TEREMAVATÓ A
SZENT-GYÖRGYI ALBERT GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÖZÉPISKOLÁBAN A hatvanéves fennállását ünneplő középiskola
az elődök iránti tiszteletét fejezte ki, amikor szép gesztussal, termeket
nevezett el az iskola öt tanáráról. A jogelőd intézmények 1951-től a törvényszéki
palota épületében működtek. Az épületet Hübner Jenő tervezte és éppen száz
éve épült. 1989-ben az iskola átköltözött a jelenlegi helyére, a kívül-belül
téglaburkolatos épületbe, melyet Reimholz Péter
tervezett. Tóth Lajos, dr. Molnár János, Kurinczi Béla, Papp Lászlóné, Pásztori Mártonné még többnyire a régi épületben tevékenykedtek, de nevüket immáron 2011 áprilisától a téglasuli három földszinti és két emeleti terme őrzi. A jubileumi ünnepség - melyről beszámolónk itt
olvasható - jelentős eseménye volt a teremavató, ahol méltatások hangzottak
el. (Kovács
Ferencné: Tóth Lajos. A méltatás
megjelent a 60 év 1951- "Tóth Lajos 13 évig (1974-87) volt iskolánk meghatározó személyisége, nagyformátumú irányítója. Élete során sok munkahelyet megjárt, sokféle munkakört betöltött, de személyisége, vezetésre való alkalmassága a nálunk töltött évek alatt terjeszkedett ki. Vérbeli pedagógus volt, akinek az jelentette a legnagyobb sikerélményt, örömöt, hogy az igazgatás mellett maga is leendő pedagógusokat nevelhetett. Működése alatt iskolánk profilja főleg szakközépiskola volt. Minden tagozat előrehaladását szívén viselte, sokat tett értük, de az óvónőképzés ügye foglalkoztatta a legjobban. Szinte szállóigévé vált a mondása: 'Engem az óvónőképzés hozott és az is visz el'. Az
1950-es évek első felében a középfokú Budai Tanítóképzőben végzett, ezután
szerzett biológia-földrajz szakos főiskolai diplomát, majd az ELTE-n
elvégezte a pedagógia szakot. A tanítóképzőben ismerkedett meg életre szóló
társával, aki mindvégig alsós nevelőként segítette férje pedagógiai munkáját
és szervezte példamutatóan családjuk életét. Az
óvónőképzéshez való ragaszkodását két forrás táplálta: Egyrészt saját tanítóképzős
múltja, másrészt az a felelősségérzet, hogy Nógrád megye és Balassagyarmat
életében eddig kétszer adatott meg, pedagógusképző intézménye legyen, ha
'csak' középfokon is: 1951-59 között tanítóképző, 1972-87 között óvónőképző
működött ugyanabban az épületben. Ez utóbbi megszervezését elődei kezdték el,
de Tóth Lajos idején vált teljessé a képzés, dr. Molnár János tagozatvezető
elhivatott, szakszerű irányítása mellett. A 15 év alatt közel 400 ifjú óvónő
került ki az 'Alma mater'-ből, és ma ők alkotják a megye óvodapedagógusainak
derékhadát, illetve tanítónőként, tanárként nevelik az ifjúságot. Tóth
Lajos olyan személyiségjegyekkel rendelkezett, amelyek a magas szintű
igazgatói- és pedagógiai munkára alkalmassá tették. Nemcsak a diákok tanórai
előrehaladását tartotta fontosnak, hanem kollégái segítségével jó
szervezőkészségét kamatoztatva gazdag szabadidős programokat biztosított.
Délután nem voltak csellengő gyerekek, mert fél 3-tól 4-ig szervezett keretek
közt vehettek részt sport, kulturális, tantárgyi, mozgalmi stb.
tevékenységekben. Kapcsolatteremtő képessége a diákok, szülők,
bázisintézmények, a kultúra hordozói stb. irányában kiváló volt, ez is
segítette a nevelőiskola eszményének megvalósulását, ahonnan valóban
sokoldalúan képzett végzősök távozhattak. Fontosnak
tartotta a szülőföld megismertetését, megszerettetését, a lokálpatriotizmus
erősítését. Ezért ajánlotta az osztályprogramok tematikájaként a város, a
megye, az ország megismertetését. Munka- és teherbírása átlagon felüli volt.
