Emlékeztető az I. Ipoly-völgyi Vasút Konferencián elhangzottakról Konferencia helye: Balassagyarmat, Polgármesteri
Hivatal, díszterem (2660 Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem útja 12) Időpontja: 2021. október 27. 14.00 óra Résztvevők száma: 48 fő és a sajtó 5 képviselője,
csatolt jelenléti ív szerint. A konferencia résztvevőit Csach
Gábor, Balassagyarmat Város polgármestere köszöntötte. Elmondta, Balla Mihály országgyűlési
képviselő csak az ülés elején tud részt venni, de támogatja a kezdeményezést.
Külön köszöntötte a felvidéki résztvevőket, elsősorban Losonc polgármester
asszonyát, Dr. Alexandra Pivkovát, hiszen a
II. világháború óta Balassagyarmat és Losonc önkormányzati vezetése hivatalos
formában most találkozik először. Csach Gábor
kijelentette: hosszú távon a losonci önkormányzattal a kapcsolatot
szorosabbra kívánják fűzni, ez ügyben megbeszélést tartanak a konferencia
után. Olexa Miklós, az
Ipoly Túra Egyesület elnöke: Lelkünk része a vasút, ezért lelkünk egy részét nem
szabad veszni hagyni… Felröppentek az
elmúlt időszakban kóbor gondolatok, hogy nincs értelme működtetni ezt a
vasutat, de úgy gondoltam, hogy ezt nem szabad hagyni, ezért kezdtük
megszervezni a civil összefogást. Amikor elindítottuk kezdeményezésünket, számos
Ipoly-völgyi polgármester egyénileg vagy maguk a településük, továbbá civil
szervezetek, magánszemélyek léptek be a vasútvédő szakosztályba, így az Ipoly
völgyének a négy városa is tag lett a határ mindkét oldaláról. Ismertette az Ipoly Túra Egyesület létrejöttét,
céljait, elmondta, hogy a facebookon az az Ipoly Túra Rendszernek 12.000
fényképből álló gyűjteménye van. Az Ipoly Túra Rendszer az Ipoly forrásától a
Dunáig 180 km hosszú, amely kerékpárral, vízi sporteszközökkel végig
bejárható. Mindezek kiegészítésére hozta létre Balassagyarmaton az 1.
Kerékpármúzeumot, amely hazánk egyetlen ilyen jellegű kiállítóhelye. A vasútról szólva elmondta, gyakorlatilag a II.
világháború óta semmit nem tettek érte, folyamatosan leépült. Ez ma már olyan
pontot ért el, hogy műszakilag bármikor bedőlhet, hiszen 60-80-100 éves
műszaki berendezések üzemelnek. Ugyanakkor olyan vidéken vezet a pálya
keresztül, amely ha propagálva lenne, ahogyan sajnos
nincs, európai szintű turisztikai látványosság is lehetne. Nógrádi vasútjaink 125 ill. 130 évesek, nem
mellékesen 175 éves a magyar vasút és Európában Vasút Éve van, ezért is itt
az alkalom, itt az idő a cselekvésre. Kifejtette, azt tapasztalja, nagy a tanácstalanság a
vasút ügye körül, magyar részről azt mondták: persze a szlovákok nem akarják,
nem szabad ezzel semmit csinálni, a másik oldalról meg azt: mit akarnak
ezzel, hiszen a magyarok nem akarják a megoldást. Szerencsére ma Szlovákiával abszolút rendezett a
viszony, egy az érdekünk, azt gondolom, minden szempontból itt az idő, az
alkalom, hogy együtt lépjünk. Ma Szlovákiának legalább olyan érdeke a vasút
megmentése, mint a miénk, azzal együtt, hogy a magyar oldalon vannak inkább a
műszaki hiányok. Többek között azt szeretnénk, hogy Losonccal való
kapcsolat álljon helyre, a szakasz végállomása Ipolytarnóc helyett Losoncon
legyen, nyugati oldalon pedig épüljön ki az ipolysági
6 km-es megszüntetett vonalszakasz. Csach Gábor
vitaindítójában elmondta: A mai nap nagyon fontos alapkőletétel az
Ipoly-völgyi vasút megmentésére, de legyünk realisták, nagy erőkkel állunk
szemben, mégpedig a történelem okozta változásokkal. Magyarországon már az 1970-es években a
szárnyvonalakon leállították a fejlesztést, ennek köszönhetően vasútjaink
katasztrofális állapotban vannak, a kínálati oldal enyhén szólva sem
találkozik a keresleti oldallal. Tehát óriási feladat, hogy a kínálati oldalt
próbáljuk valamilyen szintre emelni. A történelem is sokféle módon érintett
bennünket, Monarchia korabeli közlekedési rendszerrel állunk szemben, nem a
német típusú négyzethálós vasút rendszer épült ki, hanem az erősen Budapest
centrikus. Az utazási szokások is megváltoztak, napjainkra
Balassagyarmaton 30%-kal nőtt az elmúlt 15-20 évben a gépjárművek száma, nem
csoda, hogy nem csak a MÁV-nál, de a Volánnál is lecsökkent az utasforgalom.
