Balassagyarmat 2+2 keréken már jó úton halad ifj.
Szakács László fotó: Gyarmati Hírek 2021/7 Új,
méltó(bb) helyen nyithatta meg kapuit 2021. június 5-én Balassagyarmaton a Pannonia
Motorkerékpár Múzeum. Látogatásom a megnyitó napján elmaradt, a nap fotóit
látva, talán jól tettem, hogy a tömeg helyett egy kicsit csendesebb nyári
hétköznapot választottam. Az
ország, joggal mondhatni legjelentősebb motorkerékpár múzeuma, legalább
annyira tükrözi létrehozója, ifj.
Szakács László töretlen elszántságát, motor-műszaki ismereteit,
ezermesteri képességeit, mint magát, a méltatlanul elfeledett, egykori kiváló
magyar motorkerékpár, a Pannonia megbízhatóságát, az egyszerűségében is
tökéletes konstrukciót. A
kezdetek természetesen göröngyösek voltak. Ha többéves próbálkozás után is,
de 2008-ban mégis sikerült Lászlónak kiállítóhelyhez jutnia az akkori
polgármester, Medvácz Lajos támogatásával. A
Kossuth Lajos u. 1 pincehelyisége a kezdetekben vizes volt, majd dohos
maradt, de aki látta az eredeti, majd a megnyitása utáni állapotot,
meggyőződhetett róla, az ötletgazda milyen hatalmas munkájával jött létre a
kiállítás. Ahogy növekedett a bemutatóanyag, a motorkerékpár híveinek
lelkesedése, a látogatók száma, a múzeum (el)ismertsége, egyre nyilvánvalóbb
lett, hogy nagyobb kiállítóhelyet, méltóbb környezetet kell találni a hazai
motorgyártás emblematikus típusának. A
város ismét segített, immár Csach
Gábor polgármester, hogy új helyre költözhessen az anyag. Bár a segítség
dicséretes, de minimum elvárható volt, hiszen egy ilyen jelentős kiállításnak
biztosan sok más város is örült volna. De
valójában sohasem volt ilyen veszélyben a balassagyarmati múzeum. Ifj.
Szakács László lokálpatriotizmusa miatt sem, és amiatt sem, hogy a város
országos szinten is kiváló motoros hagyományokkal rendelkezik, ezt a
kiállítási anyag is méltón tükrözi, tehát helye csak Palócország fővárosában
lehet. A
mai múzeum épülete korábban a GAMESZ konyhája, étkezdéje volt, a Hétvezér-Trikál
u. sarkán, családiházas környezetben, így könnyebb parkolási lehetőséggel. Igaz,
az épületen ismét volt mit alakítani, úgy műszakilag, mint belső
konstrukciójában, hogy tágasabb terek jöjjenek létre. A gépészmérnöki
végzettség, az édesapa id. Szakács
László műszaki szakismerete, a barátok, ismerősök segítsége révén, végül
egyéves munka után (benne a járvány időszaka) elérkezhetett a megnyitás
napja. A
nagyteremben egymás mögött és mellett sorakoznak a különböző szériák
darabjai, legtöbbjük forgalmi engedéllyel, slusszkulccsal. Az
amatőr érdeklődőnek – mint jómagam is – nem könnyű befogadni a gépekről szóló
információkat, sem olyat kérdezni, amit László unalomig már ne hallott volna. Egy
rezümével megelégszem, ráadásul ez a cikk nem „termékismertető”, tehát a
legjobb személyesen megismerkedni a múzeummal. Ami
a főbb tényeket illeti: a Csepel Művek 1954 októberében kezdte meg a gépek
sorozatgyártását, a kiállítás legöregebb darabja, az első típus 1955.
