HÍDAVATÁS AZ IPOLYON RÁRÓSPUSZTA - RÁRÓS 2011. OKTÓBER 11. Ünnepélyes külsőségek
között átadták a Ráróspuszta (Nógrád megye) és Rárós (Besztercebánya Kerület) között felépült Ipoly
hidat, mely a közelmúlt legnagyobb beruházása az Ipoly mentén. A híd az Európai Unió - Európai Regionális
Fejlesztési Alap támogatásával épült a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló
Együttműködési Program 2007-2013 keretén belül. A Partnerséget építünk c. projektben Vezető Partner a Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.,
a Projekt Partner a Besztercebányai Önkormányzati Kerület (Banskobystrický
Samosprávny kraj) volt.
A hídra felvezető út a
magyarországi oldalon a Ráróspuszta MÁV megállóhely
melletti új közúti csomóponttól indul, átszeli a völgyet, majd az Ipoly
fölött átívelő új hídról levezetve, a volt kaszárnya mellett köt be a szlovákiai
közútba. A beruházás részletes leírása itt olvasható. Aki nem
ismeri az Ipolyt, hogy milyen intenzív és szélsőséges vízjárású, az a
hídavatáskor II. Józseffel elmondhatta: "Uraim vagy kevesebb hidat, vagy több vizet!" A
tényekhez hozzátartozik, az építkezést egy évvel késleltette az, hogy a
terület ősszel és tavasszal is víz alatt állt. Most a folyó szelíd
csermelyként csörgedezett meder alján, fölötte a gigantikusnak tűnő
műtárggyal.
RÁRÓSPUSZTA MÁV MEGÁLLÓHELY - FORRÁSFOGLALÁS A KÖZÚTI RÉZSŰBEN
A MAGYARORSZÁGI ÉS A
SZLOVÁKIAI KÖZÚTI CSATLAKOZÁS |
A Budáról Vácon
keresztül Kassára vezető országút
a térség legfontosabb főközlekedési útvonala volt, mely háromszor:
Hugyagon, Pöstyénpusztánál és Rárósnál keresztezte az
Ipolyt a jelenlegi magyarországi szakaszon. Az országban egyedüliként még ma
is áll az egykori postakocsi állomás Nógrádszakálban. A rárósi
kőhidat, mint fontos átjárót már az I. katonai felmérés (1782-84) is jelöli. A
híd romlott állapotáról szóló közgyűlési határozat 1792-ből való. 1824-től
rendszeresek voltak a híd karbantartását igazoló iratok, számlák.
Feljegyzések szerint 1824-ben Pollack Mihály is szakvéleményt adott a híd
állapotáról. A híd megtalálható a II. katonai felmérés (1840-55) és a III.
katonai felmérés (1872-84) térképein is. Az 1900-as
évek elején nagyfokú állagromlása miatt, nagy viták közepette az öreg kőhidat elbontották és 1904-ben acélhíd készült
a helyére. 1920-ban határhíd lett, majd 1938-ban Magyarországhoz került. 1944-ben
a visszavonuló német csapatok a hidat felrobbantották. A roncsokat fokozatosan
kiemelték, a hídfőket a
folyó szabályzásakor elbontották. 2007-ig a szlovákiai oldali töltéscsonkon
állt az egykor aranyozott Nepomuki Szent János öntöttvas szobra, amelyet
felújítva az új híd mellvédjére, a folyó sodorvonalában, az országhatár
vonalára állítottak fel. Már 1990
táján civil szervezetek alakultak, akik zászlójukra tűzték az Ipoly-mente
környezetvédelmét, infrastrukturális megújítását. Az Ipoly Unió/Ipelské Únia, az Ipoly
Eurorégió, önkormányzatok tanulmányokat készítettek, konferenciákat
szerveztek az Ipoly hidak újjáépítésével kapcsolatban is. A politikai
