A Palócföld 2024/3-4., jubileumi száma 2023 tavaszán kérte fel dr. Praznovszky Mihály,
a Palócföld egykori legendás főszerkesztője a Szombathelyen élő dr. Fűzfa
Balázs Toldy-díjas irodalomtörténészt, egyetemi docenst a Palócföld szerkesztésére. Az új főszerkesztő egy olyan lapot vett át, melynek jövője bizonytalan
volt, anyagi támogatása úgyszintén. Azonban Fűzfa Balázs Süth
Gabriella szerkesztővel már 2023 őszén előállt egy dupla számmal Petőfi
emlékére, majd 2024 tavaszán ismét egy dupla szám következett. 2024 őszén
pedig a legnagyobb kihívás érte az ország távoli vidékein élő
szerkesztőpárost: a hetven évre emlékező, jubileumi lapszám elkészítését
vállalták magukra. Ráadásul több évforduló találkozott a 2024-es évben: a lap salgótarjáni
születésű, Párizsban élő főmunkatársa, Nagy Pál éppen 90 éves, a holokauszt
80. évfordulójára szintén idén emlékezünk, de a 2024-es évre esik a palóc
földön kultikus Balassi születésének és halálának évfordulója is, a
Balassa-kódexet pedig 150 éve találták meg. Mindez meghatározta az ünnepi
szám szerkesztését. 234 oldalon 47 szerző jelentkezik írásaival a rendkívül színvonalas
kiadványban. Az ünnepi szám Köszöntés rovata a legbensőségesebb műnemmel, lírával
indít. Az egyik legnagyobb palóc, a 88 éves, gömörpéterfalvai
Tőzsér Árpád, Kossuth-díjas költő, író Ősrobbanás című verse azt sugallja,
hogy a gyermekkor tájaiból születik minden: az egész univerzum, a
világmindenség. Gyönyörű fotójával kíséri a verset Kovács Bodor Sándor,
salgótarjáni dokumentumfilmes, fotográfus, kinek megrendítő erejű fekete-fehér képei illusztrálják az egész lapot.
Mohai V. Lajos páros rímű dala elmondja, mi mindent jelent számára a palócok
földje: „völgykatlanban tetősorok,/ Tarján hosszú
toronyoszlop,/ Gyarmaton a tüzes ima/ a Civitas Fortissima.” Szauer Ágoston és Szauer Dániel apa-fiú
páros az alkotás végtelenségét szedi versbe „a végtelen kísért,/
a kéz, a toll ha ír”- írja az apa, s ezt a gondolatot modernizálva folytatja
a fiú: „A szó alá betűk/ és tarka weblapok”… Jenei Gyula prózaversben idézi
meg a palócok földjét: Mikszáth alakjai, Madách, Fráter Erzsi, a palócleves,
a tócsni, a fenyvesek népesítik be ezt a csodás
vidéket. A Köszöntés rész prózával folytatódik. Praznovszky
Mihály Személyes ügyem a Palócföld című visszaemlékezésében sorjáznak azok a
helyi szerzők, akik „túlmutattak a megye szellemi keretén”. A tudós tanárok:
Nyéki Lajos, Herold László, Csík Pál, Szabó Károly, Vertich
József, az acélgyári színjátszók rendezője, Bobál
Gyula, a lapot kiötlő újságíró, a képzőművészek: Radics István, Czinke Ferenc, Iványi Ödön, Mustó
János, ifj. Szabó István, Lóránt János, Réti Zoltán, Farkas András, aztán az
irodalmárok: Pál József, Baranyi Ferenc, Jobbágy Károly, Dukai
Nagy Ádám, Marschalkó Zsolt, Csongrády
Béla, Csikász István, Solymár József, T.Pataki
László, Erdős István, Bódi Tóth Elemér, Handó
Péter, Ádám Tamás…- felsorolni is lehetetlen a sok tehetséges alkotót… „Nagyon
nagy volt ez a Palócföld!… a mindenkori jövendőnek készült”- sóhajt fel
nosztalgikusan Praznovszky Mihály. Dr. Gréczi- Zsoldos Enikő, aki 2016-tól 2022-ig volt a Palócföld
