Őrhalom,
az örökké velem élő világ
-
Születési helye?
Kérdezik tőlem számtalan
alkalommal a hivatalokban.
-
Őrhalom!
Vagy szó nélkül lejegyzik, vagy
az érdeklődőbbek rákérdeznek, hol található?
- Balassagyarmat mellett - mondom magyarázóan.
Ha még mindig értetlen
tekintetet látok rám meredni, tovább magyarázom.
-
Északon az Ipoly mentén, a szlovák határnál. Ugyanolyan távolságra
Balassagyarmattól, mint Szécsénytől.
Ha az illetőnek van valami
kötődése ehhez a vidékhez, tovább kérdez, és én lelkesen mesélek.
Sajnos a térképeken nem mindig
szerepel a neve, nem fér a két közeli város neve közé - áltatom magam - de
lelkem mélyén mindig megsértődöm ezen. Hogyan fordulhat ez elő, az én
szülőfalum ennyit sem érdemel? Igaz, nem nagy falu ma sem, talán ha ezren
lakják.
Mégis nekem a világ közepe.
A temetőben nyugvó szüleim,
nagyszüleim, rokonaim és a még ma is élő, de egyre fogyatkozó rokon köt már
csak ide, de mégis ezer szállal vonzódom a településhez.
Egyke
gyerek lévén imádtam, ha nagyapám mesélt. Nagyapámnak nem volt több unokája,
csak én. Iskolás koromig - mivel együtt laktunk - az egész napot vele
töltöttem. Minden szóért, minden mondatért hálás voltam, hisz szüleim naponta
kemény munkát végeztek, nem volt sok idejük velem beszélgetni.
Mintha ma is hallanám:
-
Egy orosz parasztasszony mentette meg az életemet a meleg marharépa levesével.
Beszélt a végtelen gyaloglásról
a visszavonuláskor. Ma is látom magam előtt, ahogy mesélte, olyan magas volt a
hó, hogy az út mentén, az állva megfagyott katonák feje tetejéig ért. A németek
autókkal, szekerekkel vonultak és a szerencsétlen gyalogos magyar katonákat nem
vették fel. Ha felkapaszkodtak, lelökték őket. Ő is így járt. A véletlen, vagy
a szerencse hozta, túlélte, csak a lába fagyott meg. Kijevben került kórházba,
ahol - milyen elképzelhetetlen a sors - az I. világháborúban szerzett golyót is
kioperálták a combjából. Ez a golyó még 10-12 éves koromban is megvolt.
Már pedagógusként dolgoztam,
amikor imádott nagyapámnak véget ért földi léte. Akkor egyhetes továbbképzésen
voltam Salgótarjánban.
Megvárta,
amíg hazaérek
-
Kisjányom
Ezek voltak az utolsó szavai,
többet nem szólt. Egy óra múlva már a ház első szobájában feküdt
felravatalozva.
Édesanyám?
Nem! Anyu! Így hívtam és hívom
ma is magamban, ha vele beszélgetek. Nem ismertem jobb, szerényebb és
szeretetreméltóbb embert nála. Harmadik gyermeke volt a szüleinek, mert csak ő
maradt életben. Abban az időben gyakori torokgyík két hetes ill. két éves
korban elvitte az első két gyereket. Az ő pici sírjukat máig ápolom. Nagy kincs
volt a szüleinek az egy megmaradt gyermek. Anyu nagyon sokat mesélt
gyerekkoráról, ahol édesapja a helyi Hangya Szövetkezetet vezette. Ma azt
mondanám, vegyesbolt. A kedves, mosolygós kislány naponta több alkalommal, az
akkor nagy értéket képviselő csokoládéval távozott a boltból, ahol gyakran
meglátogatta édesapját. Amikor már nem tudta elfogyasztani a csokoládét,
útközben a kertbe ültetett krumplibokorba dobta. A
többiek ezt látták és megkérdezték, pontosan hová, hogy megtalálhassák. Ez a
gyermekkori élménye elevenen él bennem is, annyiszor hallottam.
Nem volt nagyobb örömöm, mint
az, ha anyu a nagylány koráról mesélt. Ha kettesben maradtunk és ráértünk –a
televízió hiányának előnye- mindig unszoltam, meséljen. És ő mesélt! Arról, mit
csináltak a lányok, a legények az ünnepnapokon.
