Magyar-szlovák közlekedési infrastruktúrafejlesztés:

tervek és újabb remények

 

 

 

2020. október 20-án Nyugat-Nógrádban, Romhányban, Rétságon, Balassagyarmaton folytatott tárgyalásokat Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

 

Romhányban, a Zalakerámia 2021-25 között új gyárat épít, modernizálják a jelenlegi technológiát, és egy logisztikai bázist terveznek megvalósítani, amellyel a cég a térség meghatározó burkolóanyag-gyártójává válik. Rétságon, a főként autóipari alkatrészeket gyártó AFT Hungary Kft.-nek támogatói okiratot adott át, 500 M Ft-os beruházásához 250 M Ft-al járul hozzá az állam.

 

Balassagyarmaton a Svejk étteremben találkozott a nyugati-nógrádi térség több vállalatvezetőjével, továbbá Balla Mihály képviselővel, Csach Gábor polgármesterrel.

 

forrás: facebook/Csach Gábor

 

A vállalatvezetők beruházások mellett kötelezték magukat, amikor a kormány tavasszal meghirdette a munkahelyeket megőrző programot.

Nógrád megyében 3250 munkahelyet véd meg a versenyképesség-növelő program, 6,3 Mrd forint értékben jön létre beruházás, ehhez a kormány 2,8 Mrd forint támogatást biztosított.

 

A miniszter szerint Nógrád kifejezetten vonzó lehet a nagyvállalatok számára, és számítani lehet a szlovák–magyar határon ingázók számának megugrására is.

 

A szélesebb nyilvánosságot bizonyára jobban érdekli a magyar-szlovák közlekedési összeköttetésekkel kapcsolatos tájékoztatója, erről is a Nógrád Megyei Hírlapnak beszélt.

 

E szerint 2023-ig két új Ipoly-híd készül el, az egyik Drégelypalánknál, a másik Őrhalomnál. A miniszter pozitívan nyilatkozott a 2-es főút északi, a településeket elkerülő szakaszának megépítéséről is. Elmondta, Balla Mihállyal már egyeztettek is arról, hogy „amikor az Innovációs Minisztérium az útprogram következő elemeit a kormány elé tárja, akkor nagyon erőteljesen fogják szorgalmazni, hogy a 2-es út is köztük legyen.”

Szijjártó Péter szerint szakaszosan kell végrehajtani a beruházást, amit egy komolyabb műszaki kihívás is nehezít, a gyadai völgynél (Szendehely-Katalinpuszta közelében) ugyanis a négysávosítást csak alagút fúrásával lehet megoldani.

 

A két ország közötti vasúti összeköttetések újraindítása terén is némi reménysugár látszik. Szijjártó Péter elmondta:

 

„A szlovák közlekedési miniszterrel találkoztam nemrég, és azt kértem tőle, hogy néhány ponton indítsuk újra a személyszállítást.” E szerint Győr és Pozsony, a két Komárom, Szob és Párkány, valamint Salgótarján és Fülek közötti vonalakról volt szó az egyeztetésen. „A szlovákok pozitívan fogadták ezt a javaslatot, és ha úgy döntenek, hogy az ehhez szükséges forrásokat rendelkezésre bocsátják, akkor ezt a négy vasúti átmenetet nagyon gyorsan újra lehet indítani.”

 

(a fentiek alapján Drégelypalánk-Ipolyság közötti, egykoron meglévő vasúti összeköttetés újraindítása sajnálatosan továbbra sincs tervben, bár a rendszerváltozás idején, majd azt követően is számos kezdeményezés indult ennek érdekében.)

 

 

 

2020. október

Összeállította: Nagy László