A
Mikszáth Kálmán Művelődési Központ aulájában 2009. november 23-27-ig a diszkó
lámpák között gyönyörű, filigrán repülők lebegtek. A szokatlan, bizarr
látvány sokak figyelmét ráirányította arra a különleges kiállításra, mely a Gere család repülőgépmodell
gyűjteményét mutatta be.
Az
1950-es évek végén Szegeden épült F1-C kategóriájú
ún. mechanikai motoros modell Benedek
György – az 1958-as cranfieldi világbajnokságra
tervezett F1-B gumimotoros modelljének 1959-ben
Szegeden készült után építése „Rainbow” elektro-segédmotoros
rádió távirányítású vitorlázó modell A magyarországi repülőmodellezés
100 éves évfordulója alkalmából nyílt kiállításon bepillantást nyerhettünk a Gere család modellezési és gyűjtő munkájába,
valamint a Balassagyarmati Modellező Egyesület tevékenységébe is. Az
egyesületnek jelenleg 22 tagja van. Közülük 8-10 fő aktív versenyző. Számos
országos versenyen értek el dobogós helyezést. A
Magyar Modellező Szövetség a 100. évforduló alkalmából emlékérmeket
készíttetett. 2009-ben
az országos bajnokságok első három helyezettjei ezeket az érmeket kapták. A
Balassagyarmati Modellező Egyesülethez több példány is került Louis Bleriot
1909. június 25-én Calais és Dover között átrepülte a
La-Manche csatornát, majd bemutató körútra indult Európában. A budapesti
bemutató 1909. október 17-én mintegy 200 000 néző előtt zajlott
Kis-Rákoson. A bemutatón résztvevő, repülés iránt érdeklődő fiatalok -
gimnáziumi tanulók, egyetemisták, ipari tanoncok, fiatal munkások - egy
lelkes csoportja megszerezte a bemutatón résztvevő Bleriot
Typ XI. típusú repülőgép rajzait. Ez alapján
különféle repülőmodelleket készítettek, amelyek nem voltak alkalmasak
repülésre. Munkáikból e bemutatót követően egy hónap múlva a Vigadóban
kiállítás nyílt, amely nagy közönségsikert aratott. Ettől az eseménytől
számítjuk a repülőmodellezést Magyarországon.
Széles Tamásné, Gere József, Széles
Tamás, Széles Laura modellezők a kiállításon |
A Gere család az évek során sok-sok elismerést kapott színvonalas munkájáért.
A modellek mellett fényképeken mutatták be az országos versenyek, az Ipoly Kupa és az Ipoly-parti Repülőnap
eseményeit. Láthatók voltak a
díjátadásokról szóló beszámolók, kitüntetések.
Kiállították a Cavalloni Modellező Egyesület szervezésében kiadott 100 éves Magyarországon a repülőmodellezés
című szakkönyvet, melyben Gere József A modellmotor gyártás
történetéről írt tanulmányát publikálta.
Gere
József az egykori balassagyarmati Úttörő Ház modellező szakkörében 1971-ben
kezdte a modellezést. Az ezredforduló körül a gyermekek - Péter és Anna - érdeklődni
kezdtek a modellezés iránt. A Gere család háromfős versenyző csapatát az
édesanya Geréné Unterwéger Erzsébet egészíti ki. Az
elért sikerek nélküle elképzelhetetlenek lennének.
