Pekár István

1955

 

2012-ben a balassagyarmati Helytörténeti Gyűjteményben

 

Herencsényben született, felmenői, a Pekár és Pszota ág, mezőgazdaságból, földművelésből, állattenyésztésből élő gazdálkodók voltak.

Édesanyja még ma is a faluban lakik, kertjét, környezetét 86 éves korában is példaszerűen gondozza.

Általános iskoláit Herencsényben és Cserhátsurányban járta, majd Szécsényben mezőgazdasági szakiskolában tanult tovább.

1979-ben a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen szerzett agrármérnöki diplomát, amelyet 1983-ban ugyanott mérnök-tanári diplomával egészített ki.

Agronómusi és a Sörárpatermelő Társaság üzletkötői tevékenységéről 1984-től váltott át, öt évig a Magyar Mezőgazdaság munkatársa lett, majd a Számadás, Magyar Gazda, Gazda munkatársa, újságírója, 1991-1993 között a két utóbbinál főszerkesztő.

1993-1996 között a Duna Televízió Gazdakör című műsorának főszerkesztője, 1996-1997 között tájékoztatási igazgatója, 1997-1998 között a szolgáltató műsorok műhelyének vezetője, 1998-2000 között a szolgáltató és szórakoztató műsorokért felelős alelnök, 2000-2004 között a Duna TV elnöke volt.

1997-2010 között számos dokumentumfilm, rövidfilm fűződik nevéhez, ahol szerkesztő, forgatókönyvíró, rendező volt. Ezek:

Az eltörhetetlen vesszőnyaláb (1997), Félhold Ciprus felett (1998), Porló sziklák alatt (1999), Elfeledett tájakon (1999-2000), Mire a levelek lehullanak (2002), Dél keresztje alatt (2003), Érmelléki barangolások (2005-2007), Gödöllő, a szerencsés város (2006), Az igaz és szép palotája (2007), és végül a Tündérváros (2010), című, amelyet Balassagyarmatról készített Dala István operatőrrel.

Ma is készülnek filmes munkái, szakírói munkásságát a sajtóban, folyóiratokban, különböző kiadványokban megjelent cikkei, tanulmányai, írásai fémjelzik, ezek közül kiemelhető a Szerelmünk Nógrád c. kötetben megjelent Elmetszett gyökerek c. írása Herencsényről.

2001-2005 között a Magyar Lovassport Szövetség fogathajtó szakágának elnöke volt.

2005-ben Herencsényben, a Gyürky hegyen, családja földterületéből átadott magaslaton szentelték fel a Palócok Vigyázó Keresztjét, a palóc összetartozás emlékhelyét, amely azóta is minden év júliusában búcsújáró hely, de a messzire látszó kereszt, az év minden napján egyfajta szakrális hívóerőt is jelképez.

2005 óta a Szent István Egyetem kommunikációs tanácsadója, oktatója, a Szent István Médiastúdió vezetője.

2010-ben Nógrád megye, 2012-ben Herencsény díszpolgárává választották.

Testvére, János, Balassagyarmaton lakik, korábban központi fűtés, víz és gázszerelő kisiparos volt, ma már nyugdíjas.
 
Mezőkövesdről származó felesége Kis Mária tanárnő, Sashalom egyik általános iskolájának igazgató-helyettese, szintén a gödöllői egyetemen szerzett mérnöktanári diplomát.
A herencsényi faluünnepeken ő is részt vesz, sőt szívesen hordja ezeken a palóc viseletet is.
 
1982-ben kötöttek házasságot, három gyermekük van:
-     Petra (1982), bölcsész, a szülése előtt a Szent István Egyetemen dolgozott, jelenleg doktori iskolába jár. Témája a nyelvészet és kommunikáció. 
      2012-ben ajándékozta meg a szülőket, családot kisunokával, Annával. Férje agrármérnök, mezőgazdasági bolt tulajdonosa, emellett méhészkedik.
-     Marianna (1983), közgazdász, magyar és angolszász diplomával, négy idegen nyelvismerettel energetikai területen dolgozik.
      Új-Zélandon él, férje családja dél-afrikai búr. 1998-ban költöztek Új-Zélandra, már ott született a gyermek-kisunoka, Levente, aki 2,5 éves.
-     István (1999), 7. osztályos tanuló, tehetséges lövész, légpuskás.
 
Balról jobbra: Marianna, István, Petra
 
 
Pekár István, feleségével és fiával Budapesten, Sashalmon lakik egy hangulatos családi házban. Hobbija népi tárgyak és nép kerámiák gyűjtése.
 
Ha a tanításból és közéleti munkáiból felüdülni akar, akkor kerületi társaival nordic walking-ol, magyarul északi gyaloglást űz, hogy még a földrajzi irányt is mennyire komolyan veszi, az mutatja, már azon mesterkedik, hogyan lehetne északon, a Cserhát hegyei, dombjai között ennek a sportnak jó terepet kijelölni.
 
 

*********

 

Apai ágon a török kiűzéséig, kilenc generáción át vezetted vissza családfát, az anyai ág, ahogy az apai, szintúgy földműves herencsényi felmenőkkel rendelkezik. A gazdálkodási törésvonalat nyilván az 1950-es, 1960-as évek jelentették.

Milyen volt és hogyan változott a Pekár, Pszota család?

 

1746-ben kezdték el az anyakönyveket vezetni Herencsényben, amelyekben születési, keresztelési, házassági, halálozási adatokat tüntettek fel. A legelső könyv első oldalainak egyikén, a halálozási adatok között találtam rá Pekár Márton nevére, aki 86 éves korában hunyt el, tehát 1660-ban született a török hódoltság alatt. Ezt követően szépen fel lehet göngyölíteni a családi adatokat, mondhatom, szinte kivétel nélkül mindenkit megtaláltam a XX. századi tsz szervezések időszakáig, amikor a család nagyobb része szétspriccelt az országba. Jelenleg édesanyám, pár unokatestvérem, és családtagjaik élnek a faluban, de bizony lassan a Pekár és Pszota ág herencsényi jelenléte a faluban megszűnik.

 

Persze nemcsak a mi családunk okozza a falu lélekszámvesztését, az 1970-es évek 1200-1300 fős lakosságához képest manapság az ott élők száma 650 fő, de ennek is harmada-fele betelepült.

 

Anyai ágon, a nagypapám törekvő ember volt, ügyes állatkereskedőként a falu legmódosabb parasztjává emelkedett, 12 évig a bírói tisztet is betöltötte. Jó érzékkel fogta meg, mikor, mivel kell foglalkozni. Ambícióit mutatja, hogy 1918-ban megvette báró Veressy Ernő kúriáját, amit szépen felújított. Öntött műköves ámbitusával, hófehér cserépkályhás szobáival nekem gyermekként igazi kastélynak tűnt.

