Balassagyarmati Honismereti Híradó 2006.

Elhangzott a Madách Imre Városi Könyvtárban, 2006. szeptember 5-én.

 

 

Feledy Balázs

Vagyóczky Károly kiállítására

 

Egy titkolódzó kérdéssel kezdem ezt a megnyitót: ki a legismertebb magyar képzőművész? Elgondolkoztunk-e már ezen a kérdésen? Az, akinek a munkáival nap mint nap kapcsolatba kerülünk, akinek a műveivel állandóan foglalkozunk, és akinek a munkái birtoklására állandó, folyamatos vágyat érzünk?

A válasz az, hogy ilyen módon a legismertebb magyar képzőművész Vagyóczky Károly, hiszen az általa tervezett bankjegyekkel valóban napi kapcsolatban vagyunk. Pontosabb persze, ha úgy fogalmazunk, hogy művei által a legközismertebb, de mégsem a legismertebb, hiszen ha az utcán kérdezősködnénk, biztos, hogy a nevét kevesen emlegetnék - mégis, a tények azok tények. Naponta többször is látjuk ezeket a remekműveket, de nem műalkotásként értékeljük őket, pedig ebbéli minőségükben is tehetnénk ezt, s tesszük is ezt egy más kontextusban, a mai kiállításon.

 

Ha kimondjuk a történelmi névsort - Károly Róbert, Rákóczi Ferenc, Mátyás király, Bethlen Gábor, Széchenyi István, Szent István és Deák Ferenc - nem gondolunk arra, hogy ez pénzsorozat is egyben, s hogy valamiféle történelmi ismeretet, szellemet terjeszt és tudatosít bennünk. Hiszen ha megpróbáljuk nemzetünk egyik nagyjának arcképét felidézni magunkban, sokan ma már ezt a pénzjegyek alapján közzétett arcélek, profilok alapján tesszük, amelyekhez persze kapcsolódik nagyon sok historikus ábrázolás.

 

De ma elsősorban nem ezért vagyunk itt, a Madách Imre Városi Könyvtárban, hanem hogy szélesebben kitáruljon előttünk a várossal oly régóta kapcsolatban álló Vagyóczky Károly munkássága. Köztudott, hogy egyik elődje a Pénzjegynyomdában Balassagyarmat jeles alkotója, Horváth Endre pénzjegytervező grafikusművész volt, az ő életművét és műhelye tevékenységét megismerhetjük, ha ellátogatunk a városi könyvtár Helytörténeti gyűjteményébe. Itt azonban most egy nagyon izgalmas kiállítást tekinthetünk meg, amely Vagyóczky Károly grafikai és festői panorámáját tárja mindannyiunk elé. Festőként ugyanis még igen ritkán állt a nyilvánosság előtt, ritkán és szűk körben. Ez a tárlat a legutóbbi évek műhelyébe enged bepillantást.

 

Vagyóczky Károly nagyon korán elkötelezte magát a képzőművészetnek: a legendás budapesti Török Pál utcai művészeti gimnáziumba járt festő szakra, majd tanulmányait 1959-ben folytatta a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Először Hincz Gyula festőnövendéke volt. Hincz izgalmas személyisége a magyar művészeti felsőoktatásnak, mert az ott tanító nagy öregek: Bernáth, Fónyi, Kmetty mellett egyfajta frissebb szemléletet képviselt. Jeles növendéke volt többek között a körünkben jelenlévő Fabók Gyula is, Vagyóczky Károly legjobb barátja. Három év után Vagyóczky Károly grafika szakra jelentkezett át, ahol már egy ideje Ék Sándor, Raszler Károly és a fiatal Rozanits Tibor részesítette fantasztikusan erős képzésben a hallgatókat. Egy nagy generáció került ki a kezeik közül: Maurer Dórától Gyulai Líviuszig, Pásztor Gábortól Bálványos Hubáig. Hét év tanulás után - ami csak a legjobbaknak adatott meg, hiszen akkoriban vezették be a képzőművészeti főiskolán ezt a továbbképzést és csak nagyon kevés, a nagyon jó növendéknek engedélyezték -, 1966-ban szerzett diplomát, pontosan negyven éve. Már ekkor elmélyülten foglalkozott a nagy hagyományú grafikai technikákkal, kitüntetetten a rézmetszéssel, ami a XV. századtól az európai képzőművészet egyik nagyon különös grafikai eljárása lett. Akkoriban elsősorban az ötvösséghez kapcsolódott. Ifj. Hans Holbein neve az első csúcspont, amit említenünk kell, de ne felejtsük ki Albrecht Dürert sem, aki a rézmetszés legnagyobb európai hírű mestere volt. A magyarok közül Varga Nándor Lajost és természetesen Horváth Endrét kell említenünk.

 

Vagyóczky Károly Derkovits-ösztöndíjas lett, majd 1970-ben a Pénzjegynyomdába került. Részben egykori tanszékvezetője ajánlotta, de eleve nem volt idegen számára ez a környezet, hiszen szülei nyomdászként dolgoztak. Mint mondta egy interjújában: öt rokona dolgozott a Pénzjegynyomdában, hat az Állami Nyomdában, tehát kifejezetten nyomdász családból származik. Rendkívül hamar beilleszkedett munkahelyén, a Pénzjegynyomda grafikai műhelyében és hogy az elvárásoknak megfeleljen, még hat évig tanult tovább a főiskola után.