A kocsma udvarán táncoltak minden
szombaton. A legények a lányos házak ablakai alá jártak. Aki tetszett a lánynak
és a háziaknak is, behívták. Ez már sokat jelentett. Összejártak a szomszéd
falvak Hugyag, Csitár, Varbó fiataljaival. A más faluból jövő legények lovas
kocsival (esetleg hintóval) közlekedtek. Ha vendégség volt a másik faluban, úgy
mentek a templomi misére, körmenetre és az esti bálba, mint a saját falujukbélire. Ismerték egymást és összetartottak.
Így ismerkedett meg édesanyám
is, egy szomszéd falubeli legénnyel, a jövendőbelijével.
Édesapám, aki a szüleinek
negyedik, - legkisebb - gyereke volt, a háborút megelőzően szakmát tanult.
Mivel a falujukban szabómester is lakott, az mutatkozott a legkézenfekvőbbnek,
hogy nála tanulja ki a szabóságot. Az ő feladata a szakmatanulás volt, mivel a
gazdálkodás az idősebb fiútestvért illette. Az elsőszülött leányt három fiú
követte, a középső, aki a hentes-mészáros szakmát tanulta ki és már dolgozott
is Balassagyarmaton, a háborúban eltűnt. Utánajárva kiderítettük, az Eperjes
környéki harcokban vesztette életét. Az édesapát, aki nyolc évig gyűjtötte a
családi vagyont Amerikában, eltűnése porig sújtotta, soha nem tudta igazán
kiheverni.
Hogyan alakult édesapám sorsa?
Mikor fehéren-feketén kiderült, hogy az Ipoly újra határfolyó lesz Csehszlovákia
és Magyarország között, úgy döntött, hogy szüleit, testvéreit Ipolyvarbón hagyva, a folyó innenső oldalán próbál
szerencsét
Kalandvágyból?
Hazafiságból? Ki tudja.
Nagybátyjával, édesanyjának
fiútestvérével - akinek egyetlen fia szintén eltűnt a háborúban - Őrhalomban
kocsmát nyitottak. Máig rejtély számomra, hogy a haláláig antialkoholista apám,
hogyan tudta ezt összeegyeztetni addigi életével. Emlékeim szerint körülbelül
egy évig dolgoztak együtt. Aztán a nagybácsi Szécsényben telepedett le (ott
fekszik a szécsényi temetőben a feleségével együtt.), apu pedig a falu
plébániahivatalában bérelt magának szabóműhelyt, ahol jól megfértek együtt a
plébánossal.
Az apóssal és anyóssal való
együttélés nem bizonyult békességesnek, ezért a telek másik oldalán három
helyiségből álló szabóműhelyt és a hosszú parasztházhoz, L-alakban később egy
szobát építettek a fiatalok. Nos, ideszülettem én, a szabóműhelybe, ami 14 éves
koromig a szobánk, konyhánk, fürdőszobánk volt. Mégis nekem ez volt a világ!
Mikor megépült a saját
fürdőszobás, vízvezetékes házunk, nagyon nehezen tudtam otthagyni azt a pici
kedves kislakást.
Éreztem, hogy életemnek egy
szakasza lezárult.
Soha nem térnek vissza azok a
pillanatok, amikor már másodikat harangozzák a templomban a misére és apu még
akkor ölti az utolsót egy falubeli fiatalember öltönyén. Mert öltönyöket varrt.
Gyönyörűeket! A 60-as évek elején a konfekció öltönyök mind egyformák voltak.
Aki adott magára, vendégségre új öltönyt varratott. Fiataloknak készült a
legtöbb, hiszen ez a méret nem igazán volt a boltokban. Emlékszem, egymást
érték a kuncsaftok. Jöttek méretet vetetni, próbálni vagy tanácsot kérni,
esetleg csak beszélgetni. Nem történt olyan a faluban vagy a környéken, ami fél
nap alatt nem tudódott ki és nem jutott el hozzánk.
Az én életemet azonban a
kisgyermekkori évek után már a kisközösség, majd az iskola határozta meg.
Őrhalomban már régen működött
óvoda, amikor én, mint óvodáskorú ide először beléphettem.