Megtaláltam a hajdani kimutatásait, alapos könyvelést vezetett, mit, mikor, mennyiért vett, adott el, mennyi volt a szög, vasáru, vagy a búza ára. Váltók maradtak utána, ügyvédekkel levelezett, mindezt tökéletesen átlátható formában és pontossággal vezette. Mikor arról beszélünk manapság, hogy hová jutottunk, akkor bizony arra gondolok, ma rosszabb helyzetben vagyunk, mint 100-120 évvel ezelőtt.

 

Különösen a paraszti öntudat terén. Arra gondolok, tudom mi az érdekem, ami azt jelenti, nem igazodom máshoz, hamis tekintélyekhez, nincs sem elvárt, sem önkéntes igazodásom semmihez, senkihez.

Ráadásul a régmúlt korosztály, így az én őseim is, sokkal gyakorlatiasabbak, józanabbak, megfontoltabbak voltak.

Anyai nagyapám valójában bekerült volna a kulákok közé, hiszen 55 hold földjével annak számított volna, de ravasz paraszti ésszel már 1948-ban úgy döntött, földjét szétosztja az öt lánya között, egy részt hagyva meg magának. Így nem haladta meg a tulajdoni mérethatárt, békén hagyták.

A családi legendárium szerint azt mondta, ezek a piszkos kommunisták nem fognak kimenni innen, megvalósítják a kolhozrendszert.

 

Pekár nagyapám jóval kisebb birtokkal rendelkezett, de szép szőlővel, állatállománnyal.

A földje nagyobb részét be kellett adnia a közösbe, de a megmaradtban sem volt sok köszönet. A szőlőt még megtartottuk egy ideig, de dolgát megnehezítette, hogy az akkori tsz vezetők szinte uszítottak egyeseket a lopásra, hogy a még küzdőket feladásra bírják. Így persze ő is elfelejthette a magántulajdon szentségét, végül szinte mindent feladott. Mivel a szüleim nem léptek be a téeszbe, fél hold földet visszakaptunk, amit még én is kapáltam, kaszáltam egyetemista koromban.

 

Az említett korszak feszültségének családi lecsapódását, ha érintőlegesen is, de magam is éreztem. Apai nagyapám inkább a vágóhídra vitte a kedvesebbik lovát, semhogy a közösbe adta volna, édesapám pedig a tsz időszakát követően ment el az iparba dolgozni, így a törés nem is a nagyszüleimnél jelentkezett, hanem a saját szüleimnél.

 

Édesapám hétvégeken jött haza Budapestről a nevezetes fekete vonattal, előfordult, hogy italosan, a restikben megállva, mint ahogyan ez az utazó korosztály többsége tette.

Nem szokta meg soha a nagyvárost, Herencsénytől is eltávolodott, bár a falu hiányától szenvedett. Arról ábrándozott, ha nyugdíjba megy, vesz egy lovat és azzal fog dolgozni magának, erre a szabadságra vágyott. Szavai szerint érezni akarta a ló szagát.

De ezt nem élhette meg, diplomaosztásom előtt egy autó elütötte, bár öt évet még élt utána, de már élő halottként. Az ő sorsában is benne van a XX. századi paraszt tragikus sorsa.

 

Édesanyám ma is él, bölcs asszonynak tartom, aki tudja mi a dolga, de az ő sorsa sem volt könnyű. A férje távol volt, a beteg nagyszülőket, sőt nagyapám nagynénjét kellett ápolnia éveken keresztül. Anyai nagyapám majd 98 évet élt, de a többiek is meghaladták a nyolcvanat. Miközben az öregek eltávoztak, testvérem és jómagam is elkerültünk a családi házból, ő egyedül maradt. Még évek kellettek ahhoz, hogy megszokja, a méretes családi fazekakra már nincs szükség, egy személyre nem kell 10 liter levest készíteni.

 

Feleségével és édesanyjával

 

Sokáig láttam szemében egyfajta szomorúságot, ami az idővel azért változott, hiszen 7 unokája, és 10 dédunokája van, akik szeretik és rendszeresen felkeresik. De mégsem vagyunk ott annyiszor, amennyiszer kellene. Örül minden látogatásnak, de néha kifakad, kisfiam nem bírok már úgy, mint régen, ti pedig nem segítetek eleget.

Tudom, hogy természetesen igaza van.

 

 

Herencsényből, abból a faluból, ahol csak az ötvenes évek végén vezették be a villanyvilágítást, nem lehetett könnyű kiemelkedni. Téged az első, méretes lépés Szécsénybe, a mezőgazdasági szakiskolába vitt.

Milyenek voltak az ottani évek, és ne feledjem, Balassagyarmat szóba sem jött?

 

Azt tudom, tanáraim igen ambicionálták, hogy a Balassiban folytassam tanulmányaimat, hiszen az osztály jó tanulói közé tartoztam, matematika, fizika, történelem versenyeken rendszeresen részt vettem, mindig túljutottam a járási szinten. Igaz, Salgótarjánban a megyei döntőn rendszeresen elvéreztem, ott már a városi iskolák diákjai kerültek előtérbe. Nagyon szerettem az irodalmat is, a kétszobányi herencsényi könyvtár készletének elolvasását 5.-6.-os iskolás koromra bevégeztem, egy héten 3-4 könyvön is túljutottam.

 

Végül Szécsénybe kerültem, kollégista lettem. Bármennyire furcsa, szerettem a katonás rendet. Havonta egyszer engedték a hazajutást, fegyelmi ok miatt még azt is megtagadhatták, sőt csak hetente kétszer lehetett lámpaoltásig kimenni a faluba.

Nem lehetett rossz az ottani oktatás színvonala, hiszen elsőre felvettek a gödöllői egyetemre.

Bármennyire szerettem is a magyart, történelmet, hiszen későbbi életemet is a humán tudományok kísérték jobbára végig, semmi garancia nem volt arra, hogy egy Balassis érettségivel felvegyenek az ELTE-re, olyan erős volt a túljelentkezés.

 

 

Goethe úgy mondja: A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak. Azt, hogy a herencsényi gyökerekhez ragaszkodsz, számtalan példával igazoltad, de bonthattál-e szárnyakat, amikor már tényleg repülni lehetett. Hiszen logikus lett volna, generációkon át a föld műveléséhez szokott család rád is számít, nem enged kirepülni.

