Állami források - vasút:

 

Balassagyarmat erősen lobbizik a kormánynál

 

2020. február 4.

 

 

       

                       Bzmot motorvonat Nógrádban                                        Desiro Nógrádban

                 forrás: vasutmania.blogspot.com                                     fotó: Takács Bence

                                                                                                    forrás:  www.benbe.hu

 

Az önkormányzati választásokat követően két fontos témában jelentősen aktivizálta magát Balassagyarmat önkormányzata, levéllel fordult a kormányhoz beruházási források elérése és a város jobb vasúti összeköttetése érdekében.

 

*

 

A képviselőtestület 2019. november 28-i ülésén, a 247/2019.(XI. 28.) sz. határozatában kötelezte a polgármestert, hogy Balassagyarmat közfeladatainak javítása, szolgáltatásainak bővítése érdekében igényt nyújtson be a „főváros, több fővárosi kerület és néhány megyeszékhely által felmondott, kormányzati támogatással tervezett nagyberuházás elmaradása miatt esetlegesen felszabaduló központi forrásokra”.

 

Mint sokak által ismert, az ország egyes önkormányzatai a 2019. őszi választást követően, általuk túlzottnak és nem kellően átgondoltnak minősített beruházásokat visszamondtak. (pl. váci sportcsarnok, a fővárosi Liget projekt egyes épületei, az ún. szuperkórház stb.) Az ezekből megmaradó források egy részét kívánná a város „megpályázni”, erről Csach Gábor polgármester levelet írt a miniszterelnöknek. A levél, amelyből a Gyarmati Hírek 2020. januári száma idéz, több javaslatot is felsorol, hová tudná a város felhasználni a keretet. (színházterem, kórházfejlesztés, csapadékvíz rendszer, környezetvédelem, úthálózat, Vármegyeháza, turisztika, sportfejlesztés)

 

Témájában nem, de a fentiektől független, hogy a kormány kisváros fejlesztési programot indított az 5000-20000 lélekszámú - kb. 180 - magyar kisváros részére, amely akár évi 1.5 Mrd Ft forrást is jelenthet Balassagyarmat részére. A javaslatokat 2020 nyaráig összesíti a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége.

 

*

 

A város vasúti összeköttetéseinek ügyét a 2020. január 30-i képviselőtestületi ülés egyik napirendje pontja érintette.

 

A sokakat érintő, a „vasúti közlekedés javítása kapcsán szükséges intézkedésekről” szóló polgármesteri előterjesztést elfogadta a testület és megbízta a polgármestert, hogy a MÁV-nál és az illetékes miniszternél menetrendi, forgalmi és fejlesztési javaslatokat kezdeményezzen.

 

A javaslatok öt pontja:

 

1./ Menetrendi korrekció

 

-A meglévő vonatok mellett induljon vonat 07:30-08:00h között is Vác, és Ipolytarnóc felé.

-Az utolsó vonat Vác felé 19:00-20:00h közötti időpontban induljon.

-A megszüntetett, egykoron jó elérhetőséget biztosító közvetlen budapesti járatokat, a népszerű sebesvonatokat állítsák vissza, tekintettel arra is, hogy Aszód állomás átépítése után a gyarmati szárnyvonalról érkezők gyaloglásra, aluljáró használatra kényszerülnek.

A sebes vonatok visszaállításának javasolt alternatívái:

A.  Optimálisan a korábbi menetrend szerint: hétköznap két vonatpár, vasárnap három vonatpár.

B.  Kompromisszumként hétköznap és vasárnap két-két vonatpár

C.  Legalább vasárnap késő délutáni, balassagyarmati indulással egy vonatpár.

 

2. Korszerű motorvonatok üzembe helyezése

A korábbi ígéretek szerint, az esztergomi vonal villamosítása után az onnan felszabaduló Siemens Desiro motorvonatok üzembe helyezését kéri a térségbe a testület.

3. Balassagyarmat vasútállomás siralmas állapotának megszűntetése

A javaslat hivatkozott arra, hogy a megye második legnagyobb városának egykori többemeletes állomásépülete 1945-ben megsérült, az elhamarkodottan lebontott helyett egy nyomorúságos ideiglenes épületet alakítottak ki.

„Különösen szomorú, hogy ebben még utas WC-nek sem jutott hely, a pályaudvaron elhagyott épületek állnak, az utasperonok kialakítása sem történt meg.”

A város intézkedést kér a vasútállomás korszerűsítésére, utas WC-k elhelyezésére, az állomás területének csinosítására, az üresen álló épületek hasznosítására pedig felajánlja együttműködését.

 

 

                                                      

Az alig változott 2007-es állapotok (szerző felv.)

 

4.  Pályaállapot javítása

Az anyag megállapítja, elmaradtak a térség pályaszakaszainak felújításai, szükséges lenne a 75-ös vonal rehabilitációjának folytatása, ennek el kell érnie Diósjenőig, és a munkát folytatni kell Drégelypalánkig. Drégelypalánk és Balassagyarmat között meg kell szüntetni a felesleges lassú jeleket, és végig vissza kell állítani a 60 km/h sebességet. Meg kell állítani a pálya romlását a Nógrádkövesd-Balassagyarmat-Nógrádszakál vonalszakaszon.

 

5. Ipoly-völgyi vasút újraépítése

Több mint 30 éve napirenden van az egykori Ipoly-völgyi vasút felélesztése, a Drégelypalánk és Ipolyság között 1963-ban felszedett 6,3 km-es szakasz visszaépítése. 2010-ben EU támogatással elkészült e szakasz megvalósíthatósági tanulmánya, de a szlovák oldalon a 2003-ban megszűnt szárnyvonali személyi közlekedés miatt ezek fiókba kerültek. A szlovák oldalon 2019. januárjában újraindult személyszállítás, ezt követően magyar részről kormányhatározat született a megvalósíthatóság ismételt megvizsgálására. A testület határozottan javasolja a kormánynak, hogy uniós források segítségével állítsa helyre ezt a határ menti regionális vasúti átkelési lehetőséget, amely lehetőséget teremtene a közvetlen Budapest-Zólyom közlekedésre is. Az Ipoly-hidak örvendetes újjáépítése során kialakult közös munka jó példát és gyakorlatot adhat a vasúti összeköttetés megvalósítására is – ismertette az illetékes szerveknek elküldött anyag.

 

 

Képeslap Gere József rajzával az egykori állomás épületéről

 

 

*

 

2009. májusi írásunk, a Budapest-Fülek közötti, Balassagyarmatot is érintő, Desiro különvonattal történt utazásról itt olvasható.

 

Az Indóház c. folyóirat 2019. májusi cikkét is ismertettük, ennek kapcsán írtunk arról is, hogy a magyar és szlovák külügyminiszterek állítólagosan megállapodtak két egykori, Nógrád térségi szárnyvonal újranyitásáról (amelyről konkrét tények azóta sem láttak napvilágot).

 

 

 

2020. február

Összeállította: Nagy László

Forrás: Balassagyarmat Város Önkormányzata