Egy kései barátságról Megemlékező
gondolatok Farkas Gáborra Írjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj,
mindegy mit, írjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj bármiről! Szűk
két héttel tragikus és értelmetlen halála előtt ez a rövidke e-mail volt az
utolsó életjel, ami Gábortól hozzám érkezett. A
„j” betűk, mintha felkiáltójelek lennének, hosszasan sorjáztak egymás után a
képernyőmön. Erős nyomatékul szánhatta, pedig a nélkül is tudtam, várja
híreim. A
válasszal nem késlekedtem, bár tudtam, nincs itt szó semmiféle világvégi
rossz hangulatról. Ezek a sürgető kérések az utóbbi években bármennyire is
sűrűsödtek, egyszerű kíváncsiság állt mögöttük, nem lelki segélyért fordult
hozzám, ismerve életigenlő, és életvidám természetét, ezzel ellentétes
gondolat legkevésbé sem fordult meg fejemben. De
hogyan is fonódott, erősödött meg közöttünk a barátság, hiszen egykoron,
gimnáziumi éveink alatt, ha nem is ellenségesen, de egymás iránti hűvös
távolságtartással pergettük le tanulmányaink négy évét. Később
sohasem kértem már tőle számon, de akkor úgy tűnt, pedagógus szülők
gyermekeként az ebből adódó magabiztosabb helyzetének magasságaiból
érzékeltette pozícióját, e szerint (le)kezelt sokunkat. Az
osztályunk maroknyi fiúcsapatából hamar összeállt a világ legamatőrebb,
hangszer nélküli zenekara, amibe, botfülem lévén eleve nem kerülhettem be. A
szokásos zenei rajongói szekértáborok rögtön kialakultak, Gábor az Illést
választotta. Szörényiék és a népi motívumú tulipános jelkép, mint mögöttes
társadalmi szimbólum mellett, felnőttkorában is kitartott. Bár
többünket próbált felvilágosítani, az igazi zene a népből eredezik, ami
gyaníthatóan a szülői példamutatásból és hitvallásból „eredezett”, de magam
ilyen mélységekig és a népi motívumok továbbgondolásáig
nem kívántam eljutni. Egyszerűbb
népi játékok jobban foglalkoztattak, és Gábor, némi okkal, hosszú időre
behelyezett saját skatulyájába, amibe azok kerültek, akik csak a fociról
tudnak értekezni. Mivel ő ezt „buta péklegények futkosásának” tartotta,
álláspontját pedig sűrűn ismételgette, nehogy feledésbe merüljön, így nála
mindez hosszú időre meghatározta pozíciómat. Az
érettségit követő években, bár tudtunk egymás jeles sorsfordító és meghatározó
eseményeiről, sőt néha-néha az egykori diákok összejövetelein találkoztunk
is, de ezt nem követték rendszeresebb személyes találkozások. Hogy
mikor és miért tettük meg az első lépéseket ezek sűrítése, a barátság felé,
ez immár a múlt homályába vész, ha a körülbelül másfél évtizednyi időt
múltnak nevezhetjük. A
„miért” kérdésre egyszer maga adta meg a választ, személyem, mint író,
pontosabban írogató ember keltette fel az érdeklődését, vajon mi rejtőzhet
bennem? Kiszabadított a skatulyájából, én pedig örömmel elfogadtam a
kinyújtott kezet. De
gyanítom, szerepet játszott az is, a természetjárásban, kerékpáros túrázásban
kívánt újabb partnerre lelni, mert Gábor ez irányú programigényei
kimeríthetetlenek voltak. Vadregényes Retyezát A barátságot
formálni kell, mint szobrász az alkotását, nehogy torzó legyen belőle – olvastam egy görög
bölcselőtől. Mi pedig a közös kirándulások segítségével lassan-lassan
megformáltuk a magunk közös szobrát. Sok
felejthetetlen túra pillanatai villannak be emlékezetembe, a Retyezát
vadregényes világa, ahol nem tudtuk eldönteni, medve riogatott-e velőtrázóan
a közeli gerincnél, kerékpáros cirkálások a rekkenő nyári hőségben, és az
égszakadás elől menekülve, a nógrádi, a felvidéki gyalogtúrák néha árkon-bokron
keresztül, a Kárpátaljai buszos „baráti körös”, kiscsoportos felfedezéseink. Pihenő a Retyezáton Gábor
a természetben érezte jól magát, mondhatnám csak ott, sehol máshol. A
víz, a folyó, a tenger éppúgy vonzotta, mint a hegyek, kajakjával számtalanszor