Igenám, de
csak azokat volt kötelező felvenni, akire otthon egyik családtag sem tudott
vigyázni. Mivel édesapám szabóműhelye otthon volt és egyébként is együtt
laktunk nagymamámékkal, engem nem vettek fel. Mikor
édesapám a sarkára állt, hogy a gyerek nem mehet úgy iskolába, hogy soha
közösségbe nem járt, egy rövid időre mégis megtörtént a felvétel. Egy évre? Fél
évre? Már nem emlékszem. Mindenesetre még kép is van róla. Átlátszó műanyag
kötényben, pöttyös labdával a kezemben mosolyogva nézek a fényképezőgép
lencséjébe. Egyszóval boldog voltam! Én is ott lehettem ahol a többiek.
Nekem minden, de minden
tetszett.
Még az ikerpár csoporttársam
azon tagja is, aki bizony sokszor szembeszegült az óvónői akaratnak. Milyen
érdekes, ők egészen a 8. osztályig osztálytársaim lettek.
Sajnos, gyorsan eltelt ez a
rövid időszak és én ott találtam magam az iskola udvarának közepén, körbefogva
a falu alighanem összes lakójával, amint a tanév eleji versek egyikét mondom,
amit az édesanyám taníttatott meg velem.
Nem tudom, honnan volt
merészségem, hogy életemben először, egy kisgyereknek elég hosszúra mért verset
elmondhassam. Ma is tudom szóról szóra.
Az utolsó mondata így szól:
A meséket most már olvashatom végre, én leszek
az iskolánknak legjobb növendéke.
Miért éreztem magamon minden
felnőtt tekintetét? Miért éreztem, hogy komolyan vesznek?
Miért gondoltam én ezt a versbe
öntött ígéretet számomra kötelezőnek? Nem tudom. De mindig ehhez tartottam
magam.
Az óvoda után az iskola már más
dimenziót jelentett, de az iskola nekem mindig az őrhalmi általánost jelentette
és jelenti örökre számomra.
Évjáratunkban többen voltunk,
mint a minket megelőzők: 20 nagyhangú, nagyszájú fiú és lány és persze a
nagyobbak is közel húszan.
Elsőosztályos koromban a csendes órán hamar elkészültem a
feladatokkal. Beszélgetni nem lehetett, érdekes, ha azt mondta a tanító néni maradj csendben mindenki így tett, így
figyelhettem a nagyokat. Mire én is harmadikos lettem már sok mindent tudtam
előre. Főleg a versek ragadták rám észrevétlenül.
Takarékbélyeget gyűjtöttünk.
Gizi tanító néni - dr. Győri Sándorné - délben a jó tanulók valamelyikével
küldte el a pénzt a közeli postára. Sokszor én voltam a kiválasztott. Nagyon
büszke voltam magamra, hogy komoly feladatot is rám mernek bízni. Alsó
tagozatból emlékszem még a nagy közös játékokra. Akit sokat választottak a
különböző játékokban boldog lehetett. Én sokszor voltam boldog.
Emlékeimben megjelenik egy
gólya is, a megsérült szárnya miatt ősszel nem tudott elrepülni és a gyerekek
elhozták az iskolába. Ott az iskolaudvaron vészelte át a telet. A fiúk látták
el siklóval, békával. Mi lányok csak méla undorral szemléltük az ebbéli
tevékenységet, csak a peckesen járkáló gólya látványa vonzotta a tekintetünket.
Nosztalgiával gondolok vissza
azokra az óraközi szünetekre - furcsa, hogy ez maradt meg leginkább élénken
emlékeimben - amikor versenyt futva a friss tavaszi széllel szinte üldöztük a
velünk egykorú 3-4-es osztálytárs fiúkat, csakhogy mi is futhassunk előlük. Ősi
ösztön? Sokszor eszembe jutott, hogy az igencsak nagy türelmet tanúsító Patus Béla bácsi is alig tudott egy-egy ilyen
szünet után józan eszünkre téríteni. Határtalan szabadság, biztonságérzet,
gondtalanság, a jövőbe vetett hit - ezek a szavak jutnak eszembe ezekről az
évekről. Úgy tudtunk futni, hogy szinte a föld felett lebegtünk. A fiatalság?
