Kő András: A legszebb órák – interjú Párkányi Raab Péter szobrászművésszel (megjelent a Magyar Hírlap 2021. február
20-i számában) Egy nagyalakú, gyönyörű
album látott napvilágot. Benne a férfikor csúcsán az évek munkája. Számvetés
a tegnapról. Szobrok és emlékművek, ahogy a fényképezőgép látja és láttatja.
Visszapillantás a félútról? Feltételes megálló. Elgondolkoztató arcok és
tárgyak. Archimédeszi pontok. Meglepő varázslatok. Üzenetek és sugallatok.
Ezt látom és olvasom ki Párkányi Raab Péter
szobrászművész albumából, amely emlékkockáiból és alkotásaiból állt össze.
Átlapozom egyszer az albumot, átlapozom kétszer. Visszalapozok. Becsukom az
albumot, de viszem magammal a fényt, a parazsat, amelyet egy sikeres és
tehetséges szobrász alkotásai árasztanak. – Szép neve van… Micsoda
a név? – teszi fel a kérdést Kosztolányi Dezső egyik írásában. Szerinte a név
a személyek jele és jelképe. Felületes dolog azt hinni, hogy a név csak
afféle külsőség. Ha az élet nem külsőség, akkor a név sem az. A személyek
neve hat az emberre. Útmutató. Kérdésem: mindig így használta a nevét? Fotó: MH/Hegedüs Róbert Párkányi Raab Péter: Minden nemzeti jegy kiirtását szomorúnak
tartom. Szobrászként túl fogom tenni magam azon, ha saját szobraim
ledöntését, megcsonkítását fogom látni – Párkányi Péter névvel
születtem, apai nagyapám volt Raab Péter. Azért
vettem fel ezt a művésznevet, mert tisztelegni akartam egy nagyon különös és
izgalmas, de nem túl vidám élet előtt. Megjárta a francia idegenlégiót, de
túlélte. S akik túlélték, azok nagy vagyonnal szereltek le. Nagyapám a
harmincas években, a Várban, a Dísz téren nyitott élelmiszerboltot. Állítólag
Horthy és személyzete is nála vásárolt. A sorsa később az lett, ami az
átlagos magyar emberé, gyakorlatilag mindenét elvesztette. Nagyanyám Nógrád
megye egyik legrégibb nemesi családjának, a Berczellyeknek
volt a leszármazottja. A família első ismert őse Aba, mely nemzetség a
tizenharmadik századik vezethető vissza. – Ötvennégy évével a férfikor csúcsán jár. Sikeres, foglalkoztatott szobrász. Illyés Gyula írja Kháron ladikján című könyvében: „Férfikor nincs. Illetve nincs figyelem rá. A bölcső és koporsó közti rohanatban az villan el leghamarabb. Igazánból csak eleve elképzelni, s utólag fölidézni lehet. Az állítólag az élet.” Ha visszatekint, hogyan látja saját magát? – Egyetértek azzal, hogy a
férfikor csúcsán járhatok, ami kegyelemteljes kor és idő. A legfontosabb
kérdés most az, hogyan tovább. Erre nehéz a felelet. Sokat hallottam az
idősebbektől arról, hogy a férfikor után az idő felgyorsul, és vágtázni kezd.
Nem tudom, hogy fel lehet-e készülni erre. Azzal, hogy egy saját magam
készítette albumban összegeztem eddigi életutamat, alkotásaimat, azt jelenti:
lényeges megállóhoz érkeztem. Visszatekintettem arra az útra, amit megtettem.