A vasútfelújítás drága üzem, amit a mindenkori politika az elmúlt 70 évben
ezeken a szakaszokon az elhanyagoltság és a slendriánság formájában okozott,
ezek megoldása most már súlyos milliárdokba kerül. Az Ipoly-völgyi vasúthoz tartozó 75-ös vonal a
budapesti agglomeráció része, ráhordó funkcióval bír. A 78-as szárnyrész
belső Nógrád egyetlen feltáró közlekedési útvonala, tehát olyan kulcs
közlekedési pont, ami hosszútávú megoldást tudna biztosítani a
személyközlekedés és áruszállítás terén. Merjünk közép-európainak lenni,
hiszen a Losonc-Ipolyság vasútvonal helyreállítása szlovákiai érdek is, ahogy
az ipolytarnóci vonal megmaradását a nagykürtösi
bányák peage vonala mentette meg. Nyilvánvalóan a
szlovákoknak, a Kassa-Pozsony közötti áruszállításban ez a vasútvonal, a
drégelypalánki 6,3 km-en felszedett sínek helyreállításával képezne egységet. Segítheti céljainkat, hogy rengetegen kiköltöznek
Budapestről az agglomerációba, a turizmus tekintetében a környék attrakcióin
túl pedig gondoljunk a Cuha-völgyi civil kezdeményezésre, amely megmentette a
Győr-Veszprém közötti vasútvonalat, kulturális örökség részévé téve három
szakaszon az ottani vasutat. Nálunk, mind a 75-ös, mind a 78-as vonalon
vannak olyan szakaszok, vasútállomások, amik valóban akár örökségvédelmet is
élvezhetnének és külön forrásokat kaphatnának. Bátorítok mindenkit, hogy vállalja el és vállalja
fel azt a politikai kezdeményezést, amit Balassagyarmat önkormányzata mindig
is végzett, hiszen egyhangúlag fogadta el a testület 2020. január 30-án a
vasútfejlesztési javaslatot. A helyi politikai ellenállásnak volt köszönhető,
hogy a járványügyi menetrendet, mind a 75-ös, mind a 78-as vonalon a közös
tiltakozásnak köszönhetően 56 nap után sikerült negligálni. Csak ez a fajta
civil összefogás vezethet ahhoz, hogy céljaink megvalósuljanak. Ezt követően Prof. Dr. Majdán
János, rector emeritus (PTE) az Ipoly-völgyi
vasút történetéről tartott vetítettképes előadást. Elmondta, a kérdéses szakaszok egykoron nem mellékvonalak voltak, hanem egy
jól átgondolt hálózati rendszer fontos részei. Széchenyi a magyar gazdaságot
egységes hálózattá kívánta szervezni és ebben nagyon fontos elem volt a vasút. Az
előadó áttekintette a magyar vasúthálózat létrejöttének gazdasági
aspektusait, a magánvasút, osztrák állami vasút, MÁV hálózat stb kényszerűségeit és dilemmáit, a vasúthálózat
privatizációs, majd államosítási szempontjait, különös tekintettel arra, hogy
ebben a rendszerben az Ipoly-völgyi vasút milyen személy- és teherszállítási
szerepet játszott. Kiemelte
a salgótarjáni szénbányák jelentőségét, és azt, a jól átgondolt vasúthálózat
és összehangolt menetrend révén a Monarchia főbb pontjai között a viszonylag
gyors eljutás biztosított volt. Áttekintette
az Ipolyság-Losonc közötti vasúti állomások egykori és mai állapotát, majd
kiemelte, hogy a Nagykürtös-Ipolytarnóc közötti un. peage
forgalom révén a magyar oldalon áthaladó, szlovákiai teherszállítás miatti
bevételek hazánknak fedezik a három nógrádi vasúti szakasz működtetésének
