Városkép
a múltból - Szabó
Zoltán szociográfus írása Balassagyarmatról forrás: Városi
Könyvtár, Helytörténeti Gyűjtemény A
II. világháború előtti magyar szociográfia egyik legjelentősebb alakja volt Szabó Zoltán (1912-1984) aki falukutatóként, publicistaként, lap- és
könyvszerkesztőként, íróként is maradandót alkotott. Szociográfiai
munkásságát többek között A tardi helyzet
és a Cifra nyomorúság c. művei fémjelzik, utóbbi kötete, Cserhát, Mátra, Bükk földje és népe
alcímmel jelent meg, benne a Balassagyarmatról készült alábbi leírása. A
kötet a budapesti Cserépfalvi Könyvkiadónál 1938-ban jelent meg. (a máig hatóan
érvényes megállapítások mellett, az írást helyenként anekdotikus, szubjektív,
elnagyolt gondolatok is jellemzik, mégis érdemes megismerkedni a korszak
jelentős kutatójának tapasztalataival - szerk.) Szabó Zoltán a
II. vh. alatt a Magyar Nemzet munkatársaként
szerkesztette a Szellemi honvédelem c. rovatot, a német befolyás elleni
szellemi erők jelentős személyisége volt. Parasztpárti politikusként szerepet
vállalt a háború utáni magyar közéletben, diplomáciai feladatokat is
ellátott. 1949-ben angliai útjáról nem tért haza. Haláláig a magyar emigráció
egyik meghatározó szereplője volt. * BALASSAGYARMAT Nálunk
van főváros, mezőváros és hivatalváros. Balassagyarmat hivatalváros. Szelíd
nógrádi halmok, fák közé bujt kastélyok között jut
ide az ember, kanyargó sínen futó mellékvonalakon, vagy autóbuszon Pestről.
Áldott, mesékben, színekben és szegénységben gazdag táj veszi körül a várost,
Palócország fővárosát, állomásépületén unalom ül,
csend és korom. Ide járnak ki a gyarmatiak közül a ráérőbbek esténkint, az esti vonatokhoz, mintha várnának valakit,
vagy indulnának valahová, de alig-alig jön, amit várnak és alig-alig indulnak
oda, ahova vágyakoznak. Az állomástól széles út visz a palócváros belseje
felé, aszfaltos út és a járda szürkeségében kis kerek földszigetekből
csenevész fák nőnek ki, kókadtak már a nyár közepén. Az uccán
nyugtalan vonalú házak kísérik az utast, szeszélyes kiszögellések, tornyot
utánzó csúcsok és ablakok, melyek
nagyoknak látszanak, de nem engednek be sok fényt a szobákba. Ezekben a
szobákban jobbára avult, idejét múlt és ügyetlen bútorok ácsorognak otromba
csillárok alatt, festett csendéletek lógnak a falakon és némely lakók unalmukban
estefelé az uccára könyökölve
cigarettáznak. Balassagyarmat
fakó város. Kissé gondozatlan és elhanyagolt. Nem feltűnően az, hanem magától
értetődően, mint az olyan városok, melyek nem tudják: tulajdonképpen miért is
városok, mi a szerepük, mi a feladatuk, mi a céljuk? A tompa, súlyos és
felhős nyári meleg illik hozzá, mikor aki teheti,
behúzódik a szobákba, hogy ne kelljen éreznie a nehéz eget, mely ilyenkor
bezárja a látóhatárt, nyomasztóan közel és szürkén. Szürkék itt Gyarmaton a
házak is mind, amolyan halványszürkék, nem a gyárak korma, a munka és az élet
füstje festette őket ilyenekre, csak az idő, mely elmegy fölötte tétlenül.
