"Egy kincs van minden
nemzetnek adva,
Míg azt megőrzi híven, addig
él.
E kincs neve: az édes
anyanyelv."
(Jókai
Mór)
Édes anyanyelvünk
I.
Az ember gyermeke biológiailag embernek születik, de valóban emberré
azáltal válik, hogy - először közvetlen, majd szélesebb - környezete
megismerteti vele a világot, annak részleteit s ezek bonyolult viszonyait,
mozgását, működését; átadván a közösség új tagjának a társadalom (s rajta
keresztül az emberiség) addig megszerzett ismereteit, tapasztalatait. Ennek az
átadásnak nem éppen egyetlen, de kétségkívül leghatékonyabb eszköze a nyelv,
melynek szavai rögzítik a valóság elemeiről kikristályosított fogalmakat,
nyelvtani elemei ezek kapcsolatait, használati szabályai
pedig az egymás megértésének és a magunk megértetésének közösen kialakított
formuláit. - írta Bárczi Géza.
Az emberek nem is tudják, milyen nagy jelentősége van az anyanyelvnek,
hiszen teljesen beleivódott hétköznapi életünkbe. Sokszor nem figyelnek rá,
helyesen mondják-e azt, amit mondanak, pedig mennyivel szebben hangzik egy
szépen megszerkesztett mondat, mint egy összecsapott, értelmetlen szavakból
álló beszéd.
Szerencsére még vannak olyan emberek, akik felfigyeltek a nyelvünk
elértéktelenedésére, és fontosnak tartják, hogy megtanítsák, hogyan kell szépen
kifejezni magunkat. Ilyen Deme László és Kerekes Barnabás, akik több évtizede
tanítják beszélni az embereket. Mindketten az Anyanyelvápolók Szövetségének
elnökségi tagjai, a Katolikus rádió Szóról-szóval c. műsorának szerkesztői.
A legrégebbi anyanyelvápoló műsor a Beszélni nehéz. Ki indította el ezt a
mozgalmat?
K.B.:
A magyar színháztörténet egyik legnagyobb alakja, Péchy Blanka hozta létre ezt
a nyelvművelő műsort. 1894. szeptember 21-én született Pécsett. Színésznő volt,
előadóművész, író, ki minden megmozdulásával adni akart, fejleszteni, ápolni a
szép beszédet, a magyar nyelvet. Tagja volt a Magyar Színháznak, a Belvárosi
Színháznak, Vígszínháznak és a Magyar Néphadsereg Színházának is. 1959-ben
érdemes művésszé avatták. Miután 1964-ben nyugalomba vonult, fellépéseket
továbbra is vállalt. Gyakran végzett feladatot a rádióban is. Ott nyelvművelő
sorozatot indított Beszélni nehéz címmel, amelyet haláláig vezetett, több mint
300 alkalommal.
1960-ban megalapította a szép
magyar beszéd jutalmazására a Kazinczy-díjat a hivatásos előadók számára,
valamint a Kazinczy érmet a diákversenyek győzteseinek. 1986-ban néhai férje,
Magyar Lajos emlékére díjat alapított újságírók számára.
1942-ben kezdett
szépirodalommal foglalkozni, akkor jelent meg első novellája a Magyar
Nemzetben. A színpadtól való visszavonulása után elsősorban írói tevékenységet
folytatott, s emellett a rádióban folytatta nyelvművelő sorozatát.
Nyelvművelésével, mozgalmának elindításával őszinteségre, önfegyelemre,
akaratra, helytállásra; kitartásra az önmegvalósításban és a másokért való
tenni akarásban ösztönözte a diákokat és a pedagógusokat egyaránt. Harcolni
tanította őket a nemtörődömség, a belenyugvás ellen, s megmutatta: mit segíthet
a fizikai és szellemi frissesség megőrzésében a folytonos elfoglaltság, a köz érdekében való rendíthetetlen munkálkodás.1988. júl.