 

Amikor a középiskolát befejeztem, az édesapám még egészséges volt. Ő ambiciózus ember volt. Amikor a 30-as években iskolába járt, Vácról, a piarista gimnáziumból kijártak a tanárok az egyházmegye falvaiba, és kérdezgették a tanítókat, van-e az iskolában jó képességű gyerek. Persze mindig volt ilyen, de bizony közülük csak egyet-kettőt engedtek el a szülők, a többségüket nem. Édesapám is jó fejű gyerek volt, kérték a családot, hogy engedjék őt el, de egyedüli fiú volt. A nagymamám azonnal sírva fakadt, a nagypapa sem lelkesedett. Így azután édesapámban mindig munkált a tudat, hogy az én fiamból legyen több, mint én lehettem. Orvos például, hiszen az imponált leginkább a falusi családoknak. Örült, hogy ha orvos nem is lehettem, de felvettek Gödöllőre, annak különösen, hogy azt követően agronómusnak visszajöttem Nógrádba. Amikor újfent elkerültem, ő már beteg volt, döntésem után bizony a mama kicsit sírdogált.

 

Persze ezt nem úgy tette, hogy megváltoztassam a véleményem, belenyugvó sírdogálás volt. Utána, azt hiszem mindig büszke volt rám, amibe természetesen anyai féltés is vegyült. Amikor beadtam a pályázatomat a Duna TV elnöki posztjára és ezt elújságoltam neki, kicsit csóválta a fejét,

-         Jaj fiam, miért nem nyugodsz meg, kell ez neked?

A kinevezést követően készült velem egy riportot, amit ő megnézett otthon a Dunán. Percek múlva csörgött a mobilom.

-         Kisfiam, már megint mibe keveredtél!

Minden cikkem elolvassa, a szakcikkeimet azonban kevésbé szereti. Jellemző, hogy az írást csak afféle passziónak tartja:

-         Vasárnap ne dolgozz, legfeljebb írj.

Különösen a Herencsényi Hírmondóban megjelent, régi időkkel, és személyekkel foglalkozó írásaimat szereti.

Tudta és érzékelte, számomra fontosabb volt, hogy ezt a pályát kövessem, ezt járjam végig, aminek persze az volt az ára, hogy Herencsényben, a szülőfalumban tartósan nem maradhattam. Az is igaz, én a magam módján nagyon konok voltam, és ha erőteljesen lépték volna fel velem szemben, akkor sem tudtak volna visszatartani.

 

 

Hogyan alakult sorsod az egyetem utáni első időszakban?

 

A szécsényi iskolaévek, sőt az egyetemi évek nyári szünetei alatt is rendszeresen dolgoztam a helyi téeszben, mint uborka és málna átvevő. Így szinte természetes volt, hogy az egyetem alatt szerződést kötöttem velük, 700 Ft volt az ösztöndíjam. A diploma után visszatértem a faluba dolgozni, két évet töltöttem el ott. Ez azonban egy vargabetű volt, már az egyetemi évek alatt megtört bennem a mezőgazdasági termelés iránti ragaszkodás.

Két év után elkezdtem a gödöllői mérnök-tanári másod diplomás képzést is, mert azzal biztattak, az egyetemen tanársegédi állást kapok.

Nem sikerült az egyetemre kerülnöm, de professzorom révén egy sör-árpa kereskedői álláshoz jutottam, ami sok utazást, és jó jövedelmet biztosított. Megismerhettem szinte az egész ország mezőgazdaságát.

2.5 évet dolgoztam azon a helyen, de egy idő után éreztem, ez kevés nekem, mást szeretnék csinálni.

Egy barátom már korábban is kapacitált, próbálkozzak meg az újságírással, írjak mezőgazdasági témákról. Talán egy évig is vívódtam, míg egyszer sörárpa kereskedő főnökömmel összeszólalkoztam. Nem volt komoly, de azért az önérzetemet sértette, és komolyan az újságírás felé fordultam.

 

 

Könnyíthette a váltást, hogy a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen szerzett képesítések, ismeretek megalapozták mindazt, ami életutad nagyobb ívét jelenti, oktatás, szakújságírás, mezőgazdászat.

 

Ami az újságírói pályám indulását illeti, 1984 augusztusában a dolgok viharos gyorsasággal kezdődtek. A barátom által megszervezett időpontra Kőbányáról beutaztam a minisztériumba, a MÉM-be, ahol jövendő főszerkesztőm már másnapra az egyik rovatvezetővel elküldött a Hosszúhegyi Állami Gazdaságba riportkészítésre, egyfajta próbaként.

 

Megijedtem a lehetőségtől. Jócskán merültek fel bennem kételyek, miért is kellett nekem belevágnom ilyen gyorsan a pályamódosításba, alkalmas leszek-e én az újságírásra? Az állami gazdaságban némi izgatottsággal kezdtem a riportkészítéshez, de hamarosan megnyugodtam. A kapcsolatlétesítéssel sohasem volt gondom, végigjártam a területet, beszéltem jó pár emberrel.

Egy óra után szinte villanásszerűen beugrott, mi lesz az anyagom váza, miről írok majd, hogyan fogom a témát megjeleníteni.

A nap végén a rovatvezetőm annyit kért, jó lenne, ha egy héten belül megírnám a cikket. Hazamentem, megvacsoráztam és a francia kockás füzetembe hét oldalban megírtam a cikket, másnap reggel pedig megjelentem a szerkesztőségben.

A főszerkesztőm később érkezett mint én, csodálkozva nézett rám, hogy mit keresek ott.

- Nehezen megy az írás, segítségre van szükséged?

- Nem, dehogy, hoztam a cikket.

- Mikor értetek haza?

- Hét óra után.

- És már hoztad is? Mutasd csak!

Ma is látom, amint átfutja a cikket, majd felpillant a papírból:

- Akkor hétfőn várlak, kezdhetsz.

 

Még ma is jó felidézni ezt, hiszen akkor jöttem rá, hogy van egy adottságom, a szintetizáló készségem. Egy-egy felszínes beszélgetésből, elhullajtott információ morzsából a fejemben gyorsan összeáll egy kerek kép. E képességem révén az életemet újságíróként, szerkesztőként, média munkásként szinte játszva éltem le. Ma is, ha forgatásra, anyaggyűjtésre megyek, induláskor úgy érzem, mintha nyaralni mennék és a nap végén pedig azt, megint megismertem valamit a világból és ez elégedettséggel tölt el.

