Balassagyarmatért Emlékérem

 

Juhász László

nyugalmazott vadászpilóta

 

 

1920 május 22-én született az Ipoly folyó völgyében Bernecén, mai nevén Bernecebarátiban, kisparaszti családban. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd a közeli Ipolyságon érettségizett.

18 évesen találkozott azzal a hirdetéssel, amelyben pilóta kiképzésre toboroztak egészséges fiatalembereket. A többszáz fős kiválasztás során azon kevesek közé tartozott, akiket alkalmasnak találtak.

Akkor, 1938-ban éppen olyan történelmi idők jártak, amikor a Magyar Királyságnak ismét engedélyezte egy nemzetközi egyezmény a légierő létrehozását. Juhász László a kétszáz fős alakulat tagjaként az elsők között került Olaszországba repülős kiképzésre. A kiképzést követően 1939 január 1-jével megalakult a Magyar Királyi Honvéd Légierő, melynek pilótája lett a 2/1-es úgynevezett Ricsi vadászszázadban.

 

A II. világháborút pilótaként szolgálta végig, egyéves frontszolgálata alatt felderítői tevékenységet végzett Mávag Héja, Messerschmidt BF-109-es és Reggiane 2000 típusú vadászgépekkel. Héja típusú gépével hosszú időn keresztül tartotta a 10.500 méteres magassági rekordot.

Egy szerencsétlen debreceni balesetet követően a hátországba vonták és kiképzőtiszt lett a veszprémi légi bázison, ahol többek között vitéz Málnássy Ferencet, a hősi halált halt balassagyarmati pilótát is ő képezte ki vadászgéppel történő repülésre.

A háború során jutott el Kolozsvárra, ahol megismerkedett későbbi feleségével, Szekeres Margittal. Házasságukban ugyancsak Kolozsváron, 1944-ben megszületett leánygyermekük, Judit, majd 1949-ben László fiuk Bernecebarátiban.

 

Juhász László szakmai tapasztalataival, pozitív emberi tulajdonságaival kivívta parancsnokai és a repülős szakma elismerését, ezért a háború befejeztével több külföldi felkérést is kapott, amelyeket visszautasított, jobban szerette volna szűkebb hazáját szolgálni. Tette ezt abban a tudatban is, hogy mint horthysta katonának bélyegzett, háborút megjárt pilóta, üldöztetésnek lesz kitéve.

 

Első civil munkahelye a Nógrád megyei Állami Építőipari Vállalt lett, ahol munka mellett építész-technikusi képesítést szerzett az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán. Családjával az 1950-es évek végén költöztek Balassagyarmatra. Ezt követően dolgozott az Ipoly-vidéki Erdő és Fafeldolgozó Gazdaságnál ügyintézőként, a Nógrád Megyei Kéményseprő és Kályhaépítő Vállalatnál igazgatóként. Tizenkét éves igazgatói tevékenysége alatt szervezik meg az egész megyére kiterjedően a rendszeres kéményseprő szolgáltatást.

 

1980-ban vonult nyugállományba, de azt követően is aktív maradt. Két alkalommal, először 1985-től 1996-ig, majd 2001-től 2006-ig a városházán kap megbízást különféle feladatok elvégzésére. Neki köszönhető, hogy áttekinthetővé és rendezetté vált az építésügyi hatóság tervtára, amely szinte egyetlen biztos pont a városban és a térségben azon tervezők számára, akik forrásanyagot kutatnak munkájukhoz. Élete során, minden körülmény között precíz, igényes önmagával és munkatársaival egyaránt.

 

Nyugdíjas éveiben is rendszeres támogatója a városi idősotthoni és csecsemőotthoni lakóknak. Szabadidejében visszaemlékezéseit veti papírra, verseket ír a repülés öröméről, a természetről, a szerelemről, az élet, számára meghatározó élményeiről. Utolsó repülő élményei között büszkén tartja számon a 82 éves korában megélt élményt, amikor Bessenyei Péter műrepülő világbajnokunktól magabiztosan vette át a Red Bull nevű gépmadár irányítását természetes közegében, a többszáz méteres magasságban.

 

E tartalmas életút, a városhoz való hűsége és önzetlensége elismeréseként őszinte szívvel nyújtjuk át Juhász László úrnak a Balassagyarmatért Emlékérmet, amelynek az átvétele előtt kérem, hallgassanak meg egy általa írott verset:

 

A FELHŐK VISSZAVÁRNAK

 

Égi tenger vándorai

lomhán úszó szürke árnyak.

Szél borzolta légtajtékon

szépen, lassan tovaszállnak.

Régi, régi ismerősi

sok magányos vándorlásnak

mind elmennek, tovaszállnak,

tudom, mégis visszavárnak.

 

Ezüst színű zengőszárnyon

hej de sok vihart átéltem.

Nem volt társam, utitársam

senki, csak ti s a gépem.

Bár elhagytam hűtlen őket,

vándorait égi tájnak,

ők nem lettek hozzám hűtlen,

tudom várnak, visszavárnak.

 

Ott lebegtünk fenn a légben

ti csöndesen, én zajosan.

Zengett, zúgott gépem hangja

ércesen, de dallamosan.

Kergetőztünk nagy vidáman

fittyet hányva a világnak,

s szembe néztünk nyitott szemmel

 a ragyogó napsugárnak.

Azóta már sok év eltelt,

ti már messze, messze jártok.

Váltakoztak mellettetek

zengőszárnyas jó barátok.

Bennem már csak régi emlék,

de lángoló még a vágyam

pedig letört földre hullott

ezüst színű zengő szárnyam.

 

Lenn a földről, sáros földről

nézek rátok sóvárogva,

Hej ha nékem csak még egyszer

zengő ezüst szárnyam volna.

Neki vágnék, neki újra

a kéklő égi óceánnak,

mert a felhők, úszófelhők

tudom várnak, visszavárnak.

 

(laudációt összeállította: Selmeczi Zoltán)