6-án pihent meg örökre Budapesten. Végső nyugalomra július 15-én helyezték a
Kerepesi temetőben.
Azóta milyen szervezetek alakultak?
D.L.:
Amit nyelvművelésnek szoktunk nevezni, valójában a nyelv használóinak művelése.
A nyelvet gondozni, ápolni kell, mint a kényes növényt. Ám a nyelv sehol másutt
nem él, mint használóinak ajkán - ha írnak: kezén -; olyan, amilyenné a
közösség teszi. S ez a közösség egyénekből áll, akiknek tudniuk kell: a
nyelvért mindegyikük felelős. A nyelvművelés, az anyanyelv féltő ápolása
közügy, mindenki ügye, mindenki feladata. A nyelvészek, a szakemberek rá tudnak
mutatni a tévutakra, ki tudják jelölni a helyes irányt; de a nagy közösség
akarata és tevékenykedése nélkül semeddig sem jutnak. Ez a felismerés hozta
létre, szakemberek és szakmán kívülebb állók szoros együttműködésével, az
Anyanyelvápolók Szövetségét. Ez a gyökereit tekintve csaknem húsz, de mai
szervezeti formájában is immár több mint tíz éves, országos kiterjedésű
társadalmi egyesület valójában laikusmozgalom: az anyanyelv értékét felismerő,
a vele kapcsolatos gondokat érző, s az ebből eredő feladatokat megoldani kívánó
nyelvhasználók egyre összehangolódóbb közössége. Magyar nyelvészek, anyanyelvünknek
legmagasabb szinteken működő kutatói és oktatói, nem kevésbé magyar szakos
tanárok segítik a munkáját, nehogy a laikusmozgalomból laikus mozgalom váljék. De életet csak szakmán kívüli tagsága adhat neki; azok a legkülönbözőbb
foglalkozású felnőttek és fiatalok, akiknek módjuk van a saját szűkebb
környezetükben - persze önmagukon kezdve - azért küzdeni, hogy az (életük
felgyorsulásával magyarázott, de inkább csak mentegetett) hadarás, a
szóhasználat pongyolasága, a mondanivaló megfogalmazásának botladozó felületessége,
nem kevésbé az egymás közötti érintkezés modorának faragatlansága, a partnerre
való tekintetnélküliség, a stílus eldurvulása, folyamatában megállítható, sőt
visszaszorítható legyen; hogy érintkezésformánk, s ezen keresztül egymáshoz
való viszonyunk kulturáltabbá, emberhez méltóbbá váljék. Ezért bocsátjuk közre
ezt a szövetségünkről szóló ismertetőt, várva sorainkba mindenkit, aki egyetért
törekvéseinkkel, és tenni is kíván megvalósításuk érdekében.
Vannak támogatói vagy társai a szövetségnek?
K.B.:
Az Anyanyelvápolók Szövetsége arra törekszik, hogy a határainkon kívül élő több
millió magyar, anyanyelvét, nyelvi kultúráját is ápolja, erősítse. Ennek
érdekében együttműködik az Anyanyelvi Konferenciával, a Duna Tv-vel, a
Honismereti Szövetséggel, közös munkatervet készít a határon túli magyar
anyanyelvi szövetségekkel, egyesületekkel. Itt említjük meg, hogy több más
civil szervezettel is rendszeresen együttműködünk, mégpedig írásos
megállapodásban rögzített keretterv alapján: a Magyar Titkárnők Országos
Egyesületével, a Nagycsaládosok Országos Egyesületével, a Magyar
Irodalomtörténeti Társaság Tanári Tagozatával és a Magyartanárok Egyesületével.
Ezen kívül erejéhez és lehetőségeihez mérten a szövetség munkáját segíti a Szép
Magyar Nyelvért Alapítvány is, legfőképpen azáltal, hogy életre hívta a
Lőrincze-díjat, amely az anyanyelvi kultúra fejlődését elősegítő tevékenység
elismerésére szolgál.
