Ipoly hidak

 

 

Gyakorlatilag a rendszerváltozás óta, az Ipoly régió magyar és szlovák oldalát foglalkoztató szándék, a folyót átívelő hajdani Ipoly hidak újjáépítése.

 

Természetesen nem valamennyié, hiszen az egykori Nagy-Magyarországon majd 170 km-en, 47 híd kötötte össze a két partot, igaz, közöttük számtalan fahíd volt.

 

Ami Balassagyarmatot illeti, a közúti határátkelés céljára rendelkezünk a két országot összekötő híddal. A II. világháború alatt használhatatlanná vált legendás híd ma már csak emlék és torzó.

 

A régió Ipoly hídjainak újjáépítése nemcsak az adott települések, hanem Balassagyarmat érdeke is. Ezt bizonyította a közelmúltban a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége által kezdeményezett megbeszélés is.

 

Tervekben nincs hiány. Megbeszélésekben sem. Ezen a fórumon elhangzott adat szerint, több tucat egyeztetés történt a két ország között, és több tízmilliós összeget fordítottak eddig tervdokumentációk készítésére.

 

A két ország között eddig egyetlen híd épült az elmúlt évtizedekben, az is a Dunán, az Esztergom-Párkány közötti Mária Valéria híd, amelyet Dzurinda és Orbán kormányfők avattak. Ez a híd jelentős gazdasági fellendülést okozott nemcsak a két település, de a tágabb vonzáskörzet számára is.

 

Az Ipoly hidak ügyében egyelőre a tervdokumentációs lobby tűnik erősebbnek a hídépítők ellenében. Ezzel a kis írással és az alábbi szemelvényekkel - amelyekben hídterv-történelmünkből idézünk - a magunk módján a hídépítők mellé tesszük voksunkat.

 

Azért is, nehogy Ipoly hidak ügyét olyan baleset érje, mint amiről a Nógrád Megyei Hírlap írt, Szili Katalin 2005-os látogatása kapcsán:

 

Apró malőr: az erős sodrású, megáradt Ipoly egy fának szegezte a házelnök csónakját.

 

 

2003. október  -  Az Ipoly Régió szlovák szervezetének honlapjáról

 

AZ IPOLY-HIDAK NEMZETKÖZI KONFERENCIA ZÁRÓNYILATKOZATA

 

A Szlovák Köztársaság határmenti községei és regionális civil szervezetei által létrehozott Ipežský Euroregión rendezésében 2003. október 25-én Ipoly-hidak címmel megtartott tanácskozás résztvevői az alábbi nyilatkozatot fogadták el:

 

Az Ipoly folyó két partját azon a szakaszon, amelyet 1920-ban mintegy 160 km hosszúságban államhatárrá minősített az első világháborút lezáró békeszerződés, eredetileg 47 híd kötötte össze. Ezeket a hidakat a békeszerződés aláírása után az államhatalom lebontotta. Azóta csak 3 hidat sikerült újjáépíteni. Így az Ipoly nem csupán határfolyóvá lett, de a természetes emberi életet megbénító folyóvá vált.

 

A hidak korábban a folyó két partján élő családokat, azonos kultúrájú és azonos nyelvű embereket, a gazdasági - és üzleti életet kötötték össze. Lehetővé tették az orvosi ellátás biztosítását a legrövidebb úton. Ezek a hidak teremtették meg ebben a térségben a normális, emberhez méltó élet alapfeltételeit: a közlekedést, a gazdasági fejlődést, az emberek közötti kapcsolatot, a kultúrák nagy találkozását. Régen a folyó két átelleni partján, egymástól 2-3 km-re lévő községek lakói a hídon át látogatták egymást, ma esetenként 60 km-t kell utazniuk, hogy találkozhassanak. Ez nem csupán antihumánus állapot, de környezetvédelmi szempontból is tarthatatlan.

 

Az Ipežský Euroregión és az Ipoly Eurorégió tagjai eltökélték, hogy visszaállítják ebben a térségben a normális európai életet. Eddig ezt az államhatárok nehéz átjárhatósága akadályozta. Viszont 2004. május 1-től mind Szlovákia, mind Magyarország az Európai Unió tagjává válik, ezért lebonthatók lesznek az eddigi államhatárok emelte akadályok. Hiszen az Európai Unió egyik legfontosabb alapelve a határok nélküli Európa megteremtése.

