Magyar-szlovák
közlekedési infrastruktúrafejlesztés: tervek
és újabb remények 2020. október 20-án
Nyugat-Nógrádban, Romhányban, Rétságon, Balassagyarmaton folytatott
tárgyalásokat Szijjártó Péter
külgazdasági és külügyminiszter. Romhányban,
a Zalakerámia 2021-25 között új gyárat épít, modernizálják a jelenlegi
technológiát, és egy logisztikai bázist terveznek megvalósítani, amellyel a
cég a térség meghatározó burkolóanyag-gyártójává válik. Rétságon, a főként
autóipari alkatrészeket gyártó AFT Hungary Kft.-nek
támogatói okiratot adott át, 500 M Ft-os beruházásához 250 M Ft-al járul hozzá az állam. Balassagyarmaton
a Svejk étteremben találkozott a
nyugati-nógrádi térség több vállalatvezetőjével, továbbá Balla Mihály képviselővel, Csach Gábor polgármesterrel. forrás:
facebook/Csach Gábor A vállalatvezetők beruházások mellett kötelezték
magukat, amikor a kormány tavasszal meghirdette a munkahelyeket megőrző
programot. Nógrád
megyében 3250 munkahelyet véd meg a versenyképesség-növelő program, 6,3 Mrd forint értékben jön létre beruházás, ehhez a kormány 2,8 Mrd
forint támogatást biztosított. A miniszter szerint Nógrád
kifejezetten vonzó lehet a nagyvállalatok számára, és számítani lehet a
szlovák–magyar határon ingázók számának megugrására is. A
szélesebb nyilvánosságot bizonyára jobban érdekli a magyar-szlovák
közlekedési összeköttetésekkel kapcsolatos tájékoztatója, erről is a Nógrád Megyei
Hírlapnak beszélt. E
szerint
2023-ig két új Ipoly-híd készül el, az egyik Drégelypalánknál, a másik
Őrhalomnál. A miniszter pozitívan nyilatkozott a 2-es főút
északi, a településeket elkerülő szakaszának megépítéséről is. Elmondta, Balla Mihállyal már egyeztettek is arról, hogy „amikor az Innovációs
Minisztérium az útprogram következő elemeit a kormány elé tárja, akkor nagyon
erőteljesen fogják szorgalmazni, hogy a 2-es út is köztük legyen.” Szijjártó Péter
szerint szakaszosan kell végrehajtani a beruházást, amit egy komolyabb
műszaki kihívás is nehezít, a gyadai völgynél
(Szendehely-Katalinpuszta közelében) ugyanis a négysávosítást csak alagút
fúrásával lehet megoldani. A két ország közötti
vasúti összeköttetések újraindítása terén is némi reménysugár látszik. Szijjártó
Péter elmondta: „A szlovák közlekedési
miniszterrel találkoztam nemrég, és azt kértem tőle, hogy néhány ponton
indítsuk újra a személyszállítást.” E szerint Győr és Pozsony, a két Komárom,
Szob és Párkány, valamint Salgótarján és Fülek közötti vonalakról volt szó az
egyeztetésen. „A szlovákok pozitívan fogadták ezt a javaslatot, és ha úgy
döntenek, hogy az ehhez szükséges forrásokat rendelkezésre bocsátják, akkor
ezt a négy vasúti átmenetet nagyon gyorsan újra lehet indítani.” (a
fentiek alapján Drégelypalánk-Ipolyság közötti, egykoron meglévő vasúti
összeköttetés újraindítása sajnálatosan továbbra sincs tervben, bár a
rendszerváltozás idején, majd azt követően is számos kezdeményezés indult
ennek érdekében.) 2020. október Összeállította:
Nagy László |