Az újságírói pályámon különböző etapok voltak, de idővel egyre jobban tudatosult bennem, mindent emberi oldalról kell megközelítenem és utána azt már kifejthetem közgazdasági, kulturális szemszögből, de mindig legyen mögötte az ember, hiszem, ez érdekli az olvasót, a nézőt.

 

 

Nem volt frusztráló a folyamatosan visszaszoruló magyar mezőgazdaságot látni, ezzel szembesülni, erről írni?

 

Kezdetben engem a mezőgazdaság, mint szakma érdekelt a végzettségem okán is, azután kezdtem a vidék, az emberek felé fordulni, egyfajta szociológiai értelemben közelíteni a vidékhez. A Számadás a Magyar Gazda, Gazda lapoknál vezetői, főszerkesztői beosztásig jutottam, mindinkább feloldódott írásaimban a szakmaiság, és igyekeztem az emberekről írni, nem a gépekről, a hektárokról és az állatlétszámról.

 

 

Ismertség és karrier szempontjából nézve szerencsés volt váltanod a média felé, a Duna TV felé.

Milyen volt az indulásod, ezen a mondhatni, mások által még kitaposatlan úton?

 

 

Az 1990-es évek legelején, a változások forgatagában láttam, hogy a televízió mennyivel hatásosabb kommunikációs eszköz, mint az írott sajtó és azt is tudtam, ha valami új indul, oda bekerülni összehasonlíthatatlanul egyszerűbb, mint oda, ami már működik, ahol a korábban odakerültek elemi ösztönből nehezítik az újak bejutását.

1992 nyarán még nem volt Duna TV, az elindítandó nemzeti csatornát Hungária Televíziónak nevezték.

Kozma Huba, kiskunmajsai múzeumigazgató, MDF-es országgyűlési képviselő a magyar gazdaköri mozgalom létrehozásán munkálkodott, újságíróként megismerkedtem vele, majd a közös értékek révén barátság alakult ki köztünk.

Neki javasoltam, milyen fontos lenne egy, a vidéknek, a gazdáknak szóló műsort létrehozni az induló tévében. Ő jó kapcsolatot ápolt Csoóri Sándorral, a nemzet televíziójának megálmodójával, s megbeszélt egy találkozót vele.

 

A Benczúr utcai találkozóra, a Magyarok Világszövetségének székházába vagy húsz vidéki gyökerű, és a vidékkel szemben alázatot érző ismerősömet hívtam magammal. Elmondtam, hogy akkor, amikor a liberális sajtó ott rombolja az Antall kormányt, ahol tudja, mi nem a jóban keressük a rosszat, hanem a rosszban a jót. Tudjuk, hogy tragikus állapotban van a magyar agrárium, de ebben is vannak pozitív példák. Kezdeményezések, ötletszikrák, amerre elindulhat a többség.

 

Ez megtetszett Csoórinak. 1993 januárjában meghallgatott a kuratórium, ahol olyan személyiségek ültek, mint Csoóri, Jankovics, Kodolányi és mások. Éreztem a lehetőség fontosságát, ezért A/3-as papírlapokra kinyomtattam egy szép Kogutowicz Manó féle történelmi Magyarország térképet, ahol bejelöltem a jelenlegi határainkon túl azokat a településeket, ahol ismerőseim voltak.

Sok ilyen volt. Szerkesztőségünk a minisztériumban kapott helyet, s a mellettünk lévő irodában volt a Határon Túli Magyar Gazdák Hivatala, ahol azonban nem nagyon tartózkodott senki. Amikor a határon túli magyarok ide érkeztek, a zárt iroda láttán nálam kopogtattak. Leültettem, kávéval kínáltam őket, elbeszélgettem velük, miért jöttek, mi a helyzet a végeken. Kértem néhányukat, írjanak cikkeket a lapba, első kézből tudósítsanak az akkor jórészt ismeretlen vidékekről. Fizettem is érte, ráadásul a gázsi maximumát. Körükben jó hírem lett, később másoktól hallottam, hogy valamelyikük egyszer kifakadt egyik politikai személyiség előtt, hogy csak ígérgetni tudnak, ha Pekár nem lenne, még egy kávét sem kapnának, és villamosjegyet sem tudnának venni. Ez persze túlzás volt, de nekem jól esett. Nos, ezekből a kapcsolatokból volt 60-70 helyem, amelyeket bepöttyöztem a Kogutowicz térképen, ők voltak az én külkapcsolataim.

 

Ezzel a térképpel én már lefegyvereztem a kuratóriumot, a szakmai kérdéseikre pedig könnyen tudtam válaszolni. A hangulatból éreztem, nekem lesz műsorom a TV-ben.

1993 májusában sugároztuk az első Gazdakört és elindult egy olyan időszak, ami csodálatos volt, különösen az első évek.

Persze nem tudtuk, milyen a műsor fogadtatása, a liberálisok folyamatosan támadták magát a Duna TV-ét is, félő volt, hogy ellehetetlenítik.

Itthon valóban kevesebben nézték, azonban tudtuk, a külhonban igen szeretik.

1994 karácsonyára a Videoton gyár felajánlott a csatornáknak 50 tévékészüléket. Sára Sándor úgy döntött, tegyünk egy felhívást közzé, aki megírja, a Duna TV műsorai közül melyik a három kedvenc adása, közöttük sorsoljuk ki a készülékeket.

Mindannyiunk megdöbbenésére egy teherautónyi levél érkezett, majdnem 200.000 darab. A feldolgozáskor derült ki, hogy a Duna TV legkedvesebb műsora a Híradó mellett a Gazdakör.

Ezt követően szépen emelkedtem a ranglétrán, Sára szeretett engem, stúdióvezető, majd alelnök lettem, és amikor Sára elnöki ciklusának meghosszabbítását a politika megtagadta, én lettem az elnök négy évre. Ez küzdelmes időszak volt, sok viaskodással, kudarccal, veszekedésekkel, de azt hiszem tisztességgel tettem a dolgom. Már alelnökként eltávolodtam a Gazdakörtől, a szolgáltató műsorokért lettem felelős, ezeknek csak kis szelete volt a korábbi műsorom.

 

 

Igen, ahogy egyszer erről már nyilatkoztál, a pártok, a hatalmi viszonyok, és a kisebb-nagyobb kamarillaharcok nehezítették az életed, amelyek alig szóltak a szakmáról, a nézőkről és a Duna TV érdekéről.

A sikerek enyhíthették-e a nehézségeket?

