A Mikszáth Kálmán Művelődési Központ aulájában 2009. november 23-27-ig a diszkó lámpák között gyönyörű, filigrán repülők lebegtek. A szokatlan, bizarr látvány sokak figyelmét ráirányította arra a különleges kiállításra, mely a Gere család repülőgépmodell gyűjteményét mutatta be.

 

            

Az 1950-es évek végén Szegeden épült F1-C kategóriájú ún. mechanikai motoros modell

Benedek György – az 1958-as cranfieldi világbajnokságra tervezett F1-B gumimotoros modelljének

1959-ben Szegeden készült után építése

Rainbowelektro-segédmotoros rádió távirányítású vitorlázó modell

 

A magyarországi repülőmodellezés 100 éves évfordulója alkalmából nyílt kiállításon bepillantást nyerhettünk a Gere család modellezési és gyűjtő munkájába, valamint a Balassagyarmati Modellező Egyesület tevékenységébe is. Az egyesületnek jelenleg 22 tagja van. Közülük 8-10 fő aktív versenyző. Számos országos versenyen értek el dobogós helyezést.

A Magyar Modellező Szövetség a 100. évforduló alkalmából emlékérmeket készíttetett.

2009-ben az országos bajnokságok első három helyezettjei ezeket az érmeket kapták.

A Balassagyarmati Modellező Egyesülethez több példány is került

Louis Bleriot 1909. június 25-én Calais és Dover között átrepülte a La-Manche csatornát, majd bemutató körútra indult Európában. A budapesti bemutató 1909. október 17-én mintegy 200 000 néző előtt zajlott Kis-Rákoson. A bemutatón résztvevő, repülés iránt érdeklődő fiatalok - gimnáziumi tanulók, egyetemisták, ipari tanoncok, fiatal munkások - egy lelkes csoportja megszerezte a bemutatón résztvevő Bleriot Typ XI. típusú repülőgép rajzait. Ez alapján különféle repülőmodelleket készítettek, amelyek nem voltak alkalmasak repülésre. Munkáikból e bemutatót követően egy hónap múlva a Vigadóban kiállítás nyílt, amely nagy közönségsikert aratott. Ettől az eseménytől számítjuk a repülőmodellezést Magyarországon.

     

Széles Tamásné, Gere József, Széles Tamás, Széles Laura modellezők a kiállításon

 

A Gere család az évek során sok-sok elismerést kapott színvonalas munkájáért. A modellek mellett fényképeken mutatták be az országos versenyek, az Ipoly Kupa és az Ipoly-parti Repülőnap eseményeit. Láthatók voltak a díjátadásokról szóló beszámolók, kitüntetések.

Kiállították a Cavalloni Modellező Egyesület szervezésében kiadott 100 éves Magyarországon a repülőmodellezés című szakkönyvet, melyben Gere József  A modellmotor gyártás történetéről írt tanulmányát publikálta.

Gere József az egykori balassagyarmati Úttörő Ház modellező szakkörében 1971-ben kezdte a modellezést. Az ezredforduló körül a gyermekek - Péter és Anna - érdeklődni kezdtek a modellezés iránt. A Gere család háromfős versenyző csapatát az édesanya Geréné Unterwéger Erzsébet egészíti ki. Az elért sikerek nélküle elképzelhetetlenek lennének.

A családnak a www.gyr.mlap.hu címen modellező témájú weboldala is működik, ahol így ír Gere József: "Az apró működő dolgok már egészen kis gyerekkoromban felkeltették az érdeklődésemet. Ötödik osztályos voltam, amikor beiratkoztam városunk modellező szakkörébe. Itt a környék adta lehetőségek miatt önjáró vitorlás hajókat építettünk. Egy év múlva már a városi modellező klub tagja lettem. A vitorlásokat kezdetben hazai és külföldi tervrajzok alapján építettem, majd gimnazista koromra már csak saját tervezésű hajók készültek. A modellezésbe fektetett munka idővel meghozta a gyümölcsét, a versenyeken egyre több dobogós helyezést értem el. A klubunkban a körpályás sebességi autó és a zárttéri repülők kivételével a modellezés minden ágával foglalkoztak, így a vitorlás hajók - a fő kategória - mellett én is bele kóstoltam mindenbe...  A kemény magot alkotó klubtársak közül sokan - köztük jó magam is - hosszabb-rövidebb időre abba hagyták az aktív modellezést, - tanulmányok, katonai szolgálat, család, építkezés - majd ismét bekapcsolódtak. Nagy törést a rendszerváltás okozott. Nem csak a biztos háttér szűnt meg, hanem a klubunknak otthont adó helyiség is áldozatául esett a hirtelen elkezdődött ellenőrizetlen privatizációnak. A tagság pincékben, mosókonyhákban folytatta a munkát. Idő közben a gyermekeink is olyan korba értek, mint mi voltunk annak idején, amikor jelentkeztünk a modellező szakkörbe. ...2003-tól a klubunk bejegyzett egyesületként működik. Az évek során a modellezésre alkalmas vizekkel együtt megszűnt az önjáró vitorlás kategória, ezért a szabadon repülők népes táborához csatlakoztunk, ahová befogadtak. Itt első sorban a széndioxid- és az antik kategóriáknak szentelünk kiemelt figyelmet. Ez az oldal azért jött létre, hogy az interneten barangoló vándornak kedvet teremtsen a modellezéshez, vagy csak megismerkedjen ezzel a hasznos, embert és jellemet formáló időtöltéssel."

 

A kiállított modellek

"Lurkó"

1949-ben tervezett kis gyakorló gumimotoros modell

"Varsó" (HSE-159)

Kun László 1950-ben tervezett mechanikai motoros modelljének antik elektro-segédmotoros változata

F1-KE

elektromos modell mechanikus időzítéssel

"Fülesbagoly"

1955-ben tervezett antik gumimotoros modell

F1-KE

elektromos modell elektronikus időzítéssel

F1-B

gumimotoros modell az 1950-es évekből

F1-K

széndoxid motoros modell

"Göncöl" (B-55)

1950-ben tervezett gumimotoros modell antik elektro-segédmotoros változata, bevonás előtt

Sikló vitorlázó modell

épült a második világháború után, az 1940-es években

F1-KE

2002-2003 telén épült első balassagyarmati kis elektromos modell

F1-G

gumimotoros modell

F1-H

vitorlázó modell, időzítését mechanikus óra végzi

F1-H

vitorlázó modell, a kormányfelületek mozgatását és az időzítését programozható elektronika végzi

 

 

      

DX osztályú önjáró hajó 1976-ból,

"Szöcske" antik vitorlázó modellek,

az Úttörő Olimpia versenysorozat előírásai szerint épült "Úttörő kategóriájú" vitorlás hajó 1974-ből

 

    

MESSERSCHMIT Bf 109 G-6 Heppes Aladár őrnagy, vadászosztály parancsnok gépe

101. vadászosztály, Veszprém 1944. május

Készült Tobak Tibor, a vadászosztály egykori pilótája útmutatása alapján. M=1:32

Készítette Gere József

 

L-2 "Róma" széndioxid motoros makett

A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület műhelyében Lampich Árpád tervei alapján

1925-ben épült többszörös nemzetközi rekorder sportrepülő modellje

 

     

AMSCO monoplane, az ausztráliai Viktória államban 1929-ben épített kis sportrepülő modellje

1939-ben készült CF-17 típusú lejtő vitorlázó

 

TITANIC óceánjáró hajó makettje

 

Gere Józseffel korábban készült interjúnk itt olvasható.

 

Közreadta: Nagy Angela