Amikor még műteremben fotózkodtak a magyarok Kiállítás a fényképész Vámos
család munkásságáról Egyre
inkább kiveszőfélben lévő szakma jeleseit idézi fel A Három Vámos –
mesterségük: fényképész című időszaki kiállítás az óbudai Magyar
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A tárlat 2024. április 24-én nyílt
meg és szeptember 1-ig látogatható, amelynek különlegessége, hogy a három
Vámos közül Vámos Aladár évtizedekig Balassagyarmat meghatározó műtermi fotográfusa volt. Vámos
Aladár 1882-ben
Budapesten született, a fővárosban tanulta ki a fényképész szakmát. 1899 óta
képezte magát, hogy megismerje a fotográfia rejtelmeit, sőt külföldi
szalonokban is fejlesztette szaktudását. Vámos, az
első önálló vállalkozása kiinduló állomásaként Balassagyarmatot választotta,
a város a XX. sz. kezdeti éveiben már a gazdasági és társadalmi felemelkedés
időszakát élte, ideális helynek tűnt egy sikeres pályaindításra. Választását
elősegíthette, hogy Weisz Szeréna (1887-1951) személyében itt találta meg
jövendőbelijét, a városban letelepedve először a Balassa utca 1. szám alatt
rendezte be műhelyét. Balassagyarmat
és Losonc a korszakban régiós szinten a műtermi
fotózás eldorádói voltak, 1860-1920 között több mint egytucat műterem
működött a vármegye e két városában, Ipolyság két, Salgótarján egy műteremmel
büszkélkedett. Balassagyarmaton
először Ferencsik „fényterme” (ahogy akkor nevezték) jelent meg 1860 körül,
ezt követően Erdősy Rezső, Stephany
Otto, Pollák, Deutsch fénytermei a századforduló előtti évektől már működtek,
majd érkezett Belgráder Soma, akinek az 1890-as
évektől a változó időszakokban négy különböző műterme volt a városban. Vámos
Aladár előbb a Teleki utcában (1906-tól), később 1915-től a Rákóczi fejedelem
utca 37 és 39 szám alatt nyitott egy-egy műhelyt, majd 1929-től Vámos és Belgráder közös műtermet üzemeltettek. A gyarmati
szakemberek ill. üzletek listáját Bergtraun Dezső,
Diamond Hugó és az Elite Stúdió bővítették még. Vámos
Rákóczi fejedelem útja 39. szám alatti napfényműterme egy kétemeletes ház
hátsó udvarán létesült, ahol az épület teteje és oldala üvegből készült, a
bejövő természetes fény biztosította a megvilágítást. Az I.
világháború alatt Vámos Aladár hadifényképészként működött. Három fia közül a
legidősebb, Vámos László
(1901-1971) zenei tanulmányai miatt 1933-ban a család visszaköltözött
Budapestre, fia hegedülést tanult a Zeneakadémián. A fotós
mesterséget a legkisebb fia, Vámos
Zoltán (1917-2008), majd annak lánya, Vámos Judit (1955-) vitték
tovább, immáron Budapesten. A fővárosi fotóműhely 2020-ban bezárt, bár a
munkát vállalkozóként Judit még folytatja, de korábbi formájában a közel 120
éves vállalkozás tevékenysége lezárult. Vámos
Aladár munkái közül több is megtekinthető a kiállításon, így többek között Magos (Munk) Dezső és felesége és Baltik Frigyes püspök portréja. A Néprajzi
Múzeum Vámos Aladár munkái közül sokszáz üvegnegatívot őriz, amelyeket az
1910-es években a szakember a nógrádi falvakban készítette, ill.
Balassagyarmaton, a műhelyét felkereső, a paraszti, parasztpolgári társadalom
szereplőit megörökítette, akik számára elérhetővé és gyakorlattá vált
műteremben vagy éppen lakóhelyükön fotózkodni. Asszony
Balassagyarmat vidékéről, készült 1914-19 körül (forrás: neprajz.hu) Cserhátvarsányi
család, háttérben a műterem kirakata 1914 forrás:
Fotóművészet 2019/2 Fiatal
lányok Csesztvéről forrás:
neprajzi.hu Schultz
Armin és Jozefin 1911-12 körül. forrás:
centropa.org 2024. május összeállította: Nagy László forrás: zetapress.hu |