Csach Gábor balassagyarmati polgármesternek a facebookon
2020. május 26-án közzétett bejegyzése:

 

TILTAKOZÁS A VONATRITKÍTÁSOK MIATT!

 

Továbbra is mindenféle hivatalos tájékoztatás nélkül állunk a június 8-ával információink szerint "járványügyi döntések miatt" megszüntetni szándékozott vonatpárok ügyében.

Mai napon az Ipoly-völgyi polgármestereknek az alábbi levelet juttattam el, kérve és remélve hozzá aláíró támogatásukat:

Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak

Tisztelt Államtitkár Úr!

Mint bizonyára Ön előtt is ismert, 1919. január 29-én Balassagyarmat polgárai véráldozatok árán kiűzték a városból a megszálló cseh katonákat. Balassagyarmat e hazafias tettnek köszönhetően viseli ma hivatalosan a Civitas Fortissima nevet. E történelmi esemény jelentősége nagyban hozzájárult ahhoz, hogy nemcsak az Ipoly-völgyi vasút, hanem az Ipolytól délre eső települések is Magyarország részei maradhattak, hiszen az alakuló csehszlovák állam ekkor már elszánta magát arra, hogy az Ipoly folyó menti demarkációs vonalat, s a majdani államhatárt Vác-Romhány vonalba tolja délre. A január 29-et követő napokban az Ipoly déli partján húzódó települések polgárai, vasutasai és az újraverbuválódott katonák a teljes Ipoly-völgyi vasútszakaszon kiűzték a megszállókat, így maradhatott az Ipoly vonali országcsonkítás. Ezen eseményekre emlékezve városunk 2019. január 29. és 2020. június 4. között Civitas Fortissima Centenáriumi Ünnepségsorozatot tart, melynek befejező ünnepségeit (a záró Trianoni emléknappal együtt) sajnos elsodorta a koronavírus járvány.

A napokban sajnálatosan e nagyszerű centenáriumhoz (reméljük csak a koronavírus járvány miatt, de) méltatlanul levezényelt „csonkítások” történtek ismét a szárnyvonali vasutunk, konkrétan a véráldozatokkal a hazának megtartott Ipoly-völgyi vasút tekintetében.

Alulírott polgármesterek, az Ipoly-völgyi vasút mentén elhelyezkedő települések vezetői, az alábbi kérésekkel és panasszal fordulunk Önhöz:

1. A jelenleg futó 2019-2020. évi MÁV menetrendben nem hivatalos információink szerint "járványügyi intézkedésként" jelentős vonatszám leépítés lép életbe június 8-tól a Balassagyarmat viszonylat tekintetében: lényegében megszűnne az Ipoly-völgyi (Drégelypalánk-Ipolytarnóc) vasúti közlekedés (Ipolytarnóc felé mindegyik, Drégelypalánk felé 4 vonatpár szűnne meg), azt vonatpótló buszokkal helyettesítik. Meg szeretnénk jegyezni, hogy járványidőszakban a vonatok buszra cserélése kifejezetten kockázatos, hiszen a vonatokban lényegesen nagyobb az egy utasra jutó légköbméter, vagyis jóval kisebb a fertőzésveszély!

2. Sajnálatosnak és szerencsétlennek tartjuk, hogy ezen döntésekről sem egyeztetés, sem hivatalos tájékoztatás a mai napig nem történt azon települések felé, akik érintettek az ügyben. Így értetlenül és tájékozatlanul állunk az itt élők felénk záporozó kérdései és állításai előtt. Kérjük a döntések okait is felsoroló tájékoztatás soron kívüli pótlását!

3. Állítólag mindezen csökkentés csak augusztus 31-ig fog tartani, de erre vonatkozó hivatalos bejelentésnek, horribile dictu garanciának, nyoma sincs. Amennyiben ez a határidő igaz, kérnénk erről hivatalos tájékoztatást, illetve legalább garanciát az éves menetrend szeptemberi visszaállítására!

4. A szakmai egyeztetésen, és az önkormányzatok által is „csendben elfogadott” 2020-2021 évi menetrendet ismereteink szerint már jóváhagyták. Több évtizedes tapasztalataink azt mutatják, hogy egy „ideiglenes” csonkító beavatkozás után már jellemzően nem javul, csak tovább romlik a helyzet. Attól félünk (a vasutasokkal együtt), hogy ez a mindannyiunk által elfogadható 2020/2021-es (bár egy modern környezetvédelemre figyelő országban korántsem optimális) menetrend van veszélyben! Ezért kérjük ennek a menetrendnek is a garantálását annak érdekében, hogy a jövőben lehetőség legyen a vasút megtartásán túl annak fejlesztésére is – hiszen a vasútfejlesztés elemi érdeke egy modern országnak.

5. Mi lesz az itt felszabaduló munkaerővel? Értjük – nézve a Volán menetrendi változásait –, hogy a pótlóbuszokkal enyhíthető a Volánt ért járványügyi veszteség. De ezek a döntések nem orvosolják a MÁV veszteségét, a kieső vonatokkal felszabaduló munkaerő sorsa pedig nem ismert. Szeretnénk jelezni, hogy mindez növeli a dolgozói állomány bizonytalanságát. Kérnénk az ő sorsukról is tájékoztatást!

Az elmúlt évtizedekben szomorúan tapasztaltuk, hogy a szárnyvonalak tekintetében a helyzet – a közúti lobbi eredményei mellett – apró lépésekben halad az ellehetetlenítés felé. A korszerűtlen vonatállomány, a lepusztuló pályaszakaszok és infrastruktúra mind-mind hozzájárul a vidéki vasút leépítéséhez, egy ilyen „átmeneti” csonkítás mindezt felgyorsítja. Tisztelettel kérjük a kormányt, az éppen száz éve véráldozatok révén az országnak megmentett Ipoly-menti vasút újabb leépítésének megakadályozására, vagy legalább az intézkedések átmenetiségének garantálására!

Tisztelettel:

Csach Gábor

Balassagyarmat Város Polgármestere

German József

Berkenye Község Polgármestere

Molnárné Gere Rita

Borsosberény Község Polgármestere

Smitnya Sándor

Dejtár Község Polgármestere

Székely József

Diósjenő Község Polgármestere

Rigó Dávid

Drégelypalánk Község Polgármestere

Borda Attila

Hugyag Község Polgármestere

Kárdási Jánosné

Ipolyszög Község Polgármestere

Gál István

Ipolytarnóc Község Polgármestere

Molnár János

Ipolyvece Község Polgármestere

Kristófné Dudás Zsuzsanna

Litke Község Polgármestere

Kovács Imre

Ludányhalászi Község Polgármestere

Babicska Károly

Nagyoroszi Község Polgármestere

Varga Richárd

Nógrád Község Polgármestere

Radvánszky Judit

Nógrádszakál Község Polgármestere

Farkas Egon

Őrhalom Község Polgármestere

Bernáth Kornélia

Patvarc Község Polgármestere

Stáyer László

Szécsény Város Polgármestere

Kelt Balassagyarmaton, 2020. május 26-án.