Vagy valami egészen más adta ezt az érzést? Sokszor gondolkodtam már el ezen.
Ötödikbe jártam, amikor Patus Béla bácsi (aki egyébként osztályfőnökünk
volt) egy csereüdülést szervezett az Ipoly túloldalán lévő Varbó iskolájával.
Hurrá! Ott lakik az én apai nagymamám és számos barátom, barátnőm.
Csehszlovákia. Hiába laktunk kb. 1 km-re a szomszéd falutól, a gyerekek
többsége, (bár rengeteg rokona élt ott) még nem látta Varbót. Nem úgy én!
Hiszen rendszeresen ott nyaraltam, szigorúan kihasználtuk az iskolai szüneteket
és a megengedett öt kiutazási alkalmat.
Igen ám, de a kirándulás a
Magas Tátrát célozta meg. Összeült a családi kupaktanács és az egy szem gyerek,
unoka elengedése elé - a féltés okán - akadály gördült. Már nem emlékszem hogyan, de mégis rávettem felmenőimet, hogy
nekem is ott a helyem. Színdarabbal, versekkel készültünk a fogadóiskolások
üdvözlésére. Már jó előre el volt döntve ki-kivel cserepartner. Nekem
gyerekkori barátom Makó Bandi jutott. Nem véletlen. Mindenki egy könyvet vitt
ajándékba a fogadójának. Máig emlékszem: Jules
Verne: A makacs Kerabau c. regényét adtam neki,
nem kis vívódás után.
Nagymamám büszke tekintete
emlékezetes maradt számomra, amikor az esti iskolabálon kézről kézre adták
unokáját. Ebben a szituációban ő soha
nem láthatott, hisz a határ közöttünk állt.
Tanultunk Rózsahegyről egy
szlovák népdalt szlovákul. Ezt harsogtuk a Csorba tó felé menet is. Szép emlék
maradt ez, az akkor még nem elterjedt csereüdülés. Patus
Béla bácsi talán a legkedvesebb tanárom. Sajnos már régen nem él.
Balassagyarmaton az Óváros téren lakott. Nem született gyermekük és életéből
kb. 10-15 évet az őrhalmi általános iskolában töltött. Végignézte a
kamaszkoromat és amikor utoljára, sok évvel ezelőtt, a buszmegállóban már a
férjemmel együtt találkoztam vele, a régi meghitt barátsággal beszélgettünk el.
Mindig Gabriellának nevezett. Számomra ez sokáig idegen maradt, mert felnőtt,
komoly embert rejtett. Vajon már akkor ilyennek látott engem?
Az iskolát mindig tanárai
határozzák meg, ezért nem feledkezhetem meg az említett Patus
Béla bácsin kívüli más pedagógusokról, családokról, akik Őrhalomban tanítottak.
Az egyik a Havassy család, amelyik legalább 40-50 évig a falu közéletének
meghatározója volt. Valamikor az 1920-as évek tájékán érkezett a család egyik
ága Őrhalomba, mint kántortanítók, egy fiú és egy lány gyerekkel. Csak a fiú
maradt életben, mert Marcsóka
(édesanyám mindig így nevezte) 18 éves korában "kiköltözött" a
temetőbe egy távolabbi rokonunk sírja mellé. Ezért sokszor szóba került köztünk
ez a téma. Az öreg igazgató bácsi
sok-sok évig ellátta a templomban a kántori teendőket és vezette az elemi
iskolát.
Az iskolák államosítása már idősebb
korában érte, akkor hozta a faluba öccsét is, családostul. Míg az öreg igazgató bácsi lett édesanyám
örökös igazgató bácsija (a gyermek és a tanító kapcsolata egyébként
mindkettőjük haláláig megmaradt) addig az én igazgatóm, az öccse, Havassy Kálmán lett.
A család az iskola épületével
egybeépített tanítói lakban élt és az immár egyedül maradt báty is velük
lakott. Én a feleséggel, az óvó nénivel találkoztam legelőször. Mindig
mosolygós, kedves, lágyszívű néniként él az emlékezetemben. Pedagógusként jutott
eszembe mostanság, hogy ő aztán mindent tudott a faluról. A férje, a későbbi
igazgató, tekintélyt parancsoló bajusszal és szemüveggel igazi iskolavezetőnek
bizonyult, akit holmi hétköznapi dolgokkal nem illett megzavarni, mégis mindig
minden rendjén ment.
