Vonattal Váctól Losoncig,

avagy miért nem megy, ami mehetne

 

 

forrás: iho.hu

 

 

Az Indóház c. folyóirat blogspotja hosszabb cikkben foglalkozott egy 10 évvel ezelőtti, nógrádi, felvidéki térséget érintő vasúti eseménnyel.

2009. május 1-én magyar-szlovák vasutasnapot tartottak Szécsényben, ennek kapcsán a MÁV dupla Desiro-ból álló vonatot indított Váctól Balassagyarmat-Ipolytarnóc felé, amellyel Losoncig lehetett közlekedni.

A szlovák vasúttal együttműködve, nosztalgia motorvonattal elérhetővé vált ekkor egy elágazáson át a Nógrádszakál-Nagykürtös szakasz is.

 

Egy évvel később a program megismétlődött, azonban napjainkra már csak a remény maradt meg, hogy ne csak alkalmi, hanem menetrendszerű forgalomban közvetlen vasúti összeköttetés jöjjön létre a két ország között.

Friss fejlemény, hogy a két ország külügyminisztereinek 2019. februárban Budapesten megtartott találkozóján "megállapodtak" arról, hogy két pályaszakaszon a forgalom újraindítása Magyarország és Szlovákia között "napirenden" van. Sajnálatosan a hivatalos közlemény semmilyen részletet nem tartalmazott. Egyes források szerint a Drégelypalánk-Ipolyság közötti szakasz lehet az egyik, amelynek újranyitását egyébként civilek, helyi politikai erők már a rendszerváltozás óta szorgalmazták, "természetesen" eredménytelenül.

A másik szakasz feltehetőleg az Ipolytarnóc-Losonc vagy a Somoskőújfalu-Losonc vonalak valamelyikét érintheti. (a pesszimizmust növelheti, hogy már korábban volt hasonló jellegű, a két kormányfő közötti elvi megállapodás, sikertelen végeredménnyel.)

 

Nehezen indokolható a hosszú évek óta tartó döntésképtelenség, vagyis, miért nem sikerül a kölcsönös megegyezés, különösen, hogy az mindkét ország gazdasági érdekeit szolgálhatná.

 

Igaz, ehhez nyilvánvalóan át kell gondolni a vasúti, közúti szállítási útvonalak használatát, éppúgy a nemzetközi, mint a belföldi forgalomban. (a témával a honlap egy másik cikke részletesebben is foglalkozik.) A hazai gondokat nem csak a pályaszakaszok rossz műszaki állapota fokozza, hanem az is, hogy egyes állami tulajdonú vállalatok, gyakran gazdasági érdekeik ellenére is a közúti szállítást preferálják az áruszállításban, így jelentős bevételkieséssel sújtják a társ állami vállalatot, de egyben környezeti károkat is okoznak. A térségi politikai erők, megyei vezetők, ha foglalkoznak is a vasutakkal kapcsolatos kérdésekkel, jól titkolják, próbálkozásaikról érdemi információ gyakorlatilag nem hozzáférhető.

 

Ha a magyar-szlovák vasúti szakaszok reménybeli újranyitásáról mégis sikerül tájékoztatást kapni, azt későbbi cikkünkben közzé tesszük.

 

 

2019. május

Összeállította: Nagy László

Forrás: iho.hu