
A HOLOKAUSZT EMLÉKEZETE
2010. JÚNIUS 20.

Az 1944-ben elhurcolt,
haláltáborokba küldött balassagyarmati és környékbeli zsidó lakosokra
emlékezett a város. A műemlék zsidó temetőben a megemlékezők sorában
megjelent Zoltai Gusztáv a Magyar
Zsidó Hitközségek Szövetségének ügyvezető igazgatója. A Munkaszolgálatosok
Országos Egyesületét Seszler György
elnök, a Mazsihisz elnökségi tagja képviselte. A város vezetése részéről Csach Gábor alpolgármester és dr.
Csekey László képviselő-testületi
tag, bizottsági elnök is megjelent. Eljöttek emlékezni a váci hitközség-, a
Hit Gyülekezete-, az érsekvadkertiek képviselői.
Bauer József a Balassagyarmati Zsidó Hitközség
vezetője köszöntötte a megjelenteket, a jószándékú embereket, akik fontosnak tartják
a gyilkoló gépezet áldozataira való megemlékezést évről-évre.
Darvas István rabbi emlékbeszédében kifejtette,
hogy az elpusztított emberek nem lehettek mártírok, mert nem volt
választásuk, a gyűlölet szülte hatalmi téboly áldozatai lettek. A mártíromsághoz
szabad akarat és a sors önként vállalása szükséges. Figyelmeztetett az örök
igazságra: ami számodra gyűlöletes, azt
felebarátodnak ne tedd. Köszönetet mondott a túlélőknek, hogy a pokolban
is emberek tudtak maradni. A szertartáson közreműködött Zucker Immánuel kántor.
A kadis gyászima elmondásával
zárult a megemelékezés, majd a 2009-ben elhunyt Szirtes Tibor hitközségi tag sírkőavatása következett.

