EGYETEMES
IMAHÉT |
|
2011-ben január 16. és 23. között tartják világszerte, így Magyarországon is az egyetemes imahetet a Krisztus-hívők egységéért. "Legyetek mindnyájan egy!" (Jn 17,21) 1908-ban az anglikán és a katolikus közösségek együttes programokat szerveztek az Amerikai Egyesült Államok-beli Graymoorban. Hivatalosan, száz évvel ezelőtt, az 1910-es az edinburghi missziós konferenciával kezdődött az ökumenikus mozgalom, majd az egész világon elterjedt. A római katolikus egyház ötven év múlva csatlakozott a mozgalomhoz, amikor Boldog XIII. János pápa megalakította a Keresztény Egységtitkárságot. XVI. Benedek pápa az ötven éves jubileum alkalmából nagyon értékesnek minősítette azt a munkát, amit az egyházak az egység felé haladó úton végeztek. Fontosnak tartja töretlen elszántsággal folytatni az őszinte párbeszédet és az ökomenikus találkozásokat más egyházakkal. Kikerülhetetlen az ifjúság ökumenikus nevelése, mert az egység csak így valósítható meg. Az 1948-ban alakult Egyházak Világtanácsához 349 protestáns és ortodox egyház tartozik, 560 millió hívővel. A katolikus egyház nem tagja ennek az egyházi közösségnek, de együtt dolgoznak az imahét előkészítésén. 1968 óta az Egyházak Világtanácsa Hit és Egyházszervezet Bizottsága és a Keresztények Egységét Előmozdító Pápai Tanács minden évben közösen kijelöl egy nemzeti egyházat, amelyik alapigét választ és egységes imafüzetet szerkeszt az ökumenikus imahétre. Az imafüzetet a világ minden tájára elküldik, ahol a helyi nyelvekre lefordítják. EZÜST CSILLAG JELÖLI A
JERUZSÁLEMTŐL NYOLC KILOMÉTERRE LÉVŐ
BETLEHEMI ALTEMPLOM PADLÓJÁBAN JÉZUS SZÜLETÉSÉNEK HELYÉT Ebben az évben a világ minden egyházába Jeruzsálemből, az anyaegyházból érkezett az egységre szóló felhívás: arra hívtak minden keresztényt, hogy újra fedezzék fel azokat az értékeket, amelyek közösséggé formálták az első keresztényeket Jeruzsálemben, amikor az egyház még valóban egységes volt. Az az egység, amelyet korunkban keresünk, nem csak egy elvont idea. |
|
"...Jeruzsálemből
Jézus kiküldte tanítványait, hogy tanúi legyenek a 'föld végső határáig' (ApCsel 1,8)
Küldetésük során sokféle nyelvvel és gazdag civilizációval találkoztak és
ezeken a nyelveken kezdték hirdetni az evangéliumot,
ünnepelni az eucharisztiát, az úrvacsorát. Ennek következményeként a
keresztyén élet és a liturgia sokféle arcra és kifejezésre tett szert,
amelyek gazdagítják és kiegészítik egymást. Ezek a keresztény hagyományok és
gyülekezetek a kezdetektől fogva együtt kívántak élni Jeruzsálemben a helyi
egyházzal, az ősgyülekezet jeruzsálemi utódaival. Érezték annak
szükségességét, hogy abban az országban, ahol a megváltás története, Jézus
szenvedése, halála és feltámadása kibontakozott, legyen egy imádkozó és
szolgáló közösség. Ily módon a jeruzsálemi egyház a sokféle keleti és nyugati
keresztyén hagyomány gazdagságának jelképévé lett. Minden látogatót,
zarándokot, aki Jeruzsálembe érkezik, elsősorban arra bátorítanak, hogy fedezze fel e
különböző, gazdag hagyományokat. Sajnos a
történelem folyamán ez a gyönyörű sokféleség a megosztottság forrásává is
vált. Ez a nyilvánvaló megosztottság Jeruzsálemben még fájdalmasabb, mint
máshol, hiszen ez az a hely, ahol Jézus azért imádkozott, hogy a tanítványok 'egy legyenek‛.