főszerkesztője, a néprajzról, néplélekről és az országos vérkeringésbe való
bekapcsolódásról egyaránt beszél. Szerkesztése folyamán bevezette a
verspárbajokat, a diákpályázatokat, Palócföld Könyveket jelentettek meg, és
2018-ban a lap bekerült a Nógrád Megyei Értéktárba is. Az Emlékezet rovatban dr. Baráthi Ottó
salgótarjáni közgazdász, közíró taglalja a Palócföld korszakait. Felidézi
azt, hogy 1954-ben Bobál Gyula álmodta meg a lapot,
melynek célja a nagy szülöttek szellemi örökségének továbbvitele volt. A ’60-as
évek az ébredő értelmiség korszakát jelentették, 1967-től 73-ig Kojnok Nándor könyvtárigazgató főszerkesztése alatt nőtt
a vita, csökkent a líra szerepe. 1973-tól 84-ig az irodalmi szociográfia vette
át a főszerepet Végh Miklós főszerkesztő keze nyomán. 1984-től 89-ig Baranyi Ferenc,
Praznovszky Mihály és dr. Horváth István
múzeumigazgató szerkesztette a lapot, majd 1989-től 2000-ig Pál József, aki a
helyi értékteremtésre, a vitákra, az izgalomra helyezte a hangsúlyt, a
Seregszámla című rovatban pedig megjelentek a tájhaza alkotó emberei.
2001-től 2007-ig Praznovszky Mihály a helyi értékeket
és az országos kitekintést egyaránt előtérbe helyezte. 2008-tól 2015-ig Mizser Attila vezetésével a lap a posztmodern irányába
mozdult el, majd 2016-tól 2022-ig dr. Gréczi- Zsoldos Enikő a tájhazát és az
egyetemes magyar kultúrát tartotta szem előtt. 2023-ban Praznovszky
Mihály megszerkesztette a Madách emlékszámot, és ekkor került sor dr. Fűzfa Balázs
főszerkesztői felkérésére. Baráthi Ottó szerint a
féltő tradícióőrzés és a bátor, új értékteremtés jellemzi az eddig megjelent
számokat. Az Emlékezet rovatban egy nekrológ olvasható dr. Fancsik
János megyei főorvosról, aki tudós természetvédő is volt, és a Rokkantteleptől
a Vásártérig címmel megírta saját családtörténetét és valójában Salgótarján
20. századi várostörténetét is. Sulyok László megdöbbentő erejű
írásában „Számomra nincs már szerelem” címmel Ravasz Istvánra, a 18 évesen
megölt költőre emlékezik, akit a salgótarjáni december 8-i sortűzben lőttek
le 1956-ban, miközben nagyapjával szenet dobált a pincébe. A tragikus sorsú
fiatal költő Levél című posztumusz verseskötete 1999-ben jelent meg. Avar Judit - a Palócföld egykori szerzőjének, Avar Pál pszichiáternek
lánya - a testi kiszolgáltatottságot és a szellemi kincsek megkaparintását
idézi meg verseiben. G. Toronyi Judit írása Nagy Iván naplójáról szól, mely a
Palóc Múzeumban található, és a gyermekkortól a horpácsi
évekig örökíti meg a híres heraldikus, címerkutató
életét. Praznovszky Mihály Mikszáth Jókai szobrát
faragja című írásában azt fejtegeti, hogyan építette, hogyan faragta Jókai
szobrát Mikszáth, aki „Jókai előtt és Jókai után” korszakolja a magyar
irodalmat. „az ő könyveiből mint gyermeifjú
tanultam a hazát véle együtt szeretni”…
„Jókait kell tovább folytatnom az ő halála után”- fogalmazza meg mintegy erkölcsi
parancsként Mikszáth. A Tudomány rovatban Tóth Péter a palóc nyelvjárásról elmélkedik, mely
egyes feltételezések szerint egy honfoglaláskori dialektus volt. Szolnoki Tamás
és Tóth Krisztián a Dornyay Béla Múzeum régészeti
kiállítását elemzik, a Karancs-Medves vidék