Három évembe telt, amíg az album elkészült. A fotókat én készítettem,
elmentem azokra a helyekre, ahol a szobraim állnak, úgyhogy mondhatom így:
újra találkoztam önmagammal. – Milyen volt a
találkozás? – Elgondolkoztató. Azt
láttam a környezetünkben, hogy kétféle embertípus létezik: az egyik, aki
épít, a másik, aki rombol. Aki rombol, nem hoz létre semmit, belőlünk él,
rajtunk élősködik, azokon, akik építenek. A rombolók a kész műveket ízekre
szedik, kritizálják, porig alázzák, atomjaira bombázzák. Vannak közöttük
médiumok, amelyek eszközparkja kiélezett erre. Bírálni minden ostoba tud, és
közülük sokan meg is teszik. De egyetlen mű sem lett jobb attól, hogy
dicsérték, sem rosszabb, ha szidták. – Meddig alkothat egy
szobrász? Van-e ideális életkor ebben a művészeti ágban? – Harmincéves koromban
jártam az Egyesült Államokban. Ott mondta egy idősebb szobrász, hogy a
harmincéves ember még bébiszobrász. Az még valóban csecsemőkor. Korunk
hangsúlyos problémájának érzem, hogy az emberek nehezen dolgozzák fel az idős
kort. Nem emlékszem, hogy a nagyanyáim, akik hosszú kort értek meg, ezen
keseregtek volna. De visszatérve a kérdésére, Michelangelo nyolcvannyolc éves
koráig élt, és bár egész életében betegeskedett, haláláig dolgozott.
Nyolcvanhat éves korában energiája még fékezhetetlen volt. Ekkor készítette a
legszebb Pietàját. Igazán nagy szobrászok
csak azok tudtak lenni, akiknek megadatott, hogy sokáig éljenek. Ez
szükségszerű ebben a „műfajban”. – Mi volt az a pillanat,
amikor eldőlt, hogy szobrász lesz? – Volt egy pillanat, amikor
úgy éreztem, hogy a sors döntötte el, és volt egy pillanat, amikor én
döntöttem. Balassagyarmaton születtem, apám foglalkozott faszobrászattal. A
városi kiállításon ő is kiállította a dolgait. Látta ezt a helyi szobrász,
Szederkényi Attila, és felajánlotta, hogy örömest foglalkozna vele, szívesen
tanítaná. Apám akkor volt negyvenvalahány éves. „Én öreg vagyok már – mondta
apám –, de hadd vigyem el a fiamat.” Így kaptam lehetőséget. – A sorstól. –
Igen, ez volt a rajtam kívül álló dolog. – A kedvező lehetőség ritkán kopogtat
kétszer az ajtón. Néha pedig nem kopogtat. Ezért mindig résen kell lennünk,
hogy észrevegyük a kedvező alkalmakat. –
Amikor beléptem Szederkényi Attila műtermébe, abban a pillanatban forogni
kezdett velem a világ. Vadul vert a szívem. Megszédültem. A szanaszét heverő
tárgyak, a különböző eszközök, a látszólagos rendetlenség, az illatok – hogy
mondjam – elkábítottak. Rácsodálkoztam arra, ami fogadott. – Coup de foudre-szerelemnek hívják azt, amikor szerelmes lesz az
ember az első látásra. Mintha a villám csapta volna meg… –
Valami hasonlót éreztem. És ettől a pillanattól kezdve, harmadikos
gimnazistaként, minden napot Szederkényi Attila műtermében fejeztem be. Annak
előtte, általános iskolásként, még azt terveztem, hogy képzőművészeti
gimnáziumba fogok járni, mert festőnek készültem. Jól éreztem magam, amikor
rajzoltam és festettem. De a szüleim féltésből nem támogatták, hogy
Budapesten, a képzőművészetiben folytassam. Általános
iskolai rajztanárom, Csemniczky Zoltán vigasztalt,
és azt mondta, hogy az általános gimnázium nagyobb műveltséget ad. A művészek
számára nemcsak középiskola, hanem felsőoktatás is létezik, és ha elvégzem a