ZOLTAI GUSZTÁV, SESZLER GYÖRGY, BAUER JÓZSEF,
DARVAS ISTVÁN, ZUCKER IMMÁNUEL
Részletek
Bauer József beszédéből:
"...Tisztelt
Megemlékezők!
Az idén Budapesten soha nem látott
tömegdemonstráción, több tízezren vettek részt az Élet Menete
szervezésében, a fasizmus zsidó áldozatairól való megemlékezésen. Ugyancsak
nagyon sok fiatal vett részt legnagyobb nemzeti temetőnkben, Auschwitz - Birkenauban a hagyományos megemlékezésen, emlékezve és
emlékeztetve a 6 millió zsidó vallású és származású ember, köztük 600 ezer
magyar és közel 3 ezer balassagyarmati és környéki hittestvér honfitársunk
kegyetlen elpusztítására.
Örökké emlékezni és emlékeztetni kell
nekünk is! El kell mondani gyerekeinknek, unokáinknak, hogy a XX. század
derekán, 1944-ben mi történt a zsidósággal, el kell mondani, hogy az
évszázados gyűlölködés hova vezetett. Mondjuk
el, hogy miért nincsenek nagyszüleink, rokonaink, hogy mivé aljasul az
ember, ha ordas eszmékkel mételyezik meg tudatát.
66 éve Balassagyarmaton
is mint mindenütt az országban, gettóba zárták, majd haláltáborokba deportálták
szeretteinket. Először a zsidótörvények, jogfosztás, majd kirekesztés,
kiszakítás a nemzet testéből, a sárga csillag viselése, gettósítás, teljes
vagyonelkobzás következett.
Brutális elkülönítés attól a
nemzettől, amelybe született, amelynek nyelvét beszélte, amelyben
barátságok, szerelmek szövődtek, amelyet sajátjának érzett, amelyet
szorgalmas munkájával gyarapított generációkon keresztül, amelyért vérét és
verejtékét áldozta az 1848/49-es szabadságharcban és az első világháború
alatt. A zsidóság évszázadokon át gyarapította az
ország gazdaságát, sok híres tudóst, művészt, sportolót adott a hazának. Jó
hazafiak, jó magyarok akartak lenni, ennek ellenére nem volt kegyelem.
A gettósítás után a nyírjesi pajtákba és Illéspusztára
telepítették ki Balassagyarmat és a környék zsidóságát. Szörnyű körülmények
közé kerültek! Elkezdődtek a kakastollas pribékek kegyetlenkedései.
Rendszeresek voltak a kínvallatások a még be nem szolgáltatott
vagyontárgyak hollétéről. Volt, akiket agyonvertek, sok férfit és nőt
megkínoztak a derék miskolci csendőrök. Nem sokkal később indult a
halálmenet Nyírjesből a vasútállomásra, ahol
marhavagonokba zsúfolták és így vitték embertelen körülmények között Mengeléhez és hóhértársaihoz szeretteinket. A
halálgyárban a legtöbbjük sorsa már a megérkezés napján, június 13-án
megpecsételődött. Gázkamra,
krematórium, eleven tűzhalál várt öregekre, betegekre, terhes anyákra,
csecsemőkre, anyjuk kezébe kétségbeesetten kapaszkodó ártatlan kis gyerekekre.
A kevés, munkára kiválasztott, szintén halálra szánt, munkaképes emberre
további szenvedés, megaláztatás, munkatábor várt.
Az előzetesen munkaszolgálatra
bevonultatott, életerős férfiak közül sem sokan élték meg a felszabadulást.
Akik túlélték a magyar csendőrök által végrehajtott szándékos emberirtást,
az aknamezőket, amelyre ráhajtották őket, az ellenség támadásait, az
éhezést, a kemény orosz telet, a betegségeket, kínzóikkal együtt estek
fogságba és sokan ezután haltak meg. Akik kevesen emberroncsként
visszajöttek, keresve a soha vissza nem térő hozzátartozóikat, nehezen
tudták feldolgozni a velük történteket. Legtöbbjüknek új életet kellett
kezdeni, hiszen az eddigi életük munkáját derék honfitársaik szétrombolták.
Ezeket az emberi és anyagi veszteségeket még a következő generációk is megsínylették.
Ez a nagy tragédia ugyanolyan
gyásznapja marad a zsidóságnak, mint az I. és a II. szentély lerombolása.
Mindez nemrég történt meg a XX.
század civilizáltnak mondott Európájában.
Ezért kell emlékezni, emlékeztetni a személyes
gyászon túl is, a felnövekvő generációt másképp nevelni, hogy ilyen
borzalom többé ne ismétlődhessen meg! Ezért kell nekünk, leszármazottaknak
őrizni drága mártírjaink emlékét, ezért kell évről-évre megemlékezni a
történtekről!
Ezért dolgoztunk és dolgozunk. Az
Ipoly-menti Zsidó Gyűjtemény és Kiállítóterem tíz
éve jött létre, amelyet a közeljövőben szeretnénk tovább bővíteni. A
műemlék temetőnk közel 3400 sírkövének fotózása, a feliratok fordítása, a
parcellák beosztása, kataszter készítése a végéhez közeledik...
... A közeli
napokban elkészül Balassagyarmat zsidóságának honlapja, melyből
megismerhető lesz a zsidóság múltja, hagyatéka, jelenlegi tevékenységünk.
Könnyebb lesz a kapcsolat tartása hazai és a világ minden tájára
elszármazott hittestvérünkkel..."
|