Gyarmaton alighanem kevesen mondják, ha nem tettek aznap valamit, hogy „elvesztettem
a napot, barátaim”. A város képében a „jóra való restséget” mondja minden: az
ízlés és szeretet nélkül épült házak, melyeken több a cikornya, mint a
szépség, az apró fák, melyek nyílnak ugyan, de ebben több a kényszeredettség,
mint az öröm és az ucca, a hosszú ucca, mely a város közepébe visz. A város
közepe a vármegyeház, ennek szalad neki az állomásról vezető út és aztán
nincs tovább. A vármegyeház keresztbe áll, mint egy hatalmas, szép
neoklasszikus tilalomfa és a homlokán komoly betűk hirdetik: NÓGRÁD A KÖZÜGYÉRT. Lehet, hogy ezen az úton járt egyszer Prohászka, így érkezett meg ide és erre a megérkezésre,
erre a szép, nagyon nyugodt, nagyon magabiztos és nagyon úri vármegyeházra
gondolt, mikor leírta ezt a mondatot: "Milyen áldott jó magyar nép ez,
milyen vallásos, derék, buzgó nép, csak ez a nógrádi vármegyeház ne volna." Pedig ez
a vármegyeház van, sőt legfőképpen ez van Gyarmaton. Ez a város értelme,
dísze és dicsősége, hatalmának jele, a vármegyeház minden. Amíg ez nem volt,
Balassagyarmat kicsiny volt és jelentéktelen, Balassák
birtoka, várhely, civódó urak fészke, akik időnkint összevesztek és
megostromolták egymást s ilyenkor az ország akkori közállapotai szerint vagy
megjött, vagy elmaradt a büntetés. Nógrád székhelye csak 1791 óta
Balassagyarmat, addig Szügy, ez a mostanra már közönséges falusorba hervadt
kis község volt a megyeszékhely. A palócok piaca, ahová bejártak, Szécsényben volt, a megye akkori természetes
középpontjában. A gyarmatiakról csak egy-két dicső tettet jegyez fel a
történelem, annyit, hogy egy török nagyúr esküvőre induló lányát elfogták az
országúton, minden kincsével, aranyával, hozományával beszállították Gyarmatra és aztán keményen védekeztek a bosszuló török
ellen, s a nők is követték az egri nők példáját. A megyeházhoz véletlenül
jutottak. Az urak Szécsényt akarták, de ott
keményen és zsarnokul ült kastélyában az akkori főispán és főbirtokos Pongrácz gróf és nem akarván más urakat megtűrni maga
mellett Szécsényben, Gyarmatra utasította a
vármegyét. A megye ide is jött és 1843-ban megépült a szép vármegyeház, a kor
divatja szerint klasszicizáló stílusban, a tizenkilencedik század nyugalmas
és harmonikus modorában szélesen terülve el telkén, hosszú egyenletes
ablaksorokkal, cifraság nélkül, de nem pompa híján. Azok a
megyei úri családok, melyek hozzájárultak az építés költségeihez, egyben
szobát is kaptak a megyeházban. Így az nemcsak a vármegyeháza, hanem a
vármegye urainak közös kastélya, vára is lett. Ma, bár ezeket a szobákat
régen megváltották, még mindig az. Régi nógrádi családok fiai járnak a
kapualj szép boltíve alatt, melyet kissé ferde oszlopok tartanak és a pirosszőnyeges lépcső végén Ferenc József üvegre festett alakja díszeleg, ezzel a felírással: "A királylátó
Nógrád hódolata jeléül". A helyiségekben ma is jórészt ugyanazoknak a
családoknak a fiai ülnek, akik régebben is szolgálatot teljesítettek, szolgálván
a hazát: az országot, a szűkebb hazát: Nógrádot és a legszűkebb hazát: a
dzsentrit. A
vármegyeház jobbján a törvényszék nagy és nemrég épült háza áll, háta mögött
a börtön, mely régi, testes és magas, balján a városháza. Ez a városháza
mostohagyereknek látszik, parvenünek és szegény rokonnak a vármegyeház
patinás, szép öreg épülete mellett, melyben nehezen lehet másnak lenni, mint hagyományhűnek, a régi nemesi levegő őrzőjének. A két
épület egymás mellett nagyszerűen szemlélteti, hogy itt Gyarmaton a vármegye
fontosabb, mint a város, a dzsentri mindezideig
fontosabb, mint a polgárság, mely nem igen van, s ami van: gyülevész,
