Tüntetés Balassagyarmaton a vasúti járatritkítások ellen
2012.
április 3. |
||
|
|
|
Dancsa Attila |
Nemes Gábor |
Dr. Kotter József |
A
balassagyarmati vasútállomás előtt, a Nyugat-Nógrádi vasúti járatritkítások
ellen megjelent tiltakozókat
- közöttük a vonattal érkező érdekvédő aktivistákat - Horváth Zita, az Ipoly TV munkatársa köszöntötte és
műsorvezetőként rövid helyi vasúttörténeti áttekintést adott. Egy-egy
felszólalás között pedig levelekből idézett, kinek-kinek mit jelent életében
a vasút és hogyan kapcsolódik mindennapjaikhoz. Nemes
Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége elnöke,
a családok, a fiatalok életteréhez, megélhetéséhez nélkülözhetetlen eszköznek
tartja a vasutat, ha pedig a falvakat elzárják a világtól, a fejlődés
határait szűkítik be ebben a térségben. (beszéde teljes terjedelemben itt olvasható) Somodi
Mária, a Magyar Közlekedési Klub titkára elmondta, a Klub,
amint a járatritkítási tervek kiszivárogtak, azonnal levelet írt Völner Pál
államtitkárnak, szakmailag érvelve a tervek ellen. Pulay
László, a Civitas Fortissima Kör alelnöke, KDNP-s önkormányzati
képviselő (nyugalmazott vasúti alkalmazott) azzal érvelt, mellékvonal nélkül
nincs fővonal. A járatritkítások tervét
pedig nem vártuk volna ettől a kormánytól - adott hangot csalódottságának. |
||
Dr. Kotter József, a Vasutasok
Szakszervezetének alelnöke azt vetette a kormányzat szemére, hogy a
járatritkításokról senkit nem kérdeztek meg, sem a polgármestereket, sem az
érdekvédőket, sem a dolgozókat, sem az utazóközönséget. Kotter a mindenkori
politika barbarizmusának nevezte azt, ami a vasúttal történik, sőt, ahogy az
elmúlt évtizedekben sem volt távlatos terv a vasútról, úgy az elkövetkező 10
évről sincs. Dancsa Attila, a Mozdonyvezetők
Szakszervezetének ügyvezető alelnöke merényletnek nevezte, amit a szaktárca
évközi menetrend-módosításnak nevez, a 34 járat megszüntetésével az itt élők
életminőségét rontja le a kormányzat. Tóth Tibor, Ipolytarnóc
polgármestere ügyes fogásként elvitette az előadói pulpitust, majd egy
asztalt helyezett ki, rajta különböző dossziék hada és egy tükör, amelyen a
pártok nevét gyászszalag kísérte. A dossziék a rendszerváltozás után készült
tanulmányokat, leveleket, nemzeti fejlesztési terveket, törvényeket,
kormányhatározatokat, konferenciák határozatait tartalmazták és megannyi más
hivatalos tervet, álmot, amelyek pontos elnevezéseit hosszú percekig sorolta
a polgármester. |
||
|
|
|
Somodi Mária |
Tóth Tibor |
Pulay László |
Medvácz Lajost, Balassagyarmat
polgármesterét nemcsak az köti a vasúthoz, hogy nagypapája mozdonyvezető
volt, mint erről beszéde elején szólt, hanem a városlakók is, akik azért
választották, hogy érdekeiket képviselje. Idézett a Nemzeti
Területfejlesztési Tanács 2010. évi tanulmányából, amely gazdasági és
turisztikai szempontból szükségesnek ítélte meg a vasút fejlesztését az Ipoly-völgyben. Az
illetékesek a sok elkészült anyagból a legrosszabb variációt húzták elő, úgy
látszik a kormánynak rossz tanácsadói vannak - mondta. Végül felolvasta a két
országgyűlési képviselő, Balla Mihály és Dr. Nagy Andor levelét, amelyben a
tervek felülvizsgálatát kérik a kormánytól (a képviselők nem voltak jelen az
eseményen). Medvácz Lajos Muzeális vasúti kerék a vasútállomás
előtti tér állandó dekorációjaként
A jelenlévők a tüntetés végén aláírtak egy
ívet, amelyet csatolnak a kormánynak küldendő petícióhoz. Szerkesztői megjegyzés
(N.L) : Noha
csak napok vannak hátra a 2012. április15-re tervezett új vasúti menetrend
megjelenéséig, amelyben drasztikus járatszám csökkentéseket kíván
végrehajtani a szakminisztérium, az érdekvédők április elején megkezdték
országos tüntetéseiket, amelynek első állomása éppen Balassagyarmat volt. A helyválasztás
értelemszerű, hiszen ez a Civitas Fortissima városa, ahol éppen a vasutasok bátor
tetteire hivatkozunk 1919 kapcsán, és éppen Balassagyarmat az, amelyet a párhuzamosságok
megszüntetésével indokolt járatszám csökkentések aránytalanul sújtanak. (a 8
%-os országos átlaghoz képest, 45 %) A
tiltakozás sorozat nem nevezhető későinek, hiszen a konkrétabb tervek csak
márciusban lettek ismertek, éppen ez az, amit a felszólalók és a települések
vezetői a leginkább nehezményeztek, ők semmiről sem tudtak. Egyes
hírek szerint azonban már van eredménye a médiumokban is nagy visszhangot
kiváltó tiltakozásnak, a minisztérium hajlandó tárgyalni, sőt a Palóc
Expressznek titulált, közvetlen Budapest-Balassagyarmat járatot mégsem
áldoznák fel a haza megmentésének oltárán. A
koncepció hiányára, a valós gazdasági számítások negligálására, a távlatos társadalmi
szempontok következetes figyelembevételének hiányára vall, hogy egyfajta
vásári kupeckedés jelei mutatkoznak (ahogy az előző ciklusban is), ahol az
aktívabb, ügyesebb régió talán még szépíthet valamit az elrettentő terveken.
