|
TISZTELET A MESTERNEK |
Száz
éve született Farkas András rajztanár, festőművész |
MÓZER GYÖRGY (1939-2009) |
Apám 1957-ben végzett a balassagyarmati Állami Tanító- és
Tanítónőképzőben, ahol Farkas Bandi
bácsi volt a tanára, aki későbbi pályaválasztására is hatott, hiszen
földrajz-rajz szakos tanár lett. Gyerekkoromban természetes volt, hogy otthon a falakat festmények
borították, amelyeket apám készített. Ezek elsősorban tájképek voltak,
folyópartok, lankás dombok, alagúttá összeboruló fák, árterek és csendéletek. Egyik tanítványa (Majoros Valéria) mondta, hogy először nálunk
látott festményeket a falon és talán ez az élmény vezérelte őt is később a
művészetek felé, most művészettörténész – képzőművész. Apám Szandán, Rimócon és hosszabb ideig, nyugdíjazásáig,
Drégelypalánkon tanított és haláláig ott is élt. Drégelypalánkon sajnos nem
taníthatott rajzot, napközis tanár volt, de a napköziben a gyerekekkel a
rajzolás mellett mindig folyt valamilyen érdekes kreatív tevékenység, repülőmakett
vagy terepasztal készítése, alumínium lap domborítása. A napközi hosszú falát
mesefigurákkal dekoráltuk, amelyet apám velünk, gyerekekkel együtt vázolt
fel. Asztalok tetejéről festettük a falat, a
magasabbak a felső részt, a kicsik az alsó részt. Jó szórakozás volt, még
azok is részt vettek a munkában, akik nem voltak olyan ügyesek. Sok rajzpályázatra is küldtünk munkát. Ilyen volt a nemzetközi
moszkvai rajzverseny, a „Hogyan utaznád be a világot?” című pályázat. Többen
is készítettek rajzokat az iskolából, s Apám engem is biztatott, ötletekkel
és festészeti tanácsokkal látott el, amelynek eredménye, hogy rajzom a
„Szelek szárnyán” negyedik helyezést ért el. A Mezőgazdasági Múzeum pályázata
is emlékezetes, amikor hosszú papírtekercsre festettünk egy vízi világot.
Lázas munka folyt, amelyet Apám irányított, hogyan feszítsük ki a papírt,
milyen technikákat alkalmazzunk. Apám mindig azt hangoztatta, „Nem az a fontos, hogy nyerj a
versenyen, hanem, az hogy részt vegyél és készíts valamit, amiben örömöd
leled”. A gyerekekkel mindig jól szót értett, felismerte a tehetségeket és
jól tudta terelgetni őket. 1982-ben hosszabb időt töltött egy művészi alkotótáborban
Csornán, ahol kiemelték tehetségét. Nyugdíjazása után több ideje volt
festészettel foglalkozni, kiállításai is voltak és sokan vásároltak tőle.
Témája a környező táj volt, amelyet akvarellel vagy olajfestékkel festett
meg. grafikai
restaurátor- és grafikusművész Budapest,
2020. április 23. |
|
|
Erdei
út olaj, farost | 45 x 30 cm | 1990
körül |
|
Táj olaj, vászon | 50 x 70 cm | 1990
körül |
|
Nagy Angela
2020 |