Zórád Ernő 100 éve, 1911. október 16-án született Balassagyarmaton
Zórád Ernő könyvillusztrátor, diafilm- és képregényrajzoló grafikusművész. Mint oly sok más művész,
tudós, jeles személyiség esetében történt, így Balassagyarmat és Zórád Ernő
közötti kapcsolatok, kötődések újrafelvételét is Kovalcsik Andrásnak
köszönhetjük, erről vall legalábbis, az Arcok
Balassagyarmat múltjából 3. c. kötetben. 1981-ben
egy véletlenül felfedezett Nógrád újságcikk kiabált rám: Balassagyarmatról
indult! Zórád Ernő egyik kiállítását ismertette elég bőségesen az újságíró.
Ebből a híradásból indult a kapcsolatunk, a Művész és a szülőváros, valamint a
személyes kapcsolatom is vele, amely azután a 23 év alatt kiteljesedett. Ennek volt köszönhető a
művész 80. születésnapjára, 1991-ben a városban létrejött kiállítás, ahol
Zórád így beszélt: Ne
vegyétek szokványos fordulatnak, de valóban könnyekig meghatotta, és fáradt
szívemet melengette a felénk áradó szeretet...
szívem mélyéig meghatott ez a délután. Persze
ebben a korban már hajlamos az ember a nyavalygásra, pláne, ha valakit az
élet a cinizmusra nevelt és hirtelen meglepetések érik. Ekkor kapta a művész a város
Horváth Endre díját, ő pedig 10 munkáját ajándékozta a Képtárnak. Ezt követően készült Csach
Gábor riportja is a művésszel, amelyet 1998-ban a közönség a
Balassagyarmatiak hagyományos budapesti találkozóján is láthatott. Ezen a találkozón
személyesen is megjelent és elragadó humorral - a kilencedik x-nél járva -
beszélt életéről. |
De ki is volt valójában Zórád
Ernő? Önéletrajzi regényét - Egy
vándorfestő ifjúságai 1911-1951 - elolvasva, joggal tehetjük fel a
kérdést, mit is tudott jobban ez az ember: írni vagy rajzolni, festeni? Jómagam inkább arra hajlok,
egyformán mindkettőt. Lebilincselő a 240 oldalba
tömörített, az életút első felét bemutató olvasmány, amellyel Zórád Ernő
megajándékozza az olvasót. Zórád magabiztossággal, őszinteséggel, iróniával
és öniróniával formálja történeteit, ezek a tulajdonságai képei kialakításakor
is visszaköszönnek. Életregényének alakjait,
élethelyzeteit véljük mindig viszontlátni képein is, egyazon hangulat fogja
el az embert, amikor Zórádot olvassa és rajzait nézi, egy elsüllyedt, de
szerethető világ, a maga tragikumaival, örömeivel, nélkülözéseivel. De hogyan kapcsolódott Zórád
Ernő Balassagyarmathoz? Legyünk őszinték, eléggé
érintőlegesen. Erről Zórád így ír: Balassagyarmatra
tulajdonképpen csak megszületni mentem. Anyám majdnem belepusztult ebbe a
kirándulásba, hónapokig feküdt a gyarmati kórházban. Külön vállalkozása
általános rosszallást váltott ki a megyében. Születni és meghalni otthon,
családi ágyban illett. Ezért csakhamar kiragadtak e divatos őrültségből és
egy batár tollpárna között visszanyargaltak velem Dacsókeszire, a századok
óta jól bevált vajákos asszonyok és füvesnénik gyökerei, főzetei, megrontás
elleni zacskói közé. Balassagyarmat ezt követően
is csak egyfajta átutazó helyként szerepel a család életében, vagy a rokonság
vagy ők maguk vonulnak át a városon, vagy éppen vásárolnak, küldetnek
maguknak a kereskedőkkel valamilyen fontos portékát. De annál mélyebb benyomást
hagyott Zórádban a nógrádi táj, Dacsókeszi és környéke, amelyet a művész így
helyez el: Az
1910-es évek elején Dacsókeszi ott szunyókált közvetlenül a művelt világ
végén, még jócskán a múlt században, mit sem törődve időszámítással,
kalendáriummal. A Kékkő, Sztregova,
Mikszáthfalva között elterülő kis falu a Dacsó famíliáé volt, tőlük bérelte
Zórád Miklós azt az 1800 holdat, amelyen gazdálkodott, a hogyanra, a család
későbbi életsorsa és Zórád Ernő rövid leírása is választ adhat: E
történelmi tájakon - mint valami különös rezervátumban - múltbéli
regényfigurák éldegéltek. Elvadult ősparkok ölébe húzódó udvarházakban
álmodták az életet, daguerretypeken látható zsinóros magyarkát, a pantalló
alatt harmonikaszárú csizmát, vagy cúgoscipőt viseltek, ás nyáron is hosszú
alsót, melynek bokakötő-madzagja néha illetlenül tekergett a napvilágra.