pattintott kőeszközeiről is szólnak. Finoman oldja a Tudomány rovatot a Hétköznap című rovat, mely Pásztor Éva
írásával indul Szép magyar palócságunk címmel. A szerző bemutatja, kik is a
palócok: magyar törzsek ivadékai… Szól az énekükről, vidámságukról, a
hiedelemvilágukról, gazdag kultúrájukról, viseletükről, népdalaikról,
hímzéseikről, finom ételeikről és nyelvjárásukról is - egyfajta palóc
néplelket mutatva be. Nagy Zsófia palóc konyhája következik ezután -
autentikus receptekkel. Takács Éva A legdrágább szén című írásában a nógrádi szénbányászatot,
„a szeszélyes asszonyt”, a bányát idézi meg. Kocsis Klára Anno című verse
szintén egy bátonyi bányászlakásról szól, ahol az
énség, a verekedés, a fröccs uralkodik, amit „a nagy palóc a joviális öregúr”
részvéttel figyel. Csongrády Béla recenziója Baráthi Ottó Életem, pályám, környezetem című könyvét
taglalja, mely egy kicsit várostörténet is, és kiviláglik belőle, hogy az
1971-től Salgótarjánban élő Baráthi Ottó a város
megkerülhetetlen jelensége, közéleti alakja. Praznovszky
Miklós a mai buszpályaudvar helyén állt Salgótarjáni Nyomdaipari Vállalatról
emlékezik meg, ahol 70 éve a Palócföld első számát nyomtatták. A Vallomás rész lírai kötődéseket mutat be. Szabó Andrea Mi tesz egy
várost várossá? címmel szubjektív emlékképeket ad Balassagyarmatról, két
jeles polgár, Kamarás József és Reiter László alakját megidézve. Gy. Szabó András Rómer Flóris tudós
paptanár pozsonyi szobrának áthelyezése kapcsán arról elmélkedik, hogyan
tűnnek el egy városból régi értékek és legendák. Winkler Márta gyerekkora Pásztóját
mutatja be: a Kövicses patakban gömbölyödött
köveket és a palóc dialektust. Bodnár Ildikó - aki a pásztói
kéttannyelvű gimnázium tanára volt - a palóc földdel való kapcsolatát
villantja fel: a folyóirat és annak pásztói
vonatkozásai és a palóc táj egyaránt megjelennek írásában. Fricska Éva Nagyapám,
a költő című vallomásában kiskunfélegyházai származású, négy elemit végzett
nagyapjáról szól, aki Balassagyarmatra kerülve kultúrfelerős
volt, s övé lett az ország második legszebb zöldséges kertje. Képezte magát,
verseket írt, s a nagyapa alakja a vers, a kert szeretetében megjelent az
unokában is. A Nagy Pál 90 rovatban az 1956-ban Párizsba emigrált Nagy Pált, a Magyar
Műhely című folyóirat alapítóját, az egyik legnagyobb avantgárd művészt
köszönti képversében Handó Péter „kilencven éve - frankofonizált léte - hazavilágít”…
Kovács Bodor Sándor a francia nyelven író és publikáló magyar szerzők
antológiáját összeállító, óriási munkát végző, derűs bölcsességgel munkálkodó
tudósra emlékezik, aki „két nép felé próbálja rendezni adósságát”. Fábián László
a korszakot mutatja be, mikor is cenzúrázták a Magyar Műhelybe küldött
írásokat. Sőrés Zsolt azokról az avantgárd performanszokról
szól, melyeket Nagy Pállal együtt mutattak be a Kolibri Színházban. Tar
Ferenc Kassákra utalva az Egy ember élete címet adta írásának. Megidézi keszthelyi
kapcsolatukat, felelevenítve a „Kimerjük a Balatont” elnevezésű performansz akciót is. Maga Nagy Pál megdöbbentő erővel
vall az öregségről, a test elgyengüléséről, a szürkehályog operációról és