teljes költségét, bár bevételként ez nem helyben, hanem a MÁV
nagybevételeiben jelentkezik. Csonka Károly MÁV
főpályamester, „Vasútüzem testközelből” címmel tartott szintén vetítettképes
előadást. Előadása előtt Csach Gábor
elmondta, hogy eredetileg az UTIBER Kft. és a NIF Zrt szakemberei szerepeltek
volna előadóként. A magyar kormány 2019 decemberében kormányhatározatot
hozott arról, hogy a Drégelypalánk-Ipolyság közötti vasúti közlekedés
helyreállítására megkezdik a munkálatokat. Elindult a tervezés, jelenleg az
UTIBER Kft tervezi a hiányzó 6.3 km-es szakaszt, de mivel nem áll még olyan
állapotban a terv, hogy az prezentálható legyen, lemondták a részvételüket. Csonka
Károly az előadása elején összehasonlította a Párkány-Losonc között az
eljutási távolságot és ráfordítandó időt három különböző magyar-szlovák
vasúti pályaszakaszt vizsgálva, amely a reménybeli Ipoly-völgyi szakaszon
lenne a legrövidebb és leggyorsabb. Ezt az időtávot a fejlesztésekkel még
tovább lehetne rövidíteni. Kihangsúlyozta,
a menetrendek összehangolásán túl, közlekedési rendszerekben kell
gondolkodni, meg kell határozni azokat a viszonylatokat, hol kell, vagy éppen
nem kell az autóbuszos szállítással konkurálni. Külön kiemelte, hogy a vasút
a csúcsidőben különösen versenyképes az M2-esen az átlagsebesség terén a
személyautóval, a főváros megközelítése vonattal pl. Diósjenő felől gyorsabb,
mint személygépkocsival. Vasúti
teherszállítás tekintetében kiemelte a tengelyterhelés kérdését, amely az
elvárttal szemben a térségben nagyon alacsony. Nógrádkövesd-Galgamácsa között
eléri a 20 tonnát, de máshol csak 14-16 tonnát. Alapvetően ez akadályozza,
hogy a nógrádi szakaszokon kevés a teherszállítás. Ezzel szemben a közúti
szállításnál nincs ilyen korlátozás, a gyakorta túlsúlyos kamionok az utakat
erősen rongálják. Kihangsúlyozta,
a pályáink mai állapota miatt csak komplett felépítmény csere lehet csak a
megoldás, amely könnyen megoldható a fővonali felújításokból kikerülő 54
rendszerű vágányok újbóli felhasználásával, amelyeket a MÁV már alig tud
deponálni. A
fejlesztésekkel az agglomerációban versenyképes eljutási időket nyerhetünk,
fontosnak nevezte, hogy a felújítandó szakaszok alkalmasak lennének a
hivatásforgalom lebonyolítására, azt, hogy turisztikai szempontból a lehető
legtöbbet ebből ki tudjuk aknázni, lényegesen csökkenthető lenne a károsanyag
kibocsátás, az ökológiai lábnyom csökkenne. Szempont továbbá, hogy Rétságon,
Szügyben komoly méretű ipari park épült az utóbbi időben és egyikhez sem
vezet iparvágány. Rétsági állomásról gyakorlatilag lehetetlen ez felvezetni,
de akár Bánkról, akár Diósjenőről minden további nélkül megoldható. Az
M2 autópálya továbbépítése kapcsán elmondta, a
szükséges anyagok szállítása a meglévő forgalom mellett közúton nem
lehetséges, ez káoszt okozna, tehát mindenképpen szükség lesz a vasútra. Kiemelte
továbbá, hogy a Vác-Szob szakaszon Nagymaros térségében a Szent Mihály-hegy
geológiai állaga romlik, kőzetanyaga a vasútra, közútra kerül, gyakoriak a