 

Ennek érdekében a konferencia javasolja:

-     Szlovákia és Magyarország kormányfőinek legközelebbi találkozóján szülessen elvi megállapodás az Ipoly-hidak újjáépítéséről és a régió közlekedési vonalainak felújításáról;

-     A két állam kormánya közötti vegyesbizottság 1 éven belül tűzze napirendre az Ipoly-hidak újjáépítésének és a régió közlekedési vonalai felújításának kérdését;

-     2007-ig a két állam kormányának támogatásával készüljön el a térség újjáépítendő Ipoly-hidainak kivitelezési terve és az ehhez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések;

-     Az Ipežský Euroregión és az Ipoly Eurorégió, valamint a konferencia résztvevői kérik az Európai Uniót, hogy segítsen a térségnek visszatérni az európai emberhez méltó életbe, hogy megszűnhessen a határ embereket elválasztó jellege, a 20. század egyik legsötétebb öröksége;

-     Ne csak a Rajna-mente legyen a választóvonal nélküli Európa része, de az Ipoly-mente is azzá válhasson; a nemzetek és a régiók Európájának része legyen.

 

************************************

 

2004. október 20.  -  Kérdés egy internetes fórumból:

 

Elnök úr! Az Ipoly-hidak felujítása kulcsfontosságú az az Ipoly-mente jövőjét illetően. A tervek már készülnek, és az elképzelés benne van Besztercebánya megye fejlesztési tervében is. A tervek készítésében részt vevő Agócs Zoltán professzor szerint a terveket időben elkészítik. A projekt finanszírozása viszont egyelőre kérdéses. Megoldásként megemlítette a párkányi híd példáját, tehát a költségek felét az EU, a többit a két állam biztosítaná. Tehát hajlandó az MKP felvállalni az Ipoly-hidak felújítását, hogy 2007-re legalább néhány elkészüljön? Tisztelettel nógrádi.

 

Bugár Béla válasza:

 

Sajnálom, hogy eddig az Ipoly-hidakról csak beszéltek, és tanácskozgattak. Most, a 2005-ös költségvetési tervezetnél lehetőség lett volna néhány Ipoly-híd felépítését anyagilag is lefedni, de mai napig nem készültek el azon tervek, amelyek alapján ez megtörténhetett volna. Ezért megegyeztünk Prokopovič miniszter úrral, hogy egyéb lehetőségek felhasználásával előkészítjük néhány Ipoly-híd felépítését a 2006-os költségvetési időszakra.

 

************************************

 

2005. május 2.  -  Nógrád Megyei Hírlap

Híd magyarok és magyarok közt

 

Az Ipoly Ipolytarnóc és Szécsény közti szakaszának, illetve a folyó szlovák és magyar oldalán lévő településeknek ünnepe volt szombaton Pösténypusztán az épülő híd alapkőletétele. A közigazgatásilag Szécsényhez tartozó településrész az alkalomhoz méltó díszbe öltözött. Határokat bontunk, hidakat építünk - hirdette egy transzparens.

A reggeli órákban százak gyülekeztek a folyó két oldalán, hogy részesei legyenek az ünnepélyes alkalomnak. Ott voltak a környező települések polgármesterei, a helyi önkormányzat képviselői.

 

Mindkét országból több országgyűlési képviselő is megjelent, de sokan érkezetek a térség falvaiból is. Az Ipoly magas vízállása miatt nem lehetett megépíteni a tervezett pontonhidat, így az átkelést a szentesi II. Rákóczi Ferenc Műszaki Dandár katonái motorcsónakkal biztosították.

 

Tizenegy órakor szállt csónakba dr. Szili Katalin, a magyar Országgyűlés elnöke, Gurmai Zita, az Európai Parlament képviselője, dr. Serfőző András országgyűlési képviselő, aki magyar részről a híd építésének fő szorgalmazója, Dóra Ottó, Nógrád Megyei Közgyűlésének elnöke és dr. Serfőzőné dr. Fábián Erzsébet, Szécsény város polgármestere.

