A törökkor utáni, az 1690-ben
megkezdődött újratelepítés kapcsán jelentős görög-szerb kereskedő népesség
került a városba. A szerb ortodox egyházközség első templomát a 18. században
építette. Később létszámuk lecsökkent és templomukat le is bontották. A maradék
néhány család 1911-ben építtette a jelenleg is álló templomot a régi helyére. A
hetvenes években állami tulajdonba került és ezzel meg is pecsételődött a
sorsa. Sokáig használaton kívül volt, majd raktárként szolgált. A
berendezésének darabjai, az ikonosztáz és a festmények a Szerb Egyházművészeti
Gyűjteményben és a Görögkeleti templomban találhatók Szentendrén. A bejárati
ajtó fölötti Trónoló Krisztus színes üvegmozaikot a hetvenes években "ismeretlenek"
megrongálták és el is tüntették. A historizmus jegyeit
magán viselő épület 1971. óta országos műemléki védettséget élvez. 1988-tól a
Mikszáth Kálmán Művelődési Központ művészeti vezetője (jelenlegi igazgatója), Csemnitzky Zoltán által rendezett kamarakiállításoknak
ad otthont. A Szerbtemplom Galéria elnevezést 1990-ban kapta. Kéthavonta nyílik
új kiállítás az épületben. Nyitva tartás: hétköznapokon délutánonként.
Nagy
Márta tűzzománc alkotásainak kiállítását dr. Matits Ferenc művészettörténész, a
Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorárus művészeti tanácsadója nyitotta
meg. Beszédében kiemelte a művész sokoldalúságát. Az akvarell- és olajkép
festészete mellett igen magas szintre fejlesztette művészetét a tűzománc technikában
is. Nagy értéke munkáinak a spiritualitás műfajtól függetlenül.
A művész sokrétű tematikát
vonultat fel. Az anyag mégis egységes a letisztult rajzi megjelenítés és a
kiviteli technika kiforrott alkalmazásának köszönhetően. Az ügyes rendezés
nagyban hozzájárul az összetett látvány befogadásához. A templomtér három falán,
U alakban helyezkednek el a képek. A bejárattal szemben, a tengelyben, kiemelt
helyen, ellentpontként kapott hangsúlyos elhelyezést
egy egyedi színvilágú nonfiguratív kép. A figurális és a naturális
kompozícióknak a nonfiguratív alkotások adnak kertet. Visszafogott forma és
színvilágukkal jótékonyan elválasztanak és át is
vezetnek a következő erőteljesebb, formagazdagabb képcsoporthoz. Bal oldalon a képek sora szakrális témájú figurális kompozíciókkal
indul, öt kép stílusosan kereszt alakú kompozícióba csoportosítva. Jobbra, a
szemben lévő falon a vertikális kompozícióba rendezett növényi ábrázolások és a
néprajzi ihletésű osztott kompozíciójú képek felelnek. Legerősebb alkotás a
páros virágkompozíció. A meglehetősen kemény technika finom, érzékeny alkalmazása
a kerti képeknél szinte érezni engedi a tavasz leheletét.
Nagy Angela