A magyar történelem kellően nem tisztázott és alapvetően még ma is sötétben maradt és hagyott része, volt-e és ha igen, milyen kiterjedésű lehetett a magyar ellenállás a II. világháború idején, a német megszállás után.

Természetesen ez nem teljesen fehér foltnak minősíthető, hiszen számos tanulmány, könyv készült a háborút követően erről, de a ma kutatóinak többsége egyetért azzal, ezeknek volt ideológiai korlátjuk.

1989 után erre már kevésbé lehetett hivatkozni, de részben a történészek megosztottsága, részben az átfogó kutatások hiánya miatt, árnyaltan és mélységében a téma még kellőképpen nem kidolgozott.

Ezt próbálta némiképp ellensúlyozni az a konferencia, amelyet a Terror Háza Múzeum 2014. október 30-án rendezett meg Haza, szeretet címmel.

A konferencia egyik célja volt, hogy a történészek szélesebb körének bevonásán túl, a közvélemény felé is jelezzék, tudassák, bizony voltak kormányzati, katonai és civil szándékok,  próbálkozások arra, hogy Magyarországot kivezessék abból a tragikus helyzetből, amibe 1944. március 19.-ét követően került. A másik ki nem mondott, de vélelmezhető cél az lehetett, hogy ellensúlyozza azt a vitát, amit a Szabadság téri német megszállás áldozatainak emlékműve, Párkányi Raab Péter alkotásának mondanivalója gerjesztett, amit sokak a kollaboráns magyarság démoni alakjaként szeretnének inkább látni. A médiumokban a rendezvény apropóján megjelent interjúk, cikkek, riportok is a történelmi korszak "árnyalásáról" szóltak. Az, hogy maga a konferencia és a kampányszerűnek is minősíthető "felvilágosítás" igencsak elkésett, azt a szoborállítás előtt lett volna célszerűbb elindítani, talán elfogadható észrevétel.

Természetesen a fenti sorok ne azt a képzetet keltsék, hogy az akkori magyar politikusok teljes köre és a kollaborálók felmenthetők, de azt igen, többet kell megtudnunk azokról a magyarokról, akik az ellenállás bármely útját választották. Azt az ellenállást, ami lehetett fegyveres, katonai, de szellemi is.

Mindkettőre sok példa volt (tudjuk, nem elegendő), ezekhez két, Balassagyarmathoz kötődő személy is megnevezhető.

Egyikükre, Mikó Zoltán vezérkari századosra M. Kiss Sándor történész magán a konferencián és a bemásolt Magyar Nemzet interjúban is (MN 2014. okt. 29) hivatkozott.

Baráti Huszár Aladár sorsa a szellemi ellenállás meglétére ad példát, hiszen 1941-től számos írásában, beszédében lépett fel a náci ideológiák, és magyar követőik ellen. A megszállás után a németek letartóztatták és Dachauba hurcolták. (sokatmondó az a lista, amely a Gestapó által letartóztatott, internált magyarok neveit tartalmazza, köztük Huszár Aladárét. Ehhez honlapunk is forrásul szolgált, bár a dachaui KZ levéltárától beszerzett, Huszár ottani elhalálozásáról szóló, és a XX. sz. Intézetnek megküldött „perdöntő” iratot ez a kimutatás még nem tartalmazza).

Azt, hogy a szellemi ellenállás veszélyét igen komolyra tartották a németek, mutatja az, hogy bár számos lefogott magyar közéleti személyiséget Horthy és a magyar kormány közbenjárására szabadon engedtek, de Huszárt nem. Sorsa végül a lágerben teljesedett be.

Ahogy Mikó Zoltáné Odesszában, az oroszok foglyaként, akinek (sohasem hivatalos) "bűne" az volt, hogy Raoul Wallenberggel kapcsolatot tartott, de az is, hogy felelősen, magyar érdek mentén cselekvő katonatiszt az oroszok számára sem volt kívánatos.

Így csak a túlélőkre vonatkozhatnak, amire a MN írás alcíme utal: ha a kommunisták elismerték volna mások antináci tevékenységét, akkor politikai jogokat kellett volna adniuk nekik.

(A konferencia hanganyaga a http://www.terrorhaza.hu/mozi/konferencia honlapjára várhatóan rövidesen felkerül)

Összeállította: Nagy László

2014. október