Bojtos házisapkában csibukoztak, latinul olvasták Horácot a méhesben, ahol
sajtárba hűtve állott mellettük a bor. Kossuth és Türr Pista szakállak mögül
szidták a kiegyezést, és nem nagyon törődtek apró skvarkáik jövedelmével. A nyolcszobás dacsókeszi nemesi birtokon
nevelkedő Zórád Ernő mély kulturális alapokat kapott, szülei csehországi
tanítónőt szerződtettek mellé, zeneszeretetét anyja zongorajátéka,
színházszeretetét pedig az anyai nagymama alapozták meg. Natuka (a
nagymama) hideg méltóságú polgári
életének valami sötét titka lehetett a rejtett színházi szenvedély.
Árnyjátékokat, monológokat adott elő, például az Ármány és szerelemből
németül, vagy rekedtes hangon, de annál nagyobb átéléssel operettdalokat
zengett magyarul, duetteket is, a férfiszólamot egy oktávval mélyebben. De ha már a képességekről van szó, úgy tűnik
rajz-, és írástehetségét az édesapától örökölhette, erről így vall Zórád: Nagyon szeretett írni. Olyan stiliszta volt, mint Jókai lehetett fiatal korában, írása hihetetlenül szép, grafikai igényű és lendületes kalligráfia. Azóta sem láttam ilyen kézírást, ha néha kezembe kerül, csodálattal szemlélem. Zórád Ernő sorsát igencsak meghatározta szülei
kapcsolata, anyjában talán a szüléskori nehézségek is nyomot hagyhattak,
hiszen a későbbiekben fiát többször is a nagybetűs élet gondjaira bízza. De legelőször férjével folytat ádáz küzdelmet (...szüleim viszonyát
aligha lehetett idillinek nevezni. Korán hozzászoktam a hangos
veszekedésekhez, melyeket anyám jelenetnek, apám komédiának, nagyanyám pedig
kraválnak nevezett.), amelyet megszakít a férj, mint tartalékos tiszt
bevonulása a szerb frontra, ...ahol részt vett a Potiorek-féle káprázatos kudarcban. Ennek a helyzetnek vetett véget a vesztes
háború (már előzőleg megjelentek
apámnál a pánszlávok, és egyre több szó esett arról, hogy Magyarországtól
terülteket fognak elszakítani. Ezt nálunk senki sem hitte el, annál inkább a
tótok, akik nemcsak hitték, hanem dolgoztak is érte, itt is, ott is feltűnve,
agitálva). Az apát a csehek lefogták és Pozsonyba vitték, ahol fél évet
ült, betegen és gyűlölettel került
vissza. A nagypolitikai traumát a Zórád szülők válása
és osztozkodása is kísérte, 1921-ben anyjával és nagymamájával
Pestszentlőrincre költözik. Ezzel indul a kalandok sorozata, amelyhez
mindjárt az elején az anyai ág is hozzájárul. (...anyámék nemcsak az összes készpénzüket,
hanem azt a tetemes kölcsönt is eltőzsdézték, amit a villára felvettek) A borúra azonban derű jön, sorjegyen kisebb
vagyont nyernek (másnap már a
Gambrinusban vacsoráztunk mindannyian, mindent elsöprő lendületben,
transzban, zenében, sültek, pástétomok és mártások, kávék, parfék, borok és
torták vad kavargásában), amelyet persze újabb ború követ, a pénzt
gyorsan elverik. Egy gyerekkori rossz cselekedet miatt anyja
