Májusban indul a Tour de Hongrie – ezúttal balassagyarmati szakasz nélkül

 

 

 

2020. május 13-17 között rendezik a legnagyobb magyar kerékpáros körversenyt, a Tour de Hongrie-t. A verseny útvonalát február 12-én a Budapest Music Center épületében gála keretében mutatták be a szervezők.

 

Az idei Tour két szempontból is különleges lesz, a 140 fős mezőnyben világszintű kerekesek is találhatók majd, amely eleve mutatja a Tour de Hongrie presztízsének emelkedését. A magyar kerékpársport nemzetközi tekintélyét azonban még ennél is jobban példázza, hogy a világ legjobban követett sporteseményeinek egyike, a Giro d’Italia Budapestről startol majd 2020. május 9-én. Budapest-Győr ill. a Balaton északi partján végighaladva, Székesfehérvár-Nagykanizsa között több mint 400 km-t tekernek a profik.

A Tour de Hongrie startja röviddel később követi a Giro-t, így mindkét esemény óriási médianyilvánosságot kap. Mindez a magyar sportdiplomácia kiemelkedő eredménye, különösen, hogy a Giro d’Italia – bár 1909 óta már 14 alkalommal indult Olaszországon kívüli országból – de először Közép-Kelet Európából, az egykori keleti blokk területéről.

 

A rendezvényen felszólaló Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, Dr. Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke kiemelték a hazai kerékpársport növekvő népszerűségét, a szakemberek szisztematikus munkáját, a szövetség társadalmi szerepvállalását a Bringa Akadémia révén, nem elfeledkezve arról, milyen jelentős állami támogatásokat kap a kerékpározás. Részben ezek is hozzájárultak ahhoz, hogy az idei Tour de Hongrie 5 versenynap alatt, 7 megyét érintve, 861 kilométert megtéve nemzetközi szinten is jelentős sporteseménnyé váljon.

 

      

                           Dr. Szabó Tünde                                                                             Révész Máriusz

 

Ilyen előzmények után, amikor Eisenkammer Károly, a verseny szervezőbizottságának elnöke és a műsorvezető bejelentették az idei Tour útvonalát, némi csalódással kellett tudomásul venni, hogy ez alkalommal Balassagyarmat nem lesz starthelyszín.

 

Jobbra Eisenkrammer Károly a Tour egyik indulójával

 

Hiszen 2019-ben a 2. etap Balassagyarmat Civitas Fortissima teréről indult, majd Szécsény-Salgótarján-Eger-Répáshuta 201 km-es szakaszának megtétele után érkeztek a versenyzők Miskolcra, az idei 4. szakasz a Miskolc-Gyöngyös-Kékestető útvonalon halad majd át, elkerülve az ettől északabbra fekvő régiót.

 

A szervezők elmondták, az útvonal kijelölését meghatározta, hogy a Giro dunántúli helyszínei miatt a keleti országrészre fókuszáltak, az útvonalból pedig érthetően a hegyi szakaszok nem maradhattak ki.

 

A Tour de Hongrie 2020 szakaszai:

 

Május 13. 1. szakasz Debrecen–Hajdúszoboszló (174 km)

Május 14. 2. szakasz Karcag–Nyíregyháza (182 km)

Május 15. 3. szakasz Sárospatak–Kazincbarcika (171 km)

Május 16. 4. szakasz Miskolc–Gyöngyös-Kékestető (178 km)

Május 17. 5. szakasz Esztergom–Dobogókő-Esztergom (156 km)

 

Mint minden versenyben, a helyszín kiválasztásban is vannak nyertesek-vesztesek. Így egyes városok sokadszor váltak rendezővé (Gyöngyös, Miskolc, Kazincbarcika, Karcag), mások a gyakori „vesztesek” sorát gazdagították. (Debrecenen 20 év, Nyíregyházán 25 év után vonul át újra a Tour, Esztergomból pedig „csak” másodszor indul)

 

Köszönet illeti a 2019-ben a balassagyarmati starthelyszínért sikerrel lobbizókat, a Tour de Hongrie egyre emelkedő népszerűsége mutatja, milyen nehéz a küzdelem a helyszínkiválasztás téren is.

 

A világ közel 200 országába jut el TV közvetítések révén a Tour de Hongrie. Ha Balassagyarmat és így Nógrád nem is került idén a kiválasztottak közé (utóbbi kimaradása már lehetne akár elgondolkodtató is), de mint minden versenyben, ebben is lehet javítani, erős felkészülés után.

 

A népszerűsítés felé Balassagyarmat már megtette a maga lépéseit, pontosabban a célja felé kerekező Olexa Miklós barátunk, hiszen kezdeményezésére tavasszal remélhetőleg megnyílik az ország első kerékpáros múzeuma és beindítja az Ipoly-menti kerékpáros túrizmust is.

 

Elkeseredésre, így se közel, se távol nem lehet oka senkinek, a kerékpározás jövőjét aligha fenyegeti bármi is.

Lévén „politikailag korrekt”, egészséget szolgáló, környezetet védő, energiafelhasználást csökkentő. Nem lenne könnyű helyzetben a mai magyar ellenzék, ha a kerékpározás „ügyét” és kerékpársport állami támogatását vitatni kívánná.

 

Sportolók, városvezetők és politikusok a rendezvényt követően

 

 

2020. február

 

Összeállította és fotók: Nagy László