Irodalombarát mérnök Terman Béla
előadása Ady Endre iránti vonzalmáról 2017. május 26. A középszerű tanár
magyaráz. A jó tanár indokol. A kiváló tanár demonstrál. A nagyszerű tanár
inspirál. –
lakonikusan így jellemezte hajdanában a pedagógusokat egy íróember. Kétségkívül
az utóbbi jelző illeszthető a Balassi Bálint Gimnázium egykori magyartanárára,
Dr. Szabó Károlyra, aki az 1950-es
évek közepén Ady Endre költészetét olyan módon tette szerethetővé, átélhetővé
diákja, Terman Béla számára, hogy attól kezdve ő a magyar
költőgéniusz művészetének elkötelezett híve lett. A
szerelem a mai napig tart - indokolt Terman Béla a
balassagyarmati Helytörténeti Gyűjteményben, a Csillagházában, 2017. május
26-án megtartott előadásában, amelynek címét átnevezhetjük úgy is, Miért szerettem meg Ady Endre költészetét? Az
irodalom, a költészet szeretete, alaposabb kutatása jobbára a humán
érdeklődésűek "kiváltsága", kevésbé a mérnököké. Terman Béla ebben is formabontó, hiszen bármennyire is
közel állt hozzá az irodalom, történelem, mégis a mérnöki pályát választotta,
villamosmérnöki diplomát szerzett. Ezek az ismeretei tették lehetővé, hogy a
80-as években Tanzániában dolgozzon, az ottani élményeiről
szintén a Csillagházban tartott 2014-ben előadást. De
térjünk vissza az egykori Alma Mater irodalomóráihoz. Tanára remek órái, Ady
személyének, forradalmiságának, kanyargós életpályájának plasztikus
bemutatása olyannyira megkedveltették Terman Béla előtt
a költőt, hogy szisztematikusan kereste a fellelhető szakirodalmat az életmű
megismeréséhez, nem csak olvasta, hanem tanulmányozta is verseit,
nyelvezetét. A versek mellett Bölöni György, Ady
Lajos könyvei lettek ehhez az első útmutatók számára. A
címben önmagának feltett kérdésre az egyértelmű felelet ma sem könnyű,
vallotta be Béla. Az okok között a
költő megdöbbentően újszerű és gazdag formanyelvét, forradalmiságát, az
életpálya gazdagságát említette, utóbbi vargabetűi és botrányai inkább
vonzóak, mint taszítóak voltak számára. Elismerte, az életút számos állomása
talányosan megfejthetetlen számára, beleértve a költőnek a titkos társaságokban
való szerepvállalását (bővebben az előadásban nem fejtette ki, hogy valójában
Adynak a szabadkőműves mozgalomhoz való csatlakozására célozhatott). Béla
részletesebben beszélt Ady istenes versei kapcsán a költő Istenhitéről,
szerinte számos költeménye igazolja, amikor igazi fogódzót, megnyugvást,
egyfajta feloldozást keresett, akkor Istenhez fordult, így nem lehetnek
igazak az ezzel ellentétes álláspontok. Ady
Endre életútjának bemutatását vetített képek révén is segítette az előadó,
számos érdekes adalékot említve a szülőkről, a diákkori évekről. Nem maradtak
ki az Ady költészetét inspiráló, befolyásoló múzsákhoz, Lédához, Csinszkához
való kapcsolatának részletei sem. A
költőfejedelemhez való vonzódás természetesen nem illusztrálható versek
nélkül. Szerencsére,
a hallgatóság között helyet foglaló Kovács
Ferenc tanár úrnak és Dr. Szabó
András Madách-díjas előadóművésznek nem okozott gondot, hogy Ady több
költeményét megidézzék, legyen az a Vén
diák üdvözlete, az Üzenet egykori
iskolámba vagy éppen az istenes versek.
Kovács
Ferenc Dr.
Szabó András * Terman Béla és egykori balassis osztálytársai
az előadás napján ünnepelték 60 éves érettségi találkozójukat
Balassagyarmaton. Az 1957-ben érettségizett IV. A osztály egykori tanárai
között találhatjuk Németh Bélát, Balanyi Mihályt,
Dobó Józsefet, Dr. Szabó Károlyt, Dr. Kiss Gyulát, Lami
Annát, Kiss Istvánt, az igazgató pedig Dr. Szalkai Zoltán volt. A IV.A. és
az évfolyam más osztályainak egykori diákjai rendszeres találkozókat tartanak
Budapesten, az egyik összejövetelről honlapunk is beszámolt. 2017. május Összeállította és fotók:
Nagy László |