Elhunyt Pozsonyi Anna 1942-2022 Balassi
Bálint Gimnázium honlapján, tanártársai által közzétett megemlékezések: Pozsonyi Anna
1942-ben született Balassagyarmaton. Általános iskolai tanulmányait a mai
Kiss Árpád Általános Iskolában végezte. 1956-tól 60-ig
a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium tanulója volt. Magyar-történelem
szakos tanári diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karán szerezte 1967-ben, majd visszatért alma materébe. Pályaválasztásáról
és tanári tevékenységéről ő maga így vallott 1990-ben: „Pályaválasztásom
részben érzelmi tényezők (a gimnázium nagy tanáregyéniségeinek példája),
részben történelmi-társadalmi-politikai érdeklődésem befolyásolta. Egyetemi
éveim alatt azonban már a magyar nyelvészettel foglalkoztam elmélyültebben:
vonzott a tárgy viszonylagos egzaktsága, a nyelv izgalmas sokszínűsége, s nem
utolsósorban tanárom, Bárczy István professzor úr kivételes személyisége.
Tanári pályafutásom alatt is megőriztem a magyar nyelvészet iránti
érdeklődésem.” Rendszeresen
vállalta szakkörök, felvételi előkészítők vezetését a tárgyból. Az 1980-as
években tanítványai többször bekerültek az OKTV második fordulójába
illetve döntőjébe is (1986-ban és 87-ben). Diákjaira nagy hatással volt
tanáregyéniségként is. Széles látókörű, a világra nyitott, erős
tanáregyéniséget tisztelhettek személyében diákjai és tanártársai. 1987-től már
pedagógiai igazgatóhelyettesként vett részt az iskolavezetés munkájában. 1990
és 1995 között pedig iskolaigazgatóként irányította az intézményt. Pozsonyi Anna
– ahogy egyik szeretett tanítványa, későbbi kolléganője fogalmazott –
„innovatív típusú igazgató volt, aki – a korszellemnek megfelelően – vezette
az iskolát; felismerte, hogy a versenyképes tudás megszerzéséhez
elengedhetetlen az idegen nyelv ismerete. Vallotta, hogy a tehetséges diák
hiteles tanárok és támogató szülői környezet által bontakozhat ki”. Ennek
szellemében igazgatósága alatt gimnáziumunk nagy fejlődésen ment át, belépve
a szerkezetváltó iskolák sorába, megalapozva a Balassagyarmati Balassi Bálint
Gimnázium rendszerváltás utáni sikerességét, eredményességét. Az 1991-92.
tanévtől áttértünk a tehetséggondozó hatosztályos gimnáziumi képzésre, ami
igazi sikerágazattá vált a kilencvenes években. Az 1995-96-os tanévtől pedig
– tevékenységének köszönhetően – elindulhatott a nyolcosztályos gimnáziumi
modell, amely a mai napig meghatározó képzési profilja az intézménynek. Igazgatóságához
kapcsolódik az idegennyelv-tanulás elmélyítését szolgáló magyar-német
diákcsere program, amelynek fő szervezője a magyar származású, Wolfsburgban élő (jelenleg 100 éves), s lélekben velünk
emlékező Vass László úr volt. De jártak Balassis diákok Angliában,
Franciaországban, sőt Olaszországban is. Az iskola arculatát meghatározó nyelvoktatás támogatására és a
tehetséggondozás tanórán kívüli formáinak megteremtésére, valamint az iskolai
sport és művészeti tevékenység felkarolására hívta életre 1991-ben a
gimnázium ma is működő alapítványát „Pro Studio
BBG” néven. „Az öt év
eredményei jelzik, hogy megfontolt, bölcs, előrelátó döntés volt az iskola
oktatási struktúrájának megújítása, sikeres jövőt biztosítva a gimnáziumnak”
– ahogy az igazgatóságot átvevő volt kolléganője hangsúlyozta 2000-ben, a
jubileumi ünnepség kapcsán. Én magam mély
tisztelettel, s szívemben nagy-nagy szeretettel és hálával gondolok Pozsonyi
Annára és igazgatósága éveire, melyeknek aktív, közvetlen résztvevője
lehettem. Köszönöm, hogy
bízott bennem, és – személyes felkérésére – átvehettem tőle a pedagógiai
igazgatóhelyettesi munkakört. Külön köszönöm
mindazt, amit szakmailag és emberileg kaptam, amire 25 éven át alapozhattam,
építhettem: a tudás, a tehetség, az erőfeszítések tiszteletét, támogatását; a
megkérdőjelezhetetlen szakmaiságot; a szellemi
igényességet; az inspiráló partnerséget; a kritika, az önkritika képességét;
a konfliktusok felvállalását; a bátor kiállást, a mély, építő beszélgetéseket,
vitákat – vagy Annásan polémiákat –; a
maximális diszkréciót, a sok közös élményt… Mindent –
mindent nagyon köszönök, ahogy azt az őszinte érdeklődést, figyelmet, amivel
nyugdíjas éveiben is követte szeretett alma matere oktató-nevelő
tevékenységét. Igazi példakép
számomra, számunkra, akinek emlékét, szellemiségét szívünkben őrizzük tovább,
miután – ahogy Gárdonyi Géza fogalmaz a halálról – a Jóisten áttette őt egyik
kezéből a másikba. Nyugodjon
békében. Ruga Ilona „Dolgozni
csak pontosan, szépen, ahogy a
