Balassagyarmati Honismereti Híradó, 1991/1-2. p. 141-146. 1991.
március 22-én váratlanul, tragikus hirtelenséggel elhunyt Farkas András
festőművész. Januárban még közösen készültünk a dömösi
megnyitóra, ahol májusban Szabó Péter,
a tanítvány így emlékezett mesterére. Farkas
Andrásról, művészetéről, egyéniségéről személyes jelenlétében kétszer szóltam
a nagy nyilvánosság előtt. Féltem mind a két alkalommal. Annyi emlékem van
róla, hiszen egész nyarakat festettünk át együtt, hogy nehezen leplezhetem
megindultságomat. Szerénytelenül
Illyés Gyula érzéséhez hasonlítom az enyémet. Boldog vagyok, hogy írhatok
róla – zárta ő a Petőfi-könyv bevezetőjét. Boldog vagyok, hogy beszélhetek
róla, mondhatom, most harmadjára is. S mivel családról, szülőföldről,
magyarságról, vallásról és annyi mély, lelket rezgető témáról férfias
szemérmességgel hallottam szólni – sosem láttam sírni, csak éreztem, hogy az
zajlik ott legbelül – úgy véltem, mint annyi sok másban, ebben is példa kell,
hogy legyen számomra. Őszintétlen lennék, ha nem vallanám be: elsősorban azért
fordultam a róla írt cikkek bemutatásához, mert talán így itt megóvhatom
magam attól az örvénytől – személyisége varázsától, ennek emlékétől, amelynek
oly gyakran átadom magam, s amelytől valójában nem is akarok megválni soha. Életében
szabadon beszéltem róla. Még két hónapja sincs, hogy halott, most kell a
papír, a leírt szó biztonsága, így nem bicsaklik
meg a mondat, indokolt is, hogy olvasom, hiszen idéznem kell - így
gondolkodtam. De indokolt összegezni – ha még oly vázlatosan is – a
munkásságát, mert lezárult az életmű. Farkas
András 1920-ban született Kassa melletti Abaújszinán.
Kisebbségi sorsban múltak a gyerekkor esztendői. A faluban ekkoriban
furcsállva tekintettek a paraszt család hét gyermeke
közül az egyik fiúra. A térdét használva táblának, apró papírdarabokra
rajzolt – így látta mindenki. Az apa, akit sosem látott a gyerek lefeküdni és
sosem látott felkelni – mert olyan későn feküdt le és olyan korán kelt fel –
magyar parasztság Móricz tollára illő alakja volt és a legtöbbön túl, hogy
családjáért dolgozott többet ösztönzésére nem adhatott. De milyen szeretettel
emlékezett vissza rá és édesanyjára a férfivá serdült fiú. Mert, hogy mit
hozott otthonról: ősi paraszti erkölcsi, etikai normákat, azt nem feledte
soha. Amint Kassán elvégezte középiskolai tanulmányait, 1939-ben a pesti
Képzőművészeti Főiskolára került. Egy kassai tanára ajánlólevelet adott
számára Réti Istvánhoz, a kor egyik legkiválóbb festőjéhez.
Pestre érve – maga mesélte el egyszer – egy csatornába dobta ezt a levelet. A
mindennemű kiváltság és becstelennek érzett előny elutasítása egész életére
elkísérte. Támadt
is ebből rengeteg nehézsége. Burghardt Rezsőhöz, az
akadémikus festőhöz került növendéknek. Lélekölőnek tartotta az
arisztokratikus modorú mester viszonyát tanítványaihoz. Ő már ekkor a
reneszánsz műhelyek szellemét áhította, azt a szellemet, amit évtizedekkel
később Balassagyarmaton szakkörében megvalósított, s idegenkedett a merev
korrekciók idejére szóló mester-növendék kapcsolattól. Rudnay
Gyulához kezdett átjárni, már amennyire ezt a megkövült főiskolai struktúra
megengedte. Mégis
kibontakozott tehetsége. Amikor 1944-ben végzett, az ország legjelesebb képzőművészeti
folyóirata, a Szépművészet, a legtehetségesebbnek tartotta a friss diplomások
között. Nyár, Tehenek, Mosónő, Magvető, Templom – szinte szimbolikusnak
tekinthetőek főiskolás műveinek címei. Természet, ember, hit: legfontosabb
problémakörei voltak ezek. Az utóbbin értsük annak az embernek a hitét, aki
kálvinista vallását nemcsak a szertartások látogatásával, de a Biblia szinte
minden napos olvasásával ápolta. Aki később nála járt, tudja, hogy a
Szentírás nem a könyvespolcon porosodott, de új és új jegyzetekkel ellátva,
az ágya melletti szekrényen feküdt. De értsük a hiten, Farkas András hitén az
általános, a művészetét értelmező tartalmat is. „Mi a hit?” – tette fel
magának 50 évesen a kérdést, majd így válaszolt. „Hit azokban az emberekben,
akikkel élek, akik halkan, szinte észrevétlenül születnek, élnek, szeretnek
és meghalnak, akikben nincs semmi üres színészieskedés,
vásári gesztus. Ők a mindennapok hősei, róluk és nekik szólnak üzeneteim.”
Nem véletlenül ugrottunk az időben 24 éves Farkas Andrástól az 50 évesig.
Azok a főiskolás művek már kész embert, művész mutattak. Az évek során
bölcsebb lett, de művészetének alappilléreit már nagyon korán kiépítette. És
akkor jött a szörnyű fátum. Az első magyar hadsereg katonájaként kikerült az
Odera–Visztula térségében húzódó tűzvonalba. Sötétség. Aztán egy föléje
hajoló orosz katonaarcot látott maga előtt. Majd lassan felfogta, hogy át van
lőve. Hadifogság, s egy 40 kg-ra lefogyott ember hazavánszorgása. Élt, ám
megroppant a művészi pálya. Örült, hogy rajztanári állást kaphatott
Nagykállón, majd 1947-ben Balassagyarmaton. Megnősült, s a talpra állásban
akaratereje mellett most már felesége is segítette. 1951-ben
újra felfigyelnek rá. A magyar képzőművészet mesterei vándorkiállítást
Balassagyarmaton a helyi képzőművészek anyagával egészítették ki. A Szabad
Művészet kritikusa az ő műveit külön kiemelve értékelte. Sokat
illusztrált ezekben az években. A tragikumon felülemelkedő élet találta meg
eszmei igazolását Madách nagy drámájában. Leegyszerűsítés volna azonban a
művész hét illusztrációs sorozatát, Farkas András és Az ember tragédiájának
kapcsolatát csak ezzel a szemponttal magyarázni. Farkas Andrást már
közvetlenül a háború befejezése után foglalkoztatta a Tragédia
illusztrációjának gondolata. Vázlatai
alapján 1949-ben készül el az első sorozat. A vonalas tusrajzokon Lucifer
szerepét a végletekig negativizálja. Az ördög
alakjában megtestesülő, determinista szemlélet eltúlzásáról van itt szó? –
Igen. – Nem lényegtelen azonban hogy hová, mire időzítve lobban fel ez a
Lucifer-értelmezés. A második világháború – ha Madách drámaszerkezetében
gondolkodunk – a legtanulságosabb történelmi szín az emberiség számára. A
sorozat vallomás arról a korról is, amikor az egyén rövid időre valóban a
legteljesebb kiszolgáltatottságba került. A dogmatizmus, az úgynevezett
személyi kultusz éveiben önmagában is jelentős tett volt a Tragédia
illusztrálása. Olyan jelenet, mint a falanszter-szín farkasi ábrázolása
kritikai töltetet kapott ezekben az években. Más oldalról, más jelleggel, de
érvényben volt az embert terelgető, ostorpattogtató Lucifer-értelmezés. Így
mutatja be őt az 1951-es, goyai grafikai hagyományokat alkalmazó diófapác
sorozaton. A 60-as, 70-es, 80-as években született illusztrációkon azonban
változik Lucifer alakjának és szerepének felfogása. Az 1980-as keltezésű
illusztráció űr-jelenetén Lucifer Ádámot szinte átölelve viszi a Föld felé.
Legalább annyira optimista, mint pesszimista ez az értelmezés. Lucifer ölelő,
féltő karjain ugyan szétfoszlik Ádám pusztulásának víziója. A jelenet már
utalás is lehet Lucifer behódolására, de egyben figyelmeztet is Farkas
András: a rossz, bogáncsként beleragad az emberbe, az ártó szándék útitársa
az embernek, kísér még bennünket a jövendő történelmi színeiben is. Mennyire
egy volt ez az ember művészetével! Aki
ismerte, egyik oldalról maga volt az „evoé élet”, a bizalom az élet
értelmében, a másik oldalról pedig kétségeket görgetett lelkében, komoran
töprengett – mint a 70. születésnapján tette – s a számvetésnél sohasem volt
magával elégedett. Magáról
is feltételezte a rosszat: „Ha valakit életemben megbántottam, bocsásson meg!