jöttment és címertelen. A városi hivatalba, vagy a városházi urak társaságába
könnyebb is bejutni közönséges embernek, mint a megyeházba, ezek az urak a
könnyebb tarokkot játsszák, nem a most előkelőbb és arisztokratikusabb
bridzset és vadásztársaságuk sem olyan exkluzív, mint a megyeieké. A megyeiek
társaságába tartoznak azok az urak is, akik közülük kerültek fel az országos
politikába és ott nem kis szerepet visznek. A
vármegyeház hivatal is, de amellett társaság, zárt kör. Családok valamikor
nagyon szigorú, most már valamivel lazább közössége. A városház inkább csak
hivatal. A vármegye házát virágok futják körül, elől piros muskátlik, oldalt
sokszínű, lila-piros és rózsaszín virágok és szemben a kaszinó áll. Öreges,
mohos, szürke előkelő villa, szép erkéllyel, kényelmes bőrfotelekkel,
zöldposztós asztalokkal, kicsi könyvtárral. A város házát nem környékezi
virág, csak négy oszlop tartja nehézkesen az erkélyét. És szemben vele nincs
kertes úri kúria, hanem vén házak vannak és új házak, melyek idejüket múlták
már akkor, amikor felépültek. És bizonytalanok. Ízlés, szemlélet, saját
gondolkodásmód nélkül valók, mint az a magyar középréteg, mely felépítette
őket. Ez a
középréteg mindig bízott abban, hogy bejuthat a másik világba, a szebbe,
előkelőbbe. A városházáról a vármegyeházba, a hivatalnokok közül az urak
közé, a maga stílustalan házából az úri stílusú kaszinóba. És nem kívánt polgár
lenni, vagy várost építeni arra a rövid időre. A
társadalomra Gyarmaton ez az átmenetiség, ideiglenesség jellemző és az, hogy
kevés az alkotás, kevés a tett és kevés az eredmény. Az emberek nem azzal
törődnek, hogy a maguk rétegének keretén belül alkossanak, hanem azzal, hogy
a fölöttük levő rétegbe eljussanak. Balassagyarmat nem
mint város, mint közösség akar érvényesülni kifelé, hanem a gyarmatiak
előbbre akarnak menni a gyarmati társadalomban benn. Gyarmaton mindenki más
akar lenni, mint ami. A dzsentri arisztokrata akar lenni, a dzsentroid magyar nemes, a zsidó minél inkább dzsentri,
az iparos középosztálybeli, a paraszt pedig altiszt
vagy iparos. A társadalom egy lépcsőhöz hasonlít, melynek egyik fokáról a
másikra feljutni nehéz, de nem lehetetlen. Az, hogy nem lehetetlen, annyit
jelent, hogy senki sem szoríttatik mereven saját rétegébe és ezáltal senki
sem kényszerül arra, hogy kényszerűen bár, de mégis e kereten belül akarjon
lenni és tenni. Az, hogy nehéz, azt jelenti, hogy a társadalmi capillaritás kihasználásának becsvágya lefoglal minden erőt,
fölemészt minden szándékot. Gyarmat
úgy él, mint középosztályunk általában: mindenkinek szeme fölfelé néz, keze
lefelé taszít. A dzsentri jó része néhány arisztokrata példája után
királypárti. Nem azért, mert valamely megfontolás után arra jutott, hogy e
megoldás problémákat rendezne. Hanem kizárólag azért, mert néhány
arisztokrata az és így előkelő. A dzsentroid
elemekben találhatók legmegbízhatóbb lenézői osztályuknak, vagy fajtájuknak,
a legturánibb németből jött magyarok, a
legantiszemitább kitértek. Iparosokból lesznek a legszolgább
hivatalnokok és az alsó szociális rétegekből a legantiszociálisabb emberek. E
kapaszkodás nemcsak annyit jelent, hogy mindenki fölfelé akar jutni, hanem,
hogy mindenki tele van gátlásokkal. Senki sem mer az lenni, ami, mindenkinek
van letagadni, vagy eltüntetni valója, kicsiny belső titka, melyről tudja,
hogy a többiek is tudják. Legfeljebb addig, amíg készséges szolga és
engedelmes követő, jóindulatúan nem vesznek tudomást róla. Hisztérikus
társadalom ez, különösen a felsőbb rétegekben, tele takargatni, titkolni
valókkal, félelmekkel, rettegésekkel és vágyakkal. Ilyen bizonytalan,
ingadozó, öntudat és önbizalom nélküli társadalmon, ilyen városiatlan,