víz-, sárfolyások. Előbb-utóbb erre megoldást kell találni, mert óriási
pénzbe kerül már most is a kárelhárítás. Ha visszaépülne az
Ipolyság-Drégelypalánk közötti 6,3 km, akkor részben ki tudná váltani a 70-es
vonal forgalmát főleg a teherszállítás terén. Javasolta,
hogy az egyes települések, az önkormányzatok kezdjenek el azon gondolkodni,
hogy saját területükön, a saját elképzeléseik mentén mit nyerhetnek ezzel a
vasúttal, mivel tudnak hozzájárulni ahhoz, hogy ez a jövőben működőképes legyen.
Végül
említést tett arról, hogy külföldi vasútbarátok a természeti, kulturális
értékek megismerésére a kérdéses pályaszakaszokat különjáratokkal gyakorta
használják, erről több fényképfelvételt bemutatott. Szabó Tibor,
Ipolytarnóc volt polgármesterének hozzászólása: Elmondta,
az egykoron meggyújtott fáklya az Ipoly-völgyi vasút megmentéséért és
működtetéséért továbbra is ég, ha nem is lángol, de úgy érzi magát, 1999
januárjában járunk, mert az Ipoly Unió Egyesület ekkor fogalmazta azokat a
pontokat, amelyek ma a memorandumban is megtalálhatók. Sajnálatos, hogy az
eltelt évtizedekben semmi változás nem történt. Áttekintette,
hogy 2007-2013 között volt Magyarország és Szlovákia között egy határon
átnyúló együttműködési program, 2018 decemberében beadtak egy sikeres
pályázatot az Ipoly-völgye vasút működtetésére. Megvalósíthatósági tanulmány
készült, támogatta a pályázatot a magyar és a szlovák vasúttársaság is, több
magyar és szlovák egyesülettel, civil szervezettel együtt, de ebből semmi nem
valósult meg. Ismertette
azokat a közös akciókat, amelyek az ügy érdekében szerveződtek, hogy
Ipoly-völgyi vasút fejlesztésre kerüljön, ezek Szécsényben, Balassagyarmaton,
de még az Országgyűlés épületében is zajlottak. Megítélése
szerint azért nem léptünk soha előbbre, mert a rendszerváltozás óta a
mindenkori kormányok az Ipoly-völgyi vasutak mellé nem álltak oda, mert ha odaálltak
volna, akkor támogatottságot élvezhettük volna. Ezért nem történt fejlődés,
noha a civilek, az önkormányzatok és a polgármesterek mindannyiszor azon
voltak, megmaradjon a vasútvonal, működjön és
fejlesztése kerüljön. Gratulált a kezdeményezéshez, támogatja és annak külön
örül, hogy Losonc polgármestere is jelen van, lehetőséget adva az
együttműködéshez. Csach Gábor megjegyezte, hogy a folyamatos
tiltakozás azért arra elegendő volt, hogy nem zárták be a vonalakat, például
a járványügyi csonka menetrend, melyet 34 vonalon vezettek be júniusban, és
nálunk 56 napig rondította a menetrendet, 14 vonalon, ahol semmilyen
tiltakozás nem volt, még mindig hatályban van. Továbblépni csak egy még
szélesebb összefogással leszünk képesek, ezt szolgálja a mai nap is. Bablena Ferenc, a Nógrád Megyei Önkormányzat
alelnökének hozzászólása: A mai találkozást az erősíti meg, hogy a
vasútfejlesztési törekvések találkoznak a kormányzati, önkormányzati és civil
szervezetek vonatkozásában. Elmondta, az Észak-Kelet Magyarországi Gazdasági
Zóna, amelyhez öt megye, köztük Nógrád is tartozik, a következő
megfogalmazást tette közzé: Elengedhetetlen az egykor
