Vonattal Váctól Losoncig, avagy miért nem megy, ami mehetne forrás: iho.hu Az Indóház c. folyóirat blogspotja hosszabb
cikkben foglalkozott egy 10 évvel ezelőtti, nógrádi, felvidéki térséget
érintő vasúti eseménnyel. 2009. május 1-én magyar-szlovák
vasutasnapot tartottak Szécsényben, ennek kapcsán a
MÁV dupla Desiro-ból álló vonatot indított Váctól Balassagyarmat-Ipolytarnóc felé, amellyel Losoncig
lehetett közlekedni. A szlovák vasúttal együttműködve, nosztalgia motorvonattal
elérhetővé vált ekkor egy elágazáson át a Nógrádszakál-Nagykürtös
szakasz is. Egy évvel később a program megismétlődött, azonban napjainkra
már csak a remény maradt meg, hogy ne csak alkalmi, hanem menetrendszerű
forgalomban közvetlen vasúti összeköttetés jöjjön létre a két ország között. Friss fejlemény, hogy a két ország külügyminisztereinek 2019.
februárban Budapesten megtartott találkozóján "megállapodtak"
arról, hogy két pályaszakaszon a forgalom újraindítása Magyarország és
Szlovákia között "napirenden" van. Sajnálatosan a hivatalos
közlemény semmilyen részletet nem tartalmazott. Egyes források szerint a
Drégelypalánk-Ipolyság közötti szakasz lehet az egyik, amelynek újranyitását egyébként
civilek, helyi politikai erők már a rendszerváltozás óta szorgalmazták, "természetesen"
eredménytelenül. A másik szakasz feltehetőleg az Ipolytarnóc-Losonc
vagy a Somoskőújfalu-Losonc vonalak valamelyikét érintheti. (a pesszimizmust
növelheti, hogy már korábban volt hasonló jellegű, a két kormányfő közötti
elvi megállapodás, sikertelen végeredménnyel.) Nehezen indokolható a hosszú évek óta tartó döntésképtelenség,
vagyis, miért nem sikerül a kölcsönös megegyezés, különösen, hogy az mindkét
ország gazdasági érdekeit szolgálhatná. Igaz, ehhez nyilvánvalóan át kell gondolni a vasúti, közúti
szállítási útvonalak használatát, éppúgy a nemzetközi, mint a belföldi
forgalomban. (a témával a honlap egy másik cikke részletesebben is foglalkozik.)
A hazai gondokat nem csak a pályaszakaszok rossz
műszaki állapota fokozza, hanem az is, hogy egyes állami tulajdonú
vállalatok, gyakran gazdasági érdekeik ellenére is a közúti szállítást
preferálják az áruszállításban, így jelentős bevételkieséssel sújtják a társ
állami vállalatot, de egyben környezeti károkat is okoznak. A térségi
politikai erők, megyei vezetők, ha foglalkoznak is a vasutakkal
kapcsolatos kérdésekkel, jól titkolják, próbálkozásaikról érdemi
információ gyakorlatilag nem hozzáférhető. Ha a magyar-szlovák vasúti szakaszok reménybeli újranyitásáról mégis
sikerül tájékoztatást kapni, azt későbbi cikkünkben közzé tesszük. 2019. május Összeállította:
Nagy László Forrás: iho.hu |