( Jn17,21). Ez az a hely, ahol azért halt meg, hogy
egybegyűjtse Isten gyermekeit, akik 'szétszórattak‛ (Jn11, 52), és ahol az első
Pünkösd megtörtént. Ugyanakkor el kell mondanunk, hogy az egyház szakadása
nem Jeruzsálemben történt. A megosztott egyház felekezetei telepedtek le
Jeruzsálemben. Ennek az a következménye, hogy minden egyház - a világ bármely
pontján éljen is - valamilyen részben felelős a jeruzsálemi egyház
megosztottságáért és ezért arra is hívatott, hogy a helyi egyházzal együtt
munkálkodjon annak egységén. Jeruzsálemben ma
13 püspöki egyház szolgál. A Görög Ortodox Egyház, a Római Katolikus Egyház,
az Örmény Apostoli Egyház, a Szír Ortodox Egyház, a Kopt Ortodox Egyház, az
Etióp Ortodox Egyház, a Görög Katolikus Egyház, a Maronite
Katolikus Egyház, a Szír Katolikus Egyház, az Örmény Katolikus Egyház, a Káld
Katolikus Egyház, az Püspöki Evangéliumi Egyház és
az Evangélikus Egyház. Ezek mellett jelentős számú egyéb egyház és keresztény
közösség van jelen Jeruzsálemben és a Szentföldön, mint például a presbiteriánus,
a református, a baptista, az evangéliumi és a pünkösdi. Palesztinában és
Izraelben a keresztények száma 150-200 ezer között van, ami a teljes népesség
mindössze 1-2 százaléka. Ezen keresztények nagy többsége arab anyanyelvű
palesztin, de néhány gyülekezetben léteznek héberül beszélő hívő csoportok
is, akik a kereszténység jelenlétét kívánják tanúsítani az izraeli
társadalomban. Ezek mellett léteznek az úgynevezett Messiási gyülekezetek,
amelyek 4-5 ezer embert jelentenek. Őket azonban általában nem számolják a
keresztények közé..." (IMAHÉT - A Krisztus-hívők egységéért 2011. Részlet) |
|
A Szentföldön élő keresztények az Apostolok Cselekedetei közül választottak témát: "Ezek pedig kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban." (ApCsel 2,42). A hit négy alapelemének előtérbe állítása a megújulás szükségességére hív fel. Az imahét ráirányítja a figyelmet a palesztin területeken és Izraelben élők kétségbeesett helyzetére, a reménybeli szentföldi béke és igazságosság mielőbbi eljövetelére. |
|
A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa tíz tagegyház és további tizennyolc együttműködő egyház és egyházakhoz kötődő társadalmi szervezet által alkotott közösség. A 2010. decemberi közgyűlésen foglalkoztak az európai integrációval, a magyar európai uniós elnökséggel kapcsolatos egyházi, ökumenikus kihívásokkal, lehetőségekkel és teendőkkel. A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa elkötelezte magát arra, hogy a 2011-es ökumenikus imahét megnyitó istentiszteletét a soros európai uniós elnökség egyházi megnyitójaként ünnepli. |
|
A VÁCI PÜSPÖKSÉG, A MAGYAR
KATOLIKUS PÜSPÖKI KONFERENCIA, A REFORMÁTUS EGYHÁZ, A MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS
EGYHÁZ EMBLÉMÁI ÉS A LUTHER RÓZSA |
|
"...A keresztények felelőssége és az európai
Unió Mivel 2011 első felében Magyarország tölti be a soros európai uniós
elnöki tisztséget, ezért a keresztény egységről és Krisztus evangéliumáról a
magyarországi egyházak különleges módon tehetnek tanúságot. Egész Európa és
talán a világ is ránk figyel most, így kiemelkedő jelentősége van a közös
keresztény jelenlétnek az egyesülő Európában. Magyarország keresztény
összetétele erre lehetőséget is ad, ezért most még határozottabban kell
felmutatni Európa keresztény gyökereit és annak képviseletét. Az oktatás, a
nevelés, a család a munka, a környezetvédelem, a társadalmi szolidaritás mind
olyan fogalmak, amelyek katolikus, ortodox és protestáns oldalról és együtt
is képviselhetők. Tanúságtételükkel a keresztények hatékonyan szeretnének
hozzájárulni a saját hazájuk és földrészük, Európa kulturális, társadalmi és
hitbeli növekedéséhez." (Kránitz Mihály: A katolikus egyház az
egységért. In: Esztergom-Budapest 2010/5. Részlet) |
|
