A figuralitás
meg a két T
Nagydíjat (Grand Prix) nyert szobraival a múlt héten Cannes-ban Párkányi Raab Péter. Az elismerést tegnap vette át a francia
városban. A tizedszer megrendezett Cannes-i Nemzetközi Képzőművészeti
Kiállításon 28 országból 170 kiállító vett részt mintegy hatszáz művel. A
kategóriák fölötti abszolút díjon kívül a közönségdíjat és Cannes város
különdíját is elnyerő művész úgy látja: Magyarországon nem engedik szóhoz jutni
a figurális művészeket, a klikkek a nemzetközi trendekre nem figyelve osztják a
pénzt és a megrendelést, ezért annak, aki nem konceptuális műveket alkot, csak
külföldön van esélye.
Párkányi Raab Péter rögtön három díjat nyert a cannes-i kiállításon
(Fotó: Hegedűs Márta)
– Budapestről nehéz eldönteni, mekkora súlya van egy
ilyen kitüntetésnek. Melyik magyar díjhoz tudná hasonlítani a cannes-i
elismerést?
– Egyikhez sem, Magyarországon nincs ilyen díj vagy
fórum. Aki ma itthon nem felülről irányított művészetet csinál,
azt nem engedik szóhoz jutni.
– Mit ért felülről irányított művészeten? Netán a
minisztériumból, vagy a kuratóriumokból megmondják, hogy mit kell alkotni? Ez
kevéssé valószínű.
– A rendszerváltás előtt
létezett a három T (tűrt, tiltott, támogatott) rendszere. Akik anno a tűrt
kategóriába estek a képzőművészetben, ma azt mondják, hogy ők voltak a
tiltottak. Holott a tiltottak már meghaltak. Az anno tűrtek
elhatározták: Magyarországon a figurális művészetnek nincs helye. Azóta három
kormányváltás volt, tehát ez a jelenség nem a politikához, egyik vagy másik
oldalhoz köthető, hanem klikkfüggő. A figurális művészek még arra sem kapnak lehetőséget,
hogy kiállítsanak.
– Fehér László közismert festőművész. Sikeres,
kiállít, holott figurális képeket fest.
– Talán a megfelelő pillanatban sikerült túllépnie
ezen az egész klikkrendszeren. Az elismertsége lehetővé teszi, hogy azt csináljon, amit akar.
– Sokan vélik úgy a szakmából, hogy figurális
műveket alkotni már nem lehet, nem érdemes, hiszen a figuralitás
a reneszánszban, mondjuk Michelangelóval elérte a csúcspontját, majd meghaladta
önmagát: figurális alkotásokkal a 21. században újat mondani nehéz.
– A reneszánsz óta eltelt néhány évszázad, és
születtek azóta figurális remekművek. A mai korszaknak
is megvan a kifejeznivalója, és a figuralitás ennek
az egyik eszköze. Módszer, amivel gondolatokat tudok közölni. A magyarországi
klikkrendszer viszont fél tőle, mint a tűztől.
– Miért félne? És miben nyilvánul meg ez a félelem?
– Azért, mert ha egymás mellé helyezek egy figurális
alkotást és egy absztrakt művet, és nincs ott egy művészettörténész, aki
elmagyarázza az absztrakt koncepciót, az egyik mű megszólal, a másikat
magyarázni kell. Ma tíz emberből kilenc azt mondja Magyarországon, hogy nem ért
a képzőművészethez. Így nem a közönség, hanem a szakma mondhatja meg, hogy mi a
jó. Senki nem ért a művészethez, csak ők. Kényelmes dolog. Így ők oszthatják el
azt a pénzt is, ami rendelkezésre áll.
– Ha valaki szemben áll a szakmával és a
kritikusokkal, könnyen felvetődhet, hogy ennek az az
oka, hogy nem elég kvalitásos, amit csinál, és innen
az ellentét.
– Akkor még mindig elmehet külföldre, ahol, ha díjat
kap, mégiscsak bizonyította, hogy kvalitásos. Az egész világ kezd
visszafordulni a figurális művészethez. Magyarországon, ahogy lenni szokott,
még legalább húsz év kell ahhoz, hogy ez bekövetkezzék. Annál is inkább, mert
akik jelenleg a klikk tagjai, azoknak legalább húsz év kellene ahhoz, hogy újra
megtanulják ezt a fajta művészetet.
