"A csoda azalatt
a 30-
Molnár C. Pál
A mi mágusunk, Benkő Cs. Gyula 1939-ben született Budapesten. A balassagyarmati Balassi Bálint Gimnáziumban érettségizett. Tehetsége Farkas András majd később Blaskó János egri főiskolai tanszékvezető szárnyai alatt formálódott.
1959-ben felvételt nyert a Magyar Iparművészeti Főiskola Díszítőszobrász Főtanszak ipari formatervező szakára, s itt végzett 1964-ben Dózsa Farkas András és Borsos Miklós tanítványaként. Az általa alkotott tárgyak kétszer is elnyerték az Év Legszebb Terméke díjat. Precíz, finom kialakítású alkotásait Ipari Forma nívódíjjal ismerték el több ízben.
Első kiállítása Budapesten, majd Marseille-ben volt 1959-ben. ’65 tavaszától közel tíz évig szabadfoglalkozású művészként dolgozott. Ezután az Iparművészeti Tanács művészeti osztályvezetői feladatait látta el, majd munkáját az intézmény jogutódjánál, a Képző- és Iparművészeti Lektorátusnál folytatta egészen 2004-es nyugdíjba vonulásáig. Mindezen idő alatt alkotói tevékenységét is folytatta.
A fennkölt és harmonikus szépségideál hazája, Itália fontos tényezője életének, több alkalommal is eljutott oda. Először 1965-ben utazott Milánóba Marino Marini meghívására, ahol vendége volt az Accademia di Belle Arti di Brera-nak. Később elnyerte az Olasz Köztársaság ösztöndíját, s így két hónapot tölthetett Rómában és Milánóban.
A művészeti szervezetek közül élete folyamán tagja volt a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társaságának, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének, a Magyar Designer Céhnek, a Mednyánszky Társaságnak, és annak a Molnár C. Pál Baráti Körnek, mely sorai között tudhatta a sokunk által ismert Szabó Vladimírt és Zórád Ernőt is.
Egyéni és csoportos kiállításai 1959-től vannak, bár a ’60-as évek végétől egészen ’88-ig képzőművészként visszahúzódott. Ezt a hallgatást csak egy alkalommal törte meg, 1981-ben, az Olasz Kulturintézet kiállításán.
Magyarországon kívül kiállított Franciaországban, Olaszországban, Németországban, Romániában és Szlovákiában is.
Balassagyarmaton 2006-ban a Kiss Árpád Általános Iskolában, 2007-ben a Horváth Endre Galériában, 2012-ben pedig Tisztelet az Alma Maternek címmel a Balassi Bálint Gimnáziumban és Tisztelet a városnak címmel a Madách Imre Városi Könyvtárban volt kiállítása.
Tevékenysége felöleli az ipari formatervezést, az alkalmazott grafikát, kisplasztikát, érmészetet és festészetet. Az utóbbi években kizárólag festészettel foglalkozott.
Képeinek hívószavai többek között: Itália, valamiféle mediterrán derű, könnyedség, szabadság utáni vágy, az ergonómia, ergonomikus formavilág, amely az emberi testtel és lélekkel úgy harmonizál, hogy ne a puszta dekorativitás érvényesüljön csupán. Portréin felfedezhetők a klasszicizáló reneszánsz ikonográfiájának megfelelő beállítások. Ha szemléljük képeit még laikus szemmel is felfedezhetjük azt, hogy mindig kiemeli a tökéletest, mindig jól cizellál, mindig csak a legfontosabb elemekre épít, és teszi mindezt túlzás nélkül. Úgy érezhetjük, hogy szinte mindent elönt az arányos derű!
Munkásságából kitűnik, hogy nem
törődik a forradalmi lendületű avantgárd zűrzavarával, amely a 20. század
elején - túlzás nélkül állítható hogy - gyakorlatilag 10 év alatt megsemmisítette
a klasszikus művészet kifejezési formáit és modorát. De legalábbis margóra
állította azt, hogy aztán később, az első világháború utáni időszakban
természetes módon újraéledve, újult erővel testet öltsön az neoklasszicizmusban,
a novocento által, amelynek talán legnagyobb mesterei
- mit ad Isten - Itáliában jelentek meg, akik kapcsolatba hozhatók Benkő Cs. Gyula munkásságával
is. Ugyanis festészete talán az egyetlen mai
folytatása annak a szellemiségnek, amit a két világháború között az un. Római Iskola
jelentett.
Amit mível - idézem Őt - az egyfajta mágikus realizmus, amelynek irodalmi és képzőművészeti megfelelője
Olaszországban is létező, széles spektrumú, stilisztikailag sokszínű irányzat.
Utazásai
során szerzett benyomásai jócskán ellátták Őt szellemi munícióval, amelyek
eredményeként számos Itáliához köthető alkotása született.
Mindaz,
amit Olaszországban megtapasztalt, megismert és átélt, oly intenzíven épült be
világlátásába, alkotói tevékenységébe, hogy annak egyik jelentős, meghatározó
vonulatát eredményezte.
Olasz ihletésű képei nem útirajzok,
mert azok legtöbbje komponált látvány, amely tartalmaz ugyan konkrét, létező
elemeket, de egészében csak a képen létezik. Másrészt, az olasz motívumok
lényegében eszközök egy olyan tartalom, mondandó kifejezésére, amelyeket
verbálisan meghatározni nem lehet, mert akkor talán nem lenne értelme
megfesteni.
Érzelmi beállítottságú festőnek tartja magát, azonban ha már kialakult benne a mondandó, annak képi kifejezését már tudatosan, tervezői szemlélettel és hideg fejjel igyekszik megvalósítani.
Nyilvánvaló, hogy stílusirányzatok, stílustörekvések, trendek és divatok feltétlen követése sosem volt célja, inkább egyfajta erős kötődés a hagyományos értékekhez és a múlt klasszikus eszményképeihez. Úgy fest, ahogyan azt belső indítékai, felkészültsége és képességei meghatározzák.
A kiváló festőművész ragaszkodik felnevelő városához, örömmel jön ide kiállítani, de az érettségi találkozókon is rendszeresen részt vesz, s minden évben jelen van Budapesten, Balassagyarmat barátainak találkozóján is.
Benkő Cs.
Gyula a Grande Nazione, azaz
Nagyszerű Nemzetünk, azon belül a Civitas Fortissima kiváló festője! Mindannyiunk nevében gratulálok
a Művész úrnak a Horváth Endre díjhoz!
Elhangozott 2013. január 25-én a Madách díj
átadásakor
Zolnyánszki Zsolt által elmondott laudáció