gimnáziumot, jelentkezhetek a Képzőművészeti Főiskolára. A szüleimmel együtt
nem beszéltek le a pályáról, hanem terelgettek. Ennek a hátránya az volt,
hogy csak a szabad időmben tudtam a művészettel foglalkozni. De amikor a Képzőművészeti Főiskolára kerültem, már
örültem annak, hogy így alakult. – Költők, írók nagy becsben tartják első
megjelent versüket, novellájukat, még ha az egy bökvers is, vagy csak egy
kísérlet talán. Mi volt az első szobra? – AZ
ENSZ írt ki egy pályázatot az éhezésről és a nélkülözésről. Erre felbuzdulva
készítettem egy szobrot. De az akkori alkotói-baráti köröm fricskázta a
szobrot, ezért nem küldtem el a kiállításra. Nemrég ez a plasztika előkerült
a szülői ház padlásáról. Több mint vállalható. Akár egy friss, új szobrom is
lehetne. Örülök, hogy elkészült. Mindegyik szobornak megvan a története,
ugyanúgy, ahogy a könyveknek. – S amit először láthatott a közönség? – Még gimnazista koromban
egy salgótarjáni megyei kiállításon vettem részt. Korábban gordonkáztam. A
szobor egy embert és egy óriási hangszert ábrázolt. – Ma is vállalná? – Igen, de nem tudom, hol
rejtőzik. – Mit kapott a
főiskolától? – Semmit és mindent. Ez az
állapot egyébként jellemző volt az akkori képzésre. Amikor felvettek, a
környezetemben lévő művészbarátok azt mondták: „Péter, egyre vigyázz, hogy ne
rontsanak el téged!” Mert a főiskola – s ez mára, noha már egyetem is értendő
– tökéletes átnevelő tábor. Képesek arra a tanárok a világ bármelyik részén,
hogy egy fiatalember agyát olyanra gyúrják, amilyenre akarják. Vagy amilyenek
ők maguk. Egy fiatal, tizennyolc-tizenkilenc éves ifjú tökéletesen alkalmas
arra, hogy átneveljék. Az ifjú pedig hajlik is rá, sőt igényli a támogatást. A világ úgy van felépítve,
hogy egy fiatalember lehetőségeket szeretne, ahogy korábban szó volt erről,
és bizonyítani akar. Az oktatási rendszerben pedig vannak különböző elismerési
formák, és ez nálunk a főiskolán is eléggé látványos volt. Lehetőségek,
ösztöndíjak és a többi. A kuratóriumok tagjai pedig a tanárok. Ebből az
következik, hogy nagyon könnyű a fiatalokat átformálni, mert minden pénzügyi
eszköz a pedagógusok rendelkezésére áll. – Az ön esetében… – Azt mondtam, hogy nagyon
keveset kaptam tőlük, de azt is mondhatom, hogy mindent: a teljes
szabadságot! Kiss István és Jovánovics György
szakmailag nem foglalkozott velem. Kiss István politikai szerepet vállalt, a
rendszer által kedvelt és foglalkoztatott művész volt. Úgy mentem oda, hogy
egy véres szájú kommunista lesz a tanárom, de ő nem kínzott minket az
ideológiával. A politikát a főiskolán nagyvonalúan félrerakta, és totális
szabadságot adott. Előfordult, hogy azt mondta,
csináljunk egy portrét vagy egy félalakosat, de nem
volt tematika. Én például elsős koromban csináltam egy Krisztus-torzót.
Megmutattam, és tetszett neki. A válasza ez volt: „Péter, bízzon többet a
véletlenre.” Ez nagyon jó tanács volt, amit megfogadtam. Elképzelek valamit a
fejemben, hajszálpontosan tudom, hogy mi lesz belőle. Kép formájában látom a
szobrot, majd elkezdem formálni, alakítani, és valahogy úgy kell ezt
csinálni, hogy ne csak a gondolat vezesse az alkotást, hanem az anyag is. – És Jovánovics? – Amikor a harmadik után
hozzá kerültem, és meglátta a szobraimat, azt mondta: „Maga már kész ember.