Minket, beosztott pedagógusokat és a diákokat is, fárasztotta időnként az
állandó készenlét, tenni akarás (mottója: 'Teher alatt nő a pálma'), de
utólag gyakran igazat adtunk neki, amikor az elért eredményeknek együtt
örülhettünk. Iskolánkba
nem módos szülők gyerekei jártak. Ezért a sokféle program kiadásainak
fedezésére közhasznú munkákat szervezett (évi 10, majd 5 nap), aminek
bevételéből fedezni lehetett az osztályok évközi kiadásait (kirándulás,
színházlátogatás, klubdélután, szalagavató stb.). Fontosnak tartotta a
diákok, a leendő nővérek, óvónők mobilizálását. Ezért kedvezményes
gépjármű-vezetői tanfolyamra iratkozhattak be a tanulók. Komolyan törődött
munkatársai szakmai előmenetelével. Akkor a továbbképzéseknek még
meghatározott rendszere volt. Ezekben mindannyian részt vettünk. Meglévő
képesítésünk, diplomáink mellé az ő buzdítására a tanítás mellett újat
szerezhettünk. Önmagából, kollégáiból, tanítványaiból igyekezett kihozni a
maximumot. Sokáig
folytathatnánk a sort, hogyan tette gazdaggá és sokoldalúvá az iskola életét,
de méltatásánál nem vezérelt a teljesség igénye. Fontos tudni, hogy nagyon
fájlalta a középfokú óvónőképzés megszüntetését. Érezte, tudta, tapasztalta,
hogy azokba a 14-18 éves lányokba sokkal jobban beleivódott a gyermek- és
hivatásszeretet, mint főiskolás társaikba, akik sokszor csak jobb híján
választották ezt a pályát. Ebben az iskolatípusban szerencsésen kapcsolódott
össze az elméleti ismeretek és azok gyakorlatban való alkalmazása. Rengeteg
időt töltöttek a gyakorló óvodákban, a tavaszi-nyári gyakorlatokon pedig a
vidéki óvodákban. Sokkal többet hospitáltak, gondoztak, játszottak,
foglalkoztak a rájuk bízottakkal, mint a főiskolások, s ez meghatározta
további életútjukat. Az
utolsó óvónői osztállyal elbúcsúzott Tóth Lajos igazgató úr is az iskolától.
A Nevelési Tanácsadó igazgatójaként továbbra is mozgósíthatta pedagógiai
ambícióit, energiáit - sajnálatosan korán bekövetkező - haláláig. Ars
poetica-ját Váci Mihály Jegenye-fényben
című versének utolsó sorai adták: 'Ilyen kívántam lenni én is,
ott, a homokba szúrt nyárfa: A tanító ki fénybe tör,
ragyogó hit a lombja, irány azoknak, jel és
biztató, kik jönnek barázdákba
botladozva.'" "Dr. Molnár János 1923. december 22-én született Ipolyvecén. A
József Attila Tudományegyetem Természettudományi karán végezte tanulmányait.
Két alkalommal kapott Miniszteri Dicséretet: 1974-ben és 1976-ban. A Kiváló
Munkáért kitüntetést 1979-ben kapta meg, 1983-ban pedig Kiváló Pedagógus lett. Pedagógiai elhivatottságban,
elkötelezettségben, eredményességben igen gazdag múlttal rendelkező nevelő
volt. Rendkívül igényes, mindig tettre kész, az óvodapedagógiai
szakfelügyelet minősítése szerint is kiváló szaktanár volt. Szakmai berkekben
konstruktív, elismert szakember, óvodapedagógiai vonalon szaktekintély. A
tantervi és tankönyvi bírálatokban nagy hozzáértéssel, magas fokú
megbízhatósággal, alkotó módon vett részt. Több éven át gondos és
lelkiismeretes osztályfőnökként, az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjeként
ténykedett, aki pedagógiai felkészültségével, segítőkészségével méltán
érdemelte ki fiatal munkatársai, a nevelőtestület osztatlan bizalmát. Az intézmény gyakori profil
változásaiban egy évtizedig mintaszerűen tevékenykedő igazgatóhelyettes;
1972-től, mint az óvónői szak gyakorlati-képzés vezetője nagy
hivatásszeretettel, példás elkötelezettséggel, utolérhetetlen fűtöttséggel
derekasan helytállt; a szervező-alapozó munkálatokból jelentős részt vállalt.
Komoly, maximálisan elismerésre méltó tevékenységet fejtett ki, pl. az évközi
és nyári szakmai gyakorlatok előkészítése, ellenőrzése terén. Példás
munkakapcsolatot tartott fenn a gyakorlatot biztosító óvodákkal. Több éven keresztül a Dolgozók
Technikumának volt a vezetője. A nevelés ügyéért mások és környezete
mozgósításában mindig kimagasló szerepet vállalt. Gyermekek tisztelete és
szeretete eredményezte, hogy éveken keresztül népi ülnökként ténykedett
ifjúsági bűnperekben, és jelentős részt vállalt az ifjúságvédelmi munkában.