létező vasúti összeköttetések helyreállítása, újak létesítése, közúti
fuvarozásra az összehangolt kiépítése, a tervezett fejlesztések révén magyar
oldalról több helyen is közvetlenül megközelíthetővé válik a határ, ami
tovább fejlesztéseket indukál a szomszédos országok részéről. Közölte, elkészült Nógrád megye 2021-2027 közötti
területfejlesztési programja, itt is egyértelműen megfogalmazódott: az
elmaradottság, ami a vasutak vonatkozásában tapasztalható megyeszerte, sürgős
intézkedéseket kíván és igényel. Az Ipoly-völgyi vasút hiányzó szakaszának
újraépítése és az Ipoly-völgyi vasúti fejlesztése kapcsán 300 M Ft áll rendelkezésre
a fejlesztési program továbbvitelére. Kijelentette, az itt megfogalmazott célok a jövőbeni
lehetőségeket tekintve reális alapokon nyugszanak,
bár hosszú távon nyilván kemény munkát igényelnek, de megvalósíthatók, sőt
szükséges, hogy meg is valósuljanak. Lőrincz Mária hozzászólása (Középső Ipoly-mente Regionális
Fejlesztési Ügynökség): Elmondta,
jelenlegi állás szerint Besztercebánya megye fejlesztési tervének még nem
elfogadott tervezetének részét képezi az Ipoly-völgyi vasút újraindítása. Közölte,
elhangzott az előzőekben, hogy készült egy tanulmány, igaz, ez mára már
elvesztette aktualitását, viszont véleménye szerint kevés ráfordítással
könnyen lehetne aktualizálni. Mi
2012-ben jutottunk arra a szintre, hogy mind magyar oldalról, mint szlovák oldalról
meg volt rá a politikai akarat, hogy az Ipoly-völgyi vasútról való álmodást
munka kövesse. Akkor Szlovákiában kormányváltás volt, azóta ez a kérdés
lekerült a napirendről. Az elmúlt hetekben érkezett az a hír, hogy a
kormányközi vegyesbizottság tárgyalt erről, konkrét anyagom nincs, de ha van
valakinek információja, miben egyezett meg a magyar és a szlovák fél, akkor
nagy segítség volna ennek ismerete. Politikai akarat nélkül nem fogunk tudni előrelépni, amint megvan a politikai akarat, meglesz a pénz
is hozzá, ez így volt az Ipoly hidak esetében is. Végezetül
közölte, épp ideje, hogy a konkrét munka, cselekvés felé tegyünk lépéseket,
ennek a memorandumnak megfogalmazása után keressük az utat ahhoz, hogy
meglegyen a politikai akarat is. Dr. Alexandra Pivková, Losonc Város polgármesterének
hozzászólása: Megköszönte
a konferenciára szóló a meghívást, elmondta, Olexa Miklós
losonci látogatása során már megismerték az Ipoly-völgyi vasúttal kapcsolatos
szándékokat. Losonc,
Besztercebánya megye fontos városa, kiemelt szerepe van a megye más
városaival való együttműködésben. Szlovákia és Magyarország kapcsolata
történelmi, továbbá a Neogradiensis Egyesület már megalapozta az
együttműködést, így a vasút terén is. A polgármester asszony elmondta, a
Neogradiensis elnöke volt 2011-től, számos sikeres projektben működtek együtt
a magyar féllel. Az együttműködés és a vasútfejlesztés pozitív hatást váltana
ki valamennyi érintett számára. Közölte:
A magyar javaslat éppen időben érkezett, mert Szlovákiában éppen most
tervezzük, milyen téren fejlesszünk az EU-s forrásokból. 7-8 évre előre tervezzük a projekteket, 12