Én nem tudok magának semmit sem mondani. De ha egy baráti beszélgetésre van
kedve, szívesen látom bármikor.” Erre a baráti beszélgetésre azonban soha nem
kerítettem sort… Úgy jártam hozzá, hogy soha nem kérdeztem tőle semmit.
Viszont köszönettel tartozom neki azért, mert akkor tőle is megkaptam a
teljes szabadságot. – Melocco Miklóshoz
fűződő kapcsolata közismert. – Vele kapcsolatban
ugyanolyan érzések lettek úrrá rajtam, mint mikor Szederkényi Attila
műtermébe először beléptem. Csakhogy itt az Új Tükör című lapban megjelent
Melocco-szobor fényképe, az Ady-oltár volt a varázslat. Ady születésének
századik évfordulójára készítette a művész gipszből a többalakos,
monumentális kompozíciót. Feltettem a kérdést, hogy ez
egy mostani szobor? Igen – kaptam a választ. Azt láttatta velem az alkotó,
hogy volt a szobrászatnak egy aranykora, egy klasszikus kor. Egyiptom, a
görögök, és utána vége lett az aranykornak. Ezt a fajta minőséget utána
száműzték. Abban az időben én olyan kvalitású szobrot, mint amit Melocco
csinált, senkitől nem láttam. Ez a felismerés rögzült bennem, és azt mondtam,
ha egy ma élő ember készíthet ilyen minőségű szobrot, akkor én is fogok!
Tizenhét éves voltam. Ezután elkezdtem stúdiumokat, portrékat csinálni
Attilánál. Egyszer fellapozott egy görög művészetről szóló könyvet, és
megkérdezte: „Tudnál ilyen szobrokat készíteni?” „Most még nem, de eljön az
idő hamarosan!” Olyan határozottan mondtam, hogy megdöbbent. És nagyon hamar
elérkeztem oda. Attila nem korrigált, hanem hozzászólt. Én pedig önjáró
lettem. Fotó: MH/Hegedüs Róbert – Azt mondta egyszer: „A
rajzzal különös kapcsolatban vagyok. A szobor tulajdonképpen egy térbeli
rajz, sok-sok rajz (metszet) együttese. Követ tudok faragni napi tizenkét
órát, rajzolni maximum hármat. A rajz számomra valami más, nyugalmi, kegyelmi
állapot.” Kérdésem: törvényszerű-e, hogy a szobrász tudjon rajzolni? – Ha jóindulatú vagyok, azt
mondom, hogy nem árt. Éppen tegnap nézegettem nagy örömmel a húsvét-szigeteki
szobrokat. Azok elkészítéséhez nem kell tudni rajzolni. Ilyen rendkívül
egyszerű, jó értelemben vett primitív szobrok megalkotásához nincs szükség
rajztudásra. Ugyanakkor a húsvét-szigeteki művész is tudhat rajzolni. De van
egyfajta szobrászi minőség, amit szerintem az jelenít meg, ha valaki rajzolt,
és sokat rajzolt. Ugyanis a rajznak a szobor szempontjából nem csak azért van
jelentősége, hogy terveket, skicceket csináljak; az esetek kilencvenöt
százalékában nem készítek rajzokat. A rajzot önmagáért csinálom,
nem a szoborhoz van hozzá szükségem, hanem a szemem edzésére. Akkor tanultam
meg látni, miközben rajzoltam. És azon élesedett, edződött a szemem. Látom,
hogy aki olyan típusú szobrokat készít, mint én, előtte éveken keresztül
rajzolt. Mert a rajz kell a szemhez. Olyan ez, mint a mértékegység, ha a
rajzot mértékegységnek veszem. Mint egy halál pontos patikai mérleg. Ezt
tudja a rajz. – Figurális szobrásznak
tartja magát, aki sokféle anyaggal dolgozik. Ha jellemeznie kellene ezeket az
anyagokat, mit mondana róluk? Milyen a természetük? – Vannak számomra kedvelt,
klasszikus darabok. Ebbe a csoportba tartozik a fa, a bronz és a kő. De nem
rangsorolok közöttük. A fa mindig él. Mindig élettel van teli, még kivágott
állapotában is. Mindig dolgozik, lélegzik. A szépségét ennek köszönheti.
