Balassagyarmat 2+2 keréken már jó úton halad

 

 

ifj. Szakács László

fotó: Gyarmati Hírek 2021/7

 

 

Új, méltó(bb) helyen nyithatta meg kapuit 2021. június 5-én Balassagyarmaton a Pannonia Motorkerékpár Múzeum. Látogatásom a megnyitó napján elmaradt, a nap fotóit látva, talán jól tettem, hogy a tömeg helyett egy kicsit csendesebb nyári hétköznapot választottam.

 

Az ország, joggal mondhatni legjelentősebb motorkerékpár múzeuma, legalább annyira tükrözi létrehozója, ifj. Szakács László töretlen elszántságát, motor-műszaki ismereteit, ezermesteri képességeit, mint magát, a méltatlanul elfeledett, egykori kiváló magyar motorkerékpár, a Pannonia megbízhatóságát, az egyszerűségében is tökéletes konstrukciót.

 

A kezdetek természetesen göröngyösek voltak. Ha többéves próbálkozás után is, de 2008-ban mégis sikerült Lászlónak kiállítóhelyhez jutnia az akkori polgármester, Medvácz Lajos támogatásával.

 

A Kossuth Lajos u. 1 pincehelyisége a kezdetekben vizes volt, majd dohos maradt, de aki látta az eredeti, majd a megnyitása utáni állapotot, meggyőződhetett róla, az ötletgazda milyen hatalmas munkájával jött létre a kiállítás. Ahogy növekedett a bemutatóanyag, a motorkerékpár híveinek lelkesedése, a látogatók száma, a múzeum (el)ismertsége, egyre nyilvánvalóbb lett, hogy nagyobb kiállítóhelyet, méltóbb környezetet kell találni a hazai motorgyártás emblematikus típusának.

 

A város ismét segített, immár Csach Gábor polgármester, hogy új helyre költözhessen az anyag. Bár a segítség dicséretes, de minimum elvárható volt, hiszen egy ilyen jelentős kiállításnak biztosan sok más város is örült volna.

 

De valójában sohasem volt ilyen veszélyben a balassagyarmati múzeum. Ifj. Szakács László lokálpatriotizmusa miatt sem, és amiatt sem, hogy a város országos szinten is kiváló motoros hagyományokkal rendelkezik, ezt a kiállítási anyag is méltón tükrözi, tehát helye csak Palócország fővárosában lehet.

 

A mai múzeum épülete korábban a GAMESZ konyhája, étkezdéje volt, a Hétvezér-Trikál u. sarkán, családiházas környezetben, így könnyebb parkolási lehetőséggel.

 

 

Igaz, az épületen ismét volt mit alakítani, úgy műszakilag, mint belső konstrukciójában, hogy tágasabb terek jöjjenek létre. A gépészmérnöki végzettség, az édesapa id. Szakács László műszaki szakismerete, a barátok, ismerősök segítsége révén, végül egyéves munka után (benne a járvány időszaka) elérkezhetett a megnyitás napja.

 

A nagyteremben egymás mögött és mellett sorakoznak a különböző szériák darabjai, legtöbbjük forgalmi engedéllyel, slusszkulccsal.

Az amatőr érdeklődőnek – mint jómagam is – nem könnyű befogadni a gépekről szóló információkat, sem olyat kérdezni, amit László unalomig már ne hallott volna.

Egy rezümével megelégszem, ráadásul ez a cikk nem „termékismertető”, tehát a legjobb személyesen megismerkedni a múzeummal.

 

Ami a főbb tényeket illeti: a Csepel Művek 1954 októberében kezdte meg a gépek sorozatgyártását, a kiállítás legöregebb darabja, az első típus 1955. augusztusi példánya. A gyártás 1975. júliusig tartott hivatalosan, de valójában október 24-ig jöttek még ki gépek a gyárból. Megdöbbentően magas számot hallok, hogy a Csepelekből, Pannoniákból mennyi készült, 689.089 darab!

Ennek nagyobb része exportra ment, a mában már kevéssé ismert, hogy a világ 39 országába exportálták ezeket. A szocialista tábor többségében, ezen túl különösen az európai északi országok, USA, Németország volt jelentős felvevő piac, de szállítottak például a Fülöp-szigetekre, Brazíliába is. A küllemet és az értékesíthetőséget alaposabb krómozással, jobb színvilággal segítették élő.