Kik lehetnek a tagjai a mozgalomnak?
D.L.:
A szövetségnek tagja lehet minden magyar vagy külföldi állampolgár, aki
egyetért a szövetség céljaival, hajlandó ezeket támogatni, és a meghirdetett
mozgalomban esetenként részt venni. A szövetségnek 2000 végén 1650 tagdíjfizető
tagja volt, köztük határon innen és túl élő magyarok egyaránt. Az
Anyanyelvápolók Szövetsége igyekszik tevékenységét kiterjeszteni az egész
társadalomra, annak nagyobb és kisebb közösségeire, sőt minden egyes tagjára,
bevonva ebbe a tevékenységbe a szellemi és művészeti élet
jeles személyiségeit, kiemelkedő képviselőit is. Éppen ezért a különféle
szándékok között lényeges elem az olyan előadások, konferenciák, pályázatok,
mozgalmak, versenyek, táborok rendezése, szervezése, segítése, amelyek az
anyanyelv ápolását szolgálják a társadalom minden rétegében. Jelenleg mintegy
50 ilyen megyei, városi, iskolai szervezet működik oktatási intézményekben,
könyvtárakban, művelődési házakban, összefogva a szövetség földrajzilag közel
élő helyi erőit.
Az elmúlt évben a Kossuth rádióban megszüntették a
Beszélni nehéz műsort. Manapság az érdeklődők hol hallgathatják a műsort?
K.B.:
Nagy csalódás volt, hogy 31 év után egyik napról a másikra megszüntették Péchy
Blanka műsorát. Tagjaink rengeteg számonkérő levelet küldtek, de a várt adások
nem jöttek. Szerencsére Juhász Judit befogadta a stábot, azóta a Magyar
Katolikus Rádióban dolgozunk Vadász Zsuzsával karöltve. Műsorunk címe is
megváltozott Szóról-szóval-ra.
Nemrég az Anyanyelvápolók Szövetsége átvehette a Magyar Örökség díjat.
Milyen érzés volt átvenni ezt a díjat?
K.B.:
Természetesen mindketten boldogan vettük kézbe ezt a megtisztelő jutalmat. Ez
nemcsak a mi jutalmunk, hanem az összes anyanyelvápoló köré.
II.
Balassagyarmaton több anyanyelvápoló kör alakult az elmúlt tíz évben. A
legrégebbi a Mikszáth-kör, melynek vezetője Engelberth Katalin.
Mikor alakult a Mikszáth-kör és kik a tagjai?
A kör 2002-ben alakult Bacskó
Marika ötlete nyomán. Hat aktív tagja van, és három fő időnként részt vesz az
összejöveteleken. Jókedvű, idősebb asszonyok csoportja ez, akik még fontosnak
tartják, hogy ápoljuk az anyanyelvünket. Hozzá kell tennem, hogy egyik tagunk,
Kunné Kubicza Erzsébet az idén Pro Urbe-Balassagyarmatért díjat kapott.
Hogyan zajlanak az összejövetelek?
Kéthetente hétfőn találkozunk a
balassagyarmati Művelődési Házban, ahol meghallgatjuk a Katolikus rádió adását,
megoldjuk az aktuális feladványokat, és megnézzük a DunaTV Nyelvőrző c. műsorát
is. Valaki mindig hoz süteményt vagy csokoládét, mára egy családias légkör
alakult ki a kör tagjai között, úgyhogy minden találkozó vidáman telik.
Mielőtt a Mikszáth-kör megalakult, tagja volt más körnek?
Mint magyar szakos tanár már a
1980-90-es években is készítettem fel diákokat a Szép Magyar Beszéd versenyre,
de kör akkor még nem működött iskolánkban. Úgy érzem, fontos, hogy a mozgalom
tagjai példát adjanak a szép és igényes magyar beszédre, ezért manapság is
szívesen veszek részt szépkiejtési versenyeken zsűritagként.