– mondta többek között az öt köszöntő balassagyarmati polgároknak múlt év
novemberében. Vajon kit bántott ő meg? Fellapoztam
azoknak az időknek az újságait, amikor még nem
ismertem. Egy ember, aki adakozik – így ismertem meg őt a megsárgult
papírokból. Nógrád,
1966. február 11. „A
balassagyarmati járás rajztanárainak továbbképzésére a tanárok művészeti
igényének fejlesztésére új kezdeményezést indítottak el Balassagyarmaton.
Megalakítják a Képzőművészeti Stúdiót, amelynek vezetésére Farkas András
festőművészt kérik fel. A stúdió munkájában
egyelőre 15 pedagógus vesz részt.” Nógrád,
1971. május 29. Tíz
éves a képzőművész szakkör Balassagyarmaton. Tehát
vezetett egy másik stúdiót is. Ha Nógrád megye térképen berajzolnak azokat a
helyeket, ahol önzetlen gesztusokat tett, alig maradna a város és falu
jelzetlenül. Hadd említsek egy jellemző esetet. A Nógrád 1968. október 24-i
száma arról adott hírt, hogy a pásztói Mikszáth
Kálmán Gimnázium és Szakközépiskola ballagó diákjai, abból a célból, hogy
valami maradandót hagyjanak maguk után szeretett iskolájukban, felkeresték a
Balassagyarmaton élő Farkas Andrást. Összegyűjtött filléreikből,
az osztálypénzből egy Mikszáth képet akartak venni tőle. Farkas András nem
fogadta el a pénzt, a festményt odaadta ajándékba azoknak a diákoknak, akik forró
nyomon érkeztek meg hozzá. Hiszen úgy tudták, hogy Nógrád megyében Farkas
Andrásnak már három iskolában van Mikszáth portréja. Azt csak én teszem
hozzá: ajándékból. Közben
szüntelenül dolgozott. Katonakoromban rendszeresen leveleztünk. Mint valami
parainéziseket, életre való eligazításokat őrzöm e
leveleket. „Mióta
elmentél csak rajzolok. Sokat. Önarcképeket is. A tájak mellett Őrhalomban
felfedeztem egy príma csordást. Szívesen áll modellt, persze jó szóval, meg
pálinkával egyengetem ennek az útját. Szombaton az eddig nem kultivált
gyarmati téesz telepen rajzoltam. Az istállót. Van ott szerelő és
kovácsműhely is. Ezeket, különösen az utóbbit tűztem ki e heti feladatomul.” A
jól megszervezett mindennapi munka mellett terveket szőtt a nyárra. „De jó volna
Petikém felfedeznünk Magyarországot, míg erőnkből telik. Igénytelen emberek
vagyunk, a legkevesebbel is beérjük, csak lássuk a természet szépségeit! Az
Alföldön, a Dunántúlon annyi az ígéretes gyönyörűség, s meghal az ember
anélkül, hogy valamit látott volna saját hazájából.” Ami
különösen csodálatos volt benne, hogy festett ő anélkül is, hogy kezébe vette
volna az ecsetet. Azt hiszem boldog ember volt: az élet legapróbb
mozzanataiban is örömét lelte. „Ígéretemhez
híven beszámolók az iskolai eseményekről, amelyek tudom, érdekelnek. De először a csodálatos télről.
Tegnapelőtt, 19-én volt talán évek óta a legszebb téli nap. Mert szép a hó a
fához, de amit a zúzmara teremt a fákból, kerítésekből, s mindennemű gazból:
az szavakkal el nem mondható. Még mindig nincsenek megfestve ezek a
tünemények a világ eddigi festészetében.” A
természet sugározta hangulatokra nagyon érzékeny volt: „Annyi szomorúság van
a lombtalan vizes fákban, hogy néha én is úgy érzem, mintha közvetlen a halál
pitvarában állnék. Pedig még annyi volna a teendő.” Majd
tavasszal ezt írta: „Rajzolj Petikém, amennyit csak bírsz és figyeld a
tavaszt, a legnagyobb csodát életünkben.” Műveiről
szerényen, kevés szóval számolt be, majd két mondatnyi kitárulkozás után
bezáródott mindig visszatérő mondattal: „Hű de sokat írtam vackaimról!” Inkább
a munka légköréről, emberszeretetéről értesülhettem: „Szombaton végre
beragasztottam a motorom defektjét. Délután ki is futottam a Cseri-tanyára,
mert már olyan természetéhségem volt, hogy nem bírtam a falak közt maradni.
