Csach Gábor balassagyarmati polgármesternek a facebookon TILTAKOZÁS
A VONATRITKÍTÁSOK MIATT! Továbbra is mindenféle
hivatalos tájékoztatás nélkül állunk a június 8-ával információink szerint
"járványügyi döntések miatt" megszüntetni szándékozott vonatpárok
ügyében. Mai napon az Ipoly-völgyi
polgármestereknek az alábbi levelet juttattam el, kérve és remélve hozzá
aláíró támogatásukat: Dr. Mosóczi
László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak Tisztelt Államtitkár Úr! Mint bizonyára Ön előtt is
ismert, 1919. január 29-én Balassagyarmat polgárai véráldozatok árán kiűzték
a városból a megszálló cseh katonákat. Balassagyarmat e hazafias tettnek
köszönhetően viseli ma hivatalosan a Civitas Fortissima nevet. E történelmi esemény jelentősége
nagyban hozzájárult ahhoz, hogy nemcsak az Ipoly-völgyi vasút, hanem az
Ipolytól délre eső települések is Magyarország részei maradhattak, hiszen az
alakuló csehszlovák állam ekkor már elszánta magát arra, hogy az Ipoly folyó
menti demarkációs vonalat, s a majdani államhatárt Vác-Romhány vonalba tolja
délre. A január 29-et követő napokban az Ipoly déli partján húzódó
települések polgárai, vasutasai és az újraverbuválódott katonák a teljes
Ipoly-völgyi vasútszakaszon kiűzték a megszállókat, így maradhatott az Ipoly
vonali országcsonkítás. Ezen eseményekre emlékezve városunk 2019. január 29.
és 2020. június 4. között Civitas Fortissima Centenáriumi Ünnepségsorozatot tart, melynek
befejező ünnepségeit (a záró Trianoni emléknappal együtt) sajnos elsodorta a
koronavírus járvány. A napokban sajnálatosan e
nagyszerű centenáriumhoz (reméljük csak a koronavírus járvány miatt, de)
méltatlanul levezényelt „csonkítások” történtek ismét a szárnyvonali
vasutunk, konkrétan a véráldozatokkal a hazának megtartott Ipoly-völgyi vasút
tekintetében. Alulírott polgármesterek, az
Ipoly-völgyi vasút mentén elhelyezkedő települések vezetői, az alábbi
kérésekkel és panasszal fordulunk Önhöz: 1. A jelenleg futó 2019-2020.
évi MÁV menetrendben nem hivatalos információink szerint "járványügyi
intézkedésként" jelentős vonatszám leépítés lép életbe június 8-tól a
Balassagyarmat viszonylat tekintetében: lényegében megszűnne az Ipoly-völgyi
(Drégelypalánk-Ipolytarnóc) vasúti közlekedés (Ipolytarnóc felé mindegyik,
Drégelypalánk felé 4 vonatpár szűnne meg), azt vonatpótló buszokkal
helyettesítik. Meg szeretnénk jegyezni, hogy járványidőszakban a vonatok
buszra cserélése kifejezetten kockázatos, hiszen a vonatokban lényegesen
nagyobb az egy utasra jutó légköbméter, vagyis jóval kisebb a
fertőzésveszély! 2. Sajnálatosnak és
szerencsétlennek tartjuk, hogy ezen döntésekről sem egyeztetés, sem hivatalos
tájékoztatás a mai napig nem történt azon települések felé, akik érintettek az
ügyben. Így értetlenül és tájékozatlanul állunk az itt élők felénk záporozó
kérdései és állításai előtt. Kérjük a döntések okait is felsoroló
tájékoztatás soron kívüli pótlását! 3. Állítólag mindezen
csökkentés csak augusztus 31-ig fog tartani, de erre vonatkozó hivatalos
bejelentésnek, horribile dictu garanciának, nyoma sincs. Amennyiben ez a
határidő igaz, kérnénk erről hivatalos tájékoztatást, illetve legalább
garanciát az éves menetrend szeptemberi visszaállítására! 4. A szakmai egyeztetésen, és
az önkormányzatok által is „csendben elfogadott” 2020-2021 évi menetrendet
ismereteink szerint már jóváhagyták. Több évtizedes tapasztalataink azt
mutatják, hogy egy „ideiglenes” csonkító beavatkozás után már jellemzően nem
javul, csak tovább romlik a helyzet. Attól félünk (a vasutasokkal együtt),
hogy ez a mindannyiunk által elfogadható 2020/2021-es (bár egy modern
környezetvédelemre figyelő országban korántsem optimális) menetrend van
veszélyben! Ezért kérjük ennek a menetrendnek is a garantálását annak érdekében,
hogy a jövőben lehetőség legyen a vasút megtartásán túl annak fejlesztésére
is – hiszen a vasútfejlesztés elemi érdeke egy modern országnak. 5. Mi lesz az itt felszabaduló
munkaerővel? Értjük – nézve a Volán menetrendi változásait –, hogy a
pótlóbuszokkal enyhíthető a Volánt ért járványügyi veszteség. De ezek a
döntések nem orvosolják a MÁV veszteségét, a kieső vonatokkal felszabaduló
munkaerő sorsa pedig nem ismert. Szeretnénk jelezni, hogy mindez növeli a
dolgozói állomány bizonytalanságát. Kérnénk az ő sorsukról is tájékoztatást! Az elmúlt évtizedekben
szomorúan tapasztaltuk, hogy a szárnyvonalak tekintetében a helyzet – a
közúti lobbi eredményei mellett – apró lépésekben halad az ellehetetlenítés
felé. A korszerűtlen vonatállomány, a lepusztuló pályaszakaszok és
infrastruktúra mind-mind hozzájárul a vidéki vasút leépítéséhez, egy ilyen
„átmeneti” csonkítás mindezt felgyorsítja. Tisztelettel kérjük a kormányt, az
éppen száz éve véráldozatok révén az országnak megmentett Ipoly-menti vasút
újabb leépítésének megakadályozására, vagy legalább az intézkedések
átmenetiségének garantálására! Tisztelettel: Csach Gábor Balassagyarmat Város
Polgármestere German József Berkenye Község Polgármestere Molnárné Gere Rita Borsosberény Község
Polgármestere Smitnya Sándor Dejtár Község Polgármestere Székely József Diósjenő Község Polgármestere Rigó Dávid Drégelypalánk Község
Polgármestere Borda Attila Hugyag Község Polgármestere Kárdási Jánosné Ipolyszög Község Polgármestere Gál István Ipolytarnóc Község
Polgármestere Molnár János Ipolyvece Község Polgármestere Kristófné Dudás Zsuzsanna Litke Község Polgármestere Kovács Imre Ludányhalászi Község
Polgármestere Babicska Károly Nagyoroszi Község
Polgármestere Varga Richárd Nógrád Község Polgármestere Radvánszky Judit Nógrádszakál Község
Polgármestere Farkas Egon Őrhalom Község Polgármestere Bernáth Kornélia Patvarc Község Polgármestere Stáyer László Szécsény Város Polgármestere Kelt Balassagyarmaton, 2020. május 26-án. |