Szepes
Erika Ádám
Tamás: Szomjas víztorony –
arról, ami hiányzik – Ádám
Tamás világa Nem
posztmodern játékot űz Ádám Tamás a címmel, nem is puszta antropomorfizáció,
hanem egy hatalmasra növelt metafora: ahol a víztorony szomjas, ott szomjas
mindenki, akit el kéne látnia vízzel. Köves István a kötet hátsó borítóján
pontosan fogalmaz: ez egy boldogtalan kötet, amelyben a szomjas víztorony
csak egyik megnyilvánulása a boldogtalanságnak. De nem maradnak rejtve a
boldogtalanság többi megnyilvánulásai sem, s ezeknek oka közös: mindé a szabadság hiánya: „Muszáj, dönteni,
így vagy úgy, / sérül a szabadakarat.” (12, az arab számok a kötet
oldalszámát jelzik.) Ünneplő ruháink szorítanak, nem lehet bennük szabadon
mozogni, az ünnepek zavaró kínok közt zajlanak, s a megoldás: „Valahogy
mégiscsak szabadulunk a szorításból, s hagyjuk, hogy vállunkon / énekeljenek
az estélyi ruhák fátylaiból / kiszökő madarak.” (14) Az Az lesz fontos című
versben minden a rabságot sugallja: „Szükségszerűek a fejünk fölötti, /
áramot hozó rácsok, amelyek könyörtelenül befogják a / meggondolatlanul
röpködő kopasz / nyakú gatyás galambokat. Beszorult / fejükből könyörögve néz
szemük.” (19) Ha minden rabságban van, és csőretöltve
sorakoznak a dodzsemek, amik bármikor harckocsikká válhatnak, s belőlük éles
lőszerek törhetnek ki, „Beragad a nyár is.” (19) Ha
úgy fogalmaz, hogy „Elnapolható az erőltetett boldogság”, akkor éppen azt
tudatosítja, hogy szabadság nélkül nincs boldogság, s akkor ugyanazt mondja,
amit kortársai közül sokan: „Ünnepi költők helyett / most majd a szél mond
verseket // kerge port mond és vibráló hőt / a betontér felett. // Hogy itt
szerettünk nőket: hihetetlen.” (Petri György: Ismeretlen kelet-európai költő verse…) Bella István, akinek Szeretkezéseink
című ciklusában nincs boldog szeretkezés: „De nem kell szerelem se, ha
börtön. / Ha nem vagyok szabad. / Fegyőr a vágy s az ölelés lötykölt / étel,
mit egykedvűen hörböl a rab.” (Fény és levegő
nélkül) A természet szabadságának ösztönzésére az ember is kivívja a maga
szabadságát: „Mégis szabad légy, s fergeteges-szelíd/ e völgymenetben,
gyermekiségedet / őrizd, hisz’ némi emberálom/ vár, meg a sors, ez a
szolgalelkű…” ( Szarka István: A bíbor oroszlán) Az
Ádámnál évtizeddel idősebb Szarkánál még van erősebb, mint az ember: a
természet, amely úgy úr az ember felett, hogy változásaival, szabad
szellőivel magával ragadja. Ma már,
Ádám Tamásnál, erről szó sincs. Nála csak szabadsághiány van, amelyből
következik az élet legszörnyűbb érzése, a félelem, ezért üt olyan
erősen, megválaszolhatatlanul ez a kérdés: „Ha gyógyíthatatlan félelmünk, a
hazaszeretet hogyan értelmezhető?” (91) És még egy végletes ellentét a
beszorítottság okozta félelem és a szabadság között: „téli szürkületben
kidőlt szobám fala. Elhittem, hogy szabad vagyok.” És: „Zuhanás közben hagytam magam
szeretni.” (97) Szabadság
híján a szerelem nélküli szeretkezés élménye riasztó (87), az egyoldalú
szerelem nem szerelem: „olyan ez, mint a fáradt láb, amely / idő előtt
elkopik, mégis elvisz az egyoldalú szerelemhez. Vissza már / nem hoz, hiába
könyörgünk.” (95) A
mindentől való megfosztottság érzése a magány, ez is állandó kísérője a
költőnek: „Mindig csak a várakozás. / Egy roncspadon összenő keresztbe tett
lábam.” (18) A legpontosabban megfogalmazott magány-kép, benne a társ
hiányával: „Magányos övezet ez, / romos gardenparti,
/ ahol bevarrt szájjal nem jutsz semmire.” (85) Az
önvizsgálat segít a magány átélésében: „Az ostorcsapások közti magányban
felértékelődik az emlékezés.” (10) A
magán-magányosságon túl a világra is rátelepszik a hiány, ami az egész-dolgok
töredékességében jelentkezik: Hang s fény megtörik, a
búgócsigák sem búgnak. Szétesik a
szivárvány, idén elmarad a tavasz. Szomjas víztorony jajgat,
bokánál levágott szobor menekül. Szánkban megfagy pár csepp gyenge
alkohol. Könnyzacskó alatt csikkek
áznak, nikotintól barnul az este.