Életmódja, magánélete méltó a pedagógushivatáshoz." "Kurinczi Béla 1938. október 5-én született a szlovákiai Terbeléden. 1962. június 25-én szerzett kémia-fizika szakos diplomát a Kossuth Lajos Tudományegyetem Természettudományi Karán. Az egyetem elvégzése után néhány évig kollégiumban dolgozott nevelőtanárként, majd iskolánk jogelődjének, a Szántó Kovács János Gimnáziumnak tanára lett, s innét vonult nyugdíjba 38 év szolgálati idő után. Az iskola hívására, mert szükség volt rá, 2001-ben ismét a katedrára állt. Kezdettől
fogva - az aktuális igényeknek megfelelő arányban - tanította mindkét
tárgyát, rendszeresen osztályfőnök volt, és aktívan részt vett a diákok
tanórán kívüli-, sport-, illetve kulturális tevékenységének szervezésében. Az
utolsó 13 évben a fizika munkaközösséget vezette. a fizika szakos kollégák
bármikor fordulhattak hozzá a kísérletek előkészítésével kapcsolatban. Ő volt
az, aki mindig tudta, mi, hol található a fizikaszertárban. Napjaink egyik
utolsó polihisztoraként egyaránt otthon volt az irodalom, a művészetek, a
történelem, a sport területén. Iskolánkban
1968-ban indult az egészségügyi szakképzés, amelyben a fizikaoktatásnak
kiemelt szerep jutott, hiszen kötelező érettségi-, illetve - szakirányban -
felvételi tárgy volt. Felkészítő munkájának eredményeként több százan
sikeresen érettségiztek fizikából, illetve sokan nyertek felvételt orvosi
egyetemre vagy egészségügyi főiskolára. A
tanár-diák kapcsolatait mindig a kölcsönös tisztelet hatotta át, tanítványai
érezték a belőle mindig sugárzó, ki nem mondott szeretetet is. Számára nem
volt rossz diák, mindenkiben megtalálta az értéket, ezért is tisztelték,
szerették. Pótolhatatlan kolléga volt, szellemisége, egyénisége áthatja a
tantestületet, az iskolát. Tanártársai, barátai számára követendő életút,
példakép az övé. Kedvessége, közvetlensége nehezen foglalható szavakba. Az
Ő általa oly nagyon szeretett fizikaszertárban, kedvenc fotelében töltötte
utolsó perceit 2001. november 7-én." "Papp Lászlóné az egészségügyi szakképzés egyik alapítója. Antal Erzsébet Krasznahídvégen, Erdélyben született, 1929. november 4-én. Polgári iskolai tanulmányait Nagykárolyban kezdte és Nyírbátorban fejezte be. Védőnői képesítést az Állami Védőnőképző Intézetben Szegeden szerzett. 1968-ig nagy-nagy
szeretettel és szakmai felkészültséggel végezte védőnői munkáját. 1968-ban új
feladat elé állította az élet. Városunkban ekkor indították az egészségügyi
szakképzést. Sok tapasztalattal,
nagy általános és szakmai műveltséggel, gyermekszeretettel kezdte meg
munkáját a balassagyarmati Szántó Kovács János Gimnázium és
Szakközépiskolában. Egészségügyi szakoktatóként, majd tagozatvezetőként
vállalta az oktatás-nevelés gyönyörű feladatát. Kedves, közvetlen, jó humorú
személyisége és igényessége hamar elismerést hozott számára. Sok egészségügyi
szakember szakmája alapjait Erzsi nénitől sajátította el. Számtalan
kitüntetésben részesült, melyet munkája elismeréseként átvett. Erkölcsi
megbecsülést, hivatástudatának és az emberekért való tenni akarásának a mai
napig ható értéke van. Tisztelettel őrizzük emlékét." "Pásztori Mártonné született Szabó Mária 1948. július 25-én, Balassagyarmaton. 1966-ban érettségizett a Szántó Kovács János Gimnáziumban. Egészségügyi végzettségét Budapesten, a Balassa János szakiskolában szerezte. Általános ápolónő oklevéllel Balassagyarmaton, az I. számú Belgyógyászaton kezdett el dolgozni. Szakosító tanfolyamok elvégzése után 1984. szeptember 1-től iskolánk egészségügyi szakoktatója lett. Kollégái,
betegei, diákjai nagyon szerették. Osztályfőnökként, szaktanárként kiválóan
végezte munkáját. 1989-ben Egészségügyi Főiskolai végzettséget szerzett.
Folyamatosan képezte magát. A
tantestületben kedves, csinos, barátságos egyéniségével, feladatvállalásaival
mindenki Marikája lett. Megbízható, munkabíró ember, akire mindig lehetett
számítani. A szaktanári feladatokat a diákság javára és a felnőttoktatásban
az általa nagyon szeretett betegei javára, példamutatóan kamatoztatta. 2006-ban
nyugdíjba vonult és sajnos nagyon fiatalon hunyt el. Ezzel
a táblával szeretne emléket állítani a Szent-Györgyi Albert Gimnázium és
Szakközépiskola." Nagy Angela 2011. április 26. |