MI
LESZ VELED IPOLY-VÖLGYI VASÚT?
DESIROVAL
FÜLEKEN
2009. május elsején tíz órakor begördült
a balassagyarmati vasútállomásra Vác felől a menetrend szerinti vonat, amely nem a szokásos piros
BZ vagonokból állt, hanem két Desiro
szerelvényből. A vonat már tele volt Pestről jövő vasútbarátokkal, akik
Szécsénybe igyekeztek a II. Szlovák-magyar
vasutasnapok rendezvényére, melynek részét képezte a füleki (Filakovo, SK)
vonatos kirándulás.
Annak
ellenére, hogy Balassagyarmaton az esemény nem kapott nagy publicitást, néhányan
megtudták és csatlakoztak az ünnepi vonatozáshoz. Sajnos ott tartunk, hogy
manapság egy ilyen szerelvény megjelenése felénk csodaszámba megy, és nagy feltűnést
kelt. Minden állomáson várta és megcsodálta a közönség a vonatot. Elkötelezett
vasútbarátok hada kocsikkal, kerékpárokkal követte, előzte a vonatot és a
legjobb pozíciókat elfoglalva (domboldal, Káprások alja, útátjárónál, helységnévtábla
mellett, Ipoly kanyarban stb.) fáradhatatlanul fotózott. Volt fotós, aki szobai
alumínium kettős létrát kapott ki a kocsiból, hogy jobb rálátással készíthesse
felvételeit. Remélhetőleg belátható időn belül a Desiro szerelvény megszokottá válik az Ipoly-menti tájhazában is és
a fotók archivumok kincseivé válnak. Szécsényben sokan szálltak fel, hiszen a
füleki kirándulás jó programnak igérkezett. Manapság egyébként csak szlovákiai
tehervonatok használhatják a határon átmenő vasutat. Ipolytarnócig jegyet
kellett váltani, de a szlovákiai részen a Szlovák Vasutak vendégei voltunk.
Szécsény, a 675 éves város ünnepség sorozatot
rendezett (2009. április 30 - május 10.). A II.
Szlovák-magyar vasutasnapok
keretében április 30-án tartották a "Határok
nélkül-konferencia a térségi vasutakért" című találkozót Szécsény Város Önkormányzata, Az Ipoly-hidak Újjáépítéséért
Polgári Társulás és a Magyar Közlekedési Klub rendezésében. A konferencián az
alábbi előadások hangzottak el:
Dr. Mészáros Péter
(Magyar Közlekedési Klub): Nemzetközi tapasztalatok a vasúti regionális
közlekedés fejlesztésében és a hazai lehetőségek
Gáspár János
(Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány): Nemzetközi tapasztalatok a
vasúti regionális közlekedés fejlesztésében és a hazai lehetőségek
Molnár Katalin (Az
Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás elnöke): Szlovák-magyar közös használatú
vasúti szakasz működtetésének és a vasutasnapok szervezésének tapasztalatai
Gere József
(állomásfőnök): Az Ipoly-völgyi vasút kialakulása és lehetőségei az
ezredforduló után
Holles Miklós (Neogradiensis
Régió Egyesület): Megvalósíthatósági tanulmány ismertetése az Ipoly-völgyi
vasút működtetésére
Dr. Serfőző András (Az
Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás társelnöke): Az Ipoly-völgyi vasút
rendszerbe illesztésének kérdései
Műhelybeszélgetést
tartottak a határközi vasutak újranyitásának lehetőségeiről magyar-román és más
határközi viszonylatban a Magyar Közlekedési Klub szervezésében.
A Magyar Közlekedési Klub
részvételét a Mellékvonali vasúthálózat megszüntetése helyett virágzó
eurégiót! program keretében az EGT
Norvég Finanszírozási Mechanizmus és az Ökotárs Alapítvány támogatta.
Az
Ipoly-völgyi vasút léte, jövője súlyosan érinti szűkebb pátriánkat. A
konferencián nem vettünk részt, de ha megkapjuk az anyagot, értékeljük és
közzétesszük. Már húsz éve folyik a küzdelem a határon átnyúló közlekedési
lehetőségek helyreállítására. Egyesületek sokasága fáradhatatlanul napirenden
tartja a kérdést, de a civilek próbálkozásai csak akkor hozhatnak eredményt, ha
meglesz a politikai akarat a határ minkét oldalán. Legutóbb az Ipoly Eurorégió
Egyesület tanulmányi napjáról mi is beszámoltunk, ahol az Ipoly hidak helyzete
volt a téma (itt olvashatjátok).