átszelte a Dunát, Tiszát, tavainkat, de ha rajta múlott volna, az Adriára
havonta visszatér. Valójában,
csak a Kárpát-medencét vallotta szerethetőnek, távolabb, a Lajtán túlra,
elmondása szerint kétszer „merészkedett”. Felvidék, Csáb, tavaszi mezőben Idegenkedett
mindentől, ami kényelmi, konvencionális, a sokcsillagos szállodákat
megvetette, a sátor, a csillagos ég, a hideg patakban való mosakodás többet
ért számára minden kényelemnél. Hazánk,
és legszűkebb pátriája Nógrád, szinte nyitott könyv volt előtte, egy-egy
várrom, kilátó pedig – bármennyire is ismerte és elismerte a világvárosok
építészeti és kultúrkincseit – többet jelentettek neki, mint Párizs, London
nevezetességei. Ezt az erős aránytévesztést gyaníthatóan otthonról „hozta”,
máig emlékszem az Édesapa, a művész-tanár Farkas András kifakadására, amikor
osztálykirándulásunk hírét fogadta: –
Bulgáriába mentek? No, jelentkezzen, aki már járt Csesztvén? A
néhány bátortalan kéz láttán diadalittasan felkiáltott, hát ilyenek vagytok,
előbb karikázzatok el Madáchhoz. Gábor
háza mindig nyitva állt előttem, szinte zavarbaejtő volt sűrű invitálása, ha
Gyarmatra visz az utam, ki ne hagyjam meglátogatását. Terveket
szövögetett a családi ház felújítására, sőt az apai művészi hagyaték
közkinccsé tételére is. A hatalmas anyagból az elmúlt két-három évtizedben
többször rendezett és kezdeményezett kiállítást, azonban gyakorta
nehezményeztem nála, támogatókat és másokat is felhasználva többet kellene e
téren tennie. De Gábor a „érdekkijárás”, az önérvényesítés ellen éppúgy
berzenkedett, mint az Édesapa tette annak idején, ebben – mint oly sok minden
másban – mint a sziámi ikrek, egymásra ütöttek. A tervek megvalósításához ráadásul
hiányzott belőle az állhatatos kitartás, a türelem, a nélkülözhetetlen
megalkuvás, a nagyobb tervek mellett a kisebbek, mint például egy
gyűjteményes album kiadása sem valósult meg. Közös
programjaink, túraterveink 2020 tavasza óta mind kútba estek, ezért is volt
örömteli, hogy az Édesapa születésének 100. évfordulójára együtt
készülhettünk. A tervezett három városi kiállításból kettő megvalósult, bár
az elmaradtat, az Artéria Galériást, jobban szívéhez közelállónak látta,
remélte. Ez
nonkonformista lesz – mondta, de nem láttam értelmét, hogy megtudjam, mitől
lett szemében konformista a másik két esemény. Amiken egyébként sem tudott
részt venni, járványgyanús köhögései, a mégoly egészséges embert az ágyhoz
kényszerítették. Ha
a kiállításokba nem is, de a Palócföld folyóiratban megjelenő megemlékező
írásokba aktívan tudtam bekapcsolódni. Gábor ebben sem hazudtolta meg magát,
a kezdeti fellángolásokat, sűrű pauzák, majd ígéretek követték, elkészült a
vázlat, a szöveget rövidesen papírra veti és máris szerkeszthetem. A napok,
hetek cselekvés nélkül múltak, a rossz előérzeteim szaporodtak, nem készül el
az anyag a határidőig. Bevallotta semmit nem írt le, de amikor leültünk a
családi ház árnyas lugasához azzal, itt és most alkotnunk kell, fejből szinte
tollba mondta a sokoldalas
anyagot. Ilyen volt Ő. Az
anyag utolsó gondolata, felvetése az apai művészi örökség sorsa, kezelése
volt. Így az is, mit tehet az egyén, mit a kisebb-nagyobb közösség egy-egy
művész alkotásainak megtartásáért, fennmaradásáért. A
dilemma akkor is megválaszolatlan maradt, megdöbbentően váratlan halála után
különösképpen az. Remélhetőleg Gábor fia, Máté, az örökös, aki maga is a
képzőművészetben próbálgatja szárnyait, nem csak tehetségével, hanem ezzel az
örökséggel is jól, jobban sáfárkodik majd. Kedves
Gábor barátom, drótszamaraddal Te már elindultál az égi magasságok felé,
mintha egy formabontó művész performanszának részese lennél, hogy onnan nézz
le közénk. De
tudod jól, követni fogunk, társadul szegődünk, és mindent-mindent megbeszélünk,
közösen, ott, együtt, valahányan. 2021. május Írta: Nagy László |