akaratra még másfél évtizedig várni kellett. 2004-ben megalakult az Ipoly Hidak
Újjáépítéséért Polgári Társulás, határon átnyúló együttműködés és akkor
valami elindult. Sok-sok munka, buktató és harc árán, szakszerű hozzáállással
elérték, hogy ne csak a sóhajok hídjai és papírhidak épüljenek, hanem kőből,
acélból is íveljenek már a két ország között ezek a hidak, kössék össze, ami összetartozik. A schengeni
határ lehetővé tette egyszerű, fából
készült gyalogosátkelők építését. A rárósi kis fahidat elvitte ugyan az árvíz, de már áll az
új, masszív, a 19. századi kőhídra emlékeztető Ipoly híd. |
|
|
|
Hrubik Béla: Adjátok vissza hidaimat Fut a
víz, ülök az
idő partján. Örökös,
egyhangú csendben mozdul
hanggá egy-két
csobbanás, egyik a
másik után úszik
tova, mint a
percek, órák és évek, mind
színeit hordozzák egy
tündöklő, halk zenének, a forrásszületésnek. S a víz
csak folyik konok
hűséggel, simítja
partjait egy
csonka hazának, s az idő
partján a
hídcsonkok vigyázban állnak várva, Virágvasárnapok
teremtő sokasága
után a
Feltámadásra, ülök az
idő partján én is, dacosan
csitítom lelkemben
dúló örök harcaimat, őrzők
közt, őrzőbb leszek ha
kiáltom: Adjátok
vissza a hidaimat! Az idő
partjait nem
kötik össze évek, a semmi
szélén, a
semmire várva, valamit sincs mihez mérjek, nyugtalan,
szakadár a lélek, s mint
öreg halász, ki
hálóját veti újra és újra, s minden
mozdulata új
remény a borúra, fut a
víz s viszi
csendben csillagokban
gyújtott fáklyáimat, őrtüzek
gyújtói az égen: Adjátok
vissza a hidaimat! |
A
RÁRÓSI KŐHÍD A 19. SZÁZADBAN BEVONULÁS
A FELDÍSZÍTETT RÁRÓSI VASHÍDON – 1938 |
2004 |
RÁRÓSI
GYALOGOS ÁTKELŐ A ÁRVÍZ UTÁN - 2009 |
|
|
A ÚJ RÁRÓSI HÍD - 2011 |
A
hídavatási ünnepség műsorában elsőként a Rózsavölgyi Márk Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény Szécsényi Tagozatának énekesei, a Cs. Szerémy
Andrea vezette FÉBÉ csoport lépett a színpadra.
A
vendégek köszöntése után a jelenlévők egy perces néma gyásszal adóztak Molnár Katalin
emlékének, az Ipoly Hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás elnökének, aki oly
sokat és eredményesen dolgozott az ügyért, és aki már nem érhette meg az
átadási ünnepséget. Elhangzott
a szlovák és a magyar himnusz, melyet egy emberként énekelt az ünneplő
közönség.
Madar Gyula, a kivitelező Ipoly A-H 2009
Konzorcium (Konzorcium vezető: A-Híd
Építő Zrt., tag: Hídépítő Zrt.)
részéről jelentette Orosz Ferencnek,
a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselőjének,
hogy a Ráróspuszta - Rárós közötti Ipoly híd szerződés
szerint, határidőre elkészült. Orosz Ferenc, a Nemzeti Infrastruktúra
Fejlesztő Zrt. részéről Dr. Völner Pálnak jelentette, hogy a
sikeres műszaki átadás megtörtént és a mű elkészült. Dr. Völner
Pál, a Magyar
Kormány Nemzeti Fejlesztési Minisztériumának az infrastruktúráért felelős
államtitkára és Érsek Árpád, a
Szlovákia Kormányának közlekedésügyi államtitkára az elkészült beruházást
átvették és késznek nyilvánították.
DR.