 

A sikereim közé tartozik, hogy a Sára által létrehozott alapokat sikerült megőriznünk, a határokon kívüli stúdiórendszert megerősítenünk, minden műsornak határokon túli kvótája volt, vagyis a külső munkatársaktól kellett riportokat rendelni, és a kultúra ügyét is kiemelten kezeltük. Foglalkoztattunk határokon túli szerkesztőket, stúdiókat, erre évi több százmillió forintot biztosítottunk. Elnökségem alatt jutott el a Duna TV Amerikába, Ausztráliába, mindez közvetlen állami támogatás nélkül.

Sajnálatos, hogy az utánam érkező Cselényi László, az erdélyi származása ellenére, a külhoni stúdiók megtartását már nem tartotta fontosnak.

Sikerült a TV gazdasági helyzetét is rendbe hozni, a tartozásokat rendeztük. Komolyan gondoltam, hogy egy gazdaságilag erős televíziót ideológiailag nehezebb befolyásolni. Amennyire tudtam, távol tartottam magam a politika szándékaitól, de utólag bevallom, még nagyobb távolságot kellett volna tartanom.

 

2002-ben visszajött a hatalomba a baloldal - nem titok, engem a Fidesz idejében neveztek ki - nos, azonnal nagyon erősen támadtak. Emlékszem, nekem estek, mondjak le, mert engem a csonka kuratórium nevezett ki. Ezek a támadások azonban egy idő után ritkultak, még két évet töltöttem ebben a bizalmatlan környezetben.

 

Bár utólag már látom, idővel nyilvánvaló lett, hogy nem folytathatom az elnökségemet, az újraválasztásom elmaradását kudarcként éltem meg. Ma már azt mondom, egyáltalán nem bánom, hogy véget ért.

 

 

Sajnálatos, hogy az erőforrások még 2010-ben sem irányultak jobban a Duna TV felé, sőt ezidáig sem sikerült karakteresre formálni a nemzet televízióját.

Jogosnak tartod a kritikus álláspontokat a rövid időtávlat ellenére, vagy azokat éppen neked nem szerencsés kommentálnod?

 

Alkalmanként szót váltok Sára Sándorral telefonon, nem megyünk a szakmai kérdések mélyére, de megemlíti, hogy mélységesen bántja az, ami a Duna televízióval történik.

A Duna TV fénypontja Sára idejében volt, ő rakta le az alapjait a nemzet televíziójának, amely egyszerre volt kulturális csatorna és a nemzet televíziója. Ma is azt gondolom, a rendszerváltozás utáni két évtized legnagyobb kulturális teljesítménye a Duna TV létrehozása volt. Én ezt az elnöki örökséget jórészt megőriztem, gyarapítottam, tiszteletben tartottam, soha nem merült fel bennem, hogy alapjaiban átformáljam. Amit változtattam, ma is vállalom, egy kicsit pergőbbé és színesebbé akartam alakítani, a frissítési terveim azonban nem teljesen valósultak meg.

 

Az utánam következő elnök Cselényi László lett, aki egyébként tehetséges rendező, de nagyon ellentmondásos jellem. Egyfajta kiskirályságnak tekintette a tévét, ahol persze ő a király, udvartartással, utazásokkal. Amikor megtörtént a kormányváltás 2010-ben, sok oldalról támadható Duna tévét hagyott hátra. Olyan helyzet alakult ki - számos előnytelen szerződés, gazdasági érdekcsoportok mentén való működés okán -, hogy nem volt más választása, mennie kellett. Az utána jövő újak úgy vették, hogy a Duna TV minden téren megújítandó, holott úgy gondolom, ez a csatorna műszaki szempontból, gazdasági alapjait, struktúráit tekintve minta lehetett volna a sokkal pazarlóbban működő első csatorna számára.

Ezzel szemben rákényszerítették az MTV működési mechanizmusát, ami egyébként 10-12 milliárd forint veszteséget generált évente.

Mára egyfajta ismétlő csatorna lett a Duna TV a Kádár korszakban készült műsorok, filmek gyakori újrajátszásával. Ennél nagyobb kritika nem kell, hiszen éppen a minden téren elutasított korszak produktumainak ismétléseiből élnek a közcsatornáink. Nem akarom azonban azt mondani, hogy minden rossz, inkább azt, hogy a lehetőségekhez képest jobb is lehetne.

 

 

Talán a Duna TV elnökeként tapasztalt fárasztó médiaküzdelmek is okozták annak felismerését, lelkileg kell átlépni ezen, valami nemeset, valami különlegeset létrehozni.

Ez a maga egyszerűségében is monumentális megvalósítás pedig a 2005-ben felállított, Palócok Vigyázó Keresztje lett, Herencsényben, a Gyürki hegyen. A palóc összetartozás keresztje, amelynek üzenetét, szakralitásának lényegét azonnal megértette a palócság.

 

2004 szeptemberében ért véget működésem a Duna Tévénél, utána kicsit pihentem, mert az utolsó hetek huzavonái kimerítettek.

Eközben erős késztetést éreztem arra, hogy gyökereim, Herencsény, a Palócföld felé forduljak. Volt ott egy darab földünk, amit a rendszerváltozást követően kaptunk vissza. 2005-ben létrehoztunk egy marhafarmot, közben a falu életébe is bekapcsolódtam. Örömmel és érettebben tettem, immár országos rálátással rendelkezve, ezért jobban tudtam a regionális kérdésekhez is hozzászólni.

 

A keresztállítás ötlete már évekkel korábban, Dienstmann Tamás, Kanadából hazatért honfitársunk fejében fogant meg, aki az egyik üzletfelével közösen készíttetett egy 12 méter magas keresztet, ami már 2-3 éve ott feküdt az általa létrehozott Herencsényi Fonó udvarán. Többször szóba került, hogy mi legyen a kereszt sorsa. Én azt mondtam, hogy ne a faluban, a házak között állítsuk fel, mert közvetlen közelről egy hatalmas vasmonstrumnak tűnik.

 

Távolra kellene tenni, ahol magasan áll, és szinte hívogat. A falu feletti domb, amit Gyürki-hegynek hívunk, az én kárpótlási földem volt, annak a tetején 3000 m2 területet adtam át a falunak, illetve a Palócföld Alapítványnak. A legegyszerűbb az lett volna, ha daruskocsival felvisszük és felállítjuk, de inkább úgy döntöttünk, akkor lesz igazán a közösségé, akkor érzi igazán magáénak mindenki, ha részt vesz az állításban. Egyfajta szimbólum ez, mindannyiunknak arról szól az élete, hogy fel kell mennünk a magunk Golgotájára, annak mindenféle kínjával együtt.