Mrd euró áll rendelkezésre a strukturális forrásokból, 6 Mrd euró a
felújítási forrásokból. Nagy örömmel leszünk partnerek az Ipoly vasút
felújításában, ugyanúgy örülünk annak is, ha a magyar részen felújítják a 6,3
km-es, most még nem meglévő pályaszakaszt. Elmondta, Losonc-Fülek között EU-s
forrásokból vasútvillamosítási fejlesztés zajlik, másrészt a Salgótarjánnal
való összeköttetést is meg akarják újítani. Pozitívan fogadják a terveket,
úgy a személyszállítás, a turizmus, mint a teherszállítás tekintetében,
hiszen a losonci ipari park jelentős fejlődésben van, amely rákapcsolható a
vasúti pályára. Dr. Ferkó Attila elnök hozzászólása (Jobb Páholy
- Dr. Förster Kálmán Társaság, Salgótarján) Kijelentette:
Nagyon megfogott bennünket ez a témakör, egyetértek azzal, hogy rendszerben
kell gondolkodni. Kifejtette: nagyon gazdag megyében élünk, olyan értékeket
bírunk magunkénak, amiket legközelebb csak Erdélyben láthatunk. Ennek
ellenére hosszú idő óta, a mutatókat egybevetve szinte az utolsó helyeken
kullog a megye. A vasút megyei állapotát szimbolikusnak ítéljük, Nógrád megye
modernizálása, a vasút, a digitális hálózat és a média újragondolásával
kezdődik, így ismét bekapcsolódhatnánk az ország és Európa vérkeringésébe. Dr. Szakács Zoltán, a Civitas Fortissima Kör elnöke hozzászólása, Balassagyarmat: Lenyűgöző
az a sok szép, új, nemes gondolat, amit hallottam. Szeretném felhívni a
jelenlévők figyelmét, hogy Balassagyarmat azért a legbátrabb város, mert
éppen a vasutasok kezdeményezésére kezdődött el 1919-ben az úgynevezett csehkiverés,
amivel aztán kivívtuk az országgyűlési határozatot, ezt a megtisztelő címet.
Tehát, ha mi akkor bátrak voltunk, illik ma is, továbbra is, bátraknak
lennünk és felvenni a harcot azon nemes gondolatok megvalósulásáért, amikről
itt szó volt. Végül
Olexa Miklós felolvasta az alábbi
memorandumot, amelyet a konferenciát összehívó civil szervezetek,
Balassagyarmat Önkormányzata, szakemberek bevonásával állított össze: IPOLY-VÖLGYI VASÚT MEMORANDUM
3. Kérjük a Drégelypalánk–Ipolyság (Šahy)
közötti egykori vasúti pálya helyreállítását, a szükséges feltételek
megteremtését a történelmi vasúti kapcsolat újraindításához. 4. Kérjük, hogy a több mint harminc éve napirenden lévő Ipoly-völgyi
vasút újjáélesztésére a két ország együttműködésével, közösen benyújtott
európai uniós pályázati finanszírozásból, még ebben a pénzügyi támogatási
ciklusban kerüljön sor.
10. A támogatók egyetértő állásfoglalása a felelősség szempontjából
saját hatókörükre terjed ki. Kelt Balassagyarmaton, 2021. október 27-én A
memorandum szöveget a jelenlévők egyhangúlag elfogadták. Csach Gábor elmondta, hogy a dokumentumot
aláírásra megküldik a távollévő polgármestereknek, vasútvédő civileknek is. Zárszóként
Olexa Miklós megköszönte az
Önkormányzat nagyvonalú segítségét az konferencia lebonyolításához és
bejelentette, a következő ülésre Losonc Város meghívására 2022 első felében
kerül sor. A
konferencia 16.15-kor befejezte munkáját. |