Nemzetközi Szent Imre Napok a hit éve jegyében

 

Több mint harminc iskola 620 tanulóját mozgatta meg a regionálissá, a felvidékiekkel együtt pedig nemzetközivé terebélyesedett Szent Imre Napok 2012. november 8-án és 9-én a Szent Imre Keresztény Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző iskola szervezésében.

Szolnokról, Ceglédről, Vácról, Tiszajenőről, Gödöllőről, Pécelről, az egész egyházmegyéből éppúgy képviseltették magukat a diákok, mint szerte Nógrád megyéből vagy a felvidéki Ipolyságról.

Az alsó- és felső tagozatosok korosztályuknak megfelelően vehették ki részüket a versenyekből: a kicsik énekeltek, rajzoltak, sakkoztak, sportversenyeken, szavalóversenyeken és hittanból mérhették össze tudásukat, s az Egri csillagokat is megtekinthették. A nagyok játékos feladatlapot töltöttek ki németből és angolból, melyek számon kérték ország-ismereti, nyelvtani tudásukat, de még az adott ország zenéjéből, divatjából is ízelítőt kaptak. Idiómákat, ellentéteket kértek számon a nyelvi feladatlapok, titkosírással, betűk megtalálásával „megfejelve”. A fizikai kísérletek többek között a forgó mágneses mezőt demonstrálták a motorokban, valamint a hőtágulást és a rakétaelvet mutatták be. A logikai feladatok elgondolkodtatták a résztvevőket: meg kellett mondaniuk példának okáért, hogy ha egy parasztnak 11 báránya van, és kilenc kivételével mind elpusztul, hány báránya marad...  Énekelj az Úrnak! mottóval a szentmiséken hallható ifjúsági dalokat gyakorolták a diákok Zoljánszki László hittantanár gitárkíséretével.

A világegyetem legújabb csodáiról, az első magyar műholdról, a meteoritok felismeréséről, az üstökösökről, a magfúzióról is elhangzottak tudományos diákköri előadások. Dr. Róka András , az ELTE egyetemi tanára időutazást tartott kémiai tárlatvezetéssel a teltházas tornateremben. Laboratóriumi körülmények között illusztrálta az energia keletkezését egy léggömb felrepítésével, majd ennek szétdurrantásával az ősrobbanást. Kémcsőben mutatta meg a fény születését, a folyadék szilárd habbá válásával a vulkánok képződését, a csökkenő hőmérséklettel a láva kihűlését. A világegyetem keletkezése tárult a hallgatóság elé a kémiai vegyületek és a káprázatos kísérletek segítségével. De nem csak a tudomány kapott főszerepet a Szent Imre Napokon: az egész nap zajló rádiós vetélkedő műveltségi tesztet éppúgy tartalmazott, mint tanár-kvízt: rá kellett jönni például melyik tanár mi akart lenni kiskorában, volt itt városban szaladgálás, harangok számolása, kártyaépítés, zene- és filmfelismerés... A hetedik osztályosok hangyaavatóján mint hangyakirály foglalta el a trónt Balla Péter osztályfőnök, akiről portrét is készítettek a csapatok. Fűztek a tanulók mazsolanyakláncot, fotómontázsról ismerték fel tanáraikat, lavórból ettek almát, levestésztából raktak ki értelmes szavakat...

Másnap aztán újra a tudásé lett a főszerep: mintegy kilencvenen adtak számot hittantudásukról az egész egyházmegye területéről. A kétfős csapatok a legalaposabb bibliai ismeretekről tanúskodtak: hiányzó szavakkal egészítették ki a Szentírás híres mondatait, tudniuk kellett hány király ellen indított hadjáratot Ábrahám, de azt is, ki volt Rebekka testvére... Tizenhárom iskola harminc tanulója mérette meg magát vers- és prózamondásból.  XVI. Benedek pápa nemrég meghirdette a Hit évét, amely 2012. október 11-től 2013. november 24-ig, Krisztus Király ünnepéig tart. Így a versmondók a kötelező műveket Sík Sándor és Mécs László papköltőktől választották.

Dr. Stella Leontin kanonok-plébános, a zsűri elnöke szerint a hit évében a fiatalok hitet tettek a szépről, az áldozatról, s egyéni talentumuk megcsillantásával hitet tettek a hitről is, s arról: nyelvében él a nemzet. Az egyéni sakkversenyre Ceglédről, Salgótarjánból, Ipolyságról is érkeztek a gondolkodni szerető diákok, az énekversenyen nem kevesebb, mint nyolcvanan énekeltek öt korcsoportban szabadon választott egyházi énekeket és kedvenc népdalukat. A programsorozat utolsó aktusa a pályázatok értékelése volt. A németesek és angolosok élőben fordítottak, vagyis helyben adtak számot tudásukról. Tizenhat iskola mintegy száz tanulója indult a képzőművészeti pályázaton óvodásoktól az érettségizőkig. A hit jegyében azt kellett ábrázolniuk, mit kaptak a Jóistentől és milyen nehézségeken segítette át őket Isten. Majdnem kétszázan pályáztak irodalomból három korcsoportban. Mesét, elbeszélést kellett írni a versenyzőknek a  három jóbarátról, a hitről, a reményről és a szeretetről. A negyedik-ötödik korcsoport a hit jövőjéről illetve a hit szerepéről életünkben írt elbeszélést.

Rendkívül sokszínű, tömegeket megmozgató volt tehát az idei, kétnapos iskolaünnep, melyben megnyilvánult a Szent Imre iskola nevelőtestületének kitűnő és fáradhatatlan szervező munkája is, s az a bensőséges légkör, amely méltó az intézmény névadójához, a magyar ifjúság védőszentjéhez és példaképéhez.

 

2012. november

 

Szabó Andrea