A törökkor utáni, az 1690-ben megkezdődött újratelepítés kapcsán jelentős görög-szerb kereskedő népesség került a városba. A szerb ortodox egyházközség első templomát a 18. században építette. Később létszámuk lecsökkent és templomukat le is bontották. A maradék néhány család 1911-ben építtette a jelenleg is álló templomot a régi helyére. A hetvenes években állami tulajdonba került és ezzel meg is pecsételődött a sorsa. Sokáig használaton kívül volt, majd raktárként szolgált. A berendezésének darabjai, az ikonosztáz és a festmények a Szerb Egyházművészeti Gyűjteményben és a Görögkeleti templomban találhatók Szentendrén. A bejárati ajtó fölötti Trónoló Krisztus színes üvegmozaikot a hetvenes években "ismeretlenek" megrongálták és el is tüntették. A historizmus jegyeit magán viselő épület 1971. óta országos műemléki védettséget élvez. 1988-tól a Mikszáth Kálmán Művelődési Központ művészeti vezetője (jelenlegi igazgatója), Csemnitzky Zoltán által rendezett kamarakiállításoknak ad otthont. A Szerbtemplom Galéria elnevezést 1990-ban kapta. Kéthavonta nyílik új kiállítás az épületben. Nyitva tartás: hétköznapokon délutánonként.

Nagy Márta tűzzománc alkotásainak kiállítását dr. Matits Ferenc művészettörténész, a Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorárus művészeti tanácsadója nyitotta meg. Beszédében kiemelte a művész sokoldalúságát. Az akvarell- és olajkép festészete mellett igen magas szintre fejlesztette művészetét a tűzománc technikában is. Nagy értéke munkáinak a spiritualitás műfajtól függetlenül.

A művész sokrétű tematikát vonultat fel. Az anyag mégis egységes a letisztult rajzi megjelenítés és a kiviteli technika kiforrott alkalmazásának köszönhetően. Az ügyes rendezés nagyban hozzájárul az összetett látvány befogadásához. A templomtér három falán, U alakban helyezkednek el a képek. A bejárattal szemben, a tengelyben, kiemelt helyen, ellentpontként kapott hangsúlyos elhelyezést egy egyedi színvilágú nonfiguratív kép. A figurális és a naturális kompozícióknak a nonfiguratív alkotások adnak kertet. Visszafogott forma és színvilágukkal jótékonyan elválasztanak és át is vezetnek a következő erőteljesebb, formagazdagabb képcsoporthoz. Bal oldalon a képek sora szakrális témájú figurális kompozíciókkal indul, öt kép stílusosan kereszt alakú kompozícióba csoportosítva. Jobbra, a szemben lévő falon a vertikális kompozícióba rendezett növényi ábrázolások és a néprajzi ihletésű osztott kompozíciójú képek felelnek. Legerősebb alkotás a páros virágkompozíció. A meglehetősen kemény technika finom, érzékeny alkalmazása a kerti képeknél szinte érezni engedi a tavasz leheletét.

 

Nagy Angela