VÖLNER PÁL ÉS ÉRSEK ÁRPÁD - HELYBÉLIEK, A TÖRTÉNELEM
TANÚI |
||
Dr. Völner Pál (Fidesz)
az
infrastruktúráért felelős államtitkár ünnepi beszédében kiemelte, hogy milyen jeles
nap ez a mai az Ipoly mentén. Emlékeztetett arra, hogy pontosan tíz éve adták
át az Esztergom - Párkány közötti Mária Valéria hidat, mely ismét összeköti a
Duna két partján élőket és felmutatta az akkori hídavatásra készült
emléktárgyat, melyet Nagy Andor
országgyűlési képviselőtől kapott. Akkor
is ilyen ragyogó, szép nap volt. Günter Verheugen,
az EU biztosa, ott jelentette be, hogy mindkét ország az uniós tagok sorába
léphet. 2005
októberében írt alá szándéknyilatkozatot a két állam az Ipoly hidak
építéséről. Hat év telt el a szándéktól az átadásig. Ez a nap az építőket
dicséri, akik a hídépítés nehéz munkáját véghezvitték, nekik, a
szakembereknek tartozunk köszönettel. Kívánom, álljon itt évszázadokig ez a
híd, mely több mint egy alkotás; a két ország összekötésének kifejezője. További
Ipoly és Duna hidak építése van előkészítés alatt és számtalan közúti
összeköttetés is épül a két ország között. Minden kapcsolat előre visz
bennünket. Fontosak a szellemi és a kulturális kapcsolatok is, melyek
összekötik a két országot. Jó úton járunk. Jövő hónapban átadjuk a Pöstyénpuszta - Pető között épült hidat is. Kívánom
magunknak, hogy ez csak egy lépcsőfok legyen és jöjjenek a többiek!
Érsek Árpád (Híd-Most),
közlekedésügyi államtitkár saját beszédét fordítva, tolmács nélkül szólt az
egybegyűltekhez. Emlékeztetett arra, hogy az alapkőletételnél jelen volt Szili Katalin és Bugár Béla. Megköszönte az építőknek, hogy ilyen szépet alkottak. Ezek
a hidak is hozzásegítenek ahhoz, hogy közeledjünk, minél többet tudjunk meg
egymásról. Bejelentette, hogy Nyitra megyében két új híd épül az Ipolyon. Kell
törekedni arra, hogy ami megvalósítható, azt próbáljuk elérni! |
||
Az
Ipoly Hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás képviselői az államtitkároknak
ajándékot nyújtottak át. Ezután következett a hídszentelés és Nepomuki Szent
János szobrának megszentelése. A szertartást két szlovákiai és egy
magyarországi rk. esperes tartotta. |
||
Molnár
Péter esperes, plébános hídavató beszéde: TISZTELT JELENLÉVŐK, KEDVES TESTVÉREIM! Az ókori Rómában a Pontifex maximus a
legfelsőbb papi cím, a római vallás legmagasztosabb beosztása volt. A
katolicizmusban Nagy Szent Gergely pápa nevéhez fűződik a Pontifex
Maximus pápai cím felvétele, amit azóta a római katolikus egyház a pápa latin megnevezéseként
használt. A pontifex - szó szerint
hídépítőt (pons + facere)
jelent; a Maximus pedig hatalmas, legnagyobb. Valószínűleg
ezt szó szerint értették, mivel a hídépítés valóban nagyon fontos feladat
volt Rómában, ahol a szent folyó, a Tiberis felett nagy hidakat emeltek, és
csak vallási vezetők voltak hivatottak megzavarni a szent Tiberis folyását.