intézetbe adja, a Rákócziánum-ba, ahonnan a kis Zórád minden könyörgése
ellenére sem veszi ki. 1924-ben azonban visszamennek Dacsókeszire, de
gyorsan kiderül, tartós megélhetésük lehetetlen, majd Ipolyságra költöznek, a
női ág marad, az ifjú Zórádot azonban apja veszi át Leányfalun, ahol
számkivetve gazdálkodik, reménytelen sikerrel. A művészi életét is meghatározó Tabán
szeretetét, a Fehérsas-téri polgári iskola alapozza meg, az apa újabb
szerencsét próbálva ezen a környéken bérel albérletet kettőjüknek. Ekkor figyelnek fel rajztehetségére,
Huszárroham c. rajza már sajtótermékben is megjelenik. 1927-ben kerül az Országos Magyar Királyi
Iparművészeti Iskola pompázatos
lechnerizmus minden stílusjegyét magán viselő Kinizsi utcai épületébe,
Haranghy Jenő tanítványaként. Ekkor lesz tanulótársa Tóth Imre, Amerigo Tot, Ehrenfeld Miklós (a
későbbi Michel Gyarmathy), ekkor találkozik az
iskolában a numerus clausus és numerus nullus kérdésével, amelynek
kiterjedését a falakon belül Helbing igazgató mint kilengést sikeresen
megakadályozta. Erről Zórád így ír: A
kedélyek látszólag megnyugodtak, de nem hiszem, hogy a sértettek felejteni
tudtak volna. Negyven év múltán egy kis bisztró teraszán üldögéltünk a
feleségemmel, meg a Folies Bergère direktorával. Beszéljen helyettem
ez a kis kötet, amelyet emlékül adok nektek.... -
szólt Gyarmathy. Nem, nem
tudnék visszamenni többé. Ne kérdezd hogy miért! A
Mosolyok és könnyek - Párizs 1970 című igénytelen kis versesfüzet... megdöbbentő gondolatsort indított bennem a
hazafiságról, idegenbe szakadt honfitársainkról... Az Iparművészetin azonban megbukik, kimarad. de
igazgatója segítségével a Corvin áruházban mesés jövedelmet hozó álláshoz
jut, ahol azonnal felfedezik nagyszerű képességeit, de ezt az állást sem
tudja jól megbecsülni. Apja új feleségével Kunszentmiklósra megy
gazdálkodni (küldenek is havonta némi
pénzt, rólam azonban hallani sem akarnak) így Zórád élettere a 30-as évek
elejére a vagányokra korlátozódik
(planétások, tenyérjósok, koldúsok, zsebtolvajok keringtek, vak harmonikás
nyekergette hangszerét, viharvert nők kínálták hervadt árújukat). 1932-ben szerelembe esik (persze nem először), az eddigiek ismeretében nem meglepő, hogy a kiválasztott Miss Lona, egy cirkuszi idomárnő, akit egy lecsúszott mérnöktől szeret el, de csak hét hónapig tart az idill. Kapcsolatukról így vall: (... vannak nők, akik bosszújukat jégre teszik, vagy
elrakják lelki spájzukba, miként a régi háziasszonyok tették, gondosan
rávezetve a befőzés napját) Ekkortájt kezdik bontani a Tabánt, amelyet még
szinte az utolsó pillanatban, rajzaiban megörökíthetett, ezekből jelenik meg
36 rajz a Volt egyszer egy Tabán
című, 1983-ban kiadott gyűjteményben. (A
Tabánt nem tudtam elfelejteni, akár egy régi szerelmet. Mert nőnemű volt,
rejtélyes és kissé romlott...)
