaloglásra, aluljáró használatra kényszerülnek. A sebes vonatok visszaállításának
javasolt alternatívái: A.
Optimálisan a korábbi menetrend szerint: hétköznap két vonatpár,
vasárnap három vonatpár. B.
Kompromisszumként hétköznap és vasárnap két-két vonatpár C.
Legalább vasárnap késő délutáni, balassagyarmati indulással egy
vonatpár. 2. Korszerű motorvonatok üzembe helyezése A
korábbi ígéretek szerint, az esztergomi vonal villamosítása után az onnan
felszabaduló Siemens Desiro motorvonatok üzembe helyezését kéri a térségbe
a testület. 3. Balassagyarmat vasútállomás siralmas állapotának megszűntetése A
javaslat hivatkozott arra, hogy a megye második legnagyobb városának egykori
többemeletes állomásépülete 1945-ben megsérült, az elhamarkodottan lebontott
helyett egy nyomorúságos ideiglenes épületet alakítottak ki. „Különösen szomorú,
hogy ebben még utas WC-nek sem jutott hely, a pályaudvaron elhagyott épületek
állnak, az utasperonok kialakítása sem történt meg.” A
város intézkedést kér a vasútállomás korszerűsítésére, utas WC-k
elhelyezésére, az állomás területének csinosítására, az üresen álló épületek
hasznosítására pedig felajánlja együttműködését.
Az alig változott 2007-es állapotok (szerző felv.) 4. Pályaállapot
javítása Az
anyag megállapítja, elmaradtak a térség pályaszakaszainak felújításai,
szükséges lenne a 75-ös vonal rehabilitációjának folytatása, ennek el kell
érnie Diósjenőig, és a munkát folytatni kell Drégelypalánkig. Drégelypalánk
és Balassagyarmat között meg kell szüntetni a felesleges lassú jeleket, és
végig vissza kell állítani a 60 km/h sebességet. Meg kell állítani a pálya
romlását a Nógrádkövesd-Balassagyarmat-Nógrádszakál
vonalszakaszon. 5. Ipoly-völgyi vasút újraépítése Több
mint 30 éve napirenden van az egykori Ipoly-völgyi vasút felélesztése, a
Drégelypalánk és Ipolyság között 1963-ban felszedett 6,3 km-es szakasz
visszaépítése. 2010-ben EU támogatással elkészült e szakasz
megvalósíthatósági tanulmánya, de a szlovák oldalon a 2003-ban megszűnt
szárnyvonali személyi közlekedés miatt ezek fiókba kerültek. A szlovák
oldalon 2019. januárjában újraindult személyszállítás, ezt követően magyar
részről kormányhatározat született a megvalósíthatóság ismételt megvizsgálására.
A testület határozottan javasolja a kormánynak, hogy uniós források
segítségével állítsa helyre ezt a határ menti regionális vasúti átkelési
lehetőséget, amely lehetőséget teremtene a közvetlen Budapest-Zólyom
közlekedésre is. Az Ipoly-hidak örvendetes újjáépítése során kialakult közös
munka jó példát és gyakorlatot adhat a vasúti összeköttetés megvalósítására
is – ismertette az illetékes szerveknek elküldött anyag. Képeslap Gere József rajzával az egykori állomás épületéről * 2009.
májusi írásunk, a Budapest-Fülek közötti, Balassagyarmatot is érintő, Desiro különvonattal történt utazásról itt olvasható. Az
Indóház c. folyóirat 2019. májusi cikkét is ismertettük,
ennek kapcsán írtunk arról is, hogy a magyar és szlovák külügyminiszterek
állítólagosan megállapodtak két egykori, Nógrád térségi szárnyvonal újranyitásáról (amelyről konkrét tények azóta sem láttak
napvilágot). 2020. február Összeállította:
Nagy László Forrás:
Balassagyarmat Város Önkormányzata |