3D-s szoftverek telepítése


A háromdimenziós böngészők automatikusan működésbe lépnek, amikor VRML (Virtual Reality Modelling Language) nyelven megírt wrl fájlokat nyitunk meg. A világhálóról ingyenesen letölthető böngészők közül  a Cosmosoftware Cosmo Player nevű és a Parallelgraphics Cortona VRML Client nevű böngészőjét ajánlom figyelmükbe. A Windows 2000 és XP használók számára csak a Cortona jöhet számításba, mert a Cosmo Player ezekkel az operációs rendszerekkel nem dolgozik együtt.

A Cortona letöltési helye az alábbi emblémára kattintással érhető el. A telepítés a szokásos módon történik.

Install Cortona VRML Client!

Telepítés után nem kell a számítógépet újra indítani, mert valamelyik internetes böngészőben egy bemutatóval automatikusan megnyílik a Cortona ablaka, ahonnan Back-kel, vagy a képernyő jobb felső sarkában levő x lenyomásával léphetünk ki.

Ha az alábbi forgó emblémára kattintunk, rövid várakozás után egy kis örökmozgónak kell megjelennie. A böngészőben jobb egérgombbal kattintva megjelenik egy menű, amelyben kiválaszhatjuk a súgót (help), beállíthatjuk a háttér színét, a navigálás sebességét stb. A böngésző használatát próbálgatással is percek alatt meg lehet tanulni, mert kezelése még a játékprogramokénál is egyszerűbb. Bal egérgombbal válasszuk ki pl.a bal oldali margón levő study gombot, majd a bal gombot folyamatosan lenyomva tartva mozgassuk az egeret! Figyeljük meg , hogy az objektumok hogyan mozdulnak el! Az objektumokat az egér helyett a billentyűzeten levő nyilakkal (fel, le, jobbra, balra) is mozgathatjuk (forgathatjuk).
Ha a program írója kitüntetett kameraállásokat is beprogramozott, azokat az alsó margó view feliratánál levő nyilakkal választhatjuk ki. Jelen példánknál három kameraállást programoztak be. Ha a térbeli barangolás közben eltévednénk, a restore gombra kattintva mindig visszatérhetünk a kiindulási állapothoz. A böngészőből az ablak bezárásával juthatunk ide vissza.

3 D-s browsert igényel (Pl. Cortona VRML Client)

A VRML programnyelv ismeretében akár Notepad-del is írhatunk ilyen  háromdimenziós böngészőkkel megnyitható wrl fájlokat. Ez elég hosszadalmas művelet. Szerencsére készítettek olyan 3D-s szerkesztő szoftvereket (editorokat), amelyekkel percek alatt bonyolult objektumokat építhetünk fel. Ezekkel nem csak wrl, hanem más kiterjesztésű három- és kétdimenziós fájlokat is létre lehet hozni.

A VRML nyelvvel részleteiben meg lehet ismerkedni magyar nyelven pl. Andrea L. Ames, David R. Nadeau, John L. Moreland VRML 2.0 Alapkönyv című művéből, amely a könyv példáit egy mellékelt CD lemezen is tartalmazza.
3D-s editorokkal készített mértani testjeimet a Cortona telepítése után megtekintheti az 5. Galériában.


Nagyon igényes munkákat lehet a

3D Studio Max

-szal készíteni. Természetesen ez a legdrágább, és a gépünk kapacitását is ez veszi leginkább igénybe.
Kezdő felhasználó, jó ha mással próbálkozik, mert vele jut legkésőbb sikerélményhez.


Kezdőknek viszonylagos olcsósága miatt is inkább ajánlható a Caligari

TrueSpace 2-6

szoftvercsaládja. Ennek legújabb 6.0-ás verziójával 2002. július 1-én jöttek ki.
Az 1. Galériában bemutatott képeket és az 5. Galéria mértani testjeit True Space 4-gyel készítettem.


Érdekes próbálkozás az Anark

AnarkStudio

nevű szoftvere, amellyel máshol készített két- és háromdimenziós fájlokat, hang, video stb. fájlokat lehet egyesíteni. Az így elkészített html fájlokba ágyazott media fájlokat az ingyenes AnarkClient böngésző telepítése után tekinthetjük meg, de csak Microsoft Internet Explorer 5.0-val vagy újabb verzióval. A telepítés automatikusan megtörténik, ha az Anark előbbi címlapján az Anark Client emblémán kattintunk. Ehhez gépünknek ki kell elégítenie az alábbi követelményeket:

           Microsoft Windows 98 SE/2000/ME/XP
           Pentium II 300 MHz vagy jobb
           Microsoft DirectX 7 vagy jobb
           128 MB RAM vagy több
           Bármely grafikus kártya, DirectX 7-tel vagy jobb
           Windows Media Player 7 telepítve
           Microsoft Internet Explorer 5.0 vagy újabb
           Minimum 15 MB szabad tárkapacitás

Anark Studio-val készültek az 1. Galéria animációi.


A 3D szoftverek között egyre előkelőbb helyet szerez az Electric Rain

Swift 3D

nevű igen könnyen kezelhető és sokféle szolgáltatást nyújtó programja, melynek legújabb verziója (V4) 2004. júliusában jelent meg.



Mutatós 3D-s java appleteket készíthetünk az Anfyteam

Anfy 3D

nevű ingyenes szoftverével. Az ugyaninnen letölthető Anfy-ban könnyen szerkeszthető java applet-gyűjtemény is található. Ezek közül választottam a lap alján levő példát is. A programok addig ingyenesek, amíg valamelyik appletről nem akarunk tetszőleges WEB címre (linkelni).
Anfy-val készítettem a 2. Galéria animációinak egy részét és az oldalak alján levő java appleteket.


A különböző szoftverekkel készült, különböző kiterjesztésű háromdimenziós objektumokat a Right Hemisphere

3D Exploration

nevű programjával lehet egyik kiterjesztésből a másikba átváltani.


A számítógépes grafika különböző területein végzett próbálkozásaim eredményei az alábbi Galériákban tekinthetők meg:








 

Sorry, your browser doesn't support Java.

This site is Anfy Enhanced