csillag megy az égen, úgy
érdemes.” József Attila
szavai találóan jellemzik Pozsonyi Anna tanári egyéniségét. Vallotta, hogy a
jó tanár is holtig tanul; gyűjtötte, munkájában kamatoztatta a hasznosítható,
új ismereteket. Szívesen
meghallgatta kollégái véleményét; kért és adott tanácsokat. Ahogy
tanítványaival, kollégáival is igényes, korrekt volt. Bízott az emberekben,
bízott önmagában. Értékelte a szakmai felkészültséget, a következetes
pedagógiai munkát, az egyéniséget, a humort. Fontosnak
tartotta a napi kapcsolatokat ápoló „hétköznapi” eszmecseréket: a tanári
szoba gyakran volt nagy beszélgetések, nevetések helyszíne is. Jól éreztük
magunkat az iskolában, ezt többek között neki is köszönhettük. Sok éven át
ültünk egymás mellett a tanáriban. Értettük és megértettük egymást. Jól
tudtunk együtt dolgozni: kollégák, munkatársak, bajtársak voltunk. Életünk sok
ponton találkozott, azonos volt a szakunk, együtt jártunk posztgraduális
képzésre, azonos időben neveltük gyermekeinket, majd élük nyugdíjas éveinket. Most eljött a
búcsú ideje. Fáj a szó. Anna, Isten veled! Rozmán
Vilmosné „Ami az emberek között történik, sohasem véletlen. Az sem
véletlen, ami a te életedben történik, ahogyan az sem, hogy milyen
kapcsolataid voltak, és ezek hogyan alakultak. Mindenkiben rejlik egy erő,
benned is. Ez az erő felel mindazért, ami veled történik, és minden olyan
eseményért, ami meghatározza az életedet” – Pozsonyi Anna halálának
megrendítő híre juttatta eszembe Ruediger Schache előző gondolatait, hiszen a sok tanítványa közül
én biztosan olyan voltam, akinek meghatározó hatással volt az életére. Bár
azt hiszem, ezt szinte minden tanítványa elmondhatja magáról, mert olyan
egyéniség volt, aki nem tudott nem hatni embertársaira… Biztosan így látták
őt kollégaként is – én azonban először tanáromként találkoztam vele. A mi időnkben, amikor én balassis voltam, még elsővel kezdtük a
gimnáziumi éveket, és már másodikban volt egy ún. szabad sáv, ami olyan
előfakultáció-szerű heti egy óra volt, talán leginkább a szakkörhöz
hasonlított. Úgy emlékszem, harcoltunk érte, hogy magyarból is legyen ilyen
foglalkozás, ahol az évfolyam minden magyarvénájú diákja összejött, és
Pozsonyi Anna tanárnő volt a sávos szaktanár. Biztosan sok mindennel
foglalkoztunk, de bennem úgy maradt meg az élmény, mintha mindig mondatokat
elemeztünk volna. Ma is látom, hallom ahogy a jellegzetes dohányos hangján
diktálja: „Klára vörösesbarna hajú, álmodozó járású hölgy volt”; és
magyarázza, hogy itt az állítmány a „hölgy volt” és a Klára az alany… Nagyon
sokat tanultunk tőle már abban az évben is, de arra csak később, tanár
koromban jöttem rá, hogy a mondatelemzés tényleg az egyik legalkalmasabb
módszer volt arra, hogy felmérje tanítványai képességeit, hogy később
mindenkinek a neki megfelelő feladatot tudja adni. Engem már akkor próbált
rábeszélni, hogy induljak jövőre nyelvtanból az OKTV-n, de én nem bíztam
magamban, és ekkor még nem álltam kötélnek. A következő évben, harmadikban aztán már indultak a faktok. Annyian jelentkeztünk történelem faktra, hogy két csoportot kellett indítani. Én abba a
csoportba kerültem, ahol Ponya (így hívtuk magunk
közt mi, diákok, szerintem így becézték a tanár kollégák is, és ő maga is
nevezte így magát, jelezve, hogy tudja és elfogadja ezt a becézést) lett a töritanár. Mivel már tisztában voltam tudásával, hatalmas
műveltségével, nagyon tartottam ettől az évtől. Emlékszem, most a tanulnivaló
mennyisége, azaz a tanulás tempója volt az, ami nehézséget jelentett számomra
– de látom azt a laza testtartást, amivel a tanári asztal mögött ülve
könnyedén adagolta az új ismereteket vagy osztotta a fejében hirtelen ott
megszületett kérdéseket, feladatokat, amelyek a rendszerezést, szintetizálást
szolgálták. Csodáltuk, hogy hogy lehet az, hogy valaki, aki magyarból ennyire
profi, hogy tudhatja ennyire a történelmet is. És hogy nemcsak tudta, hanem
tanítani is tudta! Én úgy éreztem, töriből azért
nem vagyok olyan jó, mint mondatelemzésből, de éreztem, hogy vigyáz rám,
tisztel engem töriből is azért, amit magyarból tudtam
nyújtani. Tőle tanultam ezt a tanári attitűdöt: hogy ha valaki az én
tárgyamból gyengébben teljesít, de van olyan terület, amiben kiemelkedik, ne
nyessem le a szárnyakat… És ezért tiszteltem őt annyira, hogy a harmadik év
végén beadtam a derekam, és jeleztem neki, hogy az utolsó évben hajlandó
vagyok elindulni azon a nyelvtan OKTV-n. Így kerülhettem közelebb Pozsonyi Annához, az EMBERhez.
