|
TISZTELET A MESTERNEK |
Száz
éve született Farkas András rajztanár, festőművész |
MÓZER
ERZSÉBET |
Bandi
bácsi Első mesterem, aki bevezetett a művészi
alkotás rejtelmeibe Farkas András
festőművész volt. Édesanyám és Keresztapám, Mátyás Levente, kíséretében találkoztam először vele, akinek neve
nem volt ismeretlen számomra, hiszen szüleimet is tanította rajzra. Sok
történetet hallottam Bandi bácsiról, s félve vittem rajzaimat megmutatni a művészhez.
Ez időben Bandi bácsi már nem tanított a gimnáziumban, és tanítványai sem
voltak. Alaposan szemügyre vette rajzaimat, és
legnagyobb örömömre tanítványává fogadott. A rajzóra, minden pénteken 2-4
óráig tartott 1986–1989-ig. Az órákon komoly munka folyt, nemcsak gyakorlati,
hanem elméleti is. Bandi bácsi különféle technikákkal és rajzstílusokkal
ismertetett meg, különleges feladatokat adott. Fontos volt nagy művészek
(Holbein, Ingres, Rembrandt) festményeinek másolata
különféle eszközökkel: ceruza, szén, kréta, diópác. Élő modell után is
rajzoltatott, húgom és osztálytársaim ültek modellt, s néha Bandi bácsi is
kedvet kapott a rajzoláshoz, s készített néhány vázlatot. Ilyenkor olyan hév
fogta el, hogy számára megszűnt tér és idő. Jó volt „részesévé válni” ennek
az alkotói hévnek! Bandi bácsi rólam is készített rajzolás közben egy
tollrajzot, amit nagy becsben tartok. Emlékszem, amikor beléptem a szobába,
ahol rajzoltunk, mindig finom illat terjengett, mert Bandi bácsi kedves,
mindig mosolygós felesége egy tányérkán bekészített valamilyen ízletes
süteményt, birsalmasajtot, szörpöt. Vele ritkán találkoztam, mert légies
lénye éppen, hogy megjelent és már el is tűnt, hogy ne zavarja
szárnyalásunkat. Lenyűgöző volt az a műterem is, ahol polcokon szépen rendszerezve
sorakoztak festményei, rajzai. A tisztaság és a festék különös
illatesszenciája lengte be a teret. Műterme inkább hasonlított vendégszobára,
mint festékcseppekkel, szétdobált ecsetekkel és műteremszeméttel teli
festőműteremre. Rend, fegyelem és tisztaság vette körül, akkor is, amikor
festett, s ez megmutatkozott külsején, szépen ápolt, mindig tiszta kezén. Kedvenc mestereinek Rembrandtot, Van
Goghot tartotta, akikkel együtt egy kártyapartit is lejátszott a
festővásznán. Megmaradt emlékezetemben az a festmény, a különös pasztelles
színével egy rejtélyes világba repített. Szerettem azokat a rajzait,
amelyeket diópáccal vagy tussal készített. Egy-egy mozdulatba, vonalba
belesűrítette egy egész élet szépségét és fájdalmát. Tájrajzai pedig precíz
aprólékos természetismeretről és megfigyelésről tanúskodtak. Volt egy kis
motorja, amellyel járta Balassagyarmat környékét és rajzolt, festett. Szeretett mesélni magáról, a
hadifogságáról, művészetről, hitről és arról, hogy mit jelent az, ha valaki
alkotó ember. Sokat tanultam tőle, nem csak rajzolást, hanem emberséget,
hitet, kitartást, mérhetetlen alázatot és szeretetet a szakmája s az emberek
iránt. Azt gondolom kamaszkorom egyik
legnagyobb hatású személyiségével találkoztam, és elmondhatom, hogy mindazt a
tudást és hozzáállást, amit tőle magamba szívtam, bevésődött, a mai napig
tart és meghatározza mindennapjaimat, munkámat. Munkácsy Mihály-díjas grafikai
restaurátorművész Horváth Endre-díjas grafikusművész Budapest,
2020. április 7. |
|
|
Táj piros tetőkkel Monotípia
alapozott papíron | 230 x 230 mm | 2018 Capriccio 3. Egyedül ülök a kertben. Csukott szemmel csak a hangokra
figyelek. Valaki leül mellém s a vállamra
hajtja fejét. Isten az. |
|
Vera
Icon (Veronika kendője) vegyes technika | 380 x 265
mm | 2015 Capriccio 31. Vajon
miért küld utunkba Isten
másokat, akik hirtelen Nagyon
fontosak lesznek számunkra? S
vajon tudja előre a végét, Akkor
is, ha az rossz? |
|
Árnyak 5. Monotípia
alapozott papíron | 150 x 100 mm | 2015 Capriccio
36. Vágyainkat, ha leszáll az éj A párnánkba suttogjuk és azon
nyomban elfelejtődnek. De ha újra eljön a sötétség, Kísértetként előjönnek. |
|
Nagy Angela
2020 |