A családnak a www.gyr.mlap.hu címen
modellező témájú weboldala is működik, ahol így ír Gere József: "Az apró működő dolgok már egészen
kis gyerekkoromban felkeltették az érdeklődésemet. Ötödik osztályos voltam,
amikor beiratkoztam városunk modellező szakkörébe. Itt a környék adta
lehetőségek miatt önjáró vitorlás hajókat építettünk. Egy év múlva már a városi
modellező klub tagja lettem. A vitorlásokat kezdetben hazai és külföldi
tervrajzok alapján építettem, majd gimnazista koromra már csak saját tervezésű
hajók készültek. A modellezésbe fektetett munka idővel
meghozta a gyümölcsét, a versenyeken egyre több dobogós helyezést értem el. A
klubunkban a körpályás sebességi autó és a zárttéri repülők kivételével a
modellezés minden ágával foglalkoztak, így a vitorlás hajók - a fő kategória -
mellett én is bele kóstoltam mindenbe... A kemény magot alkotó klubtársak közül sokan -
köztük jó magam is - hosszabb-rövidebb időre abba hagyták az aktív modellezést,
- tanulmányok, katonai szolgálat, család, építkezés - majd ismét
bekapcsolódtak. Nagy törést a rendszerváltás okozott. Nem csak a biztos háttér
szűnt meg, hanem a klubunknak otthont adó helyiség is áldozatául esett a
hirtelen elkezdődött ellenőrizetlen privatizációnak. A tagság pincékben,
mosókonyhákban folytatta a munkát. Idő közben a gyermekeink is olyan korba
értek, mint mi voltunk annak idején, amikor jelentkeztünk a modellező
szakkörbe. ...2003-tól a klubunk bejegyzett
egyesületként működik. Az évek során a modellezésre alkalmas vizekkel együtt
megszűnt az önjáró vitorlás kategória, ezért a szabadon repülők népes táborához
csatlakoztunk, ahová befogadtak. Itt első sorban a széndioxid- és az antik kategóriáknak
szentelünk kiemelt figyelmet. Ez az oldal azért jött létre, hogy az interneten
barangoló vándornak kedvet teremtsen a modellezéshez, vagy csak megismerkedjen ezzel
a hasznos, embert és jellemet formáló időtöltéssel."
A kiállított
modellek "Lurkó" 1949-ben tervezett kis gyakorló gumimotoros modell "Varsó"
(HSE-159) Kun László 1950-ben tervezett mechanikai motoros
modelljének antik elektro-segédmotoros változata F1-KE elektromos modell mechanikus időzítéssel "Fülesbagoly" 1955-ben tervezett antik gumimotoros modell F1-KE elektromos modell elektronikus időzítéssel F1-B gumimotoros modell az 1950-es évekből F1-K széndoxid
motoros modell "Göncöl"
(B-55) 1950-ben tervezett gumimotoros modell antik elektro-segédmotoros változata, bevonás előtt Sikló
vitorlázó modell épült a második világháború után, az 1940-es években F1-KE 2002-2003 telén épült első balassagyarmati kis elektromos
modell F1-G gumimotoros modell F1-H vitorlázó modell, időzítését mechanikus óra végzi F1-H vitorlázó modell, a kormányfelületek mozgatását és az időzítését
programozható elektronika végzi |
DX
osztályú önjáró hajó 1976-ból,
"Szöcske"
antik vitorlázó modellek,
az Úttörő Olimpia versenysorozat előírásai
szerint épült "Úttörő kategóriájú" vitorlás hajó 1974-ből
MESSERSCHMIT
Bf 109 G-6 Heppes Aladár őrnagy, vadászosztály
parancsnok gépe
101.
vadászosztály, Veszprém 1944. május
Készült
Tobak Tibor, a vadászosztály egykori pilótája
útmutatása alapján. M=1:32
Készítette
Gere József
L-2 "Róma"
széndioxid motoros makett
A Műegyetemi
Sportrepülő Egyesület műhelyében Lampich Árpád tervei
alapján
1925-ben
épült többszörös nemzetközi rekorder sportrepülő modellje
AMSCO monoplane, az ausztráliai Viktória államban
1929-ben épített kis sportrepülő modellje
1939-ben
készült CF-17 típusú lejtő vitorlázó
TITANIC
óceánjáró hajó makettje
Gere Józseffel korábban készült interjúnk itt olvasható.
Közreadta: Nagy Angela