2015. évben Madách-díjjal kitüntett Vidnyánszky Attila rendező

laudációja

 

Laudált: Matúz Gábor (Madách-díjas újságíró, filmrendező [2010])

 

Amikor megkaptam a felkérést, hogy méltassam Vidnyánszky Attila munkásságát, először arra gondoltam, összeállítok egy szép nagy táblázatot, benne mindenféle adatokkal, aztán az egészet függő beszéddé alakítom, és felolvasom Önöknek. A végén pedig jól megdicsérem a díjazottat.

Az élet azonban valamelyest átírta az eredeti forgatókönyvet. Ahogy teltek-múltak a napok, készültem erre a mai ünnepi alkalomra, szép lassan jöttek elő az emlékek, amelyek így vagy úgy, de Vidnyánszky Attilához kötődnek, ill. Vidnyánszky Attilához kötnek - engem: mint nézőt, újságírót, többgyermekes családapát, embert - akár úgy is, hogy ezekről a kötődésekről neki fogalma sincsen, vagy legalábbis nem feltétlenül tudatosultak benne.

Végül úgy döntöttem, hogy megpróbálom egészséges arányban keverni a laudációban a hivatalos, száraz tényeket - ebből lesz több - meg a személyes vonatkozású részeket, és majd meglátjuk, mi sül ki mindebből.

* * *

Nézzük akkor először a száraz tényeket:

Vidnyánszky Attila 1964-ben született Beregszászon (Kárpátalján, Ukrajnában, a Szovjetunióban).

1985-ben bölcsészdiplomát szerzett az Ungvári Állami Egyetemen, ezt követően pedig két évet tanított a Nagymuzsalyi Középiskolában, történelmet és irodalmat.

Aztán újra iskolapadba ült, és 1992-ben diplomázott a kijevi Állami Karpenko-Karij Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői szakán. Ugyanebben az évben, tehát 1992-ben alapító igazgatója volt a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színháznak, amelynek 1993 óta művészeti vezetője, főrendezője, 2007-ig igazgatója volt.

1990 és 1997 között színészmesterséget oktatott Kijevben.

2011-ben a Kaposvári Egyetem címzetes egyetemi tanára lett.

2012-től az egyetem Színházi Intézetének igazgatója.

* * *

2004-ben a Magyar Állami Operaház főrendezőjeként dolgozott.

2006-tól 2013-ig a debreceni Csokonai Színházban töltött be különböző pozíciókat: először művészeti vezető volt, 2007-ben megbízott igazgatója lett a teátrumnak, 2009-től pedig igazgatóként irányította a társulatot.

2008 és 2010 között a szegedi Mezzo, majd Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti igazgatói teendőit látta el.

2013-tól a Nemzeti Színház főigazgatója.

A tanulás, a tanítás és a család mellett jut ideje más egyébre is. Közéleti, társadalmi szerepvállalásának irányát jól érzékelteti az alábbi három évszám:

2005 óta a Makovecz Imre kezdeményezésére létrejött Magyar Művészeti Akadémia tagja.

2008-ban részt vett a Magyar Teátrumi Társaság megalapításában, a szervezetnek azóta elnöke.

2010 óta az emberi erőforrások minisztere mellett működő Színházművészeti Bizottság elnökeként is tevékenykedik.

* * *

Vidnyánszky Attila több mint 80 előadást rendezett 20 színházban, többek között a Kijevi Orosz Nemzeti Színházban, a budapesti Nemzeti Színházban, a Pesti Magyar Színházban, az Új Színházban, a Magyar Állami Operaházban, illetve a debreceni Csokonai Színházban, valamint Szlovákiában, Szerbiában és Horvátországban. Előadásai a legjelentősebb európai fesztiválokon szerepeltek és nyertek rangos díjakat.

Vidnyánszky Attila előadásaival 1993 óta vesz részt a határon túli magyar színházak kisvárdai fesztiválján, amelyen ezidáig 14 különböző díjat érdemeltek ki az általa rendezett produkciók. De egyéb díjainak és kitüntetéseinek sora is igen impozáns. A jelentősebb elismerések listáját a 2002-es esztendő nyitja, amikor elnyerte az Ukrajna Érdemes Művésze címet, Magyarországon pedig megkapta a Jászai Mari-díjat, amiket aztán követett a többi elismerés:

2003-ban a Kultúra Lovagja lett

2004 Gundel-díj és Kritikusok díja

2005 Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt

2006 Nádasdy Kálmán-díj

2007 Magyar Művészetért díj

2009 Meyerhold-díj (Moszkva)

2011 Kossuth-díj

2013 Pro Urbe-díj (Debrecen)

2015 Madách-díj (Nógrád megye)

* * *

Azt gondolhatnánk, hogy aki ennyi elismerésben részesült már, az szépen elücsörög a babérjain, és sütkérezik a dicsfényben. Vidnyánszky Attila azonban nem ezt az utat választotta. Továbbra is rengeteget dolgozik. A Nemzeti Színház repertoárján jelenleg is több darabja szerepel. Néhány ezek közül, a teljesség igénye nélkül:

János vitéz • Johanna a máglyán • Három nővér • Körhinta • Don Quijote • Tóték • Zoltán újratemetve • Szarvassá változott fiú

* * *

Vidnyánszky Attilától legutóbb éppen a Szarvassá változott fiút láttam a Nemzetiben, valamikor tavaly, Törőcsik Marival és Trill Zsolttal a főszerepben.