 

Úgy éreztük, a keresztállítással valami kimondott szándékunk is kell, hogy legyen. Herencsény határában 15 útszéli kereszt áll. A régiek megköszöntek valamit a maguk keresztjeivel, gyógyulásukat, vagy hogy visszajöttek a háborúból, mások kértek valamit a Jóistentől.

 

Hosszan vívódtunk a kereszt nevén. Végül a segítségemre szolgált egy imakönyv, abban találtam a vigyázó kereszt kifejezést. Azonnal éreztem, hogy megtaláltam, amit kerestem, a többiek is azonnal üdvözölték az ötletet. Azóta is a Palócok Vigyázó Keresztjének hívja mindenki.

 

 

A kereszthez fűződő fohászunk pedig az lett, hogy a Jóisten segítsen minket magyarságunkban, hitünkben, palóc szokásainkban és abban, hogy összetartsunk!

Már a keresztállítás előtt vagy százan összejöttek, hogy a kereszt helyét rendbe tegyük. Mindenki dolgozott, serénykedett, közben énekeltünk, imádkoztunk.

 

A Vigyázó Kereszt igazi búcsújáró hely lett, első évben mintegy 3-4 ezer ember jött el, később már kevesebben, de mindig ezer fő felett, és egyre messzebbről, a harmadik évben Rimócról gyalogbúcsúsok jöttek. Az első évben vagy tizenöten, legutóbb pedig már majdnem százan voltak. Csatlakoztak hozzájuk Sipekről, Varsányból, Ilinyből, Szécsényből, Marcalból, nem tántorítja el őket sem a reggeli harmat, sem a hegyek.

 

Tavaly itt volt a lengyel testvértelepülésünk egy hatalmas busszal, népes rezesbandával. Amikor feltűntek a gyalogbúcsúsok lobogói, eléjük indultunk. Amikor a két csoport találkozott, bizony sokan elsírták magukat. Ekkor mondta azt egy sipeki férfi:

 

- Mindig tudtuk, hogy összetartozunk! Már korábban is elindultunk volna egymás felé, de nem volt hová. Köszönjük nektek, hogy van hová mennünk.

 

 

Palócok identitástudata legyen olyan erős, mint a székelyeké, erre feltenném hátralévő életem, ezért dolgoznék - mondtad egyszer.

Elérhetetlen célokat is ki lehet tűzni - mondom én, de a dolog már ott megbicsaklott, hogy a megye érintettjei nem voltak fogadókészek a szándék feltételeit illetően. Pedig ha valaki, hát szerintem te alkalmas lennél erre a feladatra.

 

Volt egy szép álmom, ami valóban álom maradt, mert nem találtam igazából támogatót. A megyei önkormányzatnak megvolt a szándéka, de nem volt ereje úgy kezelni, ahogyan kellett volna. Akkor az országos és a megyei kormányzat szemben állt egymással.

A tervem pár tízmillió forintot igényelt volna, és a fenntartás sem lett volna olcsó. Elmondtam akkor, hogy hajlandó vagyok a Palócföld valamennyi települését bejárni, a határon túl is. Felderíteni, kik hajlandók a palócságukért dolgozni, kire, miben lehetne számítani. Legyen minden faluban aktivistánk, hozzunk létre egy hálózatot, amit egy magisztrátus vezet. Elképzeltem milyen szép lenne, ha egyszer minden palóc település a maga népviseletében legalább egy párt ki tudna állítani, s egyszer együtt elmennének Strasbourgba vagy Brüsszelbe, és az uniós honatyáknak megmutatnánk, hogy van egy ilyen Magyarország is.

A palócságnak fantasztikus értékei vannak, néphagyománya, gasztronómiája, kulturális öröksége, s mély hite, amely talán a legerősebb a Kárpát-medencében. Itt élnek még olyan asszonyok, akik soha nem vetették le a viseletet. Időközben a Cserhát-Natúrpark keretei között 22 faluban elkezdtük összeírni tradicionális gyümölcsfajtáinkat. Minket is meglepett az a fajtagazdagság, amivel találkozunk.

 

Tehát értékeink számbavételében, dokumentálásában óriási hátrányaink vannak, adatbázisokat kellene létrehozni, fotózni, filmeket készíteni, addig, amíg ezek megvannak. A Palócföld területén sok-sok fizetett hivatalnok, állami, megyei, önkormányzati ember ténykedik - sokan kulturális területen -, de nincs közöttük egy féltucatnyi hét megyében, akikben megvan a kellő elhívatottság, fanatizmus a tartalmi munka elvégzésére.

 

 

A palóc identitást Balassagyarmaton mégis sikeresen erősítetted, 2010. január 29-én, a cseh kiverés napján a Duna TV egész napos adást sugárzott a városból és ekkor került bemutatásra a Tündérváros című filmed, amely a valóságosnál is szebb képet adott rólunk, amit persze nem tekintünk hibádnak.

 

Nagy örömömre szolgált ennek a filmnek az elkészítése. Nyolc hónapon keresztül dolgoztam ezen, minden fellelhető forrást elolvastam, több ezer oldalt, interneten, könyvtárakban.

A címadás egy fontos küszöb volt a forgatás előtti időszakban. Az első munkacímem A nemzet sorsában osztozó város volt, hiszen a honfoglalástól napjainkig minden sorsfordító eseményt a város is megélte, sokszor megszenvedte. Bevallom, hajlamos vagyok kesergésre, pesszimizmusra, igyekeztem tehát az efelé orientáló címet kerülni. Ha a polgármester ezt a filmet ajándékozza testvérvárosoknak, partnereknek, optimizmust sugallónak kell a filmem címének is lenni. Így különösen megörültem, amikor Szabó Lőrinc versére rátaláltam, hiszen ő nevezte tündérvárosnak Balassagyarmatot.

 

Azt mondtad, szebb lett a film, mint a valóság. Ez természetes, hiszen a film általában szebb a valóságnál, és én is azt akartam. Ha 50 év múlva valaki megnézi a filmet, amikor mi már nem élünk, érezzen egy kis nosztalgiát, ahogy mi érzünk a régi képeslapok láttán. Gondoljon arra, igen, jó volt itt élni.

 

A filmfelvétel jó lehetőség volt, hogy még jobban megismerjem Balassagyarmatot, ahol soha nem laktam, de mégis, nekem Balassagyarmat a VÁROS maradt. Gyermekkorom városa, amelynek a mai napig van egy kulturális aurája. Annak ellenére, hogy több évtizede elvették a megyeszékhelyi rangját, annak ellenére, hogy két évtizeden át megnyomorították.

