Parlamenti
fórum - Balassagyarmat is lobbizott vasútjáért
2012. szeptember 26.
A Magyar Közlekedési Klub, az Utasfórumokkal egy jobb vasútért! c. projekt keretében szervezett ülésein, egy közös asztalhoz kívánja ültetni a döntéshozókat, a működtetőket, az önkormányzatokat és a civil szervezeteket, hogy kölcsönösen megértsék és megismerjék a magyar vasút gondjait.
Bár ez a fórum nem döntéshozó, hanem csak lobbiértékkel bír, de 2012. szeptember 26-án a Parlamentben megtartott rendezvényen elhangzottak is azt bizonyították, szükség lenne arra, hogy a felek kölcsönösen megismerjék egymás álláspontját, hiszen az önkormányzatok, civilek éppen arról panaszkodtak, alig kíváncsi a szakma a véleményükre.
Mivel az aktuális ülés éppen a térségi, helyközi közösségi közlekedés problémáival foglalkozott kiemelten, így nem meglepő, hogy éppen Medvácz Lajos polgármester volt, aki az első előadást tartotta. A városvezető a nyugat-nógrádi térség helyzetéről beszélt a Szili Katalin, országgyűlési képviselő által védnökölt rendezvényen.
Egy rövid vasút-történeti visszapillantás után, a polgármester kemény kritikával illette az elmúlt évtizedek során a térséget érintő vasúti döntéseket vagy éppen azok elmaradását.
1995-től indult el a térségi vasút kialakítása, amely éppúgy feledésbe merült, mint például az Ipoly völgyi vasút terve, amelyhez látványos EU projekt-tervek készültek (arról, hogy a térségi vasút tapasztalatainak összegzése elmaradt, Vésztő polgármestere is szólt, hiszen e két térség alkotott próba-területet).
2002-őt követően még rosszabbul alakult a helyzet, átláthatatlan átszervezések indultak be a MÁV-nál, felmondták az önkormányzatokkal kötött szerződéseket, a megkeresésekre nem reagáltak vagy éppen semmitmondó válaszokkal az időt húzták. A közelmúlt menetrendi változásait, a járatszám csökkentéseket döbbenettel fogadta az önkormányzat is, azt is, hogy megszüntették a MÁV által is sikeresnek értékelt Budapest-Balassagyarmat közvetlen vonatjáratot.
Pulay László önkormányzati képviselő is felvetette ennek a járatnak a
visszaállítási igényét, továbbá a Drégelypalánk-Ipolyság közötti 6 km-es
pályaszakasz újbóli megnyitását indítványozta. (amely a rendszerváltozástól annyi (hiábavaló) energiát, szervezkedést kötött
le és táplált – szerk.) Kifogásolta a vasúti döntéshozatal hiányát, azokra
az igényeikre, hogy az ipari üzemek, iskolák, új városrészek közelében új
megállókat alakítson ki a MÁV, még csak nem is reagáltak (ebben kitartóbb lobbizás nem lett volna hátrányos – szerk.).
Lőrincz Mária, az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás
képviseletében elmondta, hogy a közelmúltban átadott két Ipoly híd közúti
csatlakozásai pályázati forrásokból kialakításra kerülnek, éppúgy a magyar,
mint a szlovák oldalon. A szervezetnek hosszabb távú terve, hogy az Ipoly
völgyi vasút reménybeli kialakításával Kassa, Pozsony felé is vasúti
összeköttetés váljon lehetővé, éppen azokban a régiókban, amelyek a határ
mindkét oldalán országaik legelmaradottabbjai közé tartoznak.
Nógrádot részben érintően, Szórád Róbert, a MÁV Start képviselője
jelezte, hogy 2013-ban két, Balassagyarmat közeli vasúti híd kerül felújításra,
így rövidülhet a menetidő, 2014-re pedig Vác vasútállomás teljes felújítására
kerül sor.
Fónagy János államtitkár elmondta, az új közösségi közlekedési
törvény a kötöttpályás közlekedés elsőbbségét deklarálja, ez paradigma váltás a
korábbi időszakokhoz képest. Azonban a globális számadatok alapján érzékeltette,
az állam évi 550 Mrd Ft-ot költ a közösségi közlekedésre, ebből 330 Mrd-ot a
MÁV-ra, amelynél 2012-ben 38.000 fő dolgozik. Úgy tűnt, egyeseknél meglepetést
okozott azzal a számadattal, hogy az utazóközönség 4/5-ét a Volán, 1/5-ét a
vasút szállítja, amely kb. 900 településre jár be, amíg a Volán, pár
kivételével, mind a 3200 településre.
A kormány 2010-ben, a korábban megszüntetett vasúti vonalak harmadát állította vissza, sőt az államtitkári hozzászólásból úgy tűnt, ma már a (szak)politikusok álláspontja is finomodott a menetrendi szűkítések hasznának és értelmének szükségességéről.
A Nógrádot érintő felvetésekre egyértelmű választ az államtitkár nem adott, a Drégelypalánk-Ipolyság vonal kérdésére egyszerűen nem reagált, viszont a közvetlen Bp-Bgy vonat visszaállítására állítólag ígéretet kapott (kollégáitól?) és elismerte, voltak magyarázható, de nehezen elfogadható döntéseik.
Az ülésen még számos észrevétel,
kritika, javaslat hangzott el, de egyben mindenki egyetértett, a vidék
leépülésének megakadályozására, a helyi gazdaság működéséhez, egy élhető
országhoz, a vasút léte nélkülözhetetlen.
A semleges szemlélő pedig azt is újból
megtapasztalhatta, ahhoz hogy a politikusi ígéretek halmazából valamelyik is
megvalósuljon vagy éppen egy döntés elodázható legyen, erős és folyamatos
lobbitevékenységre van szükség.
Napjaink politikáját,
döntéshozatalát számos esetben a lakosság hangja és média visszhangja alakítja,
módosítja, így mindenkinek a maga (folyamatos) szabadságharcát kell megvívnia.
2012. szeptember
Összeállította, fotók: Nagy László