Michel Gyarmathy

(eredeti neve: Ehrenfeld Miklós)

 

Balassagyarmaton született 1908-ban, Párizsban hunyt el 1996-ban.

 

Apja Saul Ehrenfeld, egy kisebb sajtüzem tulajdonosa volt Balassagyarmaton, ő és felesége még a holocaust előtt meghaltak, sírjuk a gyarmati zsidő temetőben található, ott, ahová 1996-ben fiúkat is temették.

Ehrenfeld Miklós Balassagyarmaton, a Balassi Gimnáziumban végez, majd Budapestre kerül. Az Iparművészeti Főiskolán folytat keramikus, majd grafikus, később szcenográfus szakon tanulmányokat. Az első állomás pályáján a Király Színház, ezt követően a Fővárosi Operettszínházban, a Budai Színkörben és a Városi Színházban működik, elsősorban a zenés szórakoztató színházak, műfajok rendezése és szcenográfia feladatai érdekelték.

Ekkor javasolja számára Honthy Hanna, hogy változtasson nevet (ezzel a névvel nem fogsz tudni érvényesülni) és szülővárosa után a Gyarmathy nevet veszi fel.

1933-ban Párizsban telepszik le, ahol pályája végéig a Folies-Bergère revüszínház grafikusa, díszlet- és jelmeztervezője, rendezője, művészeti igazgatója, részvénytulajdonosa. 1961-től ő rendezi Las Vegasban a Paris-Folies revüelőadásokat is. Szcenográfiai művészetére a kiváló rajztudás, gazdag színhasználat, ízléses dekorativitás jellemző.

 

A Folies Bergère Párizs egyik legrégibb és legnevezetesebb revűszinháza.

1870 után Maupassant már itt kap ihletet a Bel Ami-hoz, a századforduló után fellép itt Charlie Chaplin és Stan Lauer.

Az aranykor Michel Gyarmathy Párizsba érkezése után jön, ekkortól már vitathatatlanul a Folies Bergère Párizs egyes számú revűszinháza.

A legnagyobb név Josephine Baker volt, akit 1936-ban New Yorkból hívott meg Paul Derval igazgató. A revűműsorok mellett fellépett itt Mistinguett, Maurice Chevalier, Charles Trenet, Fernandel.

Jean Gabin utoljára ezen a szinpadon énekelt halála előtt.

1992-ben a Paul Derval utáni második igazgató, Helene Martini veszi át a Folies Bergère igazgatását. Michel Gyarmathy halála után teljesen átalakítja a repertoárt, de a régi hírnév és renomé már nem jött vissza azóta sem.

 

1970-ben Párizsban saját versekötet ad ki, Mosolyok és könnyek címmel, amelyben feleleveníti gyerekkori emlékeit.

1984-ben látogat először Balassagyarmatra. Erről így emlékezik:

Mindennél meghatóbb volt számomra az a pillanat, amikor leszálltam Balassagyarmaton a vonatról, s megláttam a város nevének föliratát. Ötvenegy év óta nem jártam ott. Féltem, hogy sírva fakadok. Buta voltam, hogy ilyen sokáig húzódoztam a viszontlátástól. Az utcán rengeteg nép várt, nyíltak az ablakok, onnan üdvözöltek. Ezt a napot sosem felejtem el.

A városban ünnepélyesen fogadják, elmegy volt gimnáziumába, szülei sírját azonban nem keresi fel, és hivatalos elismerést a várostól nem kap. Az akkori emlékidézők szerint a kitüntetése azon bukott meg, hogy az általa gyakorolt művészet túl könnyűnek találtatott (hogy ne idézzük eredetiben az akkori vulgáris kifejezést).

Bár szülővárosában nem kapott, de állami kitüntetést kultúraközvetítéséért átvehetett.

Michel Gyarmathy legendásan ragaszkodott magyarságához, városához, és ennek számos jelét adta. Leglátványosabban a színpadon, hosszúk éveken keresztül, a revü magyar műsorbetéte a legjobb bizonyság erre. Közmondásos volt ragaszkodása a magyarokhoz, különösen szülővárosához. Ennek bizonyítására szeretném felidézni saját, személyes emlékemet.

A világ egyik leghíresebb revüszínházának művészeti vezetőjeként beírta magát nemcsak a francia, hanem a világ szórakoztatóipari történetébe. Nevét külföldön legendák és tisztelet övezte.

Balassagyarmaton ma, ismeretünk szerint, semmi nem viseli a nevét.