Tüntetés Balassagyarmaton a vasúti járatritkítások ellen

2012. április 3.

 

  

 

 

D:\Dokumentumok\Képek\100OLYMP\2012-04-03-TÜNTETÉS\yxP4030252.jpg

 

Dancsa Attila

 

Nemes Gábor

 

Dr. Kotter József

 

A balassagyarmati vasútállomás előtt, a Nyugat-Nógrádi vasúti járatritkítások ellen megjelent tiltakozókat - közöttük a vonattal érkező érdekvédő aktivistákat - Horváth Zita, az Ipoly TV munkatársa köszöntötte és műsorvezetőként rövid helyi vasúttörténeti áttekintést adott. Egy-egy felszólalás között pedig levelekből idézett, kinek-kinek mit jelent életében a vasút és hogyan kapcsolódik mindennapjaikhoz.

 

Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége elnöke, a családok, a fiatalok életteréhez, megélhetéséhez nélkülözhetetlen eszköznek tartja a vasutat, ha pedig a falvakat elzárják a világtól, a fejlődés határait szűkítik be ebben a térségben. (beszéde teljes terjedelemben itt olvasható)

Somodi Mária, a Magyar Közlekedési Klub titkára elmondta, a Klub, amint a járatritkítási tervek kiszivárogtak, azonnal levelet írt Völner Pál államtitkárnak, szakmailag érvelve a tervek ellen.

Pulay László, a Civitas Fortissima Kör alelnöke, KDNP-s önkormányzati képviselő (nyugalmazott vasúti alkalmazott) azzal érvelt, mellékvonal nélkül nincs fővonal.

A járatritkítások tervét pedig nem vártuk volna ettől a kormánytól - adott hangot csalódottságának.

 

 

Dr. Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke azt vetette a kormányzat szemére, hogy a járatritkításokról senkit nem kérdeztek meg, sem a polgármestereket, sem az érdekvédőket, sem a dolgozókat, sem az utazóközönséget. Kotter a mindenkori politika barbarizmusának nevezte azt, ami a vasúttal történik, sőt, ahogy az elmúlt évtizedekben sem volt távlatos terv a vasútról, úgy az elkövetkező 10 évről sincs.

 

Dancsa Attila, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke merényletnek nevezte, amit a szaktárca évközi menetrend-módosításnak nevez, a 34 járat megszüntetésével az itt élők életminőségét rontja le a kormányzat.

 

Tóth Tibor, Ipolytarnóc polgármestere ügyes fogásként elvitette az előadói pulpitust, majd egy asztalt helyezett ki, rajta különböző dossziék hada és egy tükör, amelyen a pártok nevét gyászszalag kísérte. A dossziék a rendszerváltozás után készült tanulmányokat, leveleket, nemzeti fejlesztési terveket, törvényeket, kormányhatározatokat, konferenciák határozatait tartalmazták és megannyi más hivatalos tervet, álmot, amelyek pontos elnevezéseit hosszú percekig sorolta a polgármester.

 

 

 

Somodi Mária

 

 

Tóth Tibor

 

Pulay László

 

Medvácz Lajost, Balassagyarmat polgármesterét nemcsak az köti a vasúthoz, hogy nagypapája mozdonyvezető volt, mint erről beszéde elején szólt, hanem a városlakók is, akik azért választották, hogy érdekeiket képviselje. Idézett a Nemzeti Területfejlesztési Tanács 2010. évi tanulmányából, amely gazdasági és turisztikai szempontból szükségesnek ítélte meg a vasút fejlesztését az Ipoly-völgyben.

Az illetékesek a sok elkészült anyagból a legrosszabb variációt húzták elő, úgy látszik a kormánynak rossz tanácsadói vannak - mondta. Végül felolvasta a két országgyűlési képviselő, Balla Mihály és Dr. Nagy Andor levelét, amelyben a tervek felülvizsgálatát kérik a kormánytól (a képviselők nem voltak jelen az eseményen).

 

 

Medvácz Lajos

 

 

Muzeális vasúti kerék a vasútállomás előtti tér állandó dekorációjaként

 

  

 

 

  

 

A jelenlévők a tüntetés végén aláírtak egy ívet, amelyet csatolnak a kormánynak küldendő petícióhoz.

 

 

 

Szerkesztői megjegyzés (N.L) :

 

Noha csak napok vannak hátra a 2012. április15-re tervezett új vasúti menetrend megjelenéséig, amelyben drasztikus járatszám csökkentéseket kíván végrehajtani a szakminisztérium, az érdekvédők április elején megkezdték országos tüntetéseiket, amelynek első állomása éppen Balassagyarmat volt. A helyválasztás értelemszerű, hiszen ez a Civitas Fortissima városa, ahol éppen a vasutasok bátor tetteire hivatkozunk 1919 kapcsán, és éppen Balassagyarmat az, amelyet a párhuzamosságok megszüntetésével indokolt járatszám csökkentések aránytalanul sújtanak. (a 8 %-os országos átlaghoz képest, 45 %)

 

A tiltakozás sorozat nem nevezhető későinek, hiszen a konkrétabb tervek csak márciusban lettek ismertek, éppen ez az, amit a felszólalók és a települések vezetői a leginkább nehezményeztek, ők semmiről sem tudtak.