Emellett szimbolikus jelentése is van: a pontifexek - hídépítők építik
a hidat Isten és az emberek között. MINDENHATÓ ISTENÜNK! Könyörögve kérünk:
Áldd meg és szenteld meg ezt a hidat, és add, hogy Nepomuki Szent Jánosnak, a
hidak védőszentjének közbejárására - mindazokat, akik e hídon áthaladnak, - a
becsületes munka, a jó szándék, valamint a boldog nemzetek közötti békesség
és szeretet, az egymás iránti tisztelet, és a jól végzett munka kösse össze,
- a Te nagyobb dicsőségedre! A Mindenható isten
áldása szálljon a hídra, maradjon rajta és velünk - az Atya, a Fiú, és a
Szentlélek nevében!
|
||
|
||
Ezután
dr. Völner Pál és Érsek Árpád
ünnepélyesen átvágták a szalagot. A
résztvevők emlékül magukkal vihettek egy-egy felirattal ellátott darabkát. Majd
a hordógurítás következett. Varga
Balázs és Krizsán Szabolcs kivitelezők
kapták azt a megtisztelő megbízatást, hogy gurítsák át a hordót a hídon. |
|
A
munkában segítőjük is akadt. Dr. Völner Pál és Érsek
Árpád államtitkárok is nagy kedvvel kapcsolódtak be a gurításba. A
hordógurítás hagyománya abból a hiedelemből ered, hogy aki elsőként megy át a
hídon, azt balszerencse éri. Hát
ezt a hordót is balszerencse érte, mert a híd feljáratánál csapra verték. |
Felénk
úgy látszik nem ünnep az ünnep, ha egy kis keserűség nem vegyül a dologba.
Szokás szerint egyetlen szó sem esett a tervezőkről. A terveket a Reformút Kft. a Pont-Terv Zrt.-vel együttműködve készítette. A sok tanulmányterv, a két ország eltérő szabályozásainak
figyelembevétele, megannyi megoldandó műszaki kérdés kibogozása, és nem is
sorolom tovább, mind-mind a tervezők munkáját dicsérik. Elismerés illeti természetesen a beruházó
és a kivitelezők munkáját is, akiknek a nevét az utókor tájékoztatására két
nyelven, márványtáblán örökítették meg a mellvédbe építve. Még nem késő,
pótolni lehet a mulasztást, hiszen ezzel az átadással csak a gyalogosok
számára nyílt meg a híd hivatalosan. És itt a következő furcsaság. Az
átadási ünnepségen ugyan megjelentek az országok nagykövetei is, meg sok
messziről jött vendég, de hiányoztak a helyiek, a környékbeliek. Aki nem
értesült a hídavatásról az előző nap kiadott hírből, az nem is tudott
eljönni; csak néhányan voltak jelen. Egyszerűen nem kaptak meghívást azok a
civil szervezetek sem, akik éltették az ügyet annyi éven át. Értesülésem
szerint szűk körben, egymás között ünnepeltek délután. De nem jelentek meg Nógrád megye és Besztercebánya
Kerület vezetői sem a saját területükön lévő beruházás átadásán. Ennek az lehetett az oka, hogy a szlovákiai oldalon a közúti
engedélyek még nem készültek el, így a hidat sem lehetett a közúti
forgalomnak ünnepélyesen átadni. Feltételezhetően hamarosan elhárul ez az
akadály is. Ez a kis idő már semmi ahhoz képest, hogy a hídra 66 évet kellett
várni, ahogyan Lőrincz Mária, az Ipoly Hidak
Újjáépítéséért Polgári Társulás elnöke fogalmazott az egyik, vele készült
interjúban. |
||
|
||
Az
ünnepség végén halk énekszóra lehettünk figyelmesek. Bussaiak,
más felvidékiek és a köréjük gyülekező ünneplők kis csoportja dallal
emlékezett (Kéknefelejcs, kéknefelejcs...) még egyszer utoljára az Ipoly hidak újjáépítésének lelkére,
motorjára, Molnár Katalinra, aki kistérségi
politikusként, civilként, szakemberként szívügyének tartotta e sokat próbált
Ipoly-táji haza sorsának jobbrafordulását. Szívszorító gesztus volt, az
emlékezés virágait pedig elvitte a víz az újabb Ipoly hidak felé.
A
BUSSAIAK PRIVÁT GYÁSZA, ÜNNEPE Összeállította, fotók:
Nagy Angela |