 

Szimultán lett képgrafikus és alkalmazott grafikus, amely két teljesen önálló szakterület. Az alkalmazott grafikának - amely például a plakáttervezést, a könyvtervezést jelenti - egy nagyon sajátos területét művelte: elsősorban a bélyeg- és a pénzjegytervezéssel foglalkozott. A képgrafika és az alkalmazott grafika között talán az a meghatározó különbség, hogy míg a képgrafikus saját művészi ötletét, elképzelését, vízióját valósítja meg, az alkalmazott grafikusnak adva van a téma, s ez határozza meg a munkáját. Gúzsba kötve kell táncolnia: a megrendelő elvárásainak megfelelni, ugyanakkor belevinni az alkotásba a tervezői személyességet, azt a sajátos szubjektív szemléletmódot, amit csak nagyon kevés alkalmazott grafikusi munka sugároz.

 

Nos, azt gondolom, hogy Vagyóczky Károlynak a sok évtizedes munka alatt sikerült képességeit, kreativitását, fantáziáját igényesen elénk tárni munkáiban. Sokszor megírták már, mégis fontos elmondani, hogy a hallatlan műgond, a szisztematikus, precíz munkamódszer, a szakmai alázat, ami műveiben fellelhető, ma már sajnos nem minősítő erejű a kortárs művészetben. Az az elmélyültség, amivel a szakmájához viszonyul, egészen különleges. A legprofánabb műtárgyak vagy tárgyak a pénzjegyek. Amellett, hogy használati eszközök, egyben képgrafikák is. Bekeretezve, s falra kitéve például a jubileumi kétezer forintost, eszünkbe nem jutna, hogy levegyük és fizessünk vele a boltban. Ezekből a bravúros nyomatokból, képgrafikákból is láthatunk néhányat a mai kiállításon, melyek még a hiperrealizmus felé is elviszik gondolatainkat.

 

Az összetett képességek sugároznak ebből a mai kiállításból is. Szólni kell rendkívüli rajztudásáról, amiről a gyönyörű ceruzarajzok - mint például a Széchenyi István-portré - mindent elárulnak nekünk. A puha ceruza finomsága, a grafitpornak a szépsége, ahogy a papíron szépen, foltszerűen eloszlik, a vonalgazdagság hallatlan plaszticitása adja a rajz tökéletességét.

 

A kiállításon szereplő művekből mindaz a szakmai biztonság és szakmaszeretet leolvasható, amivel manapság szintén ritkán találkozhatunk. A rézmetszeteknél és az aquatintáknál láthatjuk, hogy a pici méretekben is milyen nagy dimenziók nyílnak ki, egy kisméretű grafikán lelátunk a Gellért-hegyről, hatalmas dimenzió nyílik meg előttünk. Vagyóczky mindig a türelem, a kitartás, az elmélyültség művésze volt. Ezeket a képességeit itt most hallatlan bravúrral mutatja be, például a Holbein önarcképének továbbgondolásával készített rézmetszetein, amelyek európai igényességű, míves munkái.

 

2000-ben, amikor Ferenczy Noémi-díjat kapott - ez az iparművészet Munkácsy-díjának felel meg -, egy interjú jelent meg vele a Magyar Iparművészet című lapban, amelyben a riporter többek közt a következő kérdést tette föl: - Foglalkozik festészettel? A mester ezt válaszolta: - A festészet az álmaim birodalmába tartozik, nincs időm rá, pedig nagyon szeretném kipróbálni, mert a színek világa egészen más terület. Talán, ha nyugdíjas leszek. Műtermemben ma is ott áll egy festéket sosem látott festőállvány, mementóként.

 

Nos, mindez bekövetkezett, nyugdíjas lett, az álma megvalósult. Egy olyan nyugdíjas időszakot tölt, amelyben kibontakoztathatja fantasztikus kreativitását. Valóban, a mester most elsősorban fest: megjelennek az utazási élmények, Hollókő, Visegrád, s az önökhöz is nagyon közel álló csesztvei táj. Egészen különös a fény-árnyék alkalmazásának erőssége, a mester nagyon jól érzi magát a plein air-ben, egyfajta "nagybányaiság" érződik a képein.

 

A színértékek harsogó fontossága, a felületkezelés különlegessége, a festőkés szinte metszőeszközként való használata jelenik meg a míves képeken. A Vagyóczky-album* elején is ott áll: del. et sc.: delineavit et sculpsit, azaz rajzolta és metszette; s érvényes Apuleius Ars naturae kifejezése, miszerint a művészet képes majdnem olyan szépet alkotni, mint a természet. Ha ez cél! Márpedig van művész, akinél ez a cél. Úgy gondolom, hogy ezek a képek valóban majdnem olyan szépet mutatnak számunkra az emberi kéz nyomán, mint a természet.

 

Nagy szeretettel nyitom meg ezt a kiállítást, és egyben köszöntsük együtt a mestert, aki 2006. szeptember 21-én ünnepli 65. születésnapját! További sikereket, festői sikereket is kívánva az alkotónak, örömmel ajánlom műveit a közönség figyelmébe!



* Vagyóczky Károly del. et sc. Pénzjegynyomda, Budapest, 2005.