Munka közben olyan érzése van az embernek, mintha egy élő embert faragna meg.
Már a fa érintése is ezt sugallja. Egyik kolléganőm a faszobrom láttán csókot
nyomott a szájára… A bronz szakmailag csodálatos. Sok mindent lehet csinálni
vele: lehet patinázni, színezni, és a többi. Az
örökkévalóság megörökítésére tökéletesen alkalmas. Maga a bronzöntés pedig
fantasztikus tudomány. Szakma. A görögök nagyszerűen
alkalmazták, s a bronzöntés azóta semmit sem változott. Az egész technológia
olyan, hogy minden öntés más és más. Van ennek egy logikája, amit az ember
megtanul, és mindig másként alkalmaz. Kétségtelen, hogy kell hozzá egy agy. A
gondolkodás. Amikor az első öntéseimet készítettem, és a feleségem látta,
miként csinálom, azt mondta, hogy ez nagyon bonyolult dolog. Igen –
válaszoltam –, azért szeretem, mert állandóan más. Másként kell kitalálni.
Ameddig a főiskolán az első időszakban nem voltak megrendeléseim, úgy
gondoltam, abból fogok élni, hogy létrehozok egy bronzöntő műhelyt. Abban az
időben a túlélésre készültem. Aztán megváltoztak a körülmények. – Ismeretes, hogy az
istenek arra ítélték Sziszüphoszt, hogy szakadatlanul egy sziklatömböt
görgessen felfelé, föl a hegycsúcsra, ahonnan a kő saját súlyánál fogva
visszahullt. Némi joggal úgy gondolták, hogy nincs szörnyűbb büntetés, mint a
fölösleges és reménytelen munka. – A művészetben jártas
emberek nagy többségének a kőről Michelangelo jut az eszébe, aki azt mondta:
„Minden kőben benne van a szobor, csak a felesleget le kell bontani róla.”
Kis túlzással kell egy kalapács, néhány véső, és ezekkel ki lehet bontani a
szobrot. Nyilván mindenki mást lát meg egy kőben. – A nemzetközi hírű
román szobrász, Constantin Brancusi állította:
„Amíg a követ faragod, felfedezed az anyagod szellemét és különleges
tulajdonságait. A kezed gondolkodik és követi az anyag gondolatát.” – Így igaz, de amikor Brancusi ezt mondta, magára és a saját művészetére
gondolt. A szobrászatban ugyanis különböző típusok vannak. Én például, mint
figurális szobrász először megcsinálom a modellt gipszből, és azt faragom
meg. És tudom, hogy mit fogok megfaragni. Gyakorlatilag annak a másolatát
készítem el. Brancusi egy olyan fajta szobrásztípus
volt, aki megnézett egy kőtömböt, és hagyta, hogy a kőtömb diktáljon neki. És
fontos volt, hogy mit látott meg benne. Tehát adva volt egy amorf forma, és
abba belelátott a szobrász mondjuk egy madarat, és jó értelemben a lehető
legkisebb ellenállással, amit a kő sugallt neki,
azt kereste meg benne. Különbözők vagyunk. Említettem korában a
Krisztus-szobromat, amelyet még elsős főiskolás koromban készítettem.
Részemről ez a szobor három évvel a rendszerváltás előtt választás és üzenet
volt. De számomra egyértelmű volt, hogy soha nem fogok Lenin-szobrot faragni.