Ezek a fantasztikusan színes rajzok, jelenetek,
utcaképek Krúdy írásait idézik, nem véletlenül, hiszen Krúdyval Zórád - mint
mély tisztelője - többször találkozott, a tabáni utcák (és kocsmák) vidéke
mindkettőjük kedvenc terepe volt. Válása után megismerkedik egy Habsburg
ivadékkal, egy bizonytalan előéletű főherceggel,
aki báró, de ez sem biztos.
Wallburg báróval, Krúdy írása: A
főherceg lovagja is foglalkozik. Wallburg Egon jól ismerte fel Zórád tehetségét,
immár közös megélhetési forrásuk lesz, hogy Zórád futószalagon készíti a
Wallburg neve alatt futó műveket, amelyeket a nagypolitikai kapcsolatokkal rendelkező Wallburg
értékesít. Fregoli festő lettem, mondja
Zórád. A közös érvényesülést megakasztja a katonai
behívó, 1935. októberében, a Vilmos laktanyába szól az azonnali bevonulási
parancs. A lovastüzérséghez kéri beosztását, érzékletesen
írja le a katonai hadképességet is akadályozó gyenge parancsnoki emberállományt,
ahol Zórád végül eredményeket a lovastudásával vált ki, nem véletlenül éppen
egy kanca lóval, Inezzel. Bizonyára a lovastűzéreknél szerzett lószeretete és
ismerete is közrejátszik a rajzain megcsodálható tökéletes lóábrázolásokkal.
(én nagyon messze voltam attól, amit
örömkatonának neveztek, de a lovak és a sport szeretete, testi adottságaimmal
együtt, képessé tett az egyéniség-zúzda elviselésére) Leszerelését természetesen a pénztelenség
kíséri, de barátaival feltalálja magát, bérházak udvaraiban énekelnek, néha újságpapírba tekert pengősök
potyogtak a lábainkhoz. De immár lapoknak is rajzol, a Veress Ferenc szerkesztette Művészvilágba is (igaz csak tíz számot élt meg) bekapcsolódik társasági irodalmi vitákba, Szabó Dezső, Kassák Lajos gondolataival ismerkedik meg. 1938 élete tragikus éve. Az akkor 54 éves apja újból tönkrement, de
mégis ekkor vált újra erőssé kapcsolata a fiával, amely az előző években
bizony igen laza volt. Ekkor nyílik újra remény apjának, amiről annyi
éven át reménykedett és nem hiábavalóan szervezkedett, Felvidék visszatért. 1938. október 16-án Zórád Ernő újra behívót kap
és ő maga is tanúja lesz, amint a magyar hadsereg bevonul Ipolyságra (is). (...amíg élek
nem tudom elfelejteni a diadalkapukat, tele gyermeteg, ákombákom
feliratokkal. A tarka szalagcsokrokkal ékes lombkoszorúkat, melyet lovaink
nyakába akasztottak. A virághullást, az éljen-riadalmat, a kengyeleinkbe
kapaszkodó gyerekhad rikkantásait, a lányok, menyecskék becéző mosolyát, a
kulacsok kotyogását, melyeket egyre-másra nyújtottak fel a jótorkú legények....) A történelmi idők zűrzavarai
miatt csak jóval később szerez tudomást arról, hogy bevonulása napján (amely
a saját születésnapja is volt) hal meg apja, aki a Rongyos Gárda
önkénteseként, a magyar hadvezetés hallgatólagos tudtával részt vesz egy
reménytelen katonai akcióban a Kárpátalján, pont annak a hídnak közelében
kaszabolják le, amelyen átvezénylésükkor majd Zórád
Ernő is átmegy egy éjjeli vihar után, és annál a családnál talál menedéket,
akik apját korábban eltemetik. Nem csoda hogy ez a véletlenek vagy sorszerű
események sorozata idegrendszerét is megroppantja, hónapokig alkoholmámorba
menekül. A háború alatti éveket hol fregoli festőként,
hol önálló művészként (felveszik a Képzőművészeti Szövetségbe), hol
betegségekkel, hol szerelmekkel szerencsésen megéli, átéli, majd jön az 1945