 

A folyó másik oldalán felépített hídelemen találkoztak a Szlovák Köztársaság delegációjával: Bugár Bélával, a Magyar Koalíció Pártja elnökével, Bauer Edit európai parlamenti képviselőjével, dr. Milan Marcokkal, Besztercebánya kerület önkormányzatai közgyűlésének elnökével, Filip Józseffel, Kovácsi polgármesterével és Hammerlich Richárddal, a szlovák országgyűlési képviselővel.

 

A himnuszok elhangzása után Szili Katalin köszöntötte a megjelenteket.

 

-     Magyarország és Szlovákia egy évvel ezelőtt az Európai Unió teljes jogú tagja lett - mondta. - Bekerültünk egy olyan közösségbe, amely mind a két ország lehetőségeinek kibővítését, boldogulását, gyarapodását jelentheti. Hadd legyen ez a mai nap a büszkeség napja! Letesszük egy híd alapkövét, amely rövidesen fizikális áthaladást is biztosít a folyón. A híd azonban nem csak áthaladást jelent, elősegítheti a közös tervek, vágyak megvalósítását; kitárhatja az itt élő emberek boldogulásának lehetőségét; hozzájárulhat a térség fejlődéséhez. A híd nem csak két országot, két térséget köt össze, hanem magyarokat és magyarokat is.

-     Apró malőr: az erős sodrású, megáradt Ipoly egy fának szegezte a házelnök csónakját

-     Bugár Béla többek között azt mondta: olyan két ország között épül híd, amely a történelem terhes időszakát élte. Ez a híd azt is jelenti, hogy a megegyezés felé vezető utat építjük Szlovákia és Magyarország, Magyarország és Szlovákia között.

-     Ezen az úton kell tovább haladni a megegyezés, a megértés felé.

-     A köszöntők után Szili Katalin és Bugár Béla mindkét oldalon a hídfőnél elhelyezték az alapkövet.

-     Dr. Serfőző András úgy fogalmazott: negyven év után már nem remény, hanem közeli valóság a pösténypusztai híd. Köszöni mindazoknak, akik vele együtt szorgalmazták az építését, azoknak, akik közvetlenül vagy közvetve hozzájárultak ahhoz, hogy az alapkőletételre sor kerülhetett.

 

************************************

 

2007. január 4.  -  Nógrád Megyei Hírlap Online

 

A szabad szellem áramlása

Németh Péter Mikolával, az Ipoly Eurorégió titkárával az Ipoly folyó földrajzi és szellemi jelentőségéről, az Ipoly-hidak megépítésének szükségességéről beszélgettünk.

-     Ön régóta vallja: az Ipoly-hidak megépítésének nemcsak gyakorlati, hanem szimbolikus jelentősége is van.

-     Igen, a hidak metaforikusan és valóságosan is összeköthetnek partokat és lelkeket. Az Ipoly-táji haza a magyar nép természeti és történeti kerete, melyben az Ipoly az a folyó, amely a Kárpát-medencében a fő ütőérrel, a Dunával kapcsolja össze az itt élő népeket. Ezen az archaikus tájon palócok, kisalföldi vonásokat őrző magyarok, zsidók, cigányok, szlovák és német, kis számban ruszin és lengyel ajkúak élnek együtt évszázadok óta szokásaikban, eszméikben, kultúrájukban egységet alkotva. Épp ezért jelentheti a harmadik évezredben az Ipoly a szabad szellem szabad áramlásának jelképét, lehetőségét, a Szlovákiához tartozó magyar nemzeti kisebbség kötődését.

-     De az Ipoly a második világháborút követő békeszerződések óta jelent valami mást is. Veszteséget. Önkényt. Igaztalanságot. Nincs a történelemnek még egy olyan békeszerződése, amely a határmódosítások esetén ne az etnikai, földrajzi tényezőket vette volna alapul, ellentétben a trianonival, amely a közlekedési infrastruktúra nyomvonala szerint szabta meg a határt. Így kerülhetett az Ipoly völgye Szobtól Drégelypalánkig közlekedési, majd kulturális holttérbe. Mindezzel együtt a Duna, Ipoly, valamint a Pozsony, Nyitra, Léva, Ipolyság vonal által határolt terület valójában ma is a legnagyobb kiterjedésű és népességű, szinte hermetikusan elzárt magyar nyelvterület.