arról: vajon lesz-e, aki imát mond érte Marseille-ben, amikor végakarata
szerint hamvait szétszórják a Mediterrán-tengerben… A Holokauszt 80 rész Horváth Dániel Závada Pállal
készült interjújával indít. Az író a magyar társadalom elhallgatásairól, a kitelepítésekről,
a zsidók deportálásáról beszél. Az utóbbit a Hajó a ködben című regényben meg
is örökíti: a Weiss család nácikkal való szerződéséről ír. Szabó Kitti
Viktória a holokauszt irodalom középiskolai tanításáról elmélkedik. Kertész Imre
Sorstalansága és Tompa Andrea Sokszor nem halunk meg című műve képviseli ezt
az irodalmat, mely hiánypótló, hiszen a mai fiatalok keveset tudnak a
tényekről. A Balassi 470 - 430 rovatban Szentmártoni Szabó Géza emlékezik meg a 150
éve előkerült Balassa-kódexről, melyet Radvánszky Antal
zólyomradványi kastélyában találtak meg. Lőcsei
Péter a magyar irodalomban megjelenő Balassi-versekről elmélkedik, Juhász Gyulától
kezdve Tóth Árpádon át Jékely Zoltánig, Tóth Évát, Markó Bélát, Kovács András
Ferencet is érintve. Három fiatal növendék, Kazinczki
Dóra, Koller Adél Antónia, Málics Viktória Balassi
mai oktatásáról, az élményközpontú irodalomtanításról szólva ötleteket ad a szerelmes,
istenes és vitézi versek tanításához. A szépirodalmi rovat Gömöri György londoni irodalomtörténész, cambridge-i
egyetemi tanár visszaemlékezésével indít, mely a Soknyelvű életem című
önéletrajzi mű része, és az ’50-es évekbeli katonaság, kiképző tábor sötét
éveire világít rá. Petrőczi Éva verseiben fényképek kapcsán idézi meg 45 éves
kori „gyanútlanságát”, valamint édesapja börtönéveit. Hlavacska
Tamás a Szellemjárás Bodokon című novellájában egy
palóc falu hiedelemvilágát mutatja be szellemesen, szinte mikszáthi stílusban:
falánk kísértet, kéjsóvár kísértet, hazafias kísértet népesíti be a
települést. Móra Regina rövid írásaiban már- már a groteszk jelenik meg,
hiszen nem híve a rendet tevésnek, s felbukkanó betegsége kapcsán sem akar
rendet tenni az életében, megadóan elfogadja azt. Zsibói
Gergely versei a fájdalomról, kiszolgáltatottságról szólnak. Handó Péter Lidércszállás című írása kapcsán ismét
kihagyhatatlan a „nagy palóc” babonákkal teli világa, groteszk humorral
fűszerezve. Karaffa Gyula a „modernkori templomot”,
a bevásárlóközpontot idézi meg, arra a megnyugtató álláspontra jutva, hogy
senki sem tökéletes a bevásárló kocsit tologatók között, ahogy ő sem. Brunda Gusztáv Levél a Zambézitől című írása egy afrikai
törzs időtlen életét állítja szembe az öntörvényű ipari civilizációval, a
homo sapiens értelmetlenségével. Az igazán gazdag és jól szerkesztett számot Fűzfa Balázs szerkesztői
jegyzete zárja, mely a szerkesztési elvekről vall, de arról is, hogy „mégiscsak
közelünkben téblábol a remény”, és valójában ez a
folyóiratszerkesztés értelme. Az ünnepi szám igyekezett felölelni egész Nógrád vármegyét, de
kitekintett a nagyvilágra, Párizsba, Londonba is. Világos, igényes
szerkesztésével, rendkívül tartalmas írásaival, Kovács Bodor Sándor művészi
fotóival a Balassi Bálint Könyvtár által kiadott kötet méltó megörökítője,
folytatása az elmúlt hét évtized számainak, egyben ígéretes jövőt sejtet. Szabó Andrea |