A
füleki vonat a lassújelek engedte sebességgel száguldott a lélegzetelállítóan
gyönyörű tavaszi Ipoly-völgyben. Volt idő a szemlélődésre. A Nógrád és Gömör
határán lévő Füleken már várták a
csapatot és elirányították a fő nevezetesség, a füleki vár felé. Nagyon
kellemes órákat töltöttünk a városban. A vár felé baktatva négy kiemelkedő
épülettel ismerkedhettünk meg. A magyar szecesszió jegyeit viselő városházát Jakab Pál losonci építész
tervezte, 1911-ben épült. A kiemelt sarki épületrészen ma is látható a
tűzfigyelő torony, amelynek komoly funkciója volt. A toronyból az egész város
belátható. Eredetileg a tűzoltók szervezete is itt kapott helyet. A városközpont
felé haladva a volt kaszinó mellett
mentünk el. Eklektikus épület a XIX. század végéről, szépen renoválva,
környezete megújítva. Volt már benne fogadó, iskola, múzeum, könyvtár. Jelenleg
a a Vármúzeum részlege a Városi Honismereti Múzeum működik benne.
A Szűz
Mária mennybemenetelének tiszteletére szentelt templom és ferences kolostor gótikus alapokra a XVI. században
emelt, majd leégett templom helyére a XVII.-XVIII. század fordulóján épült. Mai
formáját 1728-ban nyerte. Az 1470-ben letelepedett ferencesrendi szerzetesek
századokon keresztül nagy hatással voltak a város lakóinak lelki és szellemi
életére.
A klasszicizáló barokk stílusú Berchtold kastély 1817-ben már állott.
Gróf Berchtold Antal építtette. Később a Stephani család tulajdonába került.
1951-től a történelmi Nógrád megye első gimnáziumainak egyike működik benne.
Füleknek már a XVII. században latin iskolája is volt, amelyből később
algimnázium lett.
A füleki várat a főutcából nyíló, szépen
kiépített sétáló utcán, a Várfelső utcán lehet megközelíteni. Itt épült fel a
Nógrádi Turisztikai Információs Központ
épülete, mely a Vármúzeum székhelye is. A beruházás a
Magyarország-Szlovákia-Ukrajna Szomszédsági Program keretében, vissza nem
térítendő támogatásból létesült 2008-ban.
Fülek kőből épült vára már 1246-ban állott.
Nevét akkori gazdájáról (Falkos) kapta. 1554-1593-ig török járási székhely
volt. Sok-sok tulajdonos váltás és viszály után a legnagyobb jelentősége a
XVII. században volt, amikor a
bányavárosok legészakibb védő bástyája, valamint Heves, Nógrád és Pest megyék
székhelye lett. A török elől menekülő nemesek itt tartották a megyegyűléseket. 1682-ben
Thököly felrobbantotta a várat és így sorsa végleg beteljesedett. Csak néhány
fala és tornya emlékeztet régi dicsőségére. A legutóbbi nagyszabású
helyreállítási és állagmegóvási munka 1993-ban fejeződött be uniós
támogatással. A Bebek-toronyban a Vármúzeum kiállításán a város és a vár
történelmét felidéző kiállítási tárgyak láthatók. A toronyból gyönyörű kilátás
nyílik az egész városra és a környező, hegyekkel szegélyezett medencére.
A
füleki várdomb és a Vöröskő része a Novohrad-Nógrád Geoparknak, mely az
Abroncsos, a Medves és a Vilkei-tavak Kistérségeinek egyedülálló természeti
képződményeit fogja össze. Kerékpárutakon, tanösvényeken lehet megismerni ezt a
tájat. Ide tartoznak még többek között az ajnácskői várhegy bazalt
sziklaszirtje, a Bagolyvár tufa sziklaszirtje, a csomai kőbánya-bénai sziklák
(természeti érték), a csákányházi szelvény és a Somoskő bazaltorgonái.
A várból a füleki parkon keresztül kellemes
sétával értük el a vasútállomást, ahonnan három órakor visszaindultunk a Desiroval. A Berchold-kastély mögötti
park eredeti török kertekből
keletkezett. Kis patak szeli át. A Stephani család a XIX. század közepén
angolkertté alakította. Jelenleg is dendrológiai kert. Sok értékes fa található
a parkban pl.: páfrányfenyő, juharlevelű platán, hegyi juhar, vörös bokrétafa
stb. Az ötvenes években berendeztek egy kis állatkertet is itt, ami akkoriban valódi
szenzáció volt.
Amig a
vasúti összeköttetés újra kiépül, jó minőségű közúton is szép kirándulást lehet
tenni Fülekre.
2009. május
Összeállította: Nagy
Angela