-     Mi a története ennek a hajózhatóvá kikiáltott folyónak?

-     Az Ipul/Ipoly/Ipel/Eipel, mint napjainkban tudni véljük: Trianon (1920. 06. 04.), majd az első és második bécsi döntés (1938. 11. 02., 1940. 08. 30.) és Párizs (1947. 02. 10.) óta a nagyhatalmak csinálta európai béke hatására vált mesebeli folyóvá. Zavarossá és hajózhatóvá. Bizonyos szakaszait, első lépésben csak határvizekké rajzolták át a térképeken a mindenkori hatalmak kiszolgálói, akiknek érdekükben állt kényük-kedvük szerint összekaszabolni, majd eldarabolni a kultúrájában évszázadokon át szerves egységben lélegző nemzettestet. Így Szobtól, azaz a Duna-Ipoly torkolattól a palóc Pompejiig, vagyis az Európa-díjas Ipolytarnóc Tájvédelmi Körzetig, egy több helyen is megszakított, vakbélnyúlványhoz hasonló, hosszan elnyúló határsáv képződött. Mindezek következményeként a természetes átjáróiktól, a fa-, a beton- és vashídjaiktól is megfosztották az Ipoly-völgyében élőket, demarkációs vonalakat képezve ezzel családok, rokonok, barátok között.

-     S végezetül, ami talán a legtragikusabb, hogy a XX. század második felében, a csehszlovákiai Hulinova-terv nagyobb része megvalósulhatott folyószabályozás címén a forrásvidékektől, azaz a Vepor-hegységtől a szobi Ipoly-torkolatig gátakkal, működésképtelen hallép-csőkkel tarkított csatornává alakították az egész folyómedret. Ami olyan gyógyíthatatlan környezeti sebeket okozott - többek között a vízállás és vízhozam csökkenését -, hogy a szabályozás bizonyos növény-és állatfajok teljes pusztulásához vezetett.

-     Hol kelhetünk ma át az Ipolyon?

-     Az Ipolyon a közúti átkelés napjainkban már csak néhány helyen lehetséges. A valamikori egységes Ipoly menti kultúrkörben a Szob-Ipolytarnóc közötti 169,7 km-es szakaszon öszszesen 47 híd, illetve átkelőhely kötötte össze a folyó bal és jobb partját. A korabeli hídsűrűség négy folyamkilométerben állapítható meg. A mostani ezzel szemben nagyjából 56 fkm. Ezt a légüres, infrastruktúrájában tudatosan elsorvasztott területet kívánatos minél előbb, az európai uniós magyar, szlovák közös tagság lehetőségeit hasznosítva sürgetően orvosolni. Első lépésben a hálózati vizsgálatokat végző szakemberek ajánlása szerint nyolc közúti híd újraépítésével lehetne leghatékonyabban felszámolni a létező közlekedési nehézségeket.

-     Az Ipoly Eurorégió határon átnyúló együttműködés 2004. évi állásfoglalásában, többek között a Főmterv hálózati vizsgálata alapján megadott fontossági sorrend figyelembevételével tett javaslatot a hidak újjáépítésére: Ipolydamásd - Helemba, Vámosmikola - Ipolypásztó/ Pastovce vagy más változatban a Vámosmikola - Ipolybél/ Bielovce közötti híd mihamarabbi újjáépítését fontosnak tartják a helybéliek. Viskovce nad Iplom/Ipolyvisknél a híd a szlovák oldalon épségben megmaradt. A magyarországi oldalon Tésa község felől egy, a hídhoz felvezető útszakasz megépítésére van szükség, ami viszonylag kis beruházással és gyorsan megvalósítható. A Drégelypalánk - Ipolyhídvég , a Kóvár/Koláre - Újkóvár, az Őrhalom - Ipolyvarbó/Vrbovka, a Pöstyénpuszta - Pető/Petov és a Rárósmulyad/Mula - Nógrádszakál - hidak újjáépítése is elengedhetetlen. A nyolc híd felépítésének költsége - beleértve az infrastrukturális beruházásokat, utakat, ártéri hidakat, töltéseket - összesen 3,4 milliárd forintot vagy 500 millió koronát (14 M eurót) tenne ki. Vagyis Magyarország a maga 25 százalékával (3,5 M euró), a Szlovák Köztársaság 25 százalékával (3,5 M euró) és az Európai Unió ötven százaléka (7 M euró) venne részt a 2004-es árfolyamok szerint, ha ugyanaz a konstrukció érvényesülne, mint a Mária Valéria híd újjáépítésénél.