Persze szerencsém is volt, hogy az élet úgy hozta, hogy ez még kérdés
formájában sem merült fel. Szerencsém volt abban is, hogy a felkérések
kilencven százalékával azonosulni is tudtam. Például a köztéri szobrok
vonatkozásában. – Hogyan viselkednek
egymással szimbiózisban az anyagok? – Van az anyagoknak egy
jellemző fizikai állapota, amit mindenképpen figyelembe kell venni. Technikai
és esztétikai kérdés, hogy melyik anyagot mivel és milyen helyzetben rakom
össze. Szeretem az anyagok kombinációját. Jó játék. A korai szobrászat is
alkalmazta az ötvözést, a kombinálást. A Málenkij
robot című művemnél az öntöttvasat használtam, amit korábban sosem. Az
öntöttvas és a bronz együtt modernnek mondható. Egyébként örülök, hogy erre a
kombinációra rátaláltam. – Kapott olyan
felkérést, amit visszautasított? – Előfordult, hogy valamit
visszautasítottam, de nem azért, mert nem értettem vele egyet, hanem azért,
mert úgy gondoltam, nem tartok még ott, hogy ezt a munkát elvállalhassam. – Az a jó és szerencsés
találkozás, ha a művész olyan személyről készíthet szobrot, akivel azonosulni
tud, akire felnéz. Aztán jöhetnek a komoly előtanulmányok. – Egyetértek. Egyik kollégám
mondta, hogy sokszor egy-egy szoborra való felkészülés disszertációnak felel
meg. A munkáimat két részre osztom: megrendelésekre és olyan alkotásokra,
amelyek a saját magam kedvtelésére készülnek. A megrendelések mindig korlátok
közé vannak szorítva, de ezek a korlátok nem azt jelentik, hogy gúzsba vagyok
kötve, hanem éppen ellenkezőleg: lehetőségem van arra, hogy a tárgyban
elmerüljek. Esetleg változtassak rajta, és a gondolkodásomat, a
világnézetemet hozzátegyem. Az a jó, ha közöm van a szoborhoz. – Feledy
Balázs művészettörténész jegyzi meg az album bevezetőjében: „A köztéri
szobrászat nemcsak fizikailag nagy teher, de gondolatilag,
filozófiailag, történelmileg és természetesen
politikailag.” – Ez
pontosan így van, csak a „nagy terhet” nem érzem. Vagy inkább így mondom:
édes teher. De kétségtelen, hogy nagy feladat. – Az új Nemzeti Színház előtti parkban
hat egész alakos szobra áll a színművészet nagyjairól. Telitalálatnak érzem.
Milyen az utóéletük? –
Rengetegen fotózzák, megosztják a gondolataikat a
világhálón is. Amikor átadták a színházat, a szobraimat is ütötték-vágták,
gyepálták. Erről az jut az eszembe, hogy George Mallorytól
megkérdezték, miért akarja megmászni a Mount Everestet. A válasza így
hangzott: „Azért mert ott van!” Az én szobraimat is azért gyepálták, mert az
új Nemzeti Színház parkjában vannak. – Kivel szeretne az életben találkozni
az anyagba álmodott szobrai közül? –
Hú… a Jóistennel… Ő benne van mindegyik szobromban. De nagy bajban lennék, ha
Róla kellene szobrot formáznom. – Victor Hugo mondta egy nőismerősének:
„Megvénültem, hamarosan meghalok. Meglátom Istent. Istent meglátni! Beszélni
vele! Micsoda óriási dolog! De mit fogok neki mondani? Gyakran gondolok rá.”