Áldozunk és feláldozunk. Mérhető
magányt rögzítünk.
(15) Félelem,
rabság és magány ellen ritka ellenszer a remény: „érdemes várni és kisimítani
a zsebben maradt gyűrött képeslapokat. És hogy / húsunkból maguktól is
kiszöknek a / tüskék. Ilyenkor elhisszük: / közelünkben
bujkál a remény.” (20) József
Attila (csaknem) minden 20. századi és mai magyar költőnek ihletője, elérendő
magaslata. Ádám Tamás József Attila élménye mélyebb, személyesebb, mint
sokaké, nála jobban kevesen érzik a magára maradottságot. Belekezdeni abba, ami
nincs. Beismerni, amit nem lehet. Melegedni hideg
tekintetben. Mindig viszonzatlanul,
hínárba kapaszkodva, korommal
leöntve. Hideg hold árnyékában elesve. Fejet lucskos párnára hajtva megérteni, hogy senki sem szerethet.
(51) Ádám
Tamás költészetének – sok más egyedisége mellett – van egy feltűnő sajátsága:
két énje néz egymással szembe, néha egymás ellen fordulva: a vidéki és a
városi. Ezt ennyire együtt létezőnek kevés költőnél találtam – talán
Kormosnál és Bellánál. „gps-szel megy a Golgotáig”
(36); „Bauhaus-alkonyat borul ránk” (68); „Szobrok ölelkeznek a Moszkva téren
(71); Kőbányán jár (80), miközben az őt körülvevő világ, a természet
empátiája megejtő: szinte magába öleli, magához hasonítja a költőt: „almafák
nőnek tenyeremből, estére virágba borulnak”. (17) Ugyanezzel a szemlélettel
„Mellkasomon fű nő, hátamon bogarak szaladgálnak.” (18) Ősszel „haldoklik a
liget”, mint az emberek. Ádám természetfelfogásának sajátossága az illatok
kedvelése, és többször említi kedvenc illatait, a
rozmaringot, a borókát és az orgonát. Költői
eszközei Ádámnak
sok költői eszköze van. Jellemző az absztrakt fogalmak tárgyiasítása, sőt
anyagivá tétele: „Pusztul a lópokrócba csavart lélek” (42); „masszává
egyszerűsödik a múlt” (29); „emlékeim rongyaival takarom hátam” (34).
Hasonlatai távolról összerántottak, ezért erősek, megrázóak: „A teknőc
páncélja kemény, mint az elrejtett taposóaknák” (72). Él egy olyan
stílussajátsággal, amit az irodalomtudomány mágikus realizmusnak nevez. Ennek
eredetét Dél-Amerikából származtatják, ott figyelték meg az elbeszélő
irodalomban: reális elemeket kevernek misztikusakkal, de nagyon fontos, hogy
a misztikus elemek jelentését a befogadó közösség értse, mintegy „saját közös
nyelvként” kezelje. A prózán kívül a festészetben is gyakori, a
legjellemzőbbek talán Chagall korai korszakának képei, amelyeken a mátkapár a
levegőben úszik, egy hegedűs hegedül a háztetőn (innen a musical témája és
címe), de repül tehén, szamár és bármely más közönséges tárgy is. A
szürrealizmussal nem összetéveszthető, mert annak a lényege éppen a
meglepetés, a meghökkentés, ellentétben a mágikus realizmus felismerésre
késztetésével. Ádám
képeinek szerkezete megfelel a mágikus realizmus követelményeinek. „Párizs
fölött fürdőkád repül, Jim Morrison találkozott a faluorvos halott fiával,
aki leérettségizett és megtanulta a bluest.” A kép elemei: Párizs, ahol Jim Morrisont eltemették a Pére Lachaise-i temetőben; a fürdőkád Marat fürdőkádja,
amelyben merénylet érte. A halott fiút Morrisonnal
a zene köti össze. Ezeket az elemeket csak „a művelt beavatottak” közössége
ismerheti. Ádám
Tamás kötete még nagyon sok szépséget rejt, szépségeket és bánatokat. Azt
kívánom a költőnek, hogy legyen lehetősége több boldogságra okot adó világban
élnie. Ígérem, írok róla akkor is, keresve benne a boldog pillanatokat. |