Manapság milyen tapasztalatai vannak a televízió és a rádió műsorvezetőinek
nyelvhasználatáról?
Sajnos nagyon sokat romlik a
magyar nyelv minősége. Azok is igénytelenek, akiknek feladata lenne a helyes
kiejtés, szóhasználat, az artikuláció helyes használata. A bemondók, riporterek
hadarnak, s mire a túl hosszúra sikerült mondataik végére érnek, elfogy a
levegőjük, így sokszor a leglényegesebb részét nem értjük mondanivalójuknak.
Arról ne is beszéljünk, hogy egymás és riportalanyaik szavába vágnak. A 60-as
években kezdtük nézni a születő tv-t, nagy reményekkel, hogy mennyi szépet és
jót tanulhatunk majd. S oda jutottunk, hogy meg kell válogatni, mit szabad
nézni és mit nem, nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is. Szerencsére a
rádióban és a televízióban is vannak olyan műsorok, ahol szépen beszélnek.
Milyen elismerést kapott eddig a Mikszáth-kör?
2005-ben megkaptuk a
Kazinczy-díjat és az idén Péchy Blanka jutalomban is részesültünk. Rengetegszer
említették a nevünket a rádióban, nyertünk már kazettát és könyveket is.
III.
Bacskó Józsefné, Marika néni a Mikszáth-kör alapító tagjaként már 7 éve
aktív résztvevője a szövetségnek. Azóta találkozókra jár, az Aranyosok körének
vezetője és hatalmas lelkesedéssel népszerűsíti a fiatalok és idősek körében az
anyanyelvet.
Mikor kezdett el komolyabban foglalkozni az anyanyelvápolással?
Először akkor figyeltem fel az
anyanyelvi mozgalomra, amikor az Ipari Szakmunkásképzőben tanítottam. Beküldtem
osztályom 5-6 tanulójával együtt a Kossuth rádióba a megfejtéseket levél kíséretében,
amelyekre maga Péchy Blanka válaszolt. Nagyon büszkék
voltunk arra, hogy szívesen fogadta jelentkezésünket. Aztán átmentem a Balassi
Bálint Gimnáziumba tanítani, ahol szépkiejtési versenyekre készítettem fel
diákokat. Egy ilyen verseny keretében találkoztam Kerekes Barnabással Győrben,
aki megkérdezte tőlem, akarok-e csatlakozni az Anyanyelvápolók Szövetségéhez és
a Beszélni nehéz mozgalomhoz. Nagy örömmel csatlakoztam, sőt, osztályomban
legalább tíz lelkes fiatalra is számíthattam. Rengeteg anyanyelvi versenyen
jártunk, majd a táboroknak is egyre több résztvevője volt, én magam még
manapság is járok a nyaranként megrendezett körvezetői táborokba. A diákok és
tanárok egyaránt részt vehetnek közgyűléseken, ahol bárki elmondhatja
véleményét, hozzászólását az anyanyelvvel kapcsolatban.
A szervezetnek van egy folyóirata is, az Édes Anyanyelvünk. Miről lehet
olvasni ebben az újságban?
Sokféle értékes írást, érdekes
megfigyelést, rejtvényt, pályázatot találunk ebben a lapban. Csak ajánlani
tudom azoknak, akiket érdekel anyanyelvünk múltja, jelene és jövője. Bárki
küldhet be saját cikket vagy észrevételt, tulajdonképpen az olvasó szerkeszti
az újságot.
Mennyire van hatással az idegen nyelv tanulása az elmagyartalanodásra?