utáni időszak. (....a nagy történelmi gongütés után előbukkanó figurák némelyike már
tragikus maszkot ölt. A körforgás balra lendül, eleinte még vidám, ligeti
körhinta-zenére) Miután kiderült, hogy képet eladni képtelenség a pesti romhalmazban (a népnek szalonna kellett, nem festmény), szerencséjére alkalmazzák a Parragi György vezette Magyar Vasárnapnál, majd a Pesti Izének is rajzolt grafikákat, karikatúrákat. Az 1940-es évek végén másodszor is megnősül,
ebből a házasságból három leánygyermek születik, sőt ezt követi egy harmadik
házasság is, de ezekről nem tesz említést a könyvében. 1951-ben az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalathoz kerül,
ahol kezdetben címlapokat rajzolt a Füles
rejtvénymagazinnak. Első képregénye, a Karl May
regényéből készült Winnetou 1957-ben jelent meg, bár ezt a munkáját nem tartotta sokra (minden
utálatom meglátszott rajta); jelentősége abban áll, hogy ez volt az első
magyar szóbuborékos képregény, azelőtt itthon csak képaláírásos történetek
jelentek meg. Az ötvenes évektől kezdve számos diafilmet
készített, magazinokat, könyveket illusztrált, többek között Krúdy Gyula,
Mikszáth Kálmán, és Móricz Zsigmond műveihez. 1970 körül kezdte kialakítani a kollázs-technikát, ami nevéhez kapcsolódó védjegyévé vált: a
korhangulat megteremtése érdekében metszeteket, fényképrészleteket helyezett
el a rajzok között. A kezdetben lenézett és nyugati elfajzásnak
tekintett képregény fokozatosan terjedt el a magyar sajtóban, és kapott egyre
nagyobb teret a napi- és hetilapokban. Arany János Toldi című
kötetének illusztrálása kulcsfontosságú szerepet töltött be a művész
karrierjében. Az 1961-es munkával kiteljesedik pályaképe. A Toldi első
díszkötésben kiadott változata Zórád Ernő grafikáival nagy sikert ért el,
azonnal el is fogyott, de hasonló sikert arat Krúdy Gyula: Emlékek szakácskönyve c. könyvének illusztrálása, a Tabán, a háromszáz éves kártyavár album,
illetve a Krúdy világa című
bársonykötésű, szecessziós aranyozott keretű kiadvány. Zórád Ernő
2000-ben
megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend
Tisztikeresztjét, az I. kerületi önkormányzat a Budavár
Díszpolgára címet adományozta neki. Önéletrajzának történetei 1951-ben zárulnak, ezzel is jellemezve talán, hogy mi a véleménye az azt követő évtizedekről. 1973-ban zárta le ifjúsága történetének megírását, ahhoz azonban 1989-ben illesztett zárszót, így maga a könyv is csak 1990-ben jelenhetett meg. Zórád Ernő
a labdarúgás és a zene szerelmese is volt, igazolt focista és mérkőzéseken
rendszeres szurkoló, a www.zoraderno.hu
oldalon pedig több számot hallhatunk abból a 300 felvételből, amelyeket emlékei
alapján ő énekelt fel saját zongorakíséretével. Zórád
Ernő művészete nemcsak az évforduló okán, de reneszánszát éli. 2011-ben a
Petőfi Irodalmi Múzeum mutatta be műveit, 2012. március 18-ig Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban még
megtekinthető az életmű kiállítása, a
művész képei közben rekordösszegekért kelnek el aukciókon. Utólagos kis elégtétel egy vándorfestő hányatott ifjúságáért. Forrás: Csach Gábor előadása 2011. december 8.
Helytörténeti Gyűjtemény Kovalcsik András: Arcok Balassagyarmat múltjából 3. - 2006 Zórád Ernő: Egy vándorfestő ifjúságai -1990 Közreadta: Nagy László 2011.
december |
|