|
TISZTELET A MESTERNEK |
Száz
éve született Farkas András rajztanár, festőművész |
BENKŐ CS.
GYULA |
Emlékeim Farkas András festőművészről Gimnáziumi tanulmányaimat 1953
szeptemberében kezdtem meg a salgótarjáni Madách Imre Általános Gimnáziumban.
Az első félév végével áthelyeztek az akkori otthonomhoz (Romhány) jóval
közelebb lévő balassagyarmati Balassi Bálint Általános Gimnáziumba, ahol a
koedukált „C” reál tagozatos osztályba kerültem. Osztályfőnökünk, Nelli néni,
Farkas Andrásné volt. A későbbiek során tudtam meg, hogy
férje festőművész, aki a balassagyarmati Tanítóképzőben rajztanár. A városban
járva ismertem meg lobogó hajú, bajuszos, Petőfi Sándorra emlékeztető
alakját. Ezt a benyomást még fokozta, hogy a március 15-i alkalmakkor – bár
ez akkor nem volt hivatalos állami ünnep – zsinóros Bocskai kabátban jelent
meg. Bár „köszönő viszonyban voltunk” (a
kisvárosban a más iskolákban tanító pedagógusokat is természetes tisztelettel
köszöntöttük, ha találkoztunk) valószínűleg még a nevemet sem ismerte.
Bemutatkozásomra akkor kerülhetett sor, amikor valamiért Nelli nénit kellett
az otthonukban megkeresnem.
Ismeretségünk csak harmadikos koromban vált közvetlenebbé. Kiskoromtól kezdve egyik legkedvesebb
tevékenységem a rajzolás, festegetés volt, komolyan kezdett foglalkoztatni,
hogy ilyen irányú pályát válasszak. Sem az általános iskolai „rajztanulás”,
sem egyéb körülmények során senkitől nem kaptam értékelhető véleményt,
oktatást, így egyáltalán nem volt világos, hogy képességeim elegendőek-e
ilyen pályára. Ez családomon belül is vitákat generált. Édesanyám ekkor, hogy
a feszültségeket feloldja, akár pozitív, akár negatív bizonyságot szerezzen,
felkereste Farkas András tanár
urat a tanítóképzőben, és megkérte, foglalkozzon velem, hogy kiderüljön,
érdemes-e ebbe az irányba kísérleteznem pályám alakításával. Ő – szerencsémre
– elvállalta. Attól kezdve heti két alkalommal délutánonként a tanítóképző
egyik üres tantermében egyszemélyes rajzórákat adott számomra. Rögtön portré
rajzolással kezdtük – egy-egy kollégista társamat vittem magammal modellnek –
és őszinte örömömre néhány alkalom után a folytatás mellett döntött. Engedett szabadon dolgozni, és időnként
korrigált. Korrektúrái mindig lényegretörők,
egyértelműek voltak. Későbbi szakmai tanulmányaim során sem kaptam jobbakat.
Az, hogy továbbra is vállalta a velem való foglalkozást bíztatásként, reményt
ébresztőként érintett, talán sikerülhet a művészi pálya elérése. Ez családon
belül is oldotta az „ellenállást” főleg nevelőapám részéről, aki műszaki
ember lévén a művészpályát kockázatosnak vélvén féltett tőle. Később
édesanyám már évekkel a főiskola elvégzése után, árulta el, hogy amikor Bandi
bácsit megkérdezte néhány rajzóra múltán, hogy mi a véleménye, érdemes-e
velem továbbra is ebben az irányban foglalkozni, azt válaszolta: „Lesz belőle
valaki”… Így aztán a rajzórák folytatódtak, azok
során már nemcsak a szűken vett rajzolás tudás, hanem a művészettel
kapcsolatos világlátásom is – Bandi bácsi jótékony közreműködésének hála –
bővült. A következő, utolsó tanévben, (1956-57)
szeptembertől újra folytatódott a felkészítésem, immár a főiskolai felvételi
vizsgára is. De „a történelem közbelépett”. A forradalom alatt Gyarmaton is
megalakult a Nemzetőrség, amelybe jó néhányan a gimnáziumból beléptünk, és
egészen november 17-ig, amikor a Forradalmi Tanács hivatalosan feloszlatta,
elláttuk a közintézmények és a város rendjének fenntartását, őrzését. Aznap,
amikor az első őrségbe osztottak be, a város nyugati bejáratánál, a Hétvezér
utca elejére, délután lett volna a rajzórám a tanítóképzőben. Tanítás akkor
már a város egyik iskolájában sem volt. Ahogy ott álltunk Bandi bácsiék
kerítésénél társammal, egy kiskatonával, kijött a kapun Bandi bácsi Nelli
nénivel. Indultak be együtt a városba. Odaléptem hozzájuk és köszöntöttem
Őket, mondván: „Tanár úr! Ma délután nem valószínű, hogy el tudok menni a
rajzórára, mert őrségben leszek!” Ő elmosolyodott, annyit mondott: „Igazad
van fiam! Első a haza dolga!” Ezzel tulajdonképpen a rajzórák be is
fejeződtek. Februárban indult újra az oktatás, és
bizony hamar kiderült, hogy a továbbtanulásnak „lőttek”. Az is bizonytalan
volt, hogy egyáltalán eljutunk-e az érettségiig. Szerencsénkre, miután a
forradalom alatt a városban harci cselekményekre nem került sor, a
diák-nemzetőrökkel szemben büntetésként megelégedtek a továbbtanulás
letiltásával. Utólag tudtuk meg, hogy tanáraink és főleg Dubovszky Károly, kollégiumi igazgató úr, minden formális és informális
kapcsolatukat megmozgatták, hogy a súlyosabb retorziókat elhárítsák. Így
aztán leérettségiztünk. Az egyetemi, főiskolai továbbtanulás
helyett, néhányad magammal ipari tanulónak jelentkeztem. Én az autószerelői
szakmát választottam. Erre már Budapesten került sor, Gyarmattal évekre
megszűnt a kapcsolatom, így Bandi bácsival is. Budapesten rövid időn belül sikerült
egy, a Közlekedési Dolgozók Szakszervezete által működtetett képzőművészeti
szakkört találnom, mert eltökélt szándékom volt, hogy az első adandó
alkalommal eredeti elképzelésem szerint alakítom tovább az életemet. Ebben a törekvésemben nem voltam egyedül.