összevissza, stílusára és saját életformájára nem talált városon könnyen
lehet teljhatalmú úr egy szép, nyugodt, tisztastílusú, mértékletes, de gőgös pompájú
vármegyeház és az a szellem, amelyet megtestesít. A nógrádi úrnép e jórészt
középbirtokos dzsentri, mely kicsit a saját gyarmati kúriájának is építette a
vármegyeházat, valamikor nem volt érték nélkül való. Szép kastélyaikban a
festői dombok között még ma is sok helyütt gazdag könyvtárak pihennek régi
polcokon, tanúsítván, hogy az egykori urak nemcsak erdei vadak húsával és gravámennel éltek, hanem kultúrával is. Nagy Iván közel
10.000 kötetes könyvtárat adományozott a Nógrád vármegyei
Múzeumnak, melynek alapját ő vetette meg, és az utóbbi időkben is
kerültek ki szép gyűjtemények úriházakból. Madách itt ismerkedett meg a
gyarmati megyebálon Fráter Erzsikével, itt szolgálta a közügyet és ma már a
vármegye büszke rá, hogy írt is. Ezt tábla tanúsítja, mely a vármegyeházon ékeskedik és szövege elmondja, hogy a vármegye ezzel "az
emléktáblával örökíti meg azt a tényt", hogy Az ember tragédiája
halhatatlan szerzője, Madách Imre itt hivatalnokoskodott. Ugyanilyen tábla
tanúskodik arról, hogy Mikszáth, a Jó palócok írója is ette rövid ideig a
vármegye kenyerét. Madách
kora óta ez a szent hevület erősen alábbhagyott Nógrádban és a kaszinóban
sokkal fontosabb bútordarab a kártyaasztal, mint a könyvszekrény. A könyvtár
bizony gyönge. Szép csak a múzeum könyvtára, de az
halott. A vármegye egyik vezető tisztviselője, mikor javaslatot terjesztettek
eléje, hogy e könyvanyagot cseréljék be olyan könyvekre, melyeket olvasnának
is a gyarmatiak, lemondón legyintett. "Ugyan, minek", - volt a
válasza - "hiszen a kaszinó könyvtárát sem olvassa senki." Ezzel
aztán meg is szűnt a tusakodás azért, hogy Gyarmatnak jó és olvasott
könyvtára legyen. A kultúra itt erősen mellékes ügy
manapság és ami kevés van belőle, az is ötven évvel jár a kor mögött. A
könyvkereskedések főként levélpapír és iskolai füzet árusításából élnek és
csak karácsonykor adnak el többkötetes történelmi regényeket. Egy ilyen bolt
kölcsönkönyvtárában nagy a csend: a tulajdonos szerint az emberek Gyarmaton
harminc éves korukon felül nem olvasnak, csak ha megbetegednek. Addig a
férfiak nyolcvan százalékban detektívregényt, a nők hatvan százalékban Courths-Mahler-műfajt, a fiatalok százszázalékban
pikáns könyveket olvasnak. Bármilyen kis falu népkönyvtárának olvasási
statisztikája vigasztalóbb, mint e gyarmati kölcsönkönyvtáré. A kultúrára
kevesen szomjaznak a városban, mert az olvasottság nem képesít semmire. Nem
képesít fölfeléjutásra, nem képesít a rosszabb
vadásztársaságból a jobb vadásztársaságba való bejutásra. Még az asszimilánsabb zsidóság is inkább bridzsen ügyesen
veszíteni tanul, semmint műveltségre törekszik. Mert ezáltal inkább juthat
közel a dzsentrihez és jobban eltüntetheti ez eredendő
különbségeket. A középső rétegek végtelen
sokféleségben és végtelenül atomizálódva, klikkekbe oszolva élnek,
többé-kevésbé polgári módon, különféle városrészekben. Míg a részben
dzsentrihez tartozó, részben annak közelébe feljutott tisztviselőréteg a
Kaszinó mögötti negyedben él, a középosztály szegényebb része, afféle a
budapesti tisztviselőtelepnek megfelelő, de sokkal egyszerűbb villaszerű
házakban húzódik meg a város szegélyén. A zsidóság, e húsz százalékot kitevő
külön sziget, zsinagógája mögött él egy hosszú uccasoron
és a város főuccáján, ahol a boltok vannak. A
sorvadó kisiparosság a város különböző külsőbb részein, szétszórva és
tengődve a csempészek működése miatt. A középosztály rang, hivatal és hajlam
szerint kisebb-nagyobb csoportokra tagolódik. A házaik beszélnek róluk.