– Milyen munkákkal nyert a cannes-i kiállításon?
– Nyolc szobrot vittem ki, kő- és bronzalkotásokat,
köztük az Emberhajó, a Gondolkodó és a Csók sorozatból néhány művet.
– Hogyan dolgozik ma egy szobrász? Mindent maga csinál a tervtől a szoborig, vagy a végső formába öntést
másra bízza?
– A nagy munkáknál a
szoborkészítés csapatmunka, mivel nagyon lerövidültek a határidők. A három
fázisból az alkotói munkát, a tervet a szobrász készíti, agyagból. Az agyagról
leveszi a gipsz negatívot, ezt újra kiönti, ez a gipsz pozitív. Ez már
szállítható, ezt vésik kőbe, vagy öntik ki bronzból a kőfaragók vagy a
bronzöntők. Ha ínséges idők járnak, akkor viszont az egész munkát a szobrász
végzi.
– Ön is pályázott a közelmúltban a veszprémi Brusznyai-emlékmű megvalósítására, amelynek ügye nagy port
vert fel. Az ön pályázatát többen támogatták, mint Rajk
Lászlóét, mégis ő nyert. Ehhez képest végül Melocco
Miklós szobra áll a városban. Hogy történt ez az egész?
– Ennek a történetnek a kezdete is a
rendszerváltásig nyúlik vissza. Az egyetlen szelet, ahol megtűrték a figurális
művészetet, a köztéri szobrászat volt. A pohárban a veszprémi pályázat volt az
utolsó csepp – itt derült ki, hogy a köztéren sem vagyunk már kívánatosak. Két
pályázatot támogatott a képzőművészeti lektorátus, Trombitás Tamás absztrakt
szobortervét és az én figurális tervemet. Az önkormányzat végül máshogy döntött:
Rajk Lászlót bízta meg.
– Akkor hogy lett ebből Melocco-szobor?
Ráadásul Melocco Miklós köztudottan figurális művész.
– Két külön ügyről van szó. Az önkormányzat
pályázatot írt ki, míg egy másik alapítvány Meloccótól
rendelt szobrot. Amikor kiderült, hogy Veszprémnek nem tett túl jót az
önkormányzati pályázati ügy, hirtelen úgy döntöttek, hogy Rajké
helyett Melocco szobrát állítják fel, akit azóta is támadnak miatta.
– Nemcsak ezért, hanem mert Radnóti Miklós egy
verssorát szándékosan pontatlanul véste fel a műre. Erről mi a véleménye?
– Még nem alakult ki a véleményem.
– Azt mondja, hogy a figurális szobrászat egyre
népszerűbb külföldön. Ez inkább Európára igaz, vagy világszerte így van? Hogy
viszonyul hozzá Amerika?
– A figuralitás
inkább világtrend. Ami Amerikát illeti, mindenevő, ott mindig is együtt élt a
figurális és az absztrakt. A franciák közül Césart és
a lengyel származású Mitorajt tudnám említeni,
akiknek a munkáival kint találkoztam. Csodálkoztam: hogyhogy nem ismerem őket?
Aztán rájöttem, hogy a világon mindenhol ismertek. Csak ide nem engedik be
őket. Mert a határokat megnyitották, de a szellem határait nem.
– Másféle világtrend is körvonalazódik: egyre inkább
átjárhatók a műfajok közti határok. A fotókiállításokon megjelent a videoinstalláció, egy izraeli művész pedig nemrég a
szentendrei MűvészetMalom sajátos terét használta
arra, hogy az épületben mintegy történeteket mondjon el a különféle szobrok
elhelyezésével. És akkor még a performance-t vagy az internetet mint a művészet hordozóközegét nem is
említettük. Megáll önmagában egy szobor ebben a világban?
– Egy szobor önmagában is megállja a helyét, mint
mindig. Az nem baj, ha összemosódnak a műfajok, használni kell a mai
lehetőségeket. Lehet, hogy Michelangelo is használta volna a videoinstallációt, ha már lett volna. Az a fontos: egyik
irányzatnak sem azért kell lennie, hogy elpusztítsa a másikat. Önmagában kell
jónak lennie egy alkotásnak, nem a "másik a rossz" viszonylatában.
Péntek
Orsolya
(Megjelent
a Magyar Hírlap 2008. június 11-ei számában)