Az ipari tanuló iskolában a 17 fős érettségizett osztályból, egy kivétellel
mindenki diplomás lett. Több mérnök, orvos, jogász,
stb. került ki közölünk, sőt olyan is akadt, aki négy diplomát is
„begyűjtött”. A képzőművész kör tanára Blaskó János festőművész volt, aki
később az egri Tanárképző Főiskola rajz tanszékének vezetője lett. Megtudtam,
hogy a Képzőművészeti Főiskolán Farkas
András évfolyam- és csoporttársa volt. Így aztán felkészülésem a remélt
jövőre, az ő irányításával folytatódhatott. A szakmunkásvizsgát másfél év után
letéve, autószerelőként, a 16. sz. AKÖV-nél (Mávaut)
dolgoztam, ahol Ikarusz buszokat javítottunk.
Munka után majd minden délutánt a képzőművész körben töltöttem.
Időközben kiderült számomra, hogy a képzőművészeti élet a politika által
nagyon erősen kontrollált, így ezen a vonalon való továbbjutásom lehetősége
erősen kétséges, másrészt belőlem teljesen hiányzott az „alkalmazkodási
hajlam”. Megtudtam, hogy a Magyar Iparművészeti Főiskolán indítottak egy úgynevezett
ipari formatervező szakot, ahol ipari előállítású tárgyak tervezésére
képeznek ki növendékeket. Komolyabban kezdtem érdeklődni iránta. Kiderült,
hogy a főiskola ezt a szakot, a kerámia, porcelántervező, ötvös-fémműves, és
díszítőszobrász szakokkal együtt a Díszítőszobrász Főtanszak keretei között
működteti, művészeti alapképzése egyenrangú a Képzőművészeti Főiskoláéval.
Úgy döntöttem, hogy ide adom be a jelentkezésemet, autószerelői képzettségem
jó műszaki ismeretanyagot biztosított hozzá. Ez a későbbiekben is szerencsés
döntésnek bizonyult. A szakra negyvenen jelentkeztünk. A két
hétig tartó felvételi vizsgát követően, amely fej, majd teljes alak
rajzolásából, valamint 1:1-es léptékű, modell utáni fej mintázásából állt,
végül ketten nyertünk felvételt. 1959 szeptemberében elkezdhettem főiskolai
tanulmányaimat. Tanáraimmal ismét szerencsés voltam: a
főtanszak vezetője Borsos Miklós,
az ipari formatervező tanszaké (a sors keze?) Dózsa Farkas András szobrászművészek voltak. 1964-ben diplomáztam
egy korábbi kis létszámú kísérleti évfolyam kivételével a szak életében
13.-ként. A főiskolai tanulmányokon belül és
mellett, minden képzőművészeti műfajban aktív voltam, így a későbbiekben is
több műfajú alkotónak számítottam. Természetesen a tevékenységem gerincét az
ipari formatervezés jelentette, míg az utóbbi évtizedekben a hangsúly a
festészetre tevődött át. Balassagyarmatra a ’70-es években
jutottam el először, amikor Bandi bácsit is meglátogattam. Örömmel és
szeretettel fogadott. Érdeklődött pályám alakulásáról, emberi, szakmai
fejlődésemről. Sajnos ez volt utolsó találkozásunk, mert 1997-ben, amikor a
40. évi, teljes létszámú első érettségi találkozónkat tartottuk Gyarmaton,
csak Nelli nénivel találkozhattunk. Bandi bácsi már sajnos eltávozott. Annak ellenére, hogy időtartamban a
Vele való – mester-tanítvány – viszonyunk a későbbi személyekhez képest
a legrövidebb volt, szerepe emberi és szakmai pályám alakulásában leginkább
döntő hatású. Ő adta az indítást, az alapvető mesterségbeli ismereteket, a
készségek fejlesztésének gondosan felépített rendszerét, szakmai, művészi
világlátásom megalapozását, a hitet, hogy érdemes, amelyekre a későbbiekben
minden felépülhetett. Talán nem tűnik túlzásnak, hogy okkal és joggal
tekinthetem Őt első és meghatározó mesteremnek. Mindezt úgy, hogy művészi
munkásságát, alkotásait csak később, halálát követően kiadványokból és posztumusz
kiállításaiból ismerhettem meg. Felemelő
jelzés számomra, hogy Balassagyarmat városa által sokadikként nekem
adományozott Horváth Endre-díj első
kitüntetettje éppen Farkas András
festőművész volt. Ferenczy
Noémi-díjas ipari formatervező művész Horváth
Endre-díjas festőművész Budapest, 2020. április 21. |
|
|
Mediterrán
ősz olaj, farost | 80 x 80 cm | 2000 |
|
Délidőben olaj, farost | 80 x 80 cm | 2002 |
|
Reményi
József szobrászművész olaj, farost | 50 x 50 cm | 2019 |
|
Nagy Angela
2020 |