Hiszen erre a versenyre már egész nyáron is készülni kellett, és a világon a
legtermészetesebb volt számára, hogy az otthonába, életébe is beengedett. Nem
tudom elmondani, milyen harmóniában tudott velem dolgozni: bevezetni a
verseny jellegzetességeibe, segíteni az ötletelésben, adni a feladatokat,
kísérni az ország és a megye nagy könyvtáraiba kutatni, mutatni a pályamunka
megfogalmazásának színvonalát, szurkolni a 87-es fagyos, havas télben
szénszünetre bezárt iskolában a második forduló megírásakor is… Ő nyilván
tudta, hogy ez a munka, ez a felkészülés nem marad eredmény nélkül; én
azonban tényleg nem akartam hinni a fülemnek, amikor két nagyhírű gimnázium
után Balassagyarmat gimnáziumának diákját és felkészítő tanárát nevezték meg
az országos forduló harmadik helyezettjeként… Azt gondolom, ez az ő pályáján és a Balassi történetében is
kiemelkedő eredménynek számított, nekem egyenes utat adott az ország
bármelyik egyetemére – de ma azt mondom: ennél sokkal fontosabb, több volt
számomra, hogy többé soha nem okozott gondot bármilyen beadandót,
diplomamunkát összeállítani; hogy nemcsak a mit? tanultam meg tőle, hanem a hogyan?-t
is: hogyan készítsem fel én is tanárként a versenyzőimet, hogy eredményesek
tudjanak lenni, és egyáltalán: hogyan éljek tanárként és magánemberként
teljes életet, hogyan legyek hasznára azoknak a kisebb közösségeknek,
amelyekhez tartozom. Mire a Balassiba kerülhettem tanárként, Anna már nyugdíjas volt, nem
dolgozhattunk együtt, de példát adott számomra még azzal is, ahogyan
rendszeresen megjelent a gimnázium rendezvényein, támogató figyelmével is
követve az intézmény jelenét, jövőjét. Solomon Marcus azt mondja, hogy „sokféle
módon lehetünk jó tanárok. A legkiválóbbak közös jellemvonása, hogy oly
ragaszkodással szeretik tárgyukat, s ezzel a vírussal képesek hallgatóikat is
beoltani.” Engem beoltott, az biztos, és csak remélni tudom, hogy értékrendjéből
valamit át tudok örökíteni a jelen Balassi diákjaiba… Isten Veled, Tanárnő, nyugodj békében! Gyarmatiné Rostás Ida Nem csak a
gimnáziumi magyar és történelemtanárom volt, nem csak az osztályfőnököm.
Tanítása, tudása, széles látóköre, bölcsessége, egész személyisége alakított
és nagymértékben hozzájárult ahhoz, aki ma vagyok. Nem csak magyart és
történelmet tanított. Emberséget, becsületességet, tisztességet,
odafigyelést, pontosságot, azt hogy mennyire fontos,
hogy legyünk magunkkal szemben igényesek. Sosem felejtem, hogy az ötös
történelem dolgozat mellé kaptam nyelvtanból egy kettest, mert az
országneveket kisbetűvel írtam. Tudta, hogy tudom, hogy kell helyesen írni,
de nem lehet megengedni az ilyen hibát, ha igényesek vagyunk magunkkal szemben.
Mert ezt elvárni mástól is csak így lehet.
És mert fontosnak tartotta, hogy megtanuljam, bizony egyszerre több
mindenre is figyelnünk kell. Ő tanított meg tanulni. Nem csak a
tanárom volt. Családi barát, anyukám barátnője is. Remélem, újra találkoznak! Anna! Köszönök
mindent! Mátyás
Eszter |