-     Milyen kilátások vannak e hidak megépítésére?

-     A folyó Pest megyei szakaszán az ipolydamásdi, a Nógrád megyei szakaszán a pöstyénpusztai és a ráróspusztai hídtervek már régen elkészültek, az építési engedélyek is megvannak, Interreg III/A pályázati támogatással a pénzforrás is megszerezhető, mégsem történt eddig lényeges előrelépés az újjáépítésben.

-     Valószínű az, hogy hiába ülésezik a határon átnyúló együttműködést szolgáló magyar-szlovák kormányközi vegyes bizottság, s tesz ajánlásokat a hidak ügyét szorgalmazva, addig, amíg Szlovákiában nem módosítják az úttörvényt. A hidakhoz vezető utak ugyanis nem számítanak országos közútnak Szlovákiában, így aligha remélhető előrelépés.

 

************************************

 

2007.02.27.  -  SZDSZ salgótarjáni szervezetének honlapjáról

 

Érdemi előrelépés történhet az Ipoly-hidak ügyében, de hamarosan bejelentenek egy Nógrád megyei, több száz embernek munkát adó beruházást is - tudatta salgótarjáni sajtótájékoztatóján Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, a Szabad Demokraták Szövetsége elnökjelöltje, aki arról is beszélt, milyennek képzeli el a jövőképes liberális pártot.

 

 - Már évek óta tárgyalások folynak két Ipoly-híd megépítéséről Szlovákiával, amely egy törvénymódosításhoz kötötte az erről szóló szerződés aláírását. Néhány napja a szomszédos államnak sikerült elhárítania a jogi akadályt, ami a hidak megközelítését szolgáló utak tulajdonjogához kötődött - fejtette ki Kóka János.

 

************************************

 

2007. március 28.  -  Új Szó

 

Két, a régió szempontjából fontos Ipoly-híd megépítését vállalta fel Besztercebánya Megye Önkormányzata a Középső Ipoly-mentén. A megyei költségvetést is ehhez igazították.

 

A megye vezetése levélben közölte beruházási szándékát a közlekedési minisztériummal, további egyeztetésekre azonban még szükség lesz, az államhatáron átívelő híd esetében ugyanis kormányközi megegyezésre is szükség van. Besztercebánya Megye vezetése a Rárós-Ráróspuszta és a Petőháza-Pösténypuszta közötti Ipoly-hidak építkezésének tervét már besorolta a beruházások közé. Információink szerint pénteken írják alá a kormányközi szerződést a magyarországi Szécsényben. A megyei hivatal egyelőre az építkezési engedélyek kiadását készíti elő, előbb azonban meg kell még oldani néhány problémát. Az már eldőlt, ki lesz a beruházó, de tisztázatlan volt a hidakhoz vezető utak besorolása, azok tulajdon- és felügyeleti joga, valamint a hidak tulajdonjoga és a további fenntartással kapcsolatos jogkörök. Besztercebánya Megye döntése szerint a tervezett két hídhoz megyei tulajdonjogú és fennhatóságú, harmadosztályú utak vezetnek majd. A hídépítéshez még egy nagyon fontos dolog hiányzik: a pénz. A megyének a szaktárcához írott levelében az áll, az építkezés megkezdését 2008-ra tervezik, a megye az Európai Unió strukturális és kohéziós alapjaiból kíván pályázni a konkrét építkezési költségekre.

 

Az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás képviselői örömmel nyugtázták a megye pozitív hozzáállását. A társulás az elmúlt években különböző pályázati forrásokból előteremtette a hidak megvalósíthatósági és hatástanulmányaihoz, a műszaki tervek kivitelezéséhez szükséges pénzt. A hidak megépülése után a hatástanulmányok szerint a Középső Ipoly-mente gazdasági életében, az idegenforgalomban, a kereskedelemben pozitív változások várhatók, új munkahelyek létesülhetnek, a határon túlra utazó munkavállalók könnyebben megközelíthetik a magyarországi Nógrád megyében működő ipari parkot, ahol már jelenleg is igen nagy számban dolgoznak a régióban élők.