Jellegtelenek ezek a házak, tiszták, de nem kényelmesek, avultak, de nem
régiek, értelmetlen kiugrókkal és néha németes formákkal „Palócország
fővárosában”. A kertek előttük tarkák, sok díszvirággal, de ezek a
díszvirágok különösebben ízléses összeállítás nélkül tengenek
egymás mellett s mázolt törpék, meg színes üveggömbök vigyorognak a füvek
zöldje és virágok tarkája között. A gyarmati városkép jellegtelen
szomorúságát, átlagos szürkeségét, unalmas nyomottságát és egyhangú kis
szenzációit ezek a házak adják. Csak itt-ott derül fel a sétáló azon, hogy
némely helyen az Ipoly felé a házak előtti árkot teleültették elkerítetlen
virágokkal és esténkint öntözik őket. Pedig ezek az
uccák kívül a középponton, az aszfaltos főút
mellett már cserepekkel és szeméttel teliszórtak, árkaikból szennyvíz szalad
az Ipolyba és az úttesten vagy por van, vagy sár.
Lehangoló vallomások ezek az uccák, arról
beszélnek, hogy ez a tizenkétezer lakójú települőhely képtelen igazi várossá
válni. A hiba valahol nagyon mélyen van, az ösztönök, szándékok és célok, a múlt
és a társadalom mélységeiben. A palócok Gyarmaton, Palócország fővárosában már eléggé kevesen vannak, akkor
is a város szegélyére szorulva, közel a földekhez és távol a vármegyeháztól.
Az utcákon néha hallani kissé selypítő, nyújtott beszédjüket, amint leginkább
helyett "letinkábbat" mondanak és látni
őket cifra viseletükben. Egyébként egyre fogyatkoznak, jelentős szerepük a
város életében alig van. Ők a 13% őstermelő és a 3% napszámos egy részét
teszik csak, több náluk a közalkalmazott és szabadfoglalkozású (14%) és
csaknem eléri a földből élők számát a nyugdíjból élők száma (11%). A palóc élet
leginkább a múzeumban szerepel, ahol az aulában a
nógrádi nemesi családok címerei fogadják a látogatót és beljebb, szépen
elrendezett fülkékben, mint muzeális tárgyak szerepelnek a palóc élet
használati eszközei. Piros szőttes párnák tornyozódnak a régi mintákkal
festett ágyakon, üveg alatt fából faragott ivóedények pihennek, melyekre Ádám
és Éva figuráit véste a művészkedők keze, vagy a kétfejű sast, mely kedvelt
motívuma volt ennek a népnek. A falak mentén faragott padok állnak, vadász
veszi célba rajtuk a vadat, indák fognak körül egy harangszoknyájú karcsú
menyecskét, vagy katonák vonulnak és az egyiken régimódi nagykerekű velocipéden halad egy férfi, bizonyítván, hogy a palócok
nem idegenkedtek attól, hogy az egykori "modern idő" figuráit
padjaikba véssék. Színes ruhákba öltözött viaszbabák ácsorognak üveg alatt és
a falakon képek, fényképek a palócélet sokféle változatáról, az Ipolyban
halászókról, akik bokrok alá szorítják a hálót, megzurbolják a pihenő halak
rejtekét és kiemelik a hálóba akadt macskatestű, rosszképű csukákat és lusta
pontyokat. Ebben a Múzeumban inkább a régi Nógrád mutatkozik meg, mint a
mai Balassagyarmat. A városban, ahol mindenki fölfelé és más rétegbe
kívánkozik, a parasztság sem igen maradt ment ettől az igyekezettől. A paraszt
itt már nem marad paraszt, a szegényebbjének nem a birtok a célja, hanem az,
hogy fiát iparosnak, vagy altisztnek, vármegye szolgájának és nyugdíjas
alkalmazottnak nevelhesse. Ez a szándék nemcsak a város levegőjéből, a kevés
megmaradt földművelő szavaiból érződik, hanem a földárak eséséből is.