Ma különösen nagy hangsúlyt
fektetnek az idegen nyelvek tanulására. Igaz, hogy ez nélkülözhetetlen, hiszen
külföldön másként nem tudunk kommunikálni. De veszélyes a túl sok átvétel,
például az anglicizmus. Nagyon bántó, ha valaki túl sokat tölt angol
nyelvterületen, és amikor hazatér, már nem úgy beszéli az anyanyelvét, mint
előtte, gondoljunk csak Szent-Györgyi Albertre. Azt is megfigyeltem, hogy a mi nyelvünk
sokkal gazdagabb, mint a többi. Mi egyetlen szóval ki tudunk fejezni olyan
gondolatot, melyet mások csak a szó körülírásával tudnak.
A családnak is hatalmas felelőssége van abban, hogyan beszélnek a fiatalok.
Milyen tapasztalatai vannak erről?
Szokták mondani: a kiskutya a
nagytól tanul, ez bizony igaz. Az olyan gyerek, aki otthonról hozta a nyelvet,
utánozza is szülei beszédét. A csúnyán beszélő gyerekek is otthon hallják
azokat a szavakat, amelyeket használnak. Mindenképpen a szülőnek kell példát
mutatnia, főként, mikor a gyermeke még kicsi. Különösen a lányoknak kell szépen
beszélniük, hiszen ahogy Mikes Kelemen írta 62. levelében, ha anyák lesznek, ők
tanítják majd gyermekeiket.
Nemcsak a családra, hanem a
tanárokra is hatalmas felelősség hárul. Nagyon fontos lenne, hogy minden óra
elején 3-4 percben a magyar nyelvről kellene felolvasni vagy beszélni. Ki ne
értené meg, hogy tulajdonképpen mindent anyanyelven tanulunk, legyen az kémia, matematika vagy történelem.
Hogyan beszélnek ma a fiatalok?
Sajnos nem a legszebben, sőt,
sokszor ocsmányul, ami az idősebb korosztály hibája is. Szerencsére vannak
olyan fiatalok, akik szeretnek szépen beszélni, és bátran kijelenthetem, hogy
az Anyanyelvápolók Szövetsége is egyre népszerűbb a tizenévesek körében. A
Balassi Gimnáziumban két csoport működik, a Kodály-kör Pásztor Sándorné
vezetésével és az Aranyosok köre, akik a Mikszáth-körrel közösen dolgoznak. Az idősek és a fiatalok köre rendszeresen összejár, sokat
tanulnak egymástól. Az élettapasztalatokat az Aranyosok hallgatják szívesen,
míg az új technikát pedig ők próbálják megtanítani
nekünk.
IV.
Az előző részből kiderült, hogy vannak olyan fiatalok is, akik csatlakoztak
a szövetség ifjúsági szervezetéhez (ASZISZ). Szlávik Barbarával és Baranyi
Katalinnal közel négy éve alkotjuk az Aranyosok körét, azóta nagyon sokat
tanultunk arról, hogyan kell helyesen beszélnünk.
Miért léptetek be a szövetségbe?
Sz.B.:
Amikor Bacskó Marika néni 9.-ben megkérdezte, hogy
szeretne-e valaki anyanyelvápoló lenni, arra gondoltam, ez biztos megint egy
plusz feladat, éppen elég dolgom van enélkül is.
Eleinte nem akartam jelentkezni, nem érdekelt a dolog. Aztán Marika néni
megemlítette, hogy táborba is lehet menni, végül megbeszéltük, hogy
kipróbáljuk.
B.K.:
Hasonló helyzetben voltam én is. Egyáltalán nem akartam anyanyelvápoló lenni,
de nagyon megtetszettek a programok, és azóta is
majdnem mindegyik találkozón részt veszek. Nem akartunk belépni a szövetségbe,
és láss csodát, az idén három éves munkásságunkért Kazinczy-jutalmat kaptunk!
Tehát nem magáért az anyanyelvápolásért?
Sz.B.: Nem igazán. Akkor még
nem tartottam fontosnak az anyanyelvápolást. A táborokban és a találkozókon
jöttem rá, milyen fontos, hogy helyesen használjuk a nyelvünket, hiszen ez az
egyetlen, ami összetartja az embereket.