 

************************************

 

2007. március  -  A Demokrata c. hetilapban hosszú cikk az Ipoly hidakról

 

http://heti.demokrata.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1142&Itemid=36

 

************************************

 

 2007. március 29.  -  Népszabadság

 

Új hídtervek a Dunán és az Ipolyon

 

Európai uniós pályázaton nyert pénzből júniusra elkészül két, az Ipolyon építendő híd terve. Ugyancsak tervezőasztalon van már a Komáromot Komárnóval összekötő új híd is.

 

A három magyar és egy szlovák megye települése által alakított Ister-Granum eurorégió két folyója a Duna és az Ipoly. E körzetben jelenleg három híd tervei készülnek: kettő az Ipolyon ível majd át.

 

Az Esztergomot a szlovákiai Párkánnyal összekötő, 2001-ben újjáépített Mária Valéria híd is hozzájárult a határon átnyúló Ister-Granum eurorégió létrejöttéhez is. A komáromi Erzsébet hidat az elmúlt évben újították fel. Mivel a két ország között felgyorsult a gazdasági fejlődés, újabb hídra van szükség a folyó e szakaszán. Ezért Komárom és Komárno önkormányzata közösen vállalta egy új Duna- híd engedélyezési terveinek elkészítését. A két város ehhez segítséget kapott az Európai Uniótól.

 

Az Ipoly menti magyar és szlovák településeket sehol nem köti össze híd. A jövő évben megkezdődhet Ipolydamásd-Helemba és Vámosmikola-Ipolypásztó között két közúti híd építése, amelyek engedélyezési és kivitelezési tervei már készülnek. Az átkelők, valamint a Tésát a szlovákiai Ipolyviskkel összekötő út tervezésének 44 milliós költségéből 40 milliót az Ister-Granum eurorégió az Európai Unió Interreg pályázatán nyerte el.

 

Az 1900-as évek elején a mai határfolyón 47, köztük több, fából ácsolt közúti hídon lehetett átkelni az Ipolyon. Ma ezek közül már egyik sem áll, sőt maradványaik sem lelhetők fel - mondta Ocskay Gyula, az Ister-Granum Eurorégió Kht. ügyvezetője. - Az új hidak építésével Pest és a határon túli Nyitra megye periferiális vidékének korábban összetartozó területei újra bekapcsolódhatnak a gazdasági vérkeringésbe. A helembai híd - tette hozzá az ügyvezető - a turizmus szempontjából is jelentős lesz: megépültével körbejárható lesz a Dunakanyar.

 

Az Ipolyon az utolsó híd Helembánál állt. A bős-nagymarosi vízlépcső építése idején kőszállító járművek használták, mindaddig, amíg Magyarországon le nem állt az építkezés. Ma már nem ível át a víz felett, ugyanis 2000-ben a nagy áradás elvitte. A tervek szerint ezt most helyreállítják. A másik híd Vámosmikola és Ipolypásztó között épül. Azért éppen itt, mert a szlovák oldalon megfelelő út vezet egészen a hídfőig.

 

A két híd méreteiben és megjelenésében hasonlít majd egymáshoz: nyolc méter szélesek lesznek, kerékpárút és járda is átvezet rajtuk. Mindkettőt nagy teherbírásúra tervezték. Ennek ellenére csak Ipolypásztónál engedélyezik teherautó-forgalmat. Helemba és Ipolydamásd között ez tilos lesz. A pályázat része volt a Tésa és Ipolyvisk közötti, az országhatáron átvezető út terveinek elkészítése.

 

Ocskay Gyula elmondta: a nyár folyamán aláírják a két ország szaktárcáinak vezetői az Ipoly-hidakról szóló keretegyezményt. Ezután, valamint a június végére elkészülő engedélyezési és kiviteli tervek birtokában sikerrel pályázhatnak majd EU-s támogatásra.

 

A két híd és az út a számítások szerint mintegy egymilliárd forintos költséggel valósítható meg. Az ügyvezető szerint 2013-ra a most tervezés alatt lévő hidak mellett további három híd is épülhet az Ipolyon, de ezek csak gyalogos- és kerékpáros-forgalomra lesznek alkalmasak.