Minthogy a föld árát nemcsak a minőség szabályozza, hanem a kereslet is,
Gyarmaton félannyiba kerül a föld holdja, mint a szomszédos Szügyben, Őrhalomban. E szépviseletű palóc faluban négyszerese a
föld ára a gyarmati föld árának. A felsorolást lehetne folytatni, de minden
adatból egy derül ki, Gyarmaton a földművelés még van, de nem lesz. A város
nem akar parasztváros lenni, nem törekszik arra, hogy speciális termékkel
lássa el az országot, sem ha a föld gyümölcséről, sem ha egyébről van szó.
Gyarmat ma a környéknek közigazgatási centruma és az új határ miatt nem lévén
háttere, aligha is lesz más. Az iparosodás sem jelentékeny, csak éppen ennek
a szegény vidéknek a fogyasztását látja el az az ezerpárszáz ipari munkával foglalkozó gyarmati, kik az
összes keresőknek 27%-át teszik ki. Ők azok, akik fölkerültek a parasztságból. Akik
lesüllyedtek, azok a városon kívül találhatók pár hold bérelt föld közepén,
az úgynevezett "fődi házakban". E földi
házak néhány lépcső mélységű téglaalakú gödrök a gyarmati határban, föléjük
rakják a háztetőt és beléjük kis előrész vezet. Itt
laknak azok, akiknek feje fölül az adósság elvitte a falusi házat, a talpa
alól a földet. Most Gyarmat határában kertészkednek, rendesen 10 holdon az uraság földjén. A kevésbé vállalkozó
természetűek csak dinnyét termelnek, a vállalkozóbbak mindenféle kerti
holmit, zöldséget, kalarábét. Házuk ott áll a bérelt föld közepén, ideiglenes
fedél ez, alig készebb és alig masszívabb, mint a nomádok sátra. Ha a bérlet
lejár, hurcolkodhatnak odébb, ha akarnak más határba, más földiházba,
melynek felépítése összesen nyolcvan pengőbe kerül. A fődiház belülről nem barátságtalan. Az ágyak a gödör
oldalához állítva nyúlnak el és rajtuk nem ritkán kézimunkás terítő. Az egyik
sarokban a tyúkok kotlanak, a másikban a tűzhely áll. A két kicsiny ablak
gyatrán ereszti be a fényt és a ház lakói, e cifraságot és díszt szerető nép
a legnagyobb bajban azzal van, hogy hová akassza képeit. Mert fal nincs ebben
a házban, csak tető, és a háztetőt "tapétázzák" belülről.
Csomagolópapírral. Ez azért jó, mert ha netán a tető beázna valahol, a
csomagolópapír elfogja a csöppeket és levezeti a
padló felé, ahol aztán vödörrel vagy egyéb edénnyel felfogható. E dinnyések,
kertészkedők, saját hibájukon kívül alulra kerültek, akik elsősorban a föld
bérét keresik meg a földből és csak másodsorban a maguk szükségletét, jórészt
szégyellik is a házat. Azt állítják, hogy nem mindegyik nedves és különösen
nyáron nem egészségtelen, télen pedig, ha körülbástyázza őket a hó, sokszor
még melegebbek is, e házak, mint a szabadon állók, melyeket átfűteni nehéz és
tüzelőbe kerül. Ha beszélgetni kezd velük az ember, szívesen kezdik azzal,
hogy mijük volt azelőtt, milyen adósság miatt jutottak ide és hogy sokáig nem
szeretnének itt maradni. De arra az időre, amíg itt kell maradniok,
kiszépítik a házat, régi nyomatokat ragasztanak ki, melyeken Kossuth beszél a
néphez, vagy rohamra indulnak a parasztok, vagy a nép fia, Petőfi „önerét mártja, s ujjal a hon nevét áldja.” A hősi képek
mellett, legtöbbnyire szentképek csüggnek, alacsonyan, ahol még tart a
földből emelt fal, vagy bonyolultan a ferde tetőre függesztve.