Ha ott vagyok, ha végigsétálok a városban, érzem ezt a kisugárzást. Nem biztos, hogy más is érzi, de én megpróbáltam ezt az erős kisugárzást érzékeltetni ebben a filmben. Kaptam kritikákat is, talán ebben egy kis irigység is volt, hogy hozzám, és nem máshoz köthető a film. Az idősebb korosztálynak jobban tetszett, többen jelezték, soha nem gondolták volna, hogy egy ilyen gazdag múltú, és nagy értékekkel rendelkező városban laknak, mostantól kezdve még büszkébbek lesznek erre.

 

Fontosnak tartom és egyetemi oktatóként diákjaimnak is gyakran hangsúlyozom, hogy ha maguk nem veszik észre, nem ismerik fel környezetük értékeit, nem várhatják el mástól sem, hogy azokat felismerje. Nekünk kell feldíszítenünk a lelkünkben azt, amit fontosnak tartunk, amit meg akarunk mutatni másoknak. A belőlünk áradó becsülés kisugárzik majd másokra, és elkezdik szeretni.

 

 

De lépjünk vissza a talajra, beszéljünk a földről és környezetéről is.

A magyar falu, a magyar mezőgazdaság múltját, jelenét kiválóan ismered, ezekről és a jövőről kíméletlen őszinteséggel írsz. Ha csak a lényeget tekintjük, a magyar falu már elveszett, az emberek, a szakismeret, a tudás, az akarat, az utánpótlás, a közös jövő lehetősége eltűnőben van. Milyen optimizmus dózis kell annak, aki ezt másként akarja látni?

 

Ez egy nehéz kérdés.

A közelmúltban írtam egy cikket a földről a Magyar Nemzetbe (2012. szept. 3 - szerk.). Azon túl, hogy néhány olvasói véleményt kaptam, elküldtem vagy 50 ismerősömnek interneten is, és anélkül, hogy kértem volna, vagy 30 szép válaszlevelet kaptam. Van, amiben csak egy hasznos gondolat van, de azt is elmentettem, mert úgy érzem, mind hozzátesznek valamit ahhoz a finom, árnyalt és bonyolult szerkezethez, ami a magyar vidék, a magyar falu.

Meggyőződésem, a magyar vidéket nem lehet politikai, közéleti-bürokratikus eszközökkel megmenteni. Vissza kell térni az emberi lélekig, a fundamentumig, onnan kell elindulni. Ehhez vissza kell adni a falunak azokat az erőforrásokat, amik az övéi, nem pedig ezeket a fővárosba koncentrálni.

Csak látszólag nem idetartozó, analógiának használom azt, hogy megyeszékhelyi Balassagyarmatnak, a megyeházának sok tucat rangos festménye volt, amelyek eltűntek a háború végén, vagy inkább a megyeszékhelyi státusz elvesztésekor. Ezek egy része ott porosodik a Nemzeti Galéria raktáraiban, soha, senki nem láthatja őket. Vajon a mi megyeházánk nem lenne-e alkalmas, hogy az legyen a Galéria említett készletének bemutatóhelye. Ez fel sem merül, mert mi természetesnek vesszük, a társadalom által hozott törvények olyan szilárdak, mint a természet törvényei, holott tudjuk, ez nem igaz.

 

Azokat a törvényeket gyakran hazug diktatúrák hozták, felkészületlen vagy megfélemlített hivatalnokok készítették elő és az emberek, ahelyett hogy felzúdultak volna, birka módjára tudomásul vették mindezt.

Ezért van ott a magyar vidék is, ahol van.

 

Ha a magyar falu így marad, akkor menthetetlenül elpusztul. Ezen változatni kell. A változtatásnak a lényegi eleme, hogy vissza kell adni a magyar falunak a lényegi erőforrását, a földet. Bárcsak lenne arra politikai erő, hogy minden földet társadalmi tulajdonba vegyen, minden falunak visszaadja történelmi határát. Mindenki művelhetné tovább a földet, ahogy eddig, de már nem az Amerikában, Nyugat-Európában, vagy a fővárosban élő befektetőnek fizetné a bérleti díjat, hanem a falunak. Húszezer forintos hektáronkénti bérleti díj mellett a jelenleg halálra ítélt kis magyar falvak önfenntartóvá válnának.

Nem ördögtől való ötlet ez, Dániában minden föld állami tulajdonban van, minden farmer a bérleti jogot olyan áron adja el, mint a szomszédos ország farmere a tulajdonjogot.

 

Gondoltam, hogy ezt nézetet a cikkembe belefoglalom, de barátaim figyelmezettek, ha megteszed, agyon is lőhetnek. Talán jelképesen gondolták, legalábbis remélem.

Annak ellenére mondom mindezeket, hogy családomnak 220 hektár földje van Herencsényben, tehát sokat veszítenék.

 

Ugyanígy kellene tenni a vízkészlettel. Azt mondják manapság, az országban 10 nagy tározót kellene építeni. Én erre azt válaszolom, 10.000 kis tározót kell építeni. Csak Herencsény határában 4 víztározót építenék. De erről sem kérdezik meg soha az agrárértelmiséget, ilyen kérdésekről is a fővárosban, a légkondicionált irodákban működő szervek, hivatalnokok döntenek, akik soha nem töltöttek három napnál többet vidéken.

A vidéknek meg kellene tagadni, hogy ilyen emberek döntsenek és véleményt formáljanak róla.

 

 

El tudom képzelni a fogadókészséget földügyben az EU-nál és a nagybirtokosoknál...

 

Ady mondta - akinek hihetetlen ösztöne, megérzései voltak -, hogy egy kis nemzetnek csak radikálisan szabad gondolkodni, mert egyébként, ha követni akarja a nagyokat, akkor menthetetlenül elveszik.

Mi állandóan követünk valakit, meg is van az eredménye.

 

 

Azt, hogy skanzen lesz-e a magyar falu, majd utódaink meglátják, de hogy a magyar föld kinek a tulajdonába kerül, rövidebb időtávon belül kiderülhet. Ez kétesélyes vagy egyesélyes mérkőzés?

 

Sajnos a földdel kapcsolatos politikai döntéseket spekulánsok sugalmazták az elmúlt két évtizedben. Eljön az az idő még a mi életünkben, hogy sok ország állami tulajdonba, vagy nevezzem inkább úgy, köztulajdonba fogja venni földjét, mert rájön, hogy ez a legnagyobb értéke, e nélkül nem létezhet. Ha az épített örökséget, a bányákat, gyárakat, az infrastruktúrát egy egységnek vesszük, akkor a földet és a hozzá kötődő természeti értékek tíz egységet képviselnek. Még ennél is egy léptékkel nagyobb a humán érték, az emberekben rejlő potenciál, ami egy generáció alatt csodát tehet. Mi eddig háromgenerációnyi időt - 60-70 évet - vesztettünk el.

