Zipser Májer
v. Maier főrabbi z'cl szül.
Balassagyarmat, 1815. augusztus. 14. - Rohonc (ma Rochnitz, Burgenland) 1869. december 10. Rabbi, a
magyarországi neológ mozgalom egyik vezető alakja.
Tanulmányait a híres balassagyarmati Eisenstadter Méir rabbinál
kezdte, majd 15 évesen a morvaországi Prossnitzba (ma
Prostějov, Csehország), Trebitsch
Nehemiás jesivájába került.
Mesterét követve Nikolsburgban (ma Mikulov, Csehország) folytatta teológiai, bölcsészeti
tanulmányait. A tehetséges, vasszorgalmú Zipser
német, francia nyelvet tanult, Schillert, Shakespeare- t tanulmányozta.
1837 -ben rabbi diplomát nyert
mesterétől, és rövid időre visszatért szülővárosába. Ezt követően Óbudán a
Goldberger, majd a Bobély családnál nevelősködött,
ahol tanulmányozhatta a gazdag magánkönyvtárat, s ekkor sajátította el a görög
és latin nyelvet magánúton. Talmud tanulmányaival párhuzamosan (részben Schwab Lőw pesti rabbi
segítségével, részben saját erőfeszítéséből) világi oktatásban
is részesült, majd a pesti
egyetemen szerzett doktorátust 1851-ben.
1844-ben a székesfehérvári hitközség felkérte a rabbiszék betöltésére, amelyet elfogadott. A fiatal rabbi a
haladás tántoríthatatlan híve volt. Ahogy helyzetét megerősítette, változtatásokat eszközölt az imák rendjében: a piyyutokat (liturgikus költemények) kizárta a kötelező imák
közül, ill. csendben kellett recitálni őket. Az uralkodóért és a politikai
hatóságokért magyarul imádkoztak. A hagyományokhoz ragaszkodó zsidók egy
csoportja, a pozsonyi Schreiber Mózes (Chátám Szófer) tanítványának,
Fischer Gottliebnek vezetésével egy válási okirat (get) kiadásának kapcsán támadták Zipsert
(amely által ugyan nem szegte meg a talmudi szabályokat, de nem a korában
általánosan elfogadott legszigorúbb hagyományok szerint járt el). Zipser álláspontja védelmében Mei
ha-Shilo'ah (Siloah vizei 1853)
címmel írt könyvet
Megreformálta az oktatást, és az addig hagyományos
magániskola (chéder) helyett 1844-ben létrehozta az
Izraelita Elemi Tanodát. A sok vitát, viszályt kiváltó hitközségi
alapszabályzatot (1845) is reformszellemben alkotta meg. Székesfehérváron
1853-ban alakult meg a Chevra Kadisa Szent Egylet.
Alapszabálya elkészítésében nagy szerepe volt Zipsernek.
A magyarországi, így a székesfehérvári zsidóságot is erősen
megosztotta a haladást, reformokat sürgető törekvések megítélése. Ez 1858-ban Zipser távozásához, s végül 1862-ban az anyahitközség
kettéválásához vezetett.
1850-ben Angliába utazik, ahol, válaszul Inglis
és Newgate parlamenti képviselők nyilatkozataira, apologétikus munkát jelentet meg "A Talmud és az
evangélium" címmel (The Talmud and the Gospels) (1851), melyet a Londoni hitközség 1852-ben The Sermon on the Mount Reviewed.
(A hegyi beszéd felülvizsgálata) címen
újra kiad.
A Bach-korszak és a községében dúló viszályok
elkedvetlenítették s Amerikába, vagy Angliába akart kivándorolni, ahol inkább
remélhette reformjainak megvalósítását, mint Magyarországon, amelynek legtöbb
hitközsége tudni sem akart az újításokról. Zipser
végül 1858-ban mégis Rohonc (Rochnitz,
Burgenland) hitközségének meghívását fogadta el, és itt működött 1869-ben
bekövetkezett haláláig. Tevékeny részt vett az 1868-iki zsidó kongresszus
munkálataiban.
Vallástudományi, történeti tanulmányainak nagyobb része a Litteraturblatt des Orientsben, a
Jewish Chronicle-ban
jelentek meg. Zipser számol be a sajtó útján, a
székesfehérvári zsidóknak az 1848-as márciusi
események kapcsán a városból való kiűzetéséről. (Eine
Szene aus dem ungarischen Kriege).
A
Litteraturblatt des Orientsben
megjelent tanulmányai:
A
Jewish Chronicleba írt
tanulmányai:
Az Allg. Zeitg.
d. Judentumsnak és a Ben Chananjának,
Löw Lipót folyóiratának is munkatársa volt. Az
utóbbiba írt tanulmányai:
Ezen kívül ünnepi hitszónoklatok és gyászbeszédek is jelentek
meg tőle. Hagyatékában talált kéziratából Jellinek
Adolf bécsi főrabbi adta ki. Flavius Josephus görög művének fordítását: Über
das hohe Alter des jüdischen Volkes gegen Apion.
Nach hebräischen Originalquellen erläutert und nach M. Zipsers Tode ausgegeben und bevorwortet (Apión ellen, avagy a
zsidó nép ősi voltáról. Héber eredetiből fordította és M. Zipser
halálát követően kiadta és előszóval ellátta: Jellinek
Adolf) (1870). Életrajzát s arcképét Reich, Beth-El
5. füzete közli (1862).
Források: