Májusban indul a
Tour de Hongrie – ezúttal balassagyarmati szakasz nélkül 2020. május 13-17 között rendezik a legnagyobb
magyar kerékpáros körversenyt, a Tour de Hongrie-t. A verseny útvonalát
február 12-én a Budapest Music Center épületében gála keretében mutatták be a
szervezők. Az idei Tour két szempontból is különleges lesz, a
140 fős mezőnyben világszintű kerekesek is találhatók majd, amely eleve
mutatja a Tour de Hongrie presztízsének emelkedését. A magyar kerékpársport
nemzetközi tekintélyét azonban még ennél is jobban példázza, hogy a világ
legjobban követett sporteseményeinek egyike, a Giro d’Italia Budapestről
startol majd 2020. május 9-én. Budapest-Győr ill. a Balaton északi partján
végighaladva, Székesfehérvár-Nagykanizsa között több mint 400 km-t tekernek a
profik. A Tour de Hongrie startja röviddel később követi a
Giro-t, így mindkét esemény óriási médianyilvánosságot kap. Mindez a magyar
sportdiplomácia kiemelkedő eredménye, különösen, hogy a Giro d’Italia – bár
1909 óta már 14 alkalommal indult Olaszországon kívüli országból – de először
Közép-Kelet Európából, az egykori keleti blokk területéről. A rendezvényen felszólaló Révész
Máriusz, Aktív
Magyarországért felelős kormánybiztos, Dr.
Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, Dr. Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke
kiemelték a hazai kerékpársport növekvő népszerűségét, a szakemberek
szisztematikus munkáját, a szövetség társadalmi szerepvállalását a Bringa
Akadémia révén, nem elfeledkezve arról, milyen jelentős állami támogatásokat
kap a kerékpározás. Részben ezek is hozzájárultak ahhoz, hogy az idei Tour de
Hongrie 5 versenynap alatt, 7 megyét
érintve, 861 kilométert megtéve nemzetközi szinten is jelentős sporteseménnyé
váljon.
Dr. Szabó Tünde Révész
Máriusz Ilyen
előzmények után, amikor Eisenkammer Károly,
a verseny szervezőbizottságának elnöke és a műsorvezető bejelentették az idei
Tour útvonalát, némi csalódással kellett tudomásul venni, hogy ez alkalommal
Balassagyarmat nem lesz starthelyszín. Jobbra Eisenkrammer Károly a Tour egyik indulójával Hiszen
2019-ben a 2. etap Balassagyarmat Civitas Fortissima teréről indult,
majd Szécsény-Salgótarján-Eger-Répáshuta 201 km-es szakaszának megtétele után
érkeztek a versenyzők Miskolcra, az idei 4. szakasz a
Miskolc-Gyöngyös-Kékestető útvonalon halad majd át, elkerülve az ettől
északabbra fekvő régiót. A
szervezők elmondták, az útvonal kijelölését meghatározta, hogy a Giro
dunántúli helyszínei miatt a keleti országrészre fókuszáltak, az útvonalból
pedig érthetően a hegyi szakaszok nem maradhattak ki. A Tour de Hongrie 2020 szakaszai: Május 13. 1.
szakasz Debrecen–Hajdúszoboszló (174 km) Május 14. 2.
szakasz Karcag–Nyíregyháza (182 km) Május 15. 3.
szakasz Sárospatak–Kazincbarcika (171 km) Május 16. 4.
szakasz Miskolc–Gyöngyös-Kékestető (178 km) Május 17. 5. szakasz
Esztergom–Dobogókő-Esztergom (156 km) Mint
minden versenyben, a helyszín kiválasztásban is vannak nyertesek-vesztesek.
Így egyes városok sokadszor váltak rendezővé (Gyöngyös, Miskolc,
Kazincbarcika, Karcag), mások a gyakori „vesztesek” sorát gazdagították. (Debrecenen
20 év, Nyíregyházán 25 év után vonul át újra a Tour, Esztergomból pedig „csak”
másodszor indul) Köszönet
illeti a 2019-ben a balassagyarmati starthelyszínért sikerrel lobbizókat, a
Tour de Hongrie egyre emelkedő népszerűsége mutatja, milyen nehéz a küzdelem
a helyszínkiválasztás téren is. A
világ közel 200 országába jut el TV közvetítések révén a Tour de Hongrie. Ha
Balassagyarmat és így Nógrád nem is került idén a kiválasztottak közé (utóbbi
kimaradása már lehetne akár elgondolkodtató is), de mint minden versenyben,
ebben is lehet javítani, erős felkészülés után. A
népszerűsítés felé Balassagyarmat már megtette a maga lépéseit, pontosabban a
célja felé kerekező Olexa
Miklós barátunk, hiszen kezdeményezésére tavasszal remélhetőleg
megnyílik az ország első kerékpáros múzeuma és beindítja az Ipoly-menti
kerékpáros túrizmust is. Elkeseredésre,
így se közel, se távol nem lehet oka senkinek, a kerékpározás jövőjét aligha
fenyegeti bármi is. Lévén
„politikailag korrekt”, egészséget szolgáló, környezetet védő,
energiafelhasználást csökkentő. Nem lenne könnyű helyzetben a mai magyar
ellenzék, ha a kerékpározás „ügyét” és kerékpársport állami támogatását
vitatni kívánná. Sportolók, városvezetők és politikusok a rendezvényt
követően 2020. február Összeállította és
fotók: Nagy László |