augusztusi példánya. A gyártás 1975. júliusig tartott hivatalosan, de
valójában október 24-ig jöttek még ki gépek a gyárból. Megdöbbentően magas
számot hallok, hogy a Csepelekből, Pannoniákból mennyi készült, 689.089 darab! Ennek
nagyobb része exportra ment, a mában már kevéssé ismert, hogy a világ 39
országába exportálták ezeket. A szocialista tábor többségében, ezen túl
különösen az európai északi országok, USA, Németország volt jelentős felvevő
piac, de szállítottak például a Fülöp-szigetekre, Brazíliába is. A küllemet és
az értékesíthetőséget alaposabb krómozással, jobb színvilággal segítették
élő. Ahogy
Szakács László említi, Balassagyarmat, az egy főre jutó motorbajnokok
tekintetében országelső! A közeljövőben egyik terve előadás
sorozat létrehozása a múzeum előadótermében (mert itt ilyen is van),
ahol majd a gyarmati „porfelhőlovagok” eleveníthetik fel emlékeiket. A
szóló motorok mellett a kiállítás fontos szereplői az oldalkocsik is, ezek igen
közel állnak a múzeumalapító szívéhez, hiszen hosszú évek óta Szakács László
oldalkocsis gépével rendszeres közreműködője a városi rendezvényeknek. De sokan
tudják róla, hogy a Vitézi Rend és a 16-os Honvéd Katonai Hagyományőrzők
oszlopos tagja is. A
személyszállító oldalkocsikon kívül egykoron léteztek kizárólag
teherszállításra engedélyezett járművek, ezt bizonyítja az alábbi fotó. A
személyszállító oldalkocsik legszebbike egy motorral együtt kölcsönbe kapott
példány, az egyetlen, amely nem a múzeumgazda tulajdonában áll. Konstruktőre Lengyel Károly balassagyarmati lakatosmester
volt, aki egyedi megrendelésre gyártott oldalkocsikat. Tizenöt darab biztosan
elkészült, de mára csak egyetlen példányt ismernek belőle. Formája az 50-es
évek amerikai autós formavilágára hajaz. A
családot megörökítő fotó is a kiállítás része, az oldalkocsiban a házaspár
két, a későbbiekben sikeres életutat járó gyermeke ül, Lengyel Anna, a Kossuth Rádió neves rádiósa, és Lengyel Péter festőművész,
tanár. A férj mögött a feleség, aki az oldalkocsihoz, a hozzávaló
kárpitot varrta. A
Pannoniák dicsőséget joggal emeli az a Csepel V-Sport Pannonia gyári
versenymotor, amellyel 1956-ban egy franciaországi 24 órás versenyen a 250 cm3
kategóriában a magyar versenyző győzelmet aratott. A francia 24 órás verseny 1959-es edzőmotorja a 30.
rajtszámú Pannonia, amivel egykor Egyedi,
50 cm3 versenymotort alkotott a szintén balassagyarmati Sztrés Zoltán, amellyel országos bajnoki
címet nyert. Sztrés Zoltán motorja, később a szintén balassagyarmati Kőházy Tamás versenyzett vele Az
egyedi relikviáknak se szeri, se száma, fotókon, okleveleken, versenyruhákon
kívül, komplett műhely és annak szerszámai, kézipumpás benzinkút, motorokat
népszerűsítő reklámtáblák, motorolaj flakonok tucatjai, és még számtalan különlegesség,
amelyekhez a hozzáférés nyitja a türelem, az utánjárás, no és alkalmanként a
méretes pénztárca. Zárásul
Szakács László megnyugtat, most az alkotó pihen, a részletekre, tehát a
típusok egyediségeire koncentrál, de vannak még a tarsolyában megvalósítandó
ötletek, garázsában pedig helyreállítandó Pannoniák! Minden
szónál többet mond a látvány, a motorozás szakértői és szerelmesei mellett az
amatőröknek is sok érdekességet nyújt a balassagyarmati Pannonia
Motorkerékpár Múzeum. Ifj.
Szakács László indította a sort kiállításával, amelyhez Olexa Miklós 2020-ban csatlakozott az 1. Kerékpármúzeumával. Balassagyarmat tehát két egyedi,
a kétkerekűeket bemutató kiállítással várja a járvány utáni idegenforgalom
beindulását. Érkezzünk
tehát két vagy négy keréken, netán gyalogszerrel, ez a két kiállítóhely
könnyen meggyőz arról, az elhivatottság, az akarat… és a szakértelem képesek
nagyot alkotni. * (a Pannónia Múzeumról
a Magyar Nemzet 2021. július 24-i, Lugas c. mellékletében az itt
olvasható írás jelent meg.) Motormúzeum
nyitvatartása: Csütörtök: 14-18, szombat
11-17 óráig, vagy telefonos egyeztetéssel a 30/9520376, vagy a 30/7461806
telefonszámon. Cím: 2660 Balassagyarmat
Hétvezér u. 26. 2021. július Összeállította és jelöletlen
fotók: Nagy László |