Az nem jutott eszébe, hogy mit fog neki mondani az Isten… Más: melyik alkotását
kísérte a legnagyobb visszhang? –
Pozitív vagy negatív? – Is-is. –
Egy-egy emlékmű. Aminek nagy negatív visszhangja volt, az A német megszállás
áldozatainak az emlékműve volt. – Mi volt vele a probléma? –
Hogy nem egy bizonyos körtől rendelték meg. Ebből gerjesztették a negatív
visszhangot. Tudniillik a polgári kormány rendelte meg tőlem. A liberális
oldal azonban úgy gondolta, hogy őket kellett volna felkérni rá… Amit viszont
nagy siker kísért, az a Málenkij robot emlékműve
volt. – Hogyan állunk azokkal az alkotásaival,
amelyek során régi szerkezetekből építi fel szobrait, megtoldva saját
technikai leleményeivel. –
Mindig keresem, feszegetem a szobrászat határait. Mit lehet még, miből lehet
még valamit alkotni. Ezek zenegépek. Ha megindítom őket, hangot adnak. Úgy
indult az egész, hogy szerettem volna valami olyat csinálni, ami
megismételhetetlen és hamisíthatatlan. Nyilván ilyen alkotás nincs. De megy a
huszonegyedik századi kortárs művészek hisztije, hogy mi a klasszikus és mi a
modern. És akkor én kitaláltam néhány szerkezetet. – Saját magának? –
Igen. Kedvtelésből és időtöltésből születtek. – Gyorsan vagy lassan dolgozik? – Gyorsan. A gyors azt is
jelenti, hogy sok időt töltök el a munkával. Egy életnagyságú szobrot
elkészítek egy hónap alatt, míg lehet, hogy más megcsinálja fél év alatt. De
én azért csinálom meg hamarabb, mert naponta több órát foglalkozom a
tárggyal. Engem nem zavar, ha tizenkét órát kell dolgoznom egy nap alatt. Azt
vettem észre, s ez egy kialakult állapot, hogy a megbízás esetében pár órán
belül tudni szoktam, vagy tudnom kell, hogy mit fogok csinálni. Ha nem jut
eszembe semmi, vagy vívódom, és sokáig gondolkodom, abból nem is lesz jó
szobor. Szerencsére ezek mind pályázatok voltak. Ezzel együtt mindig van
megoldás.
– Meg lehet akasztani engem
munka közben, de ennek van egy másik oldala is. Bármit csinálok, közben
mindig dolgozom is. Ha munka közben figyel, és nem beszél hozzám, akkor nem
zavar. De ha kérdéseket tesz fel, akkor magára fogok figyelni. Szóba hozta,
hogy fizikai erő is kell hozzá. Nem feltétlenül. A szobrászatnak rengeteg
szegmense van, amikor nincs jelentősége az erőnek. De ahhoz, amit én
csinálok, ahhoz igen. A fizikai erő egyfelől adottság, másfelől készültem
erre. Fiatal koromban sokat sportoltam. Egy időben sokat fájt a fejem, és
csináltattam egy CT-t. A doki fülig érő szájjal jött ki a vizsgáló
helyiségből, és azt mondta: „Magának művészettel kell foglalkoznia, mert a
két agyfélteke szokatlan viszonyban van egymással.” Úgy látszik, ez is
adottság. – Ismeri a magányt? – Az alkotás magánnyal jár.
Amikor a művész úgy dönt, hogy erre a pályára lép, és elkezd rendszeresen
alkotni, akkor a műtermével önmaga celláját hozza létre. A pandémia idején sokan kérdezik tőlünk, hogy vagyunk.
Furcsán érzi magát az ember, hogy itt van ez a borzasztó állapot, de ha félre
tudom tenni, akkor mondhatom, jól vagyunk, mert valójában semmiben nem
változott az életünk. Egy-két látogatással kevesebb fér bele, gyakorlatilag
ugyanúgy élünk, mint korábban. – Milyen a viszonya a
csendhez? – Nagyon szeretem a csendet,
de nem volt ez mindig így. Negyedéves koromig csak úgy tudtam dolgozni, ha
szólt a zene, vagy rádiót hallgattam. És valahogy egyszer elegem lett a
zajból. Rájöttem, hogy az alkotással magával „foglalt” az agyam. A
beszélgetés kizökkent, felkavar. Egy idő óta „lerabolja” az agyamat munka
közben a rádió vagy a zene. És most már ott tartok, hogy enni sem tudok, ha
szól a zene vagy a tévé. – Szükséges-e a hangulati
állandóság az alkotáshoz? – Hát ez érdekes, mert a
hangulatom hullámzó. Le-föl jár a kedvem. Nagyon könnyen begurulok.