Nekem 5. osztálytól oroszt
tanított. Hamar rájöttem, hogy a gyorstalpalón
végzett orosztanítói diploma csak arra elég, hogy egy-két leckével előbb
tartson mint a tanítványai, mégis tiszteltük őt és tanultuk, tudtuk az orosz
nyelvet. Legalábbis én világosan megértettem a nyelvtani szerkezetét és az
biztos alapot adott a továbbtanuláshoz.
Havassy
igazgatónak három lánya és egy fia volt. Az első kettő tanítónő lett, ahogy a
családi hagyomány kívánta. Ili tanító
néni - Havassy Ilona, ő volt a legidősebb -
nagyon hasonlított óvónő édesanyjára, külsőleg és belső tulajdonságaiban is.
Fiatalsága, szépsége, lágy és kedves mosolya, türelmes szavai teljesen levettek
a lábamról. Sajnos csak fél évig tanított engem, de ez elég volt ahhoz, hogy
olyan akarjak lenni, mint ő és azt csináljam amit ő, vagyis tanító néni legyek.
Említettem, hogy Ili tanító néni tanított alsóban, de
három és fél évig a szomszéd faluból átjáró Gizi
tanító néni tanítványa voltam. Akkor 1-3 osztályt ill. 2-4 osztályt két
külön tanítónő tanította. Mi 40-en voltunk az 1-3 osztályban. Felsőtagozaton Margó
tanító néni - Takács Györgyné - éneket oktatott, a húgával egy osztályba
jártunk, jó barátságban voltunk és gyakran megfordultunk náluk.
Szintén a felső tagozatban
tanított a Szalai házaspár, velük Balassagyarmaton kollégaként is találkoztam. Szalai István tanár úr fizikát tanított
és ő volt a Petőfi úttörőcsapat vezetője. Kamaszlány lévén a fiatal házas tanár
úr kissé vicces megjegyzéseire óriás kacagások, visszafogott kuncogások
válaszoltak. Engem szeretett, pedig a fizika nagyon távol állt tőlem.
Talán ő látta meg először
bennem, hogy irányítani tudok másokat.
6. osztálytól őrsvezető lettem.
Kit érdekelt akkor a politikával átitatott gyermekszervezetek ideológiája?
Nahát, engem nem! Felnőttként gyakran jut eszembe: hogyan álmélkodhattak a
szüleim, a nagyszüleimről nem is beszélve, amikor a vallásosan nevelt kislányuk
lelkesen énekli: a párttal, a néppel egy az utunk.
Nem tudtam, nem tudtuk (vagy
nem akartuk tudni?) mit énekelünk. Kettősnevelés. Mi más lenne, ha nem ez?
Mégis génjeimben volt a becsületesség, a kitartás, a munka öröme.
Nem volt könnyű pedagógusnak,
szülőnek lenni akkor sem. Emlékszem, hogy 6. osztályos koromban - akkor
próbálták országosan visszaszorítani a hitoktatást - összehívták a szülőket és
próbálták meggyőzni őket a hittantanítás feleslegességéről. A nyakas katolikus
(mert nemcsak nyakas kálvinista van) faluban keveseket lehetett erről
meggyőzni. Hiába zokogtam a legnagyobb őszinteséggel, édesapám továbbra is
beíratott hittanra. Pedig a tanító néni közölte, hiába vagyok kitűnő tanuló,
nem fognak felvenni középiskolába. (mondanom sem kell, senki sem érdeklődött
később e felől).
Középiskolás éveim már
Balassagyarmaton, a Balassiban folytatódtak, de ez már más történet.
Az iskola világéletemben velem
van. Immár kerek 30 éven lakom a fővárosban, 29 éve egy középiskola
szomszédságában. 30 éve dolgozom ugyanabban a IX. kerületi általános iskolában.
A két gyermekem - ha összeszámolom - legalább hat különböző szintű iskolába
járt. Barátaim, barátnőim többnyire pedagógusok. Sok-sok szállal kapcsolódom az
iskolához, de a meghatározók örökre az őrhalmi évek maradnak.
2008. június
Közreadta:
Cserődi Gabriella