 

Egyes hírek szerint azonban már van eredménye a médiumokban is nagy visszhangot kiváltó tiltakozásnak, a minisztérium hajlandó tárgyalni, sőt a Palóc Expressznek titulált, közvetlen Budapest-Balassagyarmat járatot mégsem áldoznák fel a haza megmentésének oltárán.

 

A koncepció hiányára, a valós gazdasági számítások negligálására, a távlatos társadalmi szempontok következetes figyelembevételének hiányára vall, hogy egyfajta vásári kupeckedés jelei mutatkoznak (ahogy az előző ciklusban is), ahol az aktívabb, ügyesebb régió talán még szépíthet valamit az elrettentő terveken. Úgy tűnik Balassagyarmat - mint rajtelső - jobb helyzetbe kerülhet, a média figyelme (MTV Híradóban tudósítás főhírben,  Medvácz beszéddel IV.3-án, index.hu főhíre, országos, megyei napilapok cikkei, stb.), és a hivatalos tiltakozások is ebben segíthetik, de ennek ellenkezője - mint egyfajta posztmodern performansz - is igaz lehet, minden előre eldöntött.

 

De bizonyára érdemes vissza,- és kitekinteni a mából, mi volt egy-egy esemény héttere és milyen külhoni szempontokat is célszerű lenne figyelembe venni, amikor vasútstratégiáról (?) döntenek az illetékesek.

 

Elevenítsük fel a Palóc Expressz előtörténetét, a közvetlen Budapest-Balassagyarmat járat 1993. nyarán indult meg, amelynek kezdeményezője, lobbistája Dr. Kovács Gábor, KDNP-és országgyűlési képviselő, Nyugat-Nógrád küldötte volt. Ő indítványozta Siklós Csaba miniszternél, hogy annyi évtized után először legyen egy közvetlen járat, egy sebesvonat pár, amely kényelmesebbé teszi és meggyorsítja a főváros elérését.  Kovács Gábor 2012-ben úgy emlékszik vissza, gyors és megértő tárgyalópartner volt a miniszter, akivel viszont annak idején úgy állapodott meg, 3 hónapos próbaidőre engedélyezi a sebesvonat beindítását, amely alatt nyereségesen kell, hogy működjön, ellenkező esetben megszüntetésre kerül.

Az, hogy az utaslétszám kedvezően alakulhatott, mutatja, hogy mégsem szűnt meg a járat.

 

Kovács Gábor is erősítette azt az álláspontot, hogy a szárnyvonalak nélkül nincs fővonal, tehát a régióból (is) hiányzó utasok értelemszerűen nem jelenhetnek meg a fővonali járatokon.

A szárnyvonalak valós jövedelmezőségét elősegíthetné a viszonylati jegykiadás teljes körű megléte, a vonzóbb tarifarendszer, a kedvezmények csökkentése - vélte, a ma már visszavonult balassagyarmati politikus.

 

Új megvilágításba helyezheti az észak-magyarországi vasúti helyzetet az, hogy az Andrássy Gyula Külpolitikai Szalonban, a közelmúltban megtartott magyar-szlovák szakértői találkozón a külpolitikusok - így Peter Weis budapesti szlovák nagykövet - szerint is, az új Fico kormány folytatni kívánja az infrastrukturális beruházásokat, így az észak-déli irányú (vasúti hálózatok, autópályák) fejlesztéseket.

Miután a Fico kormány erős felhatalmazást kapott, nem érdeke a felesleges konfliktusok kiprovokálása, így erőteljesebben foglalkozhat gazdasági kérdésekkel. Weis szerint számos stratégiai érdek köti össze Magyarországot és Szlovákiát, így az unión belül is egységesen lehet megjeleníteni a közép-európai régiót.

 

Ehhez az tehető hozzá, hogy ebben a helyzetben nem lenne reménytelen a Drégelypalánk-Ipolyság ill. a Fülek, Losonc felé történő vasúti összeköttetés újragondolása.

 

Másik hír, hogy a szlovák vasút merész döntése révén immár egy éve magánkézbe (cseh RegioJet cégnek) adta a Révkomárom-Pozsony közötti szakasz üzemeltetését, sőt újabb szakaszok kerülnek át az állami vasúttól.

 

Bár hazai viszonyok között politikailag jelenleg nehezebben lenne vállalható egy hasonló döntés, de annál bizonyára minden jobb, mint amit napjainkban (is) megélünk, az érdekek harca, az állóháborús helyzet, a stratégia hiánya, következetlenség, a szakmai szándékok eltitkolása következtében, a (szak)politika a vonalak felszámolása ill. a járatszámok csökkentése között  lavírozok, mint egyedüli alternatíva.

 

Ebben a zavaros háborúban rövidesen eldől, hogy Balassagyarmat és a régió számára egy megroggyantó csatavesztés vagy egy időleges fellélegzés következik-e be.

 

 

 

Balassagyarmat-Ipolytarnóc szakasz motorkocsija elhalad a balassagyarmaii temető mellett.

 

 

Összeállította:  Nagy Angela - Nagy László

 

Fotók: Nagy Angela

 

2012. április