A MEGEMLÉKEZÉS A
KADIS GYÁSZIMÁVAL ZÁRULT

Részlet
Majdán Béla A balassagyarmati zsidó közösség emlékezete című könyvéből:
... Az
Osztrák-Magyar Monarchia első világháborús vesztessé válása, az azt követő magyar
kommün, majd az ún. Trianoni Békeszerződés Balassagyarmat számára
"kettős veszteség"-et okozott. Nógrád megye korábbi székhelye
közvetlen vesztesége mindenekelőtt abból fakadt, hogy a város korábbi,
hosszú évszázadok óta meglévő geopolitikai szerepét elveszítve, az ország
középponti régiójából periférikus határvárossá vált az újonnan létrejött
ellenséges szomszédállam, Csehszlovákia közvetlen határán. Mégpedig úgy,
hogy egyrészről elveszítette saját területeinek egyötödét, másrészről
elveszítette a megyének immáron az Ipoly folyón túleső területeinek,
valamint saját gazdasági vonzáskörzetének mintegy felét. Mindez a gazdasági
- kereskedelmi - kulturális életre egyaránt dezorganizálólag
és részben demoralizálólag is hatott, kedvező
táptalajt biztosítva egyúttal az antiszemitizmus szellemének a palackból
történő kiszabaduláshoz. Ennek a szellemnek a konkrét megjelenési és
működési formája azonban Balassagyarmaton különösen összetett volt...
A megyei politikai, közigazgatási,
hivatali élet - és annak részben a környékbeli
falvakban élő, földbirtokos származású hivatalnok rétege - mindig mintegy rárakódott Balassagyarmat polgári urbánus életére.
Utóbbi sokkal kevésbé volt a politikától és az előítéletektől áthatott.
Sőt, nyugodtan elmondható, hogy a város tényleges lakói, polgárai számára a
zsidósággal történő együttélést alapvetően az évszázadok óta jellemző
természetes tolerancia és békés egymásmellettiség jellemezte.
A gettósítás idejéig - mint annak
előtte is - teljesen természetes volt, hogy a balassagyarmati keresztény
népesség (iparosok, kereskedők, tisztviselők stb.), ha tartós és szép
lábbelit akartak vásárolni, akkor mindenekelőtt Ungár
Béla cipőboltját keresték föl. Ha
divatosan és igényesen akartak öltözködni, akkor azt Gansel
Móritz divatáru üzletében tették meg. Díszes
porcelánt és üvegneműt Benedek Pinkásznál, festéket Szántóéknál,
papírárut Székely Samunál, kenyeret Heksch
pékségnél stb. stb. vásároltak. A chanuccai ill.
a karácsonyi hal a város zsidó és nem zsidó népessége számára az Ilovszky Ármin-féle nyírjesi mintagazdaság halastavából került a helyi hívő
polgárok asztalára. Balassagyarmaton a II. világháborúig teljesen
természetes volt, hogy a főutcai üzletek szombaton zárva tartanak...
A Balassi Gimnáziumba, a polgári, a
tanonc és a kereskedelmi iskolába 1944 márciusáig ugyanúgy jártak a zsidó
fiatalok, mint évekkel, évtizedekkel korábban.
Még az is természetes volt, hogy az
utolsó pillanatig ebben az Ipoly-menti városkában nyugodt körülmények
között működhetett - Magyarországon egyik utolsóként - a balassagyarmati jesíva. De egészen a gettósításig ugyancsak
folyamatosan működött mikve, a kóser vágoda, és a mazzósz sütöde
is..."
|
1849-ben
a város lakosságának 39 %-a vallotta magát izraelitának. Létszámuk aránya később
csökkent a város növekedése során. A deportálás több mint kétezer személyt
érintett.
1944.
június 10-én a halálmenet a Csesztvei úton haladt Nyírjespusztáról,
az Ilovszky-féle mintagazdaság dohánypajtáiból a
balassagyarmati vasútállomásra, a bevagonírozásra. Az utca lakói riadtan
figyelték a redőnyök rácsai mögül, a behúzott függönyök résein a sok-sok
elgyötört ismerőst, midőn fegyelmezett alakzatban vonultak, akkor még nem
lehetett tudni, hogy életük utolsó utazása felé. A vonulók között voltak a minapi
iskolai padtársak, játszótársak; a jól ismert kereskedők, mesteremberek;
köztiszteletben álló orvosok és jogászok, gyerekek és felnőttek. A
balassagyarmati elhurcoltak közül csak ketten élték túl a holokausztot.
Az
egyik túlélő, Czilczer
György így vallott 1945-ben a korabeli gyarmati zsidó közösség
helyzetéről: "...
a keresztény lakossággal harmonikus egyetértésben éltek, a nyilasoknak itt
nem volt komoly párthívük, eltekintve néhány suhanctól, a középosztály távol
tartotta magát a nyilas kilengésektől. A köztisztviselők olyanok voltak, mint
másutt. Kifejezett antiszemitizmusról nem beszélhetünk, minden hatóság minden
kérdésben szívesen állott a zsidóság rendelkezésére."
Már
kevés szemtanú él, de a közelmúltban publikált néhány szívszorító eset is felvillant
valamit a szörnyűségekből. Majtényi Gyula
latintanár tejet próbált bejuttatni a gettóba tanítványainak. A csendőrökkel
dulakodásba keveredett, végül átdobta a kerítésen a kannát. Kamarás József leírta, hogy utolsó
találkozásukkor (Munk) Magos Dezső
csak annyit tudott mondani: Józsikám,
Te tudod, mennyit tettem ezért a városért. Az építési nagyvállalkozót az
annak ellenére deportálták, hogy korábban kikeresztelkedett, védettséget
élvezett, szabadon élhetett.

