|
|
|||
TISZTELET A MESTERNEK |
||||
Száz
éve született, 30 éve hunyt el Farkas
András rajztanár, festőművész (Abaújszina, 1920. nov. 30. ‒ Balassagyarmat, 1991.
márc. 22.) |
||||
|
||||
|
||||
Farkas
András
középiskolai rajztanár 1947-1984 között tanította Balassagyarmat diákságát
rajz, rajzmódszertan, ábrázoló geometria, művészettörténet és műszaki rajz
tárgyakra. A város különböző intézményeiben (Petőfi iskola, kultúrház,
egykori zeneiskola, tanítóképző, Szántó középiskola) rajzszakkört vezetett a
rajzolni vágyó gyerekeknek és felnőtteknek. Az arra fogékony tanítványait a
művészetek felé irányította, biztatást, tartást adott. Tanítványaiból lett
rajztanár, művészettörténész, grafikusművész, festőművész, restaurátor, báb-
és díszlettervező, iparművész, szobrászművész, galériatulajdonos stb. Örömmel tanított, az óráin jó
hangulat uralkodott, személyisége megfogta a tanulókat. Nagyon szerette
diákjait, de ők is viszontszerették, tisztelték. A műkedvelő szakköri diákok
és a művészeti felsőoktatásban továbbtanulók évek hosszú során voltak kitartó
tanítványai. Diákjai sorra rendeztek alkotásaiból kiállításokat még az
életében, de elhunyta után is. Születésének 100. évfordulóján virtuális kiállítással
emlékezünk a Mesterre. Kiemelkedő pedagógusi működése
során Farkas tanár úr vezetett önképzőkört, drámaszakkört, irodalmi művek
színrevitelével és versírással is foglalkozott. Tanártársai is tisztelték. Réti Zoltánnal, alkotótársával, sok
közös kiállításuk volt, Kovalcsik András
köteteket szerkesztett és kiállításokat rendezett műveiből, Nagy Márta lett az utódja, 1984-ben ő
vette át tőle a Balassi Bálint Gimnázium rajztermének kulcsát, Kovács Ferenc az egykori tanítvány és
tanártárs ma is küldetésének tekinti a művészeti örökség bemutatását a tanuló ifjúságnak. |
||||
Próbatanítás olaj | 1955 |
||||
Farkas tanár
úr életét a tanítás mellett a festés-rajzolás határozta meg. Alkotott
olajfestékkel, temperával, tussal, krétával, de az akvarellnek és a diópác
grafikának is a nagymestere volt. Farkas András művészetét az
emberközpontúság jellemezte, tisztelte és szerette az embereket. „Mindig az
vezérelt, hogy a szakértők helyett atyámfiainak fessek, hogy ők értsék meg elsősorban amit el akarok mondani” – nyilatkozta egy
újságírói kérdésre. |
||||
Életképek diópác |
||||
|
||||
Vonzotta a plein-air
festészet. Motorkerékpárral, kerékpárral vagy gyalog naponta kiment a
szabadba festeni. Megörökítette a tájat, a tájban élő és munkálkodó
embereket, a legelésző, vagy éppen pihenő állatokat. Lelkes tanítványai
rendre csatlakoztak a rajzi-festészeti kirándulásokhoz. Az alakrajz és a
portréfestészet, de a karikatúra is közel állt hozzá. Műveit kiállításokon
rendszeresen bemutatta. |
||||
Barátaimmal (Farkas
András, Van Gogh, Rembrandt, Brueghel) olaj |
||||
Rengeteget olvasott, széles körű
irodalmi műveltséggel rendelkezett. Foglalkoztatták a művek, rendszeresen
újraolvasta azokat. Folyamatosan készített illusztrációkat a kedvenc
szépirodalmi alkotásaihoz. Madách Imre Az ember tragédiája c. művéhez harminc
év alatt készített sorozatai stílusban, megfogalmazásban az adott kornak
megfelelően változtak. Váltogatta a technikákat, tus, szén és toll volt a
kifejezés eszköze. |
||||
Madách Imre: Az
ember tragédiája I– XV. szín illusztráció | tusrajz |
||||
Farkas
András a tanár, a művész, a családapa, az ember életútját
részletesebben megismerhetjük fia, Farkas
Gábor visszaemlékezésén keresztül, melyet a Palócföld 2020/3. száma
jelentetett meg. Balassagyarmat városa a 2020. októberében, a Jánossy Képtárban nyíló emlékkiállítással tiszteleg a
generációkat szépre-jóra nevelő művésztanár, Farkas András emléke előtt. |
||||
Kishíd akvarell |
||||
Az
illusztrációk Farkas András alkotásai. |
||||
|
||||
Nagy Angela
2020 |
|