Úgy tűnik Balassagyarmat - mint rajtelső - jobb helyzetbe kerülhet, a média
figyelme (MTV Híradóban tudósítás főhírben,
Medvácz beszéddel IV.3-án, index.hu főhíre, országos, megyei napilapok
cikkei, stb.), és a hivatalos tiltakozások is ebben segíthetik, de ennek
ellenkezője - mint egyfajta posztmodern performansz - is igaz lehet, minden
előre eldöntött. De
bizonyára érdemes vissza,- és kitekinteni a mából, mi volt egy-egy esemény
héttere és milyen külhoni szempontokat is célszerű lenne figyelembe venni,
amikor vasútstratégiáról (?) döntenek az illetékesek. Elevenítsük
fel a Palóc Expressz előtörténetét, a közvetlen Budapest-Balassagyarmat járat
1993. nyarán indult meg, amelynek kezdeményezője, lobbistája Dr. Kovács Gábor, KDNP-és
országgyűlési képviselő, Nyugat-Nógrád küldötte volt. Ő indítványozta Siklós
Csaba miniszternél, hogy annyi évtized után először legyen egy közvetlen
járat, egy sebesvonat pár, amely kényelmesebbé teszi és meggyorsítja a
főváros elérését. Kovács Gábor
2012-ben úgy emlékszik vissza, gyors és megértő tárgyalópartner volt a
miniszter, akivel viszont annak idején úgy állapodott meg, 3 hónapos
próbaidőre engedélyezi a sebesvonat beindítását, amely alatt nyereségesen
kell, hogy működjön, ellenkező esetben megszüntetésre kerül. Az,
hogy az utaslétszám kedvezően alakulhatott, mutatja, hogy mégsem szűnt meg a
járat. Kovács
Gábor is erősítette azt az álláspontot, hogy a szárnyvonalak nélkül nincs
fővonal, tehát a régióból (is) hiányzó utasok értelemszerűen nem jelenhetnek
meg a fővonali járatokon. A
szárnyvonalak valós jövedelmezőségét elősegíthetné a viszonylati jegykiadás teljes
körű megléte, a vonzóbb tarifarendszer, a kedvezmények csökkentése - vélte, a
ma már visszavonult balassagyarmati politikus. Új
megvilágításba helyezheti az észak-magyarországi vasúti helyzetet az, hogy az
Andrássy Gyula Külpolitikai Szalonban, a közelmúltban megtartott
magyar-szlovák szakértői találkozón a külpolitikusok - így Peter Weis
budapesti szlovák nagykövet - szerint is, az új Fico kormány folytatni
kívánja az infrastrukturális beruházásokat, így az észak-déli irányú (vasúti
hálózatok, autópályák) fejlesztéseket. Miután
a Fico kormány erős felhatalmazást kapott, nem érdeke a felesleges
konfliktusok kiprovokálása, így erőteljesebben foglalkozhat gazdasági
kérdésekkel. Weis szerint számos stratégiai érdek köti össze Magyarországot
és Szlovákiát, így az unión belül is egységesen lehet megjeleníteni a
közép-európai régiót. Ehhez
az tehető hozzá, hogy ebben a helyzetben nem lenne reménytelen a Drégelypalánk-Ipolyság
ill. a Fülek, Losonc felé történő vasúti összeköttetés újragondolása. Másik
hír, hogy a szlovák vasút merész döntése révén immár egy éve magánkézbe (cseh
RegioJet cégnek) adta a Révkomárom-Pozsony közötti szakasz üzemeltetését,
sőt újabb szakaszok kerülnek át az állami vasúttól. Bár
hazai viszonyok között politikailag jelenleg nehezebben lenne vállalható egy
hasonló döntés, de annál bizonyára minden jobb, mint amit napjainkban (is)
megélünk, az érdekek harca, az állóháborús helyzet, a stratégia hiánya,
következetlenség, a szakmai szándékok eltitkolása következtében, a (szak)politika
a vonalak felszámolása ill. a járatszámok csökkentése között lavírozok, mint egyedüli alternatíva. Ebben
a zavaros háborúban rövidesen eldől, hogy Balassagyarmat és a régió számára
egy megroggyantó csatavesztés vagy egy időleges fellélegzés következik-e be. Balassagyarmat-Ipolytarnóc szakasz
motorkocsija elhalad a balassagyarmaii temető mellett. |
||
Összeállította: Nagy
Angela - Nagy László Fotók: Nagy Angela 2012.
április |