2011. január 16-án 18 óra: az ökumenikus
imahét ünnepélyes megnyitása Helyszín: a Fasori református templom, Budapest. Ez az istentisztelet egyben Magyarország európai uniós elnökségének egyházi/ökumenikus megnyitó ünnepsége is volt. A magyar elnökség időszaka erősítse Európa népeinek közösségét, járuljon hozzá az alapvető emberi értékek, az élet, a család, az emberi méltóság szolgálatához, a kisebbségek, a különböző nyelvi, etnikai, vallási csoportok megbecsüléséhez és elfogadásához - mondta Erdő Péter bíboros, prímás, az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE) elnöke az ökumenikus imahét nyitó ünnepségén. "...A szertartás liturgiájában a MEÖT
tagegyházainak püspökei, vezető lelkipásztorai, valamint Rüdiger Noll református lelkész, az Európai
Egyházak Konferenciája egyház és társadalom bizottságának igazgatója, Piotr Mazurkiewicz,
a CCEE brüsszeli bizottságának főtitkára, Fazekas László református püspök, a Szlovákiai Egyházak
Ökumenikus Tanácsának alelnöke, illetve Milos
Klátik, a Szlovákiai Evangélikus Egyház
elnök-püspöke vettek részt. Az eseményen jelen volt, mások mellett, Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter, Szászfalvi László egyházügyi államtitkár és Balog Zoltán felzárkózásért felelős államtitkár. Erdő
Péter a szentbeszédében
hangsúlyozta: a kis népek, a kisebbségek, a sajátos nyelvű, kultúrájú, történelmű közösségek nem csak értékeket hordoznak, de
arra is hivatottak, hogy részt vegyenek a nagy közösség egészét érintő ügyek
intézésében. Ennek szimbóluma az, hogy az EU elnöki tisztségét más és más
ország tölti be, méretétől, lakóinak számától, uniós tagságának régiségétől
függetlenül. A bíboros rámutatott: 'akinek a szívét
tehát a keresztény hit megragadta, annak megnyílik a szeme a többi emberek
nyomorúsága iránt'. Észreveszi, hogy ki az, aki a környezetében szükséget
szenved, és 'nem nézi tétlenül a más baját, hanem kész radikális, személyes
kényelmét, jólétét is érintő lépésekre'. Mint mondta, 'ilyen emberi magatartásra
van szükség napjainkban, akár elöregedő és gazdasági gondokkal küzdő
hazánkban, akár a bonyolult Európában, amelynek népei között is igen nagy
szükség van a közösség érzésére és cselekvő megnyilvánulására'. A szolidaritást az Európai Unió alapvető
értékei között szokás emlegetni. Az erősebbnek segítenie kell a gyengébbet,
de főleg közösen kell szembenéznünk a világ és a történelem alakulásából
fakadó kihívásokkal. Tehát komoly gyakorlati döntések hozatalában is a
közösségi jelleg, a népek közötti szolidaritás nélkülözhetetlen vezérelv -
tette hozzá. Bölcskei
Gusztáv, a Magyarországi
Református Egyház zsinatának lelkészi elnöke köszöntő beszédében kiemelte: 'nem
evidencia, hogy az EU-hoz tartozunk; a magyar soros elnökség nem tehet
önhitté minket, sokat kell tanulnunk és bizonyítanunk. Nem evidencia, hogy mi
magyarok demokráciában élünk; fiatal, törékeny jogállam a miénk; a
demokratikus értékek, intézmények védelme mindennapos kihívás. Ez a hatalom
akkor lesz erősebb, akkor nézhet szélesebb horizontok elé, ha az ember
céljait helyezi a maga céljai fölé. A cél, a feladat nem lehet más, mint az
emberséges mérték megtalálása, megtartása és megtartatása'. A református püspök szerint az egyházak
helyzete és szerepe sem evidens. A kereszténységnek dialógusban kell állnia
az állammal, a társadalom más szellemi irányzataival, az egyházak családján belül pedig őszinte, ökumenikus párbeszédre van szükség -
fűzte hozzá. Mint mondta, a társadalmi szolidaritás és
az erkölcs sem magától értetődő. 'Csak az a közösség mondhatja el magáról a
fentieket, amelynek tagjai képesek felmutatni az egymásért cselekvés önkéntes
és önzetlen alapon működő formáját. Csak az a közösség képes önkéntesen
szolgálni, amelyik szabad, amelyik pedig valóban szabad, felismeri a
szabadságban rejlő lehetőséget' - hangoztatta Bölcskei Gusztáv. Gáncs
