Nagyméretű tehervonat szerelvény haladt át Nógrádon
– de miért is? Galgaguta-Nógrádkövesd között a szerelvény – 2021.
január 31-én Különleges
tehervonat közlekedett 2021. január 31-én az
Aszód-Balassagyarmat-Nógrádszakál vasútvonalon keresztül Szlovákiába. Mindez
nagy meglepetést okozott a vasút mentén élőknek, de nagy élményt a
vasútbarátoknak, akik az ország távoli vidékeiről is megjelentek a
követésére.
Ilyen
méretű szerelvény ritkán halad át az idén 125 éves 78-as számú vasútvonal
teljes hosszán. A vonal Nógrádszakál és Ipolytarnóc közti, ún. péage szakasza mellett élőknek ezek a nagyméretű vonatok
mégsem ismeretlenek, hiszen van olyan időszak, amikor naponta közlekednek. De
mi is a péage (átmenő) szakasz? A
magyar vasúti közlekedésnek egy érdekes színfoltja. A Nagykürtös (Vel’ky Krtis) környéki
bányákból a szenet a nagy mennyisége miatt csak vasúton lehetett
elszállítani. Szlovákia a terepviszonyok miatt észak felől nem tudott a
területén pályát építeni, ezért az 1951-ben megkötött kormányközi
megállapodás értelmében egy bekötő vonalat létesítettek a MÁV nógrádszakáli állomásáig. A szlovák vonatok itt belépnek
a MÁV vonalára és pályahasználati díj ellenében közlekednek a magyar
szakaszon Ipolytarnócig, majd kilépnek az országból és szlovák területen
haladnak Losonc felé. Ez
a közlekedési forma az országban egyedülálló, és idén lesz hetven éves. Galbács Tamás drónfelvétele a 2019-ben Nógrádon áthaladó
szerelvényről De
ismerkedjünk meg részletesebben a tehervonat útvonalával. A
Kishalomban (Male Straciny) lévő gabonatároló és
malomüzem minden év elején elkezdi az el nem fogyott gabona értékesítését,
hogy helyet biztosítson az új termésnek. A vevők általában észak-afrikai és
dél-amerikai országok. Ennek megfelelően a gabona szállítmányokat Hamburgban
vagy Olaszországban rakják hajóra. A többezer tonna gabona szállítását
versenytárgyalások során nyerik el a Szlovákiában működő vasúttársaságok. A
Prvá Slovenská Zelezničná –
PSŽ – magánvasút társaság Kishalom és Olaszország közötti szállításra kapott
megbízást most, amely két vonatot fog megtölteni. A PSŽ már korábban is
végzett ilyen szállításokat, és akkor is Balassagyarmat felé hozták az üres
kocsikat. Miért is? Azért, mert máskülönben az a
Szob-Párkány-Ipolyság-Zólyom-Losonc-Ipolytarnóc-Nógrádszakál-Kishalom
útirányon lenne lehetséges, vagy Salgótarján felé Losoncig, mindez hatalmas
kerülő. A balassagyarmati útirány lényegesen rövidebb, és ne feledjük, hogy a
fuvaroztatónak a szállítási költség mértéke nagyon is lényeges szempont. Néhány
szót a vonatról. Az
összeállítása igazodik a fogadó olasz állomásra beállítható legnagyobb
mérettel. Ez 28 darab speciális, ún. silóvagont jelent, amelyeket a francia Transcéréales vasúti kocsikölcsönző társaságtól bérelnek. Ez
a vagonmennyiség közel fél kilométer hosszú. Ekkora vonat fogadására
Galgamácsa és Nógrádszakál között nem alkalmasak az állomások, ezért két
lehetőség lett volna. Egyben
közlekedik, éjszaka, amikor nem járnak a személyvonatok, és nem okoz gondot a
túl hosszú szerelvénnyel a személyvonatok keresztezése, vagy két részben
megosztva nappal. A társaság biztonsági okból ez utóbbit választotta. A két
részben Balassagyarmatra felhozott szerelvényt itt egyesítették, és az
éjszakai órákban vitték Nógrádszakálra, onnan Kishalomba. A teljes szerelvény egyik fele a balassagyarmati
állomáson Fekete vonalak jelölik az útvonalat, fehér kör az
átrakást. A
vonatot a PSŽ egyik 740 sorozatú Kocur - magyarul Kandur - becenevű mozdonya továbbította. Egy silókocsi üres tömege
„csupán” 24 tonna, de megrakva már 80 tonna. Mivel négytengelyes, ezért a
tengelynyomása 20 tonnára adódig. Itt
jön képbe a nógrádi vasútvonal hálózat elmúlt évtizedek-beli
„lesajnálása”, és nem-fejlesztése. Ma már Európában az elvárható minimális
tengelynyomás 20 tonna. Nógrádkövesd és Nógrádszakál között viszont csak 18,5
tonna az engedélyezett tengelynyomás. Jelen esetben lehetőség lett volna a
kocsikat 74 tonnásra megrakni, de ez kocsinként 6 tonna, a vonatnál 28x6=168
tonna veszteséget jelentene, vagyis, még legalább két kocsit rá kellene
kapcsolni a szerelvényre. Igen
ám, de a fogadó állomáson csak 28 kocsi fér el, így a 20 tonnás
tengelynyomású, rakott kocsikból álló szerelvény sajnos kénytelen a
Kishalom-Nógrádszakál-Ipolytarnóc-Losonc-Zólyom-Ipolyság-Szob útirányon
közlekedni, majd Budapesten áthaladva Szlovénia felé hagyja el az országot.
Ezért sajnos az ország elesik az oda-vissza útra járó vasúti pályahasználati
díj többségétől. Pedig ha jó lenne a pálya, a szlovák tehervonatok napi
szinten használnák. És
nem csak ezt az irányt. Ha
megépülne a Drégelypalánk-Ipolyság szakasz, akkor arra is jelentős forgalom
terelődne, mert kikerülhető lenne a nehezen járható hegyi jellegű zólyomi
irány. Ez utóbbi ügy harminc éve hazai választási kampánytéma, kérdés, hogy
2022-re előjönnek-e a pártok vele? Még
egy számítást végezzünk. A
vonatba rakott 1848 tonna gabonát 92 nagy teherautó tudná elszállítani.
Gondoljunk bele, mennyi jármű terheli a nógrádi utakat, amióta a
balassagyarmati kábelgyár, a nógrádkövesdi kőbánya
– bár mindkettőnek kitűnő állapotban lévő iparvágánya van – ilyen-olyan
mondvacsinált ürügyekkel elhárítják a vasúti szállítást. Szlovákia
ilyen téren is jobb példát mutat, és örüljünk, hogy ennek a maga módján
Nógrád is a részese lett, kár, hogy a körülmények miatt csak ennyire. Zárásul
egy szolgálati közlemény: ha a szerelvénynek időben sikerül megfordulni,
akkor a második szállítmány február 7-én ismét megjelenik Aszód felől. Lehet
készíteni a fényképezőgépeket. (valamennyi fotót Galbács Tamás készítette, akinek ezúton is köszönjük engedélyét a
közléshez. Honlapján - galbacstamas.hu
– megtekinthetők grafikái, filmjei, kisplasztikái, nemkülönben blogjából a nagyszerű vasúti fotói és élménybeszámolói.
Innen ill. a youtube-ról követhető a vonat útjáról
készített két nagyszerű kisfilmje, itt az egyik és itt a
másik.) 2021. február 1. Összeállította és
térkép: Nagy László |