 

Ahogy Szakács László említi, Balassagyarmat, az egy főre jutó motorbajnokok tekintetében országelső! A közeljövőben egyik terve előadás sorozat létrehozása a múzeum előadótermében (mert itt ilyen is van), ahol majd a gyarmati „porfelhőlovagok” eleveníthetik fel emlékeiket.

 

A szóló motorok mellett a kiállítás fontos szereplői az oldalkocsik is, ezek igen közel állnak a múzeumalapító szívéhez, hiszen hosszú évek óta Szakács László oldalkocsis gépével rendszeres közreműködője a városi rendezvényeknek. De sokan tudják róla, hogy a Vitézi Rend és a 16-os Honvéd Katonai Hagyományőrzők oszlopos tagja is.

 

A személyszállító oldalkocsikon kívül egykoron léteztek kizárólag teherszállításra engedélyezett járművek, ezt bizonyítja az alábbi fotó.

 

 

A személyszállító oldalkocsik legszebbike egy motorral együtt kölcsönbe kapott példány, az egyetlen, amely nem a múzeumgazda tulajdonában áll. Konstruktőre Lengyel Károly balassagyarmati lakatosmester volt, aki egyedi megrendelésre gyártott oldalkocsikat. Tizenöt darab biztosan elkészült, de mára csak egyetlen példányt ismernek belőle. Formája az 50-es évek amerikai autós formavilágára hajaz.

 

 

A családot megörökítő fotó is a kiállítás része, az oldalkocsiban a házaspár két, a későbbiekben sikeres életutat járó gyermeke ül, Lengyel Anna, a Kossuth Rádió neves rádiósa, és Lengyel Péter festőművész, tanár. A férj mögött a feleség, aki az oldalkocsihoz, a hozzávaló kárpitot varrta.

 

 

A Pannoniák dicsőséget joggal emeli az a Csepel V-Sport Pannonia gyári versenymotor, amellyel 1956-ban egy franciaországi 24 órás versenyen a 250 cm3 kategóriában a magyar versenyző győzelmet aratott.

 

A francia 24 órás verseny 1959-es edzőmotorja a 30. rajtszámú Pannonia, amivel egykor
Kurucz György huszonötszörös magyar bajnok versenyzett

 

Egyedi, 50 cm3 versenymotort alkotott a szintén balassagyarmati Sztrés Zoltán, amellyel országos bajnoki címet nyert.

 

Sztrés Zoltán motorja, később a szintén balassagyarmati Kőházy Tamás versenyzett vele

 

Az egyedi relikviáknak se szeri, se száma, fotókon, okleveleken, versenyruhákon kívül, komplett műhely és annak szerszámai, kézipumpás benzinkút, motorokat népszerűsítő reklámtáblák, motorolaj flakonok tucatjai, és még számtalan különlegesség, amelyekhez a hozzáférés nyitja a türelem, az utánjárás, no és alkalmanként a méretes pénztárca.

 

 

Zárásul Szakács László megnyugtat, most az alkotó pihen, a részletekre, tehát a típusok egyediségeire koncentrál, de vannak még a tarsolyában megvalósítandó ötletek, garázsában pedig helyreállítandó Pannoniák!

 

Minden szónál többet mond a látvány, a motorozás szakértői és szerelmesei mellett az amatőröknek is sok érdekességet nyújt a balassagyarmati Pannonia Motorkerékpár Múzeum.

 

Ifj. Szakács László indította a sort kiállításával, amelyhez Olexa Miklós 2020-ban csatlakozott az 1. Kerékpármúzeumával. Balassagyarmat tehát két egyedi, a kétkerekűeket bemutató kiállítással várja a járvány utáni idegenforgalom beindulását.

 

Érkezzünk tehát két vagy négy keréken, netán gyalogszerrel, ez a két kiállítóhely könnyen meggyőz arról, az elhivatottság, az akarat… és a szakértelem képesek nagyot alkotni.

 

*

 

(a Pannónia Múzeumról a Magyar Nemzet 2021. július 24-i, Lugas c. mellékletében az itt olvasható írás jelent meg.)

 

Motormúzeum nyitvatartása:

Csütörtök: 14-18, szombat 11-17 óráig, vagy telefonos egyeztetéssel a 30/9520376, vagy a 30/7461806 telefonszámon.

Cím: 2660 Balassagyarmat Hétvezér u. 26.

 

2021. július

Összeállította és jelöletlen fotók: Nagy László