Péter, a Magyarországi
Evangélikus Egyház elnök-püspöke prédikációjában kiemelte: 'az ige fényében
magunkra és egymásra találhatunk'. Meglátása szerint az ökumenikus imahét 'kommunikációs
gyakorlat, három dimenzióban'. Álljunk meg néhány percre, hogy újra beszélő
viszonyba kerüljünk önmagunkkal, egymással és Istennel - hívta fel a
figyelmet. Van mit rendeznünk ezen az ökumenikus imahéten, és bőven akad rendeznivalónk a következő félévben, amikor e nagy család, az Európai Unió közös dolgait fölvállalhatjuk. Éljünk a kapott kegyelmi idővel, a bevallható múlt, a békés jelen és a szelíd jövő reménységében - fogalmazott az evangélikus püspök..." - áll az MTI jelentésében (2011. 01 .16.) |
|
Az Imahétre megjelent a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia és a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának kiadásában IMAHÉT - A Krisztus-hívők egységéért 2011. január 16-23. című kiadvány. |
|
ÖKUMENIKUS IMAHÉT BALASSAGYARMATON LUTHER HÁZ 2007 Tarjányi
Ferenc SDB Bartha
István evangélikus lelkész, Molnár
Zsigmond református lelkész |
Erdő Péter bíboros, prímás, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke és D. Szebik Imre ny. püspök, a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának elnöke így fogalmaznak köszöntőjükben: "Kedves Testvérek! Minden fontos
emberi közösségnek vannak alapelvei és tudatában van
a saját történetének. A Krisztus-hívők közösségének, Krisztus Egyetemes
Egyházának az első nyilvános megjelenése a pünkösdkor Jeruzsálemben létrejött
ősgyülekezet. Azok alkották e gyülekezet magját, akik elfogadták Péter
apostolnak a Szentlélektől sugallt tanúságtételét arról, 'hogy Úrrá és
Krisztussá tette őt az Isten: azt a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek.' (ApCsel. 2,36/b) Akik ennek a
beszédnek a hatására megtértek
és megkeresztelkedtek azok alkották az első népes
gyülekezetet, az ősegyházat. |
RK. NAGYTEMPLOM 2007 Stella Leontin kanonok
plébános, Bartha
István evangélikus lelkész, Tarjányi
Ferenc SDB Nagy
Richárd káplán |
Az ősegyház
kifejezés nem csak a közösség korára, hanem arra a tekintélyére is utal,
amely ma is érvényes a következők szerint. 'Ezek
pedig kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyér
megtörésében és az imádkozásban'. (ApCsel. 2,42) Ez
az egyszerű leírás Krisztus híveinek, tanítványainak a minősített
összetartozását hangsúlyozza egy minősített részvétel által. Ez a különleges
részvétel azt jelenti, hogy akik Krisztushoz tartoznak, azok egymáshoz is
tartoznak. Az összetartozásnak alapja, eszköze és célja a Krisztus
ajándékaiban való részesedés... ...Hisszük, hogy Krisztusban való egységünk
megélése jótékony hatással lesz magunkra, egyházunkra és nemzetünkre egyaránt
s kihat arra az európai népek közösségére is, amelynek elnökségét éppen az
Imahetünk napjaiban veszik át országunk vezetői. " |
RK. SZALÉZI TEMPLOM 2007 Hartai
Gábor SDB Stella Leontin kanonok
plébános, Molnár
Zsigmond református lelkész, Molnárné
Tóth Erzsébet református lelkész, Kulcsár
Zsuzsanna evangélikus lelkész |
TARTALOM Előszó, köszöntő a magyar kiadáshoz Útmutató az Imahét szervezői számára A jeruzsálemi egyházi vezetők imája |
2011. január 16. vasárnap Megkezdődött Balassagyarmaton is az
egyetemes imahét Helyszín: Római katolikus Szentháromság főplébániatemplom Szolgálattevő: Molnár Ambrus, a budapesti Károli Gáspár Református Egyetem II. éves teológiai hallgatója 2011. január 17. hétfő Helyszín: Zeke Kálmán Református Gyülekezeti terem Szolgálattevő: Stella Leontin c. prépost, kanonok plébános 2011. január 18. kedd Helyszín: Evangélikus templom Szolgálattevő: Baji János SDB szalézi igazgató, plébános 2011. január 19. szerda Helyszín: Bosco Szent János szalézi plébániatemplom Szolgálattevő: Bartha István evangélikus lelkész Közreadta: Nagy Angela 2011. január |