Robbanékony vagyok. – S ez hogyan
befolyásolja a munkát? – Úgy, hogy az viszont
megnyugtat. – A szobrász miképpen
éli meg, amikor azt hallja, hogy sok helyütt a világon, Amerikától
Nagy-Britanniáig szobrokat döntenek le és meggyalázzák őket. A német
megszállás áldozatainak emlékműve kapcsán személyesen is érintett. – Egész másként nézem ezeket
a brutalitásokat, mint a civilek. A köztéri szobrok önmagukban hordozzák a
lehetőséget, hogy ha egyszer felállították, másszor lebontsák vagy
megcsonkítsák őket. Így volt ez az ókortól kezdve. – Magam is láttam
Tunéziában olyan görög köztéri szobrokat, amelyeknek levágták a karját, vagy
betörték az orrát a rómaiak. – Vagy a fejüket vágták le,
és a testükre rátették a római fejeket. A köztéri szobrászat sajnos ki van
téve ennek. A liberális oldal állandóan fenyeget, hogy lebontják A német
megszállás áldozatainak emlékművét. Szűk és tágabb értelemben is a világ
megosztott lett. Készül az új világrend. Minden nemzeti jegy kiirtását
szomorúnak tartom. Szobrászként túl fogom tenni magam azon, ha saját szobraim
ledöntését, megcsonkítását fogom látni. Örömmel tölt el viszont, hogy ezek a
szobrok elkészültek, és nem tudják nyom nélkül eltüntetni őket.
Letagadhatatlanok. – Mit gondol, a
szobrászok társasága milyen hatással van egy szobrász számára? – Érdekes kérdés.
Megkülönböztetek fizikai társaságot és szellemi közösséget. Utóbbi esetben a
művészet és a szobrászat van terítéken. De nemcsak a tér kapcsolja össze a
művészeket, hanem az idő is. Tudok beszélgetni előző korok szobrászaival is.
Michelangelo például nyitott könyv előttem. Nyitottabb, mint egy civil
művészetkedvelő előtt. Nagyon sokat ki tudok olvasni a műveiből. Illetve ha vannak bizonyos kérdéseim, akkor azokra választ
kapok a régmúlt alkotásain keresztül. A művészetnek az a lényege, hogy nyomot
hagyjon az utókornak. Számomra, a szakmabeli számára a régmúlt szobrai sok
üzenetet hordoznak. Nevezhetném őket spirituális társaság tagjainak is. Ezt
sokkal jobban szeretem, mint a kortársi párbeszédet. Melocco Miklóssal sem
beszélgetek soha a művészetről, mégis tudunk egymásról… – Örül annak, hogy
magyarnak született? – Ó, persze. És egyre
jobban… Egyre büszkébb vagyok. – Jean-Paul Sartre
mondta: „Aki ír, meg akar tisztulni.” És aki szobrokat alkot? – Nagyon összetett a kérdés,
hogy nekem mi a fontos a szobrászatban. A legfontosabb – és lehet, hogy ez
furcsán fog hangzani – nem az, hogy nyomot hagyjak. Ez sokáig nem érdekelt,
nem foglalkoztatott. Hanem az érdekel, azért alkotok szobrokat, mert ettől
vagyok boldog! Az alkotás folyamatától! Amikor benne vagyok, az elején, a
közepén, azok a legszebb órák. A befejezéstől szenvedek. De
amikor a szobor majdnem készen van, ezeken az utolsó küzdelmes „métereken”,
napokon átsegít a gondolat, hogy szobraimnak közösségformáló ereje van. Hogy
majd együtt örülhetünk a helyére került műnek az avatóünnepségen. Örülhetünk
a szobornak és egymásnak. * |