Balassagyarmaton
a II. világháború után - ha kis lépésekkel is -, elkezdődött a zsidó múltra
való emlékezés. A Csesztvei utat Mártírok útjának nevezték el. Az 1945-ben
felrobbantott zsinagóga maradványait 1950-re elbontották.
1974-ban
felépült a zsidó temetőben az emlékmű. Az áldozatok nevének csak kb. negyede
került fel több okból a márványtáblákra. Kertész
István mintegy húsz éven keresztül gondozta a temetőt. 1992-ben
alapítványt tett a balassagyarmati zsidó örökség ápolásának, kutatásának
elősegítésére.
1993-ban
a balassagyarmati izraelita temetőt műemlékké nyilvánították. Magyarországon azóta sincs hasonló műemlék.
1994-ben
megkezdődött a Hunyadi János utcai Chevra Kadisa (1945-től imaház) felújítása.
A
holokauszt 50. évfordulóján nagyszabású Holokauszt Emléknapra került sor a
köztársasági elnök részvételével. Emléktáblát helyeztek el a ravatalozó
falán. Azóta is évente összegyűlnek az emlékezők.
2000-ben
a Hunyadi János utca 24. sz. alatt megalakult az Ipoly-menti Zsidó Gyűjtemény
és Kiállítóterem.

Majdán Béla A balassagyarmati zsidó közösség emlékezete
címmel 2004-ben jelentetett meg könyvet, melyben közreadta kutatásainak egy
részét. A Kertész István Alapítvány kuratóriumának tagjaként fáradhatatlanul
dolgozik a balassagyarmati zsidóság múltjának, a műemlék zsidó temetőnek
kutatásán és bemutatásán, az Ipoly-menti Zsidó Gyűjtemény és Kiállítóterem kialakításán és gyarapításán.
A
Nógrád megyei zsidóság történetéről Szederjesi Cecília
- Tyekvicska Árpád: Senkiföldjén.
Adatok, források, dokumentumok a Nógrád megyei zsidóság holocaustjához
címmel 2006-ban jelent meg dokumentum a Nógrád megyei Levéltár kiadásában.
A http://www.nogradarchiv.hu digitális
levéltárában is olvashatók Nógrád megyére vonatkozó holokauszt
anyagok.
A
holokauszt balassagyarmati története röviden itt
olvasható.
A DEGOB archívumában a 3550
számon dr. Czilczer
György, a 3551 számon dr. Schenk
Erzsébet vallomásainak jegyzőkönyvei olvashatók a korabeli
balassagyarmati eseményekről. A 742, 2090,
2514, 3549
számú jegyzőkönyvek is Balassagyarmatról elhurcoltak vallomásait
tartalmazzák.

Közreadta:
Nagy Angela
|