Ezeken Krisztus fekszik kiterítve és meztelenül, lábánál
pedig az egykori apostoli király látható díszes, zsinóros egyenruhában,
ismert pofaszakállával külön kis keretbe foglalva. Az
időjárással és természettel való küzdelemnek ebben a fődi
házban végtelen sok változata és rengeteg fortélya van. Például azokban,
amelyek nedvesek, gödröt ásnak középre, hogy abban gyűljön össze a víz, a
tepsik sütésen kívül vízfelfogásra is használtatnak. De emellett - a helybeli
intelligencia szerint - nem élnek nyomorultul, némelyiknek tehene, disznaja
is van, gyerekeik szépen nőnek, a szomszéd vágóhídon vett marhavéren. Derűsen
és vidáman beszélnek a dolgaikról, mert inkább a fortélyt látják és élvezik,
amellyel kibabrálnak a természettel, mint a sorsot, mely ide hozta őket. A
bérelt föld megmunkálásán kívül rendesen rengeteg másféle munkát is
vállalnak, az ember elmegy részesfavágónak az erdőbe és 280 pengőt keres egy télen, az asszony, ha nincs
még gyerek, vagy el lehet helyezni a gyerekeket az öregeknél, cselédnek
szegődik a városba. Értékes nép ez és nem hagyja magát, a veszély sokszor nem
is a természet, a kiismert és ellenséges természet részéről, hanem a város
részéről éri őket. Mert időnkint eszébe jut a városi uraknak, hogy ki kéne
őket hajtani a fődiházból, ilyenkor végzést hoznak
és e városszéli népek kétségbeesnek. Mert arról
ugyan intézkednek, hogy menjenek ki, de arról nemigen, hogy hová menjenek. A
városi zsúfolt, fél paraszti, fél proletár-lakóhelyek rosszabbak ennél is.
Később valahogy mindig elsimul a dolog. A város inkább csak figyelmezteti
őket, ritkán hajtják keresztül, amit akarnak, hogy beköltöztessék őket Gyarmatra.
Persze ennek a beköltöztetési szándéknak alap oka nem az a felismerés, hogy a
fődiháziak egészségtelenül laknak és szociális
elesettségben élnek, hanem egyedül és kizárólag az, hogy: mit szólnak hozzá
az idegenek, ha ilyesmit látnak az országút mellett. Az idegenek valóban
Balkánt látnak ezekben a házakban, de talán még jobban elcsodálkoznának azon,
ha hallanák, hogy ezeket az embereket azért akarják innen kitelepíteni, hogy
ők ne lássák a házaikat. Nem pedig azért, hogy jobb
házba költöztessék őket. E gondolkodás erősen jellemző arra a rétegre,
melynek akkor van szeme a nép bajainak észrevevésére, ha átutazó úri vendégei
meglátják. Akkor sem segíteni kíván rajtuk, hanem látható jeleket eltüntetni,
mint a rossz gyerek, aki szőnyegre szórja az almacsutkát és aztán észrevevén illetlenségét, egy hirtelen rúgással a
szekrény alá löki. A városon csend ül és a gyarmatiakat nem bántják nagy
lendületek, a közvélemény lusta és kialakulatlan és apró viták foglalják le,
egy-egy leleplezés, egy-egy ünnepély alkalmából. Ha valaki miniszter lesz a
város vagy a környék uraiból, uccát neveznek el
róla, ha képviselőházi elnök, sétányt. Időnkint vínak
a város vezető szellemei, kemény disputákat rendeznek azok, akik kis meztelen
bronzgyerekektől védik a katolicizmust és harsányan
követelik, hogy a szobor mellékamorettjét fel kell
öltöztetni. Probléma volt az is, hogy az oroszlánt, melyet rossz nyelvek réz-sárkánynak
neveztek el, mert műkőből készült és bronzot utánzott, úgy kell állítani,
hogy északra nézzen, de akkor farral fordult volna a főuccának
és orral a vármegyeháznak. Rosszmájú ember azt hihette volna, hogy a
megyeházára vicsorog oly hevesen és bömbölni készen, fölhúzott ínnyel és tőle
védi az ország címerpajzsát. A város legvigasztalóbb pontja a kórház. Számos épülettel,
szép nagy kertben áll a város szélén és ezzel a kórházzal mégiscsak áldásosan
központja Gyarmat a megyének. Nem az elhanyagolt vidéki kórházak közül való,
melybe rosszérzéssel megy be az úr és nem megy be a
paraszt. Gyógyítási statisztikája nagyon jó, elsőrangú orvosai vannak, akik
nem hivatalnokok, hanem emberek, orvosok a javából. A kórház hatósugara
nagyon kiterjedt és hosszú munkája nyomán már elérték azt, hogy a környékbeli
parasztok már nemcsak meghalni jönnek be a kórházba, hanem gyógyulni is. A
kórház leküzdött néhány előítéletet, alkotott, kapcsolatot jelent a néppel és ha Gyarmat olyan nagy gazdasági erőfeszítések
városa lenne, amilyen nagy egészségügyi erőfeszítések városa, ha a kultúrának
is annyira központja lenne, mint a betegápolásnak, meghatott sorokat lehetne
szentelni neki. Így él
Balassagyarmat és hogy így él, annak, ha nem is teljes, de legfőbb oka a
határ, mely lehetetlenné teszi fejlődését. A vezetők és tisztviselők, ha
személy szerint igyekeznek is és próbálkoznak is, rendszerint kevés sikerrel
teszik, a rossz rendszer megöli az egyének tehetségét és jószándékát.
Sokat közülük igaz embernek láttam, mikor beszéltem velük, nyíltszeműnek és
tárgyilagosnak, sőt sokszor népszeretőnek is, de gondolkodásmódjuk nem
látszik meg a városon. A város fakó és szomorú, a megyeháza méltóságos és
elzárkózott. Hogy talán nem lesz mindig ilyen, arra egy bizonyítékot
találtam. Többször, mikor fenn jártam a város bizonytalan házai és fáradt
fasorai között és bementem a megyeház oszlopos kapualja alá, ott szétszedett
szövőszékeket láttam. Vármegyei hajdúk babráltak velük, csomagolták őket,
szekérre rakták az alkatrészeket és mindezt néhány nógrádi paraszt szemlélte
és a főispán titkára irányította. A főispán ugyanis
megszervezte a palóc háziipart. Szövőszékeket kapnak az asszonyok Vadkerten
és Kazáron, a főispáni hivatal rendeléseket vesz
fel, Pekáryval csináltat szőnyegterveket és
palócokkal készítteti el a szőnyegeket, vásznat szállít a rendőrségnek, régi mintájú
szép és hamisítatlan palóc párnahajakat a nógrádi intelligenciának. Csak
meghatottan lehetett látni azt, hogy a főispáni titkár szinte textilmérnökké
képezte ki magát, hogy a vármegyeház egyik szobája kiállításnak van
berendezve, hogy milyen ízléssel készülnek a holmik
és hogy mennyi segítséget jelent egyes családoknak a szövőszék, mely ott áll Érsekvadkerten, vagy Bujákon a tiszta szobában és munkát
ad nekik a munkátlan időkre. A főispáni hivatal vászonmintákkal, csillagos és
kakasos párnahajakkal, üzleti számlákkal van tele, a háziipari akcióval
lényegesen több dolog van, mint a hivatal teendőivel. Bizonyos, hogy a
húszegynéhány szövőszék és a háziipar nem fogja megmenteni Nógrád
szegényparasztságát. De ha az a középosztály, melynek mentalitásáról olyan
szomorúan vall Balassagyarmat, e szellemhez alakulna a jövőben, másként
lehetne szólni róla és a városról, melyben ma még csak halványan pislákol
kevesek jószándéka és igyekezete. Kívül a
városon szép lankás halmok vannak, melyek úgy lapulnak, mint egy engedelmes
kutya. Az egyik városszélen az Ipoly fut végig, kanyargó partok között, a
mezők szélén szelíd elmebetegek legeltetik a libákat és ösztökélik a tehenet,
másutt a fegyház már megszelídült gyilkosai művelik a földet. Az Ipoly szép
nyugodtan folyik bonyolultvonalú medrében és kevés fürdőzőt fogad magába,
mert a város fölött belefolyik a szennyvíz. Gyarmat másik szélén modern
uszoda van, élénkszínű vidám kabinokkal és piszkos vízzel, mert vizét csak
havonta cserélik, hiszen Gyarmaton nincsen vízvezeték. Köröskörül, közelebb,
vagy távolabb szelíd hegyek kezdődnek, ritkás erdőkkel és oldalukra meredeken
felfutó földekkel. Ott már palócok élnek, színes ruhákban pompázva,
nyomorultan, vagy kevésbé nyomorultan, régi birtokok és öreg kastélyok
szomszédságában, egymásmellé szorult házakban, mint nyájak, melyek félnek a
viharoktól és pásztoraiktól. * Összeállította: Nagy László 2018. november |