Az öreg Böske néni üdvözletét küldi neked. Nagy szeretettel emleget. Iszonyú
nagy továbbra is a rendetlenség (aminek fölöttébb örült festői szívem). Rozika
(a fiatal cigányasszony, akit szoptatás közben rajzoltunk) üdvözletét,
meghívását is tolmácsolom. Hát nem kedves emberek?” És
minden levélben ott volt az önzetlen és adakozó mester a megelőlegezett
bizalmával, szeretetteljes tanításával. „Szépek
voltak a rajzaid Petikém, csak munkálkodj rendületlenül. Jól megfigyelni a
jelenségeket és kihámozni belőle a lényeget, csak ennyi a feladat. A
rajzoknál tehát egyszerűsíteni: néhol egy vonal is elég lehet. És minden
lehető és lehetetlent rajzolni.” No
de hagyjuk a személyes emlékek idézését. 1966-ban volt az első önálló
kiállítása. Csengeryné Nagy Zsuzsa dr. méltatta
szép cikkében. Majd következtek a továbbiak. Az
Új Tükör című hetilap 1977. január 2-i száma Akácz
László tollából így szólt a Csepel Galériában megrendezett kiállításról: „Ezt
a festészetet nehéz évek érlelték. Elég, ha megemlítjük, hogy a művész
1944-ben fejeztem be a Képzőművészeti Főiskolát, majd harctéri sebesülés,
fogság következett. Mégis jó művész lett belőle. Olyan, akinek képeit
szívesen vállalhatja magáénak bármelyik kiállítási fórum.” Úgy
tűnt minden igazolódott: a kartonra „alla príma”
első festéssel felvitt, kissé kubisztikus és
expresszionista realizmus csatát nyert. S a kivételes rajztehetség előtt
olyan művész is fejet hajtott, mint a Magyar Nemzeti Galéria jelenlegi
főigazgatója Bereczky Loránd. De
mit számítanak a nevek, a kritikusok, ő annak örült igazán, ha elmondhatta
József Attilával azt, hogy „rám gondol, szántván a
paraszt.” Ha még néhány évet élhetett volna – hányan tesszük fel magunknak a
kérdést, de bele kell nyugodnunk, hogy a test – Pál apostol szavával élve – a
Szentlélek temploma, Krisztus tagja, lent van a balassagyarmati földben. Igen
kedves barátaim, bele kell nyugodnunk, hogy nem villan már ránk az az okos
barna szem, nem nyílik hangra az a mindenkit becéző száj, nem látjuk azt a
vén-fiatal huszárt – Hemerka Gyuszi bácsi évődött e
szavakkal jelenlétében – akit ismertünk, édes Bandi bácsi! Lám
itt van az egész balassagyarmati kompánia, akik Téged szerettek és tiszteltek
és emlékedet örökké megőrzik. Bocsásson meg
mindenki, aki itt van, hogy előhozakodtam személyes emlékeimmel is. Mert mi
az én fájdalmam Nelly nénihez, Danihoz, Gabihoz és
a rokonsághoz képest. Most
éppúgy gyászolja őt a munkásságáról mindig nagy hévvel hírt adó Kovalcsik András,
Kerényi Ferenc, Tóth Elemér.
Éppúgy gyászolják őt a művésztársak, Réti
Zoltán, Csikász István, a tanítványok, Lengyel Péter, Pénzes Géza és még folytathatnám a sort; a
szűkebb baráti kör Hemerka Gyuláék, Kovács Gáborék, Versényiék;
hitének tisztelői, Róka lelkész úr, Sághy kanonok úr; aztán a polgármester
úr, aki egy díszpolgárral és egy atyai jó baráttal lett kevesebb; azután
a balassagyarmati lakosok, akik közül lehet – és éppen ez volt Farkas András
tékozló szeretetében a megnyerő – hogy
sokan többet vittek el tőle, mint amit én kaphattam. Talány
vagy Bandi bácsi, egyszeri és megismételhetetlen. Boldog
vagyok, hogy szólhattam rólad. Látod sikerült most is hű lennem hozzád: végig
tudtam mondani. |