Milyen élményeitek vannak a táborokról?
B.K.:
Csak pozitív. Az első táborunk volt a legemlékezetesebb 2005 októberében
Szegeden. Nagyon sok ismerőst szereztünk, megismerhettünk két nagyon jó embert,
Deme Lászlót és Kerekes Barnabást. Bejártuk a várost és voltunk színházban is.
Sz.B.: Igen, a színház! Ennek
elég vicces története van. Este 6-kor kellett volna találkoznunk a csoporttal a
buszmegállóban, ahonnan elmegyünk vacsorázni, aztán mindenki megy arra a
programra, amit választott. Mi sikeresen lekéstük a buszt. Gyalog indultunk el
az ismeretlen városban, ráadásul már sötét volt. Nagyon örültünk, hogy
megláttuk a dóm két tornyát, mert délelőtt láttuk, hogy annak közelében van a
színház. Bementünk, megnéztük a jegyünket, a 15. sorba szólt, de sehol nem
láttunk 15.-et, a 14. volt az utolsó. Arra gondoltunk, biztos az emeleten van,
még akkor sem jöttünk rá, mi a helyzet. Megkérdeztünk egy jegyszedőt, aki
hosszas gondolkodás után nevetve közölte: lányok, rossz színházba jöttetek.
Nagyon kellemetlenül éreztük magunkat. Szerencsére egy pénztáros épp a
Kisszínházba ment, így mi is odaértünk az előadásra, igaz 5 perc
késéssel.
Milyen programokon vettetek részt ezen kívül?
B.K.:
Több alkalommal voltunk a Baár-Madas Gimnázium tanácskozásán, rendszeresen
versenyzünk a Gundel Károly Szakközépiskola Péchy Blanka Emléknapján, Miskolcon
is voltunk anyanyelvi táborban, a gárdonyi tanácskozáson is részt vettünk és a
Diákparlamentbe is járunk.
Hogy érzitek magatokat a Mikszáth-körben?
Sz.B.:
Érdekes, hogy két különböző generáció milyen jól tud együtt dolgozni. Valóban
sokat tanulunk egymástól, örülök, hogy ilyen tiszteletreméltó emberekkel hozott
össze a sors.
B.K.:
Sok osztálytársam nem érti, minek megyünk 30-40 évvel idősebb emberekhez. Erre
az az egyszerű válasz, hogy jól érezzük magunkat!
Milyen elfoglaltságokkal jár tagja lenni ennek a szervezetnek?
Sz.B.:
Tulajdonképpen egyáltalán nem nagy dolgok. Kéthetente találkozunk a
Mikszáth-körrel, megbeszéljük a feladványokat és valamelyikünk ír egy-egy
levelet a DunaTV-nek és a Katolikus rádiónak. Találkozókra járunk, és azt
vettem észre, hogy mostanában kijavítjuk az embereket, ha nyelvtanilag
helytelen mondatot vagy szót mondanak. Csak olyat kell csinálnunk,
amit szívesen teszünk.
Miért fontos, hogy legyenek fiatal anyanyelvápolók is?
B.K.:
Mert később, tíz, húsz, harminc év múlva már nekünk kell átvenni a fiatalabbak
tanítását, és ha mi nem tudunk helyesen beszélni, utódaink sem tudnak majd.
Nagy veszteség lenne, ha ők nem ismernék meg a magyar nyelv szépségeit!
Sz.B.: Kosztolányi Dezső
szavaival élve: "... őrködik
nyelvünk szépségén. Magyarul kell gondolkoznunk, és magyarul kell írnunk. ... Mihelyt a gondolat elszakad a nyelvtől, és nem együtt
lélegzik vele, maga a gondolat is elhomályosul. ..."
Bugyi Anna
2009. február 7.