Mi sajnos a meglévő humán értékeinkre nem vigyázunk, Európa egyik legbetegebb nemzete vagyunk, gyermekeinknek az iskolai menzákon nem a legjobb minőségű, hanem éppen a silányabb étkezést, élelmiszereket biztosítjuk, holott éppen nekik kellene a legfinomabbat az asztalra tenni. Ebben a hármasban a föld sincs a helyén, szélhámosok osztogatják, fosztogatják, ráadásul a földet ingatlan értékként emlegetik, ami ebben a formában csak spekulációra alkalmas. A földön termelni kell, a földre vigyázni kell, hogy termőképessége megmaradjon.

 

 

Szülőfalud Herencsény és a térség érdekében igen aktívan dolgozol, a falu lapját szerkeszted, a Cserhát Natúrpark Alapítvány elnöke vagy és még sorolhatnám.

Elismerések is utolérnek, én ezt visszaigazolásnak érezném...

 

A Natúrpark életébe, működésébe nem az alapításkor, hanem valamivel később kapcsolódtam be. Nagy Andor, megyei országgyűlési képviselő és Tardy János javasolták, létesüljön egy natúrpark. 2006-ban indult be a tervezés, 2009-ben kaptuk meg a környezetvédelmi minisztertől a címet, hiszen ez nem automatizmust jelentett. Első évben még igencsak kínlódtunk, a másodikban már nyertünk pályázatokat, sőt a tavaly megújult országos natúrpark szövetség egyik alelnöke is lettem. Dicsekvés nélkül mondhatom, az ország öt legjobb natúrparkja közé tartozik a Cserhát. Talán ennek hatására is, de 2010-ben megkaptam a megye díszpolgári címét, amelyre valóban büszke vagyok. Nívódíjakkal is rendelkezem, a lovastársadalom elismerését pedig a Széchényi István díj jelzi 2005-ből.

 

 

A megyein kívül persze Herencsény díszpolgári címére vagyok a legbüszkébb. Nyilván egy 650 lelkes falu díszpolgárának lenni más lépték, mint egy nagyobb közösségének, de ez egészen különleges érzés. Hihető vagy nem, de az eseményt elhallgatták előlem, amikor pedig az elismerést átadták, nem is tudtam megköszönni. úgy meghatódtam, a feleségemnek kellett azt megtenni. Ekkor tudatosult bennem, az embernek nem kell egy egész országhoz szólnia, egy kisebb közösséget kell választani, az lehet 300 ember is, de ők olyanok legyenek, akik erre fogékonyak.

 

Most kaptam egy felkérést, hogy legyek a Magyar Ökoszociális Fórum elnöke, de be kell vallanom, nem fogom elfogadni, mivel már nem tudnám ellátni olyan formában, ahogyan azt szeretném. A Natúrpark is kéthetenként 1-1 napomat igényli, amit persze már megszerettem, nem tekintem tehernek, de egyre kevesebb a szabad óra.

 

A Natúrparkhoz 22 falu tartozik. Elmondhatom, hogy már megfordultam valamennyiben, de úgy szeretném ismerni mindet, mint Herencsényt. Sok segítőnk, összekötőnk van, de még itt is van munkánk.

 

Bevallom, az embernek szüksége van megerősítésre, hogy valamit jól csinál, jó irányba megy. Én magamat egyébként is kételkedő embernek tartom, így szükségem van bátorításra. Nekem fontos hogy megismerjenek, tudják, ki az a Pekár Pityu, hiszen engem őszülő szakállam ellenére számos ismerős így nevez. Nekem a falusi ember bizalma kell, az erősít meg, kevésbé a különböző titulusokkal felruházott embereké.

 

 

Gaál Istvánt, a nógrádi filmrendező-zsenit annak idején édesanyja, a homlokára rajzolt láthatatlan kereszttel indította útjára. Felismerhető párhuzamosságok vannak kettőtök életében, sőt a film, Sára Sándor metszéspontokat is jelentettek. Mindketten úgy távolodtatok el a falutól, hogy mindvégig benne éltetek, lelkileg, érzelmileg ezer szállal kapcsolódva.

Lehet-e mérleget vonni, a gyökerek megőrzése mellett a messzire szárnyalás szükségszerű és sikeres döntés, lépés volt?

 

Amikor az ember beleszületik valamibe, azt teljesen természetesnek veszi és azokat az értékeket nem is tudja a maga helyén értékelni.

Aki a Balaton mellé születik, kevésbé csodálkozik rá a víz selymességére, aki a hegyek közé, természetesnek veszi a jó levegőt.

 

Ahhoz, hogy értékelni tudjuk azt, amibe beleszületünk, muszáj eltávolodnunk, elmenni, megtapasztalni más dolgokat a világban. Egyszer csak megérzed, hogy a csodált idegen dolgok, az örökérvényű emberi törvények szerint nem többek, mint ahonnan te jöttél. Miért nem érzi ezt mindenki? Mert erre rá kell hangolódni, a vonzalomnak benned kell élni, génjeidben hordozni, és mindig vigyázni rá.

A mai napig magam előtt látom a köveskúti szőlőnket, a végén a kaszálót, ami kifutott az erdőig. Látom magam előtt, ahogyan a kaszálón lebeg a finom pára a hűvös nyári hajnalon, s a harmatos füvön őzikék legeltek. Nekem ez a paradicsomi kert érzetét kelti, az idő múlásával még szebb ragyogást kap, vonzóbbat, mint valójában.

 

Ezt érzem én, az egész Palócföldre is. Mások azt mondják, Pista ez nem így van, az emberek itt sem jobbak mint máshol, áskálódnak, gonoszkodnak. De kérdezem, miért kell azt észrevennem?

 

Nagyon hosszú ideig lelkiismeret furdalásom volt, hogy eljöttem onnan, és megszakadt velem egy többszáz éves folyamat.

Megalkudtam magammal, vagy megértettem, hogy a XX. században ez volt a falusi gyerek sorsa, így kellett történni? Vajon ha ott maradok, mi lett volna belőlem? Választ erre nem tudok adni, de életpályámon azt tettem, amit szerettem.

De mégis, a mai napig az az érzés munkál bennem, hogy maradt tennivalóm, még többet kellett volna tennem.

 

 

2012. október

 

Összeállította: Nagy László