Első személyes találkozásunk viszont néhány évvel korábbról kelteződik. 2011-ben egy kis forgatócsoport tagjaként alkalmam nyílt bepillantani a kulisszák mögé, miként készül Vidnyánszky Attila a Szegedi Szabadtéri Játékokra. Az ember tragédiáját próbálták Ónodi Eszterrel, Rátóti Zoltánnal, Trill Zsolttal és másokkal. Nem tudom, jól emlékszem-e, de mintha a Bárka Színház egyik melléképületében, eléggé spártai körülmények között dolgoztak volna, ott kaptak helyet.

Aztán időnként összefutunk egy-egy társaságban, Budapesten vagy éppen a Balaton déli partján. Hallgatom és figyelem őt: az érvelését, az arcjátékát... És olyankor sok minden megfordul a fejemben. Például, hogy Vidnyánszky Attila több mint egy kiemelkedő színházi rendező (szakmai kvalitásait még az ellenségei is kénytelenek elismerni időnként [nem véletlenül használom az "ellenség" szót a politikailag talán korrektebb "ellenfél" helyett; emlékezzünk csak vissza, miféle nemtelen támadások kereszttüzébe került már akkor, amikor a neve felmerült a Nemzeti Színház vezérigazgatói posztjára; ezek a hangok az utóbbi időben meghalkultak ugyan, de ne legyenek kétségeink, ez csak amolyan vihar előtti csönd]).

Szóval, Vidnyánszky Attila több mint egy kiemelkedő színházi rendező. Neki jutott az a szerep, hogy a magyarországi szellemi küzdelmek, karcosabb megfogalmazásban: a kultúrharc, a negyed százada újra fellobbant kultúrharc egyik meghatározó személyisége legyen. Akarta ezt a szerepet vagy sem, tetszik neki vagy sem, így alakult, így látják sokan. A tét tehát nem csupán az, hogy lehet-e hatgyermekes családapaként, hívő keresztény emberként, a talentumok birtokában talpon maradni ott, ahol ezek a jellemzők, ebben az összetételben, nem feltétlenül váltanak ki elismerést mindenkiből.

Mindnyájunk sorsának alakulása is függ attól, kiállja-e a próbát Vidnyánszky Attila. Nem csupán a magyarországi magyarok sorsáról van itt szó, hanem általában a magyarokéról, a magyarság sorsáról, különös hangsúllyal említve itt a határon túli, a külhoni magyarokat, legkiváltképp az Ukrajnában, Kárpátalján élő magyarokat.

És hogy kik között, miért folyik a harc, szerte a világban? Kissé leegyszerűsítve, de azért egyértelműen a sötétség és a világosság erői között, az emberekért, az emberek lelkéért. Ami persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden csak fekete, vagy csak fehér. Hiszen emberek vagyunk.

Idéznék ide egy Vidnyánszky-nyilatkozatból, ami akár a művész ars poeticájának is tekinthető:

"Miért a sötétséget emeljük fel?  [...] Tudom, sokan bírálják Hamvast [Hamvas Bélát], de egyetértek vele abban, hogy a gonosz ábrázolásával óvatosan kell bánni, nehogy ezzel az emberekben lakó rosszat erősítsük."

És már majdnem a végére érve a méltatásnak, nézzük - elvégre a Madách-díj átadásán vagyunk -, a Magyar Távirati Iroda tudósítója néhány évvel ezelőtt miként foglalta össze Vidnyánszky Attila viszonyát Az ember tragédiájához:

"Az ember tragédiájában, amely számára nem egy, hanem »a« magyar színdarab, minden alkalommal új csodát fedez fel. A művet többször rendezte, van olyan mondat a darabban, amelyet egykor kihúzott, ma kulcs-mondatként értékeli. Belevágna egy olyan előadásba is, ahol minden sorát színpadra viszi." Úgy legyen!

És a legeslegutolsó idézet. Egy interjúban azt kérdezték Vidnyánszky Attilától:

- Az utóbbi hónapok feszültségeit hogyan vezeti le? Olvastam, hogy szeret bokszolni, jobban püföli mostanában a zsákot?

- Jólesik bokszolni, megmozgatja az embert.

- És mostanában kit képzel a zsák helyébe?

- Soha senkit. Ez számomra sport. Kikapcsol, feltölt.

Gratulálok a Madách-díjhoz!

 

 

(lhangzott 2015. január 